
Näin erotat aidon Labubun
1. Hinta
Jos hinta on selvästi alle normaalin (noin 20 €), kyse on todennäköisesti väärennöksestä.
2. Laatu
Aidon saumat ovat siistit ja karva tasalaatuista. Väärennöksissä karva irtoaa, ja silmät tai hampaat voivat olla vinossa.
3. Etiketit
Pop Martin logo, (C) Kasing Lung ja tuotetiedot tulee löytyä selkeinä. Feikeissä etiketit puuttuvat, ovat haalistuneita tai sisältävät virheitä.
4. Pakkaus
Aito Labubu tulee laadukkaassa sokkopakkauksessa. Halpa, ohut tai väärän näköinen pakkaus viittaa kopioon.
5. Haju
Aito ei haise. Väärennöksissä voi olla voimakas kemikaalin tai muovin tuoksu.
6. Mittasuhteet
Aidon Labubun ilme, pään muoto ja korvien koko ovat täsmällisiä. Feikit näyttävät usein ”vähän vääriltä”.
7. Myyjä
Luotettava myyjä näyttää omat kuvat tuotteesta. Epämääräiset ilmoitukset, joissa käytetään vain virallisia tuotekuvia, ovat varoitusmerkki.

Karvainen, hammasirveellä virnuileva pieni olento roikkumassa käsilaukusta ei ehkä kuulosta muodin seuraavalta megatrendiltä – mutta juuri sitä Labubu on. Kiinalaisen Pop Martin valmistama pehmonukke on noussut vuoden 2025 suurimmaksi keräilyvillitykseksi, jonka perässä ihmiset jonottavat öisin, maksavat tuhansia verkossa ja jopa varastavat kokonaisia laatikoita.
Mikä Labubu oikeastaan on?
Labubu kuuluu hongkongilaisen taiteilijan Kasing Lungin luomaan The Monsters -sarjaan. Hahmo syntyi alun perin kuvakirjatrilogiassa vuonna 2015 ja muuttui myöhemmin Pop Martin käsissä pehmoleluksi. Tarinan mukaan Labubu on hyväntahtoinen haltijamainen otus, joka yrittää auttaa, mutta onnistuu usein tekemään vahingossa toisin.
Lue myös: Mies riiteli Jodelissa – kunnes selvisi, että riitapukari löytyi lähipiiristä
Nykyinen villitys keskittyy erityisesti noin 15 sentin kokoisiin riipuksiin, jotka kiinnitetään laukkuihin. Nuket myydään sokkopakkauksissa eli toisin sanoen joutuu ostamaan sian säkissä – ostaja ei tiedä, minkä version saa – mikä lisää keräilyviettiä ja nostaa harvinaisten versioiden arvoa.
Mistä mania alkoi?
Vaikka Labubut tulivat markkinoille jo 2019, varsinainen läpimurto tapahtui vasta keväällä 2024. BLACKPINK-tähti Lisa alkoi julkaista kuvia Labubuistaan ja kutsui niitä myöhemmin Vanity Fairin haastattelussa salaiseksi pakkomielteekseen. Hänestä tuli ilmiön sytyttävä kipinä.

Pian myös Dua Lipa ja Rihanna nähtiin Labubut kiinnitettyinä laukkuunsa. TikTok täyttyi unboxing-videoista, joissa harvinaisuuksia etsittiin miljoonien katsojien voimin. Labubu muuttui lelusta muodikkaaksi statussymboliksi.
Lue myös: Isojalka elää – ainakin tarinoissa: mystinen metsähahmo teki paluun
Kun kysyntä kasvoi, Pop Martin myymälöihin muodostui jättijonoja ja jopa tappeluita. Yritys veti nuket tilapäisesti pois myynnistä Iso-Britanniassa turvallisuussyistä. Ostajan ainoaksi mahdollisuudeksi jää usein verkkoraffle – tai jälkimarkkinat.
Hintahulluutta ja rikollista kiinnostusta
Normaalihinta Iso-Britanniassa on 18 puntaa sokkopakkauksesta, mutta harvinaisten versioiden arvo nousee nopeasti. Vuoden kalleimmat Labubut ovat myyneet jopa yli 30 000 dollarilla. Myös tavalliset kerääjät maksavat verkkokaupoissa ja kirppissovelluksissa satoja tai tuhansia saadakseen haluamansa version.
Villitys on saanut myös synkempiä piirteitä: Yhdysvalloissa on paljastunut Labubu-varkauksia, joissa varastettua tavaraa on löydetty jopa 30 000 dollarin arvosta.
Väärennökset valtaavat markkinat – ja voivat olla vaarallisia
Kun aitoja nukkeja on vaikea saada, markkinoille on ilmestynyt väärennöksiä, joita myydään nimellä Lafufu. Sekä Britannian että Yhdysvaltojen viranomaiset varoittavat, että nämä kopiot voivat olla vaarallisia: irtoavat silmät, myrkylliset materiaalit ja huono työnjälki aiheuttavat erityisesti riskin lapsille.
Britanniassa viranomaiset ovat takavarikoineet tuhansia turvattomia väärennöksiä vain muutamien viikkojen aikana.

Miksi juuri Labubu?
Labubussa yhdistyvät ruma-söpö estetiikka, harvinaisuus, somevirallisuus ja vahva bränditarina. Kun päälle lisätään julkkisten näkyvyys ja sokkopakkausten tuottama keräilijäkaaos, syntyy täydellinen resepti ilmiölle, joka leviää nuorista aikuisiin ja muotivaikuttajiin.
Tänä vuonna näyttää selvältä: pieni karvainen olento on onnistunut tekemään itsestään maailman halutuimman hirviön.