Puhallettu viidessä sekunnissa

Suojaudu fillarirosmoilta.

Ammattilainen vie pyöräsi muutamassa sekunnissa.

Älä jätä pyörää Pasilaan tai keskustaan

Eniten pyöriä, 1 100, katoaa Pasilan alueelta. Keskusta-alueelta vietiin viime vuonna yli 700 pyörää. Riskialueita keskustassa ovat rautatieaseman, Kiasman ja metroasemien lähialueet.

Toisaalta joka päivä katoaa pyöriä suljetulta kotipihalta, talvisinkin.

Kiinnitä pyörä rungosta

Täysin varmaa lukkoa ei ole olemassakaan. Tärkeintä on kiinnittää pyörä rungosta, sillä arvopyörän runko on haluttua tavaraa.

Helsinkiläisen Annan pyörästä kelpasi kaikki mikä irtosi:

"Olin keskustassa leffassa. Filkan jälkeen huomasin, että uudesta pyörästäni oli jäljellä enää runko. Renkaat, valot, satula, ohjain... kaikki oli viety."

Käytä useampaa lukkoa

Useimmiten varkaus noudattaa seuraavaa kaavaa: pyörä on kiinnitetty rautalukolla lyhtytolppaan. Paikalle kurvaa pakettiauto, josta hyppää varas voimaleikkurit kädessä. Vaijeri napsahtaa poikki, pyörä nostetaan autoon ja painetaan kaasua. Ammattilaiselta kuluu varkauteen kymmenkunta sekuntia. Fillariliigoja on liikkunut keskustan alueella useitakin.

Muista: varas on nokkela

Vorojen mielikuvituksella ei ole rajoja. Helsinkiläinen Juuso joutui harkitun performanssin todistajaksi:

"Olin huolella lukinnut isobroidini maastopyörän vilkkaan kaupan eteen. Kun olin tulossa takaisin, näin jo kaukaa jonkun miehen pyöräni kimpussa. Hän oli pukeutunut kilpapyöräilijän asuun ja pyöräilykypärään, niinpä ohikulkijat eivät kiinnittäneet huomiota miehen äheltämiseen tai siihen, kun hän kanniskeli pyörää harteillaan pois. Olin ala-asteikäinen, enkä peloissani uskaltanut tehdä tai sanoa mitään."

Eikä mielikuvitusta puuttunut Kristianin pyörän varastaneelta:

"Ajoimme kaverin mökiltä läheiselle järvelle telttailemaan, keskelle metsää. Vaijeroin fillarini yöksi ihan vahvan näköiseen puuhun. Aamulla paikalla oli pelkkä kanto. Emme heränneet edes sahausääniin."

Lähde: Poliisi Olli Ylikoski

Fillari-, golf- ja kuntomessut Messukeskuksessa 5.–7.3.

19 kommenttia

starwatcher

27.2.2004 11:41

Paskapuhetta toi, että yöllä sahataan puu poikki ja napataan pyörä... Saa olla aika helvetin ohut puu, tai sitte kertojan muisti pätkii.

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.

kuvassa

27.2.2004 12:47

Multa pöllittiin pyörä kun olin jättänyt sen poliisiaseman telineeseen. Sit kun menin tekeen siitä ilmotuksen poliisit vaan sano, et joo me kateltiin tost kamerast sen aikaa et se ( varas ) sai sen pyöräs irti siit telineestä, ja haettiin jätkä koppiin. Asemal seinän takaa kuulu hirvee huuto et se on mun pyörä! Piti vaan tunnistaa oma pyörä sadan pyörän joukosta kyttien varastos ja ajaa kotiin..

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.

Kati77

27.2.2004 17:25

Pyörää multa ei ole vielä kähvelletty. Mulla on semmonen vaijerilukko, jonka voi kiepittää vaikka millaselle solmulle rungon ympärille. Tärkeintä vissiin on, että varkautta pystyy hidastamaan merkitsevästi, jos ei estämään kokonaan.

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.

rinku

28.2.2004 01:39

Enää ei uskalla (ainakaan kaupunkilainen) hankkia kallista/liian trendiretroa pyörää, kun sitä ei uskalla jättää mihinkään parkkiin. Paras vaan käydä kaupungilla mahdollisimman rumalla pyörällä vissiin...

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.

fillarisri

28.2.2004 11:04

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.

pllari

28.2.2004 14:27

[LAINAUS]fillarisri kirjoitti 28.02.2004 klo 11:04:

sillälailla ne kytät asiansa hoitaa!!! että piti oikein odottaa et rikkoo lukon?? no saittepa vähän tilastoa ja töitä! saatana mitä juntteja tekin olette![/LAINAUS]

Mikäs rikos se pyörän hiplaus muka on? Siiten vasta kun lukko on rikottu, on rikos tapahtunut. Itse olet idiootti.

Ruostemies

28.2.2004 16:24

Ei muuten kannata käyttää sellasta klassista tipan muotoa muistuttavaa lenksulukoa. Ne napsahtaa parissa minuutissa poikki, kun esimerkiksi pyörän jalalla kierittää sitä solmuun. Kaveri vaan kerto kikan.... oli aamuyöllä keskustasta kotiin tullessa tarvinnut pyörää.... Kohta on taas kesä!

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.

ilja

29.2.2004 01:26

[LAINAUS]Ruostemies kirjoitti 28.02.2004 klo 16:24:

Ei muuten kannata käyttää sellasta klassista tipan muotoa muistuttavaa lenksulukoa. Ne napsahtaa parissa minuutissa poikki,[/LAINAUS]

lukot on rehellisiä ihmisiä varten, ammattilainen vie pyörän kuin pyörän alle 30sek oli mikä lukko tahansa, nistit on asia erikseen, ne vie sen mikä helpoiten irti lähtee

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.

Miig

29.2.2004 15:37

Hollannisa pyoria on helvetisti. Siten niita myos varastetaan roppakaupalla. Itselta meni ensimmaisena vuonna 5kpl kun en tajunnut systeemia, senkin jalkeen viela 3 kun ei ymmartanyt investoida. Ruma pyorakin lahtee jos se vain liikkuu. Onneksi spugeilta voi ostaa kyballa, mut lukkojen ostaminen kay kalliiksi. Saali, silla yksinkertaisesti sen fillarin turvaa:
1. turvaa fillarisi paremmin kuin ymparilla olevat fillarit
2. min. kaksi lukkoa, joiden rikkomiseen molempiin tarvitaan eri tyokalu pitaa wannaberoistot kaukana. Esim toinen napsuu vain betonisaksilla, ja toisen panssariketju ei (aukeaa sahkoisella lukonhajottajalla). Harvalla on molemmat valineet kannossa.
3. irralliset osat, satula/lamput/tms. ei pysty kaytannossa turvaamaan

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.

leiju

1.3.2004 10:04

Äidin pyörän lukko oli jumittunut (numeroyhdistelmä lukko) Kukaan ei kiinnittänyt huomiotakaan asiaan kun äiti ja pieni tytär katkovat pihdeillä fillarin lukkoa myllypuron metroasemalla.. :)

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.

onnekas78

1.3.2004 15:44

Multa pöllittiin pyörä lauantai -iltapäivänä Oulusta Stockmanin edestä. Yritin käydä sitä katselemassa ympäri kaupunkia myöhemmin, tuloksetta.

Tiistaina päätin käydä ostamassa itselle uuden pyörän ja kun sitten masentuneena löntystelin kohti pyörä kauppaa Stockmannin ohi.. kappas vain, siinähän se pyörä nökötti taas, tosin uudella paikalla.

Hetken mietin kehtaanko käydä kokeilemassa lukkoa, mutta koska 600 euron sijoitus uuteen pyörään ei huokutellut niin paljoa, päätin kokeilla lukkoa, ja ja avautuihan se.

Pyörästä oli varastettu ihka uusi vaijerilukko, soittokello ja heijastimet. Pyörän oma lukko oli edelleen kiinni.

No onni onnettomuudessa, kävin juomassa kaljat "säästyneistä rahoista" ja totesin, että on se parempi löytää pyörä, kuin kasa heijastimia, soittokello ja lukko.

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.

Rixa-74

4.3.2004 16:13

Itsellä lähti vanha rotisko taloyhtiön sisäpihalta. Kyseessä oli n.10 vuotta vanha käytettynä ostettu ja loppuunajettu(itse poljin sillä n2kmk) Cresent. Renkaat olisi pitäny uusia samaten kappa ja lähes kaikki muutkin osat.

Se mikä enemmä hatutti toissavuonna kun vorot olivat murtautuneet meidän pyöräsuojaan ja hajottaneet mun fillarin lukon. Joutu kantaa fillarin himaan ja vetää kotikonstein paskaks koko lukon. Oli melko työläs operaatio.

Tällähetkellä käytän yhtä lukkoa, taidan kyllä ostaa toisen lukon myös filkkuuni.

Windypistefi

5.3.2004 14:32

Miig puhuu totta!

Olin vuoden Hollannissa ja kuin ihmeen kaupalla sain pitää Wheelssini koko vuoden, sillä epäonnisimmilla niita meni hyvinkin se 5 vuodessa. Huvittavimpia olivat noviisit, jotka eivät ymmärtäneet kiinnittää pyörää rungosta johonkin kiinteään ja sitten haikailvat baarin jälkeen, että "missä se mun fillari on??"
Kanavassa, veikkaan..

Kuulin myös säännön, että jos on Hollannissa yli puoli vuotta, yksi pyörä tulee varastaa.. Itse olin tosi lame, enkä varastanut.

Ne vaijerilukot ovat todella kakunpalasia rosmoille. Pitää olla kettinki ja -ehkä yllättäen- vaikein lukko murtaa on pyörän mukana tuleva kiinteä lukko. Kuulin vinkit ammattilaiselta.

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.

polisi

7.3.2004 01:00

On se kumma ku pyörävarkaille näyttää kelpaavan ihan mikä vaan. Mul oli pienempänä sellanen 900 markan bluefox joka oli tilattu hobby hallista. Se oli ihan uskomaton paskarotisko. Käytin sitä monta vuotta ja se oli lopulta ihan kauheessa kunnossa. Sil oli ihan mielettömän raskasta polkea, eikä vaihteet toiminu yleensä. Mul oli sellanen aikamoisen iso u-lukko kumminki varmuuden vuoksi siinä.
Olin sitten kerran kaverilla yötä ja jätin pyöräni pyörätelineeseen monien muiden pyörien sekaan ja laitoin u-lukon eturenkaastaan kiinni pyörätelineeseen. Pyörätelineessä oli monia paljon parempia pyöriä ku mun pyörä, eikä niissä ollu ees yhtä hyviä lukkoja. mutta jostain syystä aamulla ku kävelin ulos mun pyörä oli pöllitty u-lukkoineen ja kaikki muut pyörät oli tallella.

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.

Mankelisti

7.3.2004 01:21

Ehkäpä ihmisten pitäis sisäistää semmonen perusasia että pyörä ei oo turvassa ku haarojen välissä.

Jos kalliin (tai halvankin) pyörän jättää jonnekkin tyrkylle lukittunakin, on se sama ku pistää nippu sadan euron seteleitä pyörätelineeseen ja lappu "älä ota"... Sen minkä saa kiinni, saa irtikin.

Itselläni on 3000 egen pyörä oikeeseen harrastamiseen ja 50 egen ruosteenraiskaama kioskipyörä koulussa ja kaupassa käyntiin.

Eihä Mäkisen Tommikaan ralliautollansa maitokaupassa käy...

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.

ilja

9.3.2004 16:15

[LAINAUS]Miig kirjoitti 29.02.2004 klo 15:37:

1. turvaa fillarisi paremmin kuin ymparilla olevat fillarit
3. irralliset osat, satula/lamput/tms. ei pysty kaytannossa turvaamaan

Ratkaisu -> kerran ostaa kunnon lukot + pyora saa olla paskan nakoinen (Suomessa jalleenmyynti voi olla ongelma) eika tarvitse enaa kitista.[/LAINAUS]

eräs hyvä naistuttava (asuu damissa) kertoi että tilastojen mukaan tulppaanien maassa varastetaan yksi ja sama pyörä kolmeen kertaan vuoden aikana

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.

Gigli

6.4.2004 19:24

[LAINAUS]fillarisri kirjoitti 28.02.2004 klo 11:04:

Ooks vähä dorka fillarisri! (

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.

DeimosQ

4.5.2008 16:14

Vuosia sitten maalla ollessa mummo kertoi että siltä oli varastettu kesän aikana jo kaksi uutta fillaria. Päätettiin silloin että tähän pitää saada loppu ja keksittiin kaverin kanssa pieni jäynä rikoksensa uusivalle fillarivarkaalle. Raahattiin rötöspaikalle, mummon talon seinustalle hieno vanha mummobaikki joka oli jo pahasti ruosteen raiskaama. Irroitettiin ohjaustangosta muoviset kädensijat siten että jäi vain paljas rautaputki. Navetasta löytyi vielä ikivanha mutta toimiva paimenpoika. Kytkettiin se fillarin runkoon. Paristojen tilalle laitettiin pari auton akkua kun ei viitsinyt paristoihin investoida. Mummoa sitten varoitettiin ettei pidä mennä koskemaan fillariin ainakaan enää tänä kesänä sillä muuten voisi tulla pysyvämpi permanentti ja muistilappu siitä jääkaapin oveen! Asia sitten unohtui ja myöhemmin syksyllä muistin kysyä että olikos se fillari vielä tallella. Mummo vain naureskeli että oli sen joku meinannut viedä mutta oli lähtenyt kuulemma pakoon kauhena "ulvonnan" saattelemana =D Veikattiin ettei sama kaveri ihan heti tule uudelleen niille nurkille ;)

posliinipillun nuolija

3.9.2008 22:41

haistakaa paska ootte vaan niin noloja ku teil pöllitän pyörä ku mult pöllittiin pyörä mä pölliin jonku toisen oman ja se kannatti