Taxify tulee, vaikkei suomalainen taksi olisi valmis

Oulussa taksintilauspalvelu tarjosi kyytiläisille liput lätkämatsiin.

Oulun taksikentässä suhisee. Eilen virolaislähtöinen taksivälitysfirma Taxify ilmoitti Facebook-sivullaan tarjoavansa ensimmäiselle 300:lle ilmaiset liput Kärppien lätkämatsiin ja VIP-klubille. Keskusta-alueelta auton hinnaksi luvattiin 10 euroa ja liput annettiin kaikille kyydissä oleville.

Taxify aloitti Suomen valloittamisensa Oulusta. Käytännössä kyseessä on vaihtoehto taksikeskuksen tarjoamille taksin tilauspalveluille. Lataat sovelluksen ja tilaat napista taksin. Sovellus paikantaa osoitteesi automaattisesti ja näyttää taksin saapumisen kartalla. Palvelua käyttävillä taksikuskeilla on käytössä sovelluksen toinen versio, joka vastaanottaa tilauksia.

Yksi Taxifyn kohdekaupungeista on Vaasa. Siellä paikallisen Ulataksin toimitusjohtaja Raimo Roine kertoi Ylelle olevansa ristiriitainen palvelun käyttöönoton suhteen. Epäilyksiä herätti palvelun toimivuus pienessä kaupungissa, mutta Roine sanoi, ettei voi kieltääkään sen käyttöä kuljettajiltaan.

Roineen mukaan Taksiliitto on julkaisemassa oman sovelluksensa tammikuussa kokeiluun muutamalle paikkakunnalle ja toimitusjohtajan toiveet ovat korkealla sen suhteen. Oli kyseessä virolainen palvelu tai Taksiliiton sovellus, käyttäjän näkökulmasta ainoa merkittävä asia on se, että takseja on riittävästi saatavilla ja tilaus ei tuota ekstrakuluja. Oulun 80 Taxify-taksia kuulostaa jo riittävältä määrältä sujuvan palvelun takaamiseen ja muutamat käyttäjäkommentit kertovatkin tyytyväisyydestä.

Taxify-autoja on liikkeellä jo muissakin kaupungeissa kuin Oulussa. Pääkaupunkiseudulla sovellus näyttää keskiviikkopäivänä kartalla muutamia autoja ja Jyväskylässä on myös tilattu autoja sen kautta.

Joensuussa ja Kuopiossa palvelu törmäsi taksiyrittäjiin, kun tilausvälitysyhtiöt kielsivät sovelluksen käytön kuljettajiltaan. Yle Pohjois-Karjalan tietojen mukaan Joensuun Taksin alueella kielto on johtanut eroamisiin, kun muutama kuljettaja on siirtynyt Taxifyn käyttäjiksi.

Kuluttajan vinkkelistä kilpailu on hyväksi, mutta on myös tärkeää tietää, että auton tulemiseen voi luottaa. Joku voisi kehittää suomalaisille takseille huutokauppapalvelun, jossa käyttäjä määrittelee matkan ja hinnan, minkä on valmis maksamaan ja jää odottelemaan kuljettajan hyväksyntää tai vastatarjousta. Kuljettaja voi sitten tolpalla notkuessaan tehdä itse päätöksen kannattaako lähteä heittämään varma keikka pienemmällä rahalla.

Suosittelemme