Raskaustesti

Saako odottava äiti baarissa viinaa?

Outi Pippuri ja feikkimasu.
Outi Pippuri ja feikkimasu.
Koti, 21.00

Pujotan jalkani kulahtaneeseen mummonruskeaan bodyyn ja väännän vatsan paikalleen. Vauvani on Maikkarin puvustossa alkunsa saanut muhkurainen kasa puvun sisään ommeltua vanua. Näky on epäeroottinen, mutta trikoopaidan alla valeraskauteni näyttää yllättävän uskottavalta. Katson turvonnutta ulkomuotoani peilistä. Tänä iltana ei tarvitse vetää vatsaa sisään.

Juna, 21.40

Vatsan kanssa liikkuminen on vaikeaa. Lysähdän istumaan penkille, mutta maha on tiellä. Työnnän takamustani irti selkänojasta. Kaksi huutelevaa tummaihoista poikaa ilmestyy paikalle ja kyselee minua mukaansa. Lasken käteni vatsan päälle. Se hiljentää pojat kuin iskusta, ja molemmat liukenevat paikalta. Tupakkaa pummivaa nuorta tyttöä vatsa ei haittaa. Raskaus ei ole vähentänyt tupakoijapotentiaalisuuttani.

Strindbergin yläkerta, 22.15

Tehokas tarjoilija on luonamme jo naulakolla. Tuen kädellä selkääni ja tilaan lasin valkoviiniä. Nuori miestarjoilija esittelee kohteliaasti viinilistaa ja minä vatsaani. Ilmekään ei värähdä. Tarjoilija kiittää tilauksesta ja minä istuudun keskelle salia.

Kolme keski-ikää lähestyvää naista istuu edessäni. Heidän silmänsä syttyvät kun lasit saapuvat pöytäämme. Tartun ahnaasti lasiin ja tutkivien katseiden alla kumoan sen kurkkuuni. Tupakan sytyttäminen saa naiset jo pieneen liikkeeseen. Vuorotellen he vilkuilevat minua ja kumartuvat sitten toistensa puoleen. Keskustelun aihetta ei ole vaikea arvata. Tarjoilijakin huomioi minut, tosin tuodakseen uuden viinilasillisen. Nyt naiset supattavat jo kuuluvasti käsiensä takana ja luovat minuun teräviä silmäyksiä. Viereisessä pöydässä istuvat miehetkin katselevat vatsaani. Tunnelma alkaa olla painostava, mutta reipas ja iloinen tarjoilija kohentaa mieltäni. Tilaan laskun ja vääntäydyn ulos.

Praha, 23.00

Baaritiski on niin korkea, että varvistelusta huolimatta vatsani ei taida näkyä kiireiselle baarimikolle. Jään typeränä seisomaan siiderituoppini kanssa keskelle kulkuväylää. Vatsani ei ole enää pelkästään minun, vaan myös kaikkien muiden tiellä. Viereisessä loosissa istuu nuorehko pipopäinen mies. Hän katsoo minua pitkään silmiin ja kohottaa kutsuvasti kulmiaan. Hymyilen ujosti. Nyt voisi mammalla käydä flaxi.

Santa Fé, 00.00

Liityn ruokailemassa olevaan seurueeseen. Saan nopeasti kuulla olevani tiellä, ja tarjoilija kehottaa tiukasti meitä siirtymään suurempaan pöytään. Vatsa pystyssä raahaan painavaa tuolia sekä laseja ja lautasia toisen pöydän ääreen. Kukaan henkilökunnasta ei katso aiheelliseksi auttaa. Rehkimistä seuraa kova jano. Mansikkamargarita viilentää ihanasti lämmenneitä tunteitani. Ketään muuta hileinen juomani, sen kummemmin kuin vatsanikaan, ei näytä kiinnostavan.

The Club, 01.30

Ravintola on niin tupaten täynnä, että olen kiitollinen vatsasta. Se pehmentää mukavasti ruuhkassa satelevia tönäisyjä ja iskuja. Täällä ei mammaa väistellä. Minun käy pumpulivauvaa sääliksi. Se on illan jälkeen entistä pahemmilla muhkuroilla.

Yritän kurotella tiskille saadakseni lisää viiniä. Tarjoilijalla on niin kiire, ettei hän taatusti huomaisi, vaikka minulla olisi kaksi päätä. Ei siis ihme, ettei mahaani noteerata.

Yritän luovia lasini kanssa selvemmille vesille ennen hyperventilaatiokohtausta. Lisää tönimistä. Vihdoin saan hieman happea. Hot stuff raikaa kun ohitseni kävelevä nuori mies kouraisee takapuoltani. Täällä äiteys ei todellakaan ole pyhää.

Vessajonossa joku horjahteleva tyttö kyselee minulta jälleen tupakkaa. Päätän itsekin kokeilla samaa. Raidalliseen kauluspaitaan pukeutunut poika ojentaa minulle konstailematta savukkeen ja sytyttää sen. Lyllerrän viinini kanssa eteenpäin.

Kaunis tummahiuksinen tyttö ilmestyy eteeni ja ihastelee vatsaani söpöksi. Siemaisen viiniä. Se ei häiritse tyttöä tämän tiedustellessa kuinka pitkällä raskauteni on. Totean että seitsemännellä kuulla. Hän ihastelee lisää ja kyselee vauvan sukupuolta. Lähtiessään tyttö silittää minua lempeästi olkapäästä.

”Toi masu sopii sulle niin hyvin! Onnea vielä!”

Vatsaani nipistää supistus tai omatunto.

Myyttekö raskaana oleville? - Ravintolat vastaavat

“Lainsäädäntö ei estä raskaana olevia naisia juomasta, emmekä ole poliiseja. Vastuu on asiakkaalla”, toteaa Strindbergin yläkerran ravintolapäällikkö Maija Hurmevirta tiedusteluun alkoholin myynnistä odottaville äideille.

“En hyväksy raskaana olevien juomista, mutta muutaman myisin. Pakko se olisi. Kertaakaan en tällaiseen tilanteeseen ole joutunut”, sanoo The Clubin ravintolapäällikkö Susanna Karimo.
Mannerheimin Lastensuojeluliiton viestintäpäällikkö Juha Aromaa peräänkuuluttaa ravintoloiden moraalia.

“Ravintola voi kieltäytyä myymästä alkoholia raskaana olevalle naiselle. Ei sille ole lainsäädännöllistä estettä. Ravintolalta voisi odottaa tällaista moraalista vastuuta.”

“Yksilön vapautta korostetaan nykyään voimakkaasti eikä toisen asioihin puuttumista pidetä suotavana. Raskaana oleva äiti tarvitsee apua. Kannustaisinkin läheisiä olemaan aktiivisia ja uskaltamaan välittää.

Oikeat sanat lienevät: olen huolissani sinusta ja vauvasta”, sanoo psykologi Marjo Kankkonen Mannerheimin Lastensuojeluliitosta.

Kun sikiö dokaa ja polttaa

Alkoholi aiheuttaa epämuodostumia, kasvunhidastumista, pienipäisyyttä, henkistä ja motorista jälkeenjääneisyyttä, kasvonpiirteiden ja sukupuolielimien poikkeavuutta.

Tupakan syanidi häiritsee solujen elintoimintoja ja altistaa hapenpuutteelle. Keskenmenon riski kasvaa.



Kommentit (50 ensimmäistä)

  • 1.
    magentaniq
    17.3.2005 16:58
    Helsinginsanomien NYT-liite julkaisi idealtaan aivan samanlaisen jutun muutama vuosi sitten. Ja sama tulos, ketään ei voi vähempää kiinnostaa ryyppäävä äiti.
  • 2.
    LUK
    17.3.2005 17:46
    Typera testi. Monet raskaana olevat juovat silloin talloin lasillisen viinia. Miten ravintoloiden henkilokunta voi tietaa onko kyseinen raskaana oleva henkilo juomassa ensimmaista vai viidetta lasillista viinia? Mielestani vastuu on taysin naisen itsensa. Itseani ainakin hermostuttaisi jos minulle ei myytaisi lasillista viinia jos sen tilaan vaikka olisinkin raskaana. Eri asia on tietenkin jos kyseinen henkilo olisi taydellisessa humalatilassa. Mutta en koe etta baarihenkilokunnan tyotaakkaa tulee lisata moraalipoliisin tehtavilla.
  • 17.3.2005 18:22
    Niin sitä maailmaa ihmettelee. Ketään ei voi vähempää kiinnostaa ryypäävä äiti, mutta turkkia käyttävän äidin kimppuun saattaa hyökätä aktivisteja jos jonkinlaisia. Missä maailmamme suurin virhe? Kasvatuksessa taas kerran.
  • 4.
    moso
    17.3.2005 18:56
    miten raskauden voi todistaa silmämääräisesti? yleensä ottaen pitäisi päästä käsin koskettelemaan vatsaa onko se piukea(tiine) vai pehmeä(läski). Baarissa bongaan aika usein mimmejä, joilla on elintaso kesääntynyt siideriturvotuksella höystettynä mahan seudulle ja näennäisesti voisi luulla että ne on raskaana..
  • 5.
    Catarina_
    17.3.2005 19:39
    Uskomatonta...(: Luulempa ettei kukaan teistä ole koskaan nähnyt/koskenut raskaana olevaa naista.
    Kyllä raskaana olevan ja lihavan voi hyvin helposti erottaa.

    Kiitos hyvistä nauruista!!! (((=
  • 6.
    extreem1980
    17.3.2005 20:44
    Käsittämätöntä, miten rauhallisesti ihmiset suhtautuu sikiön pahoinpitelemiseen tupakalla ja alkoholilla!!

    Ja pahoinpitelyhän se on!! Miksei siis rangaistava niinkuin nyrkillä lyöminenkin?!

    Ja ei se nyt ihan oikeasti ole niin hankalaa pidättäytyä alkoholista ja savusta yhdeksän kuukauden ajan jos on ottanut itselleen koko elämän kestävän vastuun!

    Abortin voi hyvin hyväksyä siinä vaiheessa kun kyse on vasta muutamista soluista, mutta eri asia on lapsi jonka on tarkoitus syntyä ja elää koko elämänsä raskausaikana saamien vammojensa kanssa..
  • 7.
    ott
    17.3.2005 20:59
    Eikös hesarin NYT-liite tehnyt jo tälläisen jutun joitakin vuosia sitten?
  • 8.
    AS_
    18.3.2005 13:00
    Voi hyvanen aika. Englannissa ainakin laakarit sanovat, etta on ihan ok juoda lasillinen tai pari viinia silloin talloin vaikka raskaana olisikin.

    Jokainen tekee itse ratkaisunsa. Mita itse tekisin jos raskaana oleva nainen pyytaisi minulta tupakkaa, en tieda kun en ole koskaan tilanteeseen joutunut (enka saa koskaan selville, koska olen lopettanut tupakoinnin..). Mutta olisiko se silti oikeasti minun paikkani moralisoida muita? Enta, jos tama kyseinen raskaana oleva nainen olisi jo 5 kk ollut tupakatta, ja sitten vain iskee tilanne jossa on saatava ne parit savut? Yksi tupakka ei sikiolle haittaa aiheuta. Tulisiko minun suorittaa haastattelu ennenkuin teen paatoksen tupakan antamisesta?

    Holhotkaa vaan tiukkapipomoralistit muita niin paljon kuin haluatte. Mutta jos minua tulette holhoamaan, niin alkaa ihmetelko jos lahdette pois silmakulma kipeana.
  • 9.
    tk-laakari
    18.3.2005 13:16
    Kyllähän alkoholia saa nauttia raskaana. Kunhan ei vedä itteänsä aivan sekaisin. Eikä ole jatkuvaa käyttöä (esim. joka toinen päivä). Pari viinilasillista on ok. Ennen annettiin lääkekonjakkia! Hillitöntä panettulua koko homma. Yritetään minimoida minimaaliset riskit. Get a crip! Kohta me asutaan bunkkerissa vain sen takia, että meteoriitti saattaa osua päähän tms. viksua!
  • 10.
    Plagioijat
    18.3.2005 13:50
    Olipas todella luovaa kopioida juttuidea suoraan Nytistä.
  • 11.
    Jennoli
    18.3.2005 15:02
    Joo... Ajattelin kommentoida ravintolan henkilökuntaan kuuluvana asiaa.
    Olin n. 5 vuotta sitten töissä eräässä ravintolassa, jonne tuli selvästi raskaanan oleva nainen. Meille tullessaan hän oli jo humalassa, eikä ollut tullut nauttimaan vain yhtä tai kahta viinilasillista.

    Minulta hän tilasi GT:n. Ette usko kuinka pahalta se tuntui, myydä hänelle lisää viinaa. Mietin koko ajan drinkkiä tehdessäni että voinko olla myymättä. Mitä sanon, koska eihän se ole minun asiani valvoa raskaana olevia naisia ja heidän juopotteluaan ja sikiön vahingoittamista. Kysyinkin asiasta seuraavana päivänä esimieheltäni ja hän sanoi että laki ei sitä kiellä.

    Onneksi asiakas lähti pois ravintolastamme, eikä minun tarvinnut myydä enää yhtään enempää viina hänelle eikä hänen vauvalleen. Mun teki mieli sanoa sille naiselle jotain, mutta enhän mä sano alkoholisteillekaan että ne pilaa terveytensä, en myy.

    Vaikea asia kelle vaan tiskin takana olevalla, luulisin! Toivoisin, että mulla olis ollu pokkaa sanoa asiasta, mutta ei ollut. Ja nainen oli jo selvästi kännissä, joten se siitä. Toivonkin, ettei vastaavaa satu ikinä mun kohdalle!
    T: Ei-äiti Jen
  • 18.3.2005 16:05
    Kuulkaas nyt, ei sitä "läski- tai raskausvatsaa" niin vain erota! Itselläni on kaksi lasta ja varsinkin toisen jälkeen vatsa jäi todella isoksi. Muuten olen normaali/hoikka. Ja vatsa on omastanikin mielestä samanlainen kuin raskaana ollessa, alkaa tuosta rintojen alta ja on tiukkana edessä, ei siis roiku eikä sivuilla ole mitään.

    Jos en itsekään näe eroa, kuinka sitten joku muu voisi???
  • 13.
    AS_
    18.3.2005 17:13
    Raskaanako kirjoitti 18.03.2005 klo 16:05:

    Kuulkaas nyt, ei sitä "läski- tai raskausvatsaa" niin vain erota! Itselläni on kaksi lasta ja varsinkin toisen jälkeen vatsa jäi todella isoksi. Muuten olen normaali/hoikka. Ja vatsa on omastanikin mielestä samanlainen kuin raskaana ollessa, alkaa tuosta rintojen alta ja on tiukkana edessä, ei siis roiku eikä sivuilla ole mitään.

    Jos en itsekään näe eroa, kuinka sitten joku muu voisi???

    Tuosta tuli mieleeni, etta itsellani on laktoosi-intoleranssi, ja joskus kun tulee epahuomiossa (tai pelkasta jaatelontuskasta) pistettya maitotuotteita mahaan, se turpoaa kivikovaksi ilmapalloksi, valilla todella pahasti, ja siita ei kylla voi kukaan erottaa etta olenko raskaana vai muuten vaan pallo mahassa. Varsinkin kun muuten olen kohtuullisen hoikka. Kylla saisi baarimikko kuulla kunniansa, jos minun siina tilassa ollessani viela kieltaytyisi tarjoilemasta olutta! ;)
  • 14.
    Jasu10
    18.3.2005 20:39
    Miksi muut eivät voisi kysyä näitä asioita kyseiseltä naiselta, jos on voi kohteliaasti kieltäytyä antamasta vinaa/ tupakkaa. Tottakai pari viinilasillista on eri asia kuin joku viina. Omaa järkeä saa tilanteissa käyttää. Ja jos ei esim. viinurina suostu alkoholia myymään asiakkaalle voi sen tehdä hienovaraisesti tätä nolaamatta. Kyllä kanssa ihmisistä täytyy huolehtia. Enkä todellakaan tarkoita tällä mitään sossuja ja kukkahattu-tätejä vaan meitä kaikkia. Ihmiset tarvitsevat toistensa apua ja tukea!
  • 15.
    Plagioijat
    18.3.2005 21:06
    Mielestäni ihan luontevaa että City tekee aivan samanlaisen jutun kuin Hesarin NYT-liite. Tuo kyseinen läpyskä on nimittäin niin suora Cityn kopio että on varmaan Cityn toimittajia sen verta ruvennut vituttamaan että on pakko antaa takaisin.

    Tai sitten on vaan jutut ruvenneet loppumaan. Joten, kaivelkaapas niitä vanhoja Nyt-liitteen numeroita esiin ja etsikää hyviä jutunaiheita, voitte hyvin elää siinä uskossa ettei kukaan niitä enää muista.
  • 16.
    skool
    18.3.2005 23:30
    käsittääkseni ne on ekat raskausviikot joiden aikana alkoholin nauttiminen on alkiolle vaarallisinta. silloin saa hermoston kehitys alkunsa ja esim äidin stressi voi riittää sotkemaan kuviot. äidin stressihormonithan siis siirtyvät istukan kautta alkion vereen jne. ei kukaan baarimikko varmaan siinä vaiheessa vielä voi nähdä äidin raskautta. "pallomaha"vaiheessa, kun sikiön kriittisimmät kehitysvaiheet ovat jo ohi, voi viinaa ymmärtääkseni nauttia kohtuudella. kyllähän se silloinkin vaikuttaa sikiöön samalla lailla kuin että tarjoaisi vastasyntyneelle lapselleen viinahuikat - humalaanhan se tulee - mutta tod.näk. ei pilaa lapsen loppuelämää.
  • 17.
    Annika_99
    19.3.2005 20:30
    LUK kirjoitti 17.03.2005 klo 17:46:

    Typera testi. Monet raskaana olevat juovat silloin talloin lasillisen viinia. Miten ravintoloiden henkilokunta voi tietaa onko kyseinen raskaana oleva henkilo juomassa ensimmaista vai viidetta lasillista viinia? Mielestani vastuu on taysin naisen itsensa. Itseani ainakin hermostuttaisi jos minulle ei myytaisi lasillista viinia jos sen tilaan vaikka olisinkin raskaana. Eri asia on tietenkin jos kyseinen henkilo olisi taydellisessa humalatilassa. Mutta en koe etta baarihenkilokunnan tyotaakkaa tulee lisata moraalipoliisin tehtavilla.

    Pienikin määrä voi vahingoittaa sikiöä.Yhä useimmilla naisilla ei ole minkäänlaista vastuuta nykyään:yhä useampi äiti juo raskauden aikana.Jos äiti ei itse osaa kantaa vastuuta,on parempi,että muut puuttuvat asiaan.Ei siis alkoholia raskaana oleville naisille.
  • 18.
    magentaniq
    19.3.2005 21:49
    Plagioijat kirjoitti 18.03.2005 klo 21:06:

    Mielestäni ihan luontevaa että City tekee aivan samanlaisen jutun kuin Hesarin NYT-liite. Tuo kyseinen läpyskä on nimittäin niin suora Cityn kopio että on varmaan Cityn toimittajia sen verta ruvennut vituttamaan että on pakko antaa takaisin.

    Tai sitten on vaan jutut ruvenneet loppumaan. Joten, kaivelkaapas niitä vanhoja Nyt-liitteen numeroita esiin ja etsikää hyviä jutunaiheita, voitte hyvin elää siinä uskossa ettei kukaan niitä enää muista.

    Muistaakseni NYT-liite on huomattavasti vanhempi kuin citylehti. Siitä saa kehittää päätelmiä.
  • 19.
    Koiranpoika
    20.3.2005 10:17
    City-lehti oli jo kauan ennen. Siitä voi kehittää päätelmiä.
  • 20.
    Ennis
    20.3.2005 19:24
    Tässä välissä voisin kertoa oman kokemukseni pohjalta mitä ravintola voi tehdä...
    Lähdin itse baariin ollessani kahdeksannella kuulla raskaana,siskoni syntymäpäiviä kun juhlittiin. Heti kun ovesta sisään pääsin poke teki erittäin selväksi että lennän kaaressa ulos jos hän näkee minun viinaa vetelevän. Näin sen pitää ollakkin! Sanoisin ravintolan työntekijöille,etenkin pokeille että muistakaa että rasintolalla on oikeus valita asiakkaansa!!
  • 21.
    tuplamamma
    20.3.2005 19:38
    Sikiön promillepitoisuus on sama kuin äidin veren. Yksi annos alkoholia, eritoten hitaasti nautittuna palaa maksassa nopeasti. Sikiö kuormittuu pari tuntia ja niinpä terveysriski on paljon vähäisempi kuin monissa muissa asioissa, eritoten rasvakudokseen varastoituvissa aineissa. Varsinkin raskauden toisella puoliskolla sikiö ennemminkin kypsyy ja kasvaa, jolloin lyhytaikaisessa altistuksessa mikään ei ehdi häiriintyä.

    Pitkäaikaiskäyttö on eri juttu, esimerkiksi viikon putki on raskaudesta jo iso osa, jonka aikana ehtii taphtua paljon kehitystä ja siten myös häiriintyä.

    Sikiölle riskialttiiksi on todettu myös äidin stressihormonit, ne ohjelmoivat kehittyviä aivoja masennusherkiksi. Hyvä päivällinen viineineen tai mökkisauna ja jälkiolut osana äidin rentoutumista voi kokonaisvaikutukseltaan olla positiivinen, kunhan ei tavaksi tule. Ja kaikkein pahinta olisi yhtä lasillistaan viikon morkkisteleva mamma. Eivät ne FAS-lapset tosiaankaan saunakaljaäideille synny.

    Lisäksi nämä ovat kulttuusidionnaisia juttuja. Ei viinimaissa todellakaan kielletä mammoilta ruokaviiniä ja yhtä terveitä ovat lapset sielläkin. Sen sijaan kahvi ja jopa tee ovat monissa maissa aivan pannassa odotusaikana kofeiinin tutkitusti lisätessä joillakin keskenmenoriskiä. Mutta eipä meidän kahvinlitkimismaassamme neuvolassa kysellä, onko äiti suurkuluttaja, korkeintaan närästyksestä varoitellaan. Suomessa vain alkoholi on tabu ja paha eikä ihmisten uskota kykenevän kohtuukäyttöön vaan tavoitteen luullaan aina olevan kaatokänni. Siksi varmuuden vuoksi täyskielto kaikille.

    Toki raskaus on hyvää aikaa miettiä alkoholinkäyttöä ja löytää myös viinattoman ja krapulattoman ilonpidon hyödyt. Masun kanssa vain rohkeasti liikenteeseen jos vointi sallii, itse olen omia lapsiani tanssittanut viimeisiin viikkoihin asti. Oppivat jo odotusaikana viihtymään myös hälinässä ja oma olo pysyy virkeänä. Alkoholiannokset kannattaa kuitenkin kirjata ylös, näin pysyy rehellisyys yllä ja toisaalta sen kuukauden toisen viinilasin voi hyvillä mielin nauttia.

    Osaavien baarimestareiden mammadrinkkien lisäksi vinkkejä tässä:
    * Sikakallis punaviini, kerrankin voi saman rahan käyttää laauun. Aromikasta lasillista voi nauttia vaikka tunnin ja laatu vain paranee ilmastumisen myötä. Ja kaveritkin tykkäävät, kun tarjoat loput.
    * Yhden alkoholiannoksen jakaminen. Bacardikolaan saa oikean maun jo senttilitrallakin, samaten gin toniciin. Yksi annos väkeviä riittää neljään drinksuun ja siten jo koko illalle, ja lisäksi vähäinen määrä palaa käytännössä saman tien. Mietoa likööriä riittää yhdestä alkoholiannoksesta (8cl) jo monen lasillisen maustajaksi.
    * Psykologiset drinkit. Kokikseen, toniciin tai muuhun nätti lasi, sitruunansiivu, jäitä ja pilli. Eroa ei edes huomaa.
    * Valkkarivissy tai -sprite. Kasariretroilun ja nostalgian kultaama tapa venyttää yksi viinilasillinen 2-3 lasilliseksi.
    * Mehusiideri jäillä, isoon tuoppiin. Eritoten makeiden sidukoiden ystän kannatta testailla kaupan limpparisiiderivalikoimaa.

    Imettäjän kannattaa muistaa, että äidinmaidossa on sama promillepitoisuus kuin veressä. Ts. 0,2 promillea veressä juottaa vaaville saman vahvuista maitoa. Kerralla imetty desilitra sisältää siis puhasta alkoholia 0,02 ml = 0,4 ml keskikaljaa. Alle kymmenesosa teelusikallista siis. Mutta ei jatkuvasti ole hyväksi tämäkään.

    Henkilökohtaisen näkemykseni mukaan enemmän lasta vaingoittaa pingottamalla kaikesta. Nauttikaa elämästänne mammat ja pitäkää huolta itsestänne, se on parasta myös tulokkaalle.
  • 22.
    Annien
    20.3.2005 20:05
    Mun työpaikalla on kans ollut asiakkaana ravintolassa raskaana oleva tyttö, joka oli kännissä ja poltti ketjussa röökiä. Likka oli arviolta 18-vuotta, myös kavereiden ulkonäöstä päätellen, eikä kavereitakaan näyttänyt kiinnostavan. Mietin, että onko tyttö vaa niin typerä ja pentu itsekkin ettei tiedä viinan ja tupakan haittoja sikiölle. Minulta tyttö ei tilannut mitään, enkä olisi kyllä myynytkään. Kysyin ravintolapääliköltä voinko olla myymättä ja hän sanoi samaa kun lehtiartikkelissa, että me emme voi kieltää sitä juomasta. Olisin kuitenkin siinä tilanteessa vaan jättänyt asiakkaan huomiotta ja kääntänyt sille selkäni. Ihan sama tulisiko valituksia, niitä ne känniääliöt tekee muutenkin koko ajan eikä kukaan ota niitä tosissaan.
  • 23.
    JoutsenN
    20.3.2005 22:17
    Uskomatonta että Suomen maassa on ylipäätänsä LAILLISTA tarjoilla alkoholia raskaana olevalle naiselle!! Eikö ole jokseenkin ristiriitaista että alle 18 v. henkilö ei saa nauttia ravintolassa alkoholia mutta alle 9kk ikäiselle sikiölle se on ihan ok...
  • 24.
    Juupajuupajuu
    20.3.2005 22:25
    Plagioijat kirjoitti 18.03.2005 klo 21:06:

    Mielestäni ihan luontevaa että City tekee aivan samanlaisen jutun kuin Hesarin NYT-liite. Tuo kyseinen läpyskä on nimittäin niin suora Cityn kopio että on varmaan Cityn toimittajia sen verta ruvennut vituttamaan että on pakko antaa takaisin.

    Siinä on vain sellainen ero, että Nyt-liitteessä on töissä journalisteja, ei kirjoittelijoita. Nyt-liite saa myös rahansa pääasiassa HS:n tilaajilta, ei Sedu Koskiselta ja muilta ravintoloitsijoilta.
  • 20.3.2005 22:46
    AS_ kirjoitti 18.03.2005 klo 13:00:

    Voi hyvanen aika. Englannissa ainakin laakarit sanovat, etta on ihan ok juoda lasillinen tai pari viinia silloin talloin vaikka raskaana olisikin.

    Jokainen tekee itse ratkaisunsa. Mita itse tekisin jos raskaana oleva nainen pyytaisi minulta tupakkaa, en tieda kun en ole koskaan tilanteeseen joutunut (enka saa koskaan selville, koska olen lopettanut tupakoinnin..). Mutta olisiko se silti oikeasti minun paikkani moralisoida muita? Enta, jos tama kyseinen raskaana oleva nainen olisi jo 5 kk ollut tupakatta, ja sitten vain iskee tilanne jossa on saatava ne parit savut? Yksi tupakka ei sikiolle haittaa aiheuta. Tulisiko minun suorittaa haastattelu ennenkuin teen paatoksen tupakan antamisesta?

    Holhotkaa vaan tiukkapipomoralistit muita niin paljon kuin haluatte. Mutta jos minua tulette holhoamaan, niin alkaa ihmetelko jos lahdette pois silmakulma kipeana.

    Jeps, samaa mieltä. Eihän se hyvää tee polttaa edes yhtä, on sitten raskaana tai ei, mutta lasillisen juominen joskus etenki ruuan kanssa ei oo pahasta eikä sellasesta pitäis alkaa mulkoilemaan ketään. Vähän käytöstapoja! Jos itse joskus olen raskaana niin en taatusti edes maista röökiä ja baari-illat jää todella vähiin, koska siellä sitä savua tulee vedettyä vaikkei haluaiskaan, mutta lasillisen aion ottaa silloin tällöin.

    Tosin sellasia perseet olalla ja selkeästi raskaana olevia voikin vähän katsoa nenän vartta pitkin...
  • 21.3.2005 10:11
    Juupajuupajuu kirjoitti 20.03.2005 klo 22:25:

    Siinä on vain sellainen ero, että Nyt-liitteessä on töissä journalisteja, ei kirjoittelijoita. Nyt-liite saa myös rahansa pääasiassa HS:n tilaajilta, ei Sedu Koskiselta ja muilta ravintoloitsijoilta.

    Mitä väliä sillä toimittajan journalistisella osaamisella on, jos se ei missään näy? Tässä suhteessa NYT-liitettä voisi pitää paljon huonompana julkaisuna kuin City... NYT-liite maksaa, City ei ja juttujen taso molemmissa on vaihteleva, mutta aivan samassa asteikossa.
  • 27.
    autumni
    21.3.2005 10:39
    Itse äitinä paheksun raskaana olevia jotka juovat tai varsinkin polttavat. Usein vedotaan siihen, että ei muidenkaan lapsille ole mitään tullut jos raskaana polttaa. Luulisi että hävettäisi vatsa pystyssä mennä rööki suussa ja kaljatuoppi kädessä, hyi..
    Pitäisi ajatella pientä lasta eikä vain omia haluja ja himoja, tämä pieni lapsi kun ei voi päättää vatsassasi haluaako itseensä nikotiini ja alkoholia, mutta sinä tuleva äiti voit päättää..
  • 28.
    kuules
    21.3.2005 12:30
    City-lehti ei todellakaan julkaise turhanpäiväisten "kirjoittelijoiden" juttuja, syyni on todella kova ja pikkutarkka! On turha kuvitella, että juttu lähes koskaan menee sellaisenaan lehteen, sitä on usein viilattu moneen kertaan. Ja oman kokemukseni perusteella varsinkin pitkäaikaisemmat toimittajat tässä lehdessä on huippuluokkaa. Terveisiä Citylle, jatkakaa samaan malliin!:)
  • 29.
    ts-
    21.3.2005 13:06
    Kyllä se aika pitkälti näkyy, jos vain osaa katsoa.

    Jeagle kirjoitti 21.03.2005 klo 10:11:

    Mitä väliä sillä toimittajan journalistisella osaamisella on, jos se ei missään näy? Tässä suhteessa NYT-liitettä voisi pitää paljon huonompana julkaisuna kuin City... NYT-liite maksaa, City ei ja juttujen taso molemmissa on vaihteleva, mutta aivan samassa asteikossa.
  • 30.
    swiftra
    21.3.2005 14:37
    eräs ystäväni oli raskaana ollessaan kysynyt lääkäreiltä tupakasta ja alkoholista. vastauksena oli ollut että n. 5 tupakkaa päivässä on vielä turvallista sikiölle. ja monissa tapauksissa tupakoinnin lopettaminen voi aiheuttaa äidille niin pahan stressin, että se voi vahingoittaa sikiötä.

    alkoholista oli sanottu, että on turvallisempaa vetää joskus perskännit kuin tissutella vähän useana päivänä viikossa. eikä yhden alkoholiannoksen pitäisi aiheuttaa vahinkoa kummallekaan...

    ja tunnen tapauksia joissa äiti on polttanut koko raskauden ajan ja lapsi on silti syntynyt ajallaan terveenä ja normaalikasvuisena...
  • 31.
    698
    21.3.2005 18:51
    Annien kirjoitti 20.03.2005 klo 20:05:

    Mun työpaikalla on kans ollut asiakkaana ravintolassa raskaana oleva tyttö, joka oli kännissä ja poltti ketjussa röökiä. Likka oli arviolta 18-vuotta, myös kavereiden ulkonäöstä päätellen, eikä kavereitakaan näyttänyt kiinnostavan. Mietin, että onko tyttö vaa niin typerä ja pentu itsekkin ettei tiedä viinan ja tupakan haittoja sikiölle. Minulta tyttö ei tilannut mitään, enkä olisi kyllä myynytkään. Kysyin ravintolapääliköltä voinko olla myymättä ja hän sanoi samaa kun lehtiartikkelissa, että me emme voi kieltää sitä juomasta. Olisin kuitenkin siinä tilanteessa vaan jättänyt asiakkaan huomiotta ja kääntänyt sille selkäni. Ihan sama tulisiko valituksia, niitä ne känniääliöt tekee muutenkin koko ajan eikä kukaan ota niitä tosissaan.

    No siina on taas ammatti valittu - mitas jos miettisit uudelleen uravalintaasi ja lahtisit vittuun pilaamasta meidan muiden ravintolakaynteja?!

    Tiedanhan ma et toi on tota perinteista anniskeluammattiasennetta, jossa asiakkaat on 'kanniaalioita' joita 'kukaan ei ota tosissaan', mut voi vittu sentaan! Rupea kadunlakaisijaksi tai vaikka steveksi niin paaset oikean roskan kanssa tekemisiin!
  • 32.
    Sallasin
    21.3.2005 21:17
    Hohhoi-hohhoi-hohhoijaa.
    Ettekö keksisi jotakin uutta? Nyt teki suunnilleen vastaavan jutun ajat sitten. Plus tämä oli tylsästi toteutettu.
    Minä olen kuusiviikkoisen tytön äiti ja kokemusta omaavan rintaäänellä sanoisin, että se ei oikeasti kuulu kellekään, mitä raskaana ollessasi teet. Itse lopetin dokaamisen ja polttamisen, mutta kun en ollut suomalaisen hysterian äärellä niin söin homejuustoa (oi!), sushia ja muuta raakaa kalaa (voi!) ja elin muutenkin suht. normaalia elämää. Meistä 70-luvulla syntyneistä monen mutsit tupakoivat raskaana ollessaan, kun valistusta ei ollut, enkä ainakaan itse koe olevani lyhytkasvoinen tahi aivovaurioinen.
    jessus, pateettista tosin tämä tänne kirjoittelu. Ei mitään tekemistä, you know.
  • 33.
    maukumamma
    21.3.2005 23:37
    hmm... Onhan toki olemassa yksilön vapaus, mutta ei se sikiö osaa itse päättää. Jos ihminen uskoo olevansa kypsä huolehtimaan toisesta elämästä, miksi se pitäisi aloittaa vasta lapsen maailmaantulon jälkeen? Eihän tupakka ole terveellistä aikuisellekaan, miksi se yhtäkkiä muuttuisi vähemmän vaarattomaksi sikiölle? Enkä usko, että tutkimukset, jotka kertovat tupakan aiheuttavan haittoja lapselle, ovatkaan vain yhdestä lapsesta. Tupakointi LISÄÄ RISKIÄ, samoin kuin viinanjuonti ja ilman vauvaakin humalatila on AINA myrkytystila. Sitä ei vain meidän alkoholistuneessa yhteikunnassa juuri ajatella. Miksi sekään olisi sikiölle yhtäkkiä vaaratonta? Ja se lääkäri, joka antoi tupakkamäärän, mikä ei olisi vaarallista, saisi mennä takaisin jatkamaan opintojaan tupakan haitallisuudesta.

    Elämä lapsen knassa tulee olemaan oman itsensä toiseksi asettamista hyvin pitkälle, ja jos ei siihen kykene edes raskausaikana, niin mahtaa shokki lapsen tarvitsevuudesta olla melkoinen.

    Ja minä kyllä peräänkuulutan yhteisvastuuta edelleen. Jos näkisi jonkun hakkaavan lasta, tahtoisin ajatella, että siihen puututtaisiin. Itse ainakin puutun.
  • 34.
    Soul_sister
    22.3.2005 00:43
    Kuka osaa erottaa silmämääräisesti mitä juojan lasissa on? Ainakaan minä en erota alkoholitonta olutta tavallisesta keppanasta, tai pelkkää kolaa kossukolasta.

    Eihän tulevan äidin tarvitse jäädä homehtumaan neljän seinän sisälle? Itse kävin esikoista odottaessani useinkin bilettämässä, mutten koskaan juonut alkoholia.

    Kiitos baareille, jotka pitävät valikoimissaan alkoholitonta olutta! Saa mammakin nauttia!
  • 35.
    elviir
    22.3.2005 19:31
    swiftra kirjoitti 21.03.2005 klo 14:37:

    ja tunnen tapauksia joissa äiti on polttanut koko raskauden ajan ja lapsi on silti syntynyt ajallaan terveenä ja normaalikasvuisena...

    Selvä se.
    Jos nyt normaalikokoinen on ollut ja ihan ajallaankin syntynyt.
    Eikai nyt mitään ongelmia tulevaisuudessakaan sitten voi olla edessä...
  • 36.
    vm-70
    22.3.2005 19:35
    Sallasin kirjoitti 21.03.2005 klo 21:17:

    Meistä 70-luvulla syntyneistä monen mutsit tupakoivat raskaana ollessaan, kun valistusta ei ollut, enkä ainakaan itse koe olevani lyhytkasvoinen tahi aivovaurioinen.

    Niin niin,
    eikai meidän tarvitse välittää vaikka tiedetäänkin vaaroista,ku tulihan meistäkin ihan normaaleja...
    hahahahaha.
  • 37.
    elviir
    22.3.2005 19:38
    Ennis kirjoitti 20.03.2005 klo 19:24:

    Tässä välissä voisin kertoa oman kokemukseni pohjalta mitä ravintola voi tehdä...
    Lähdin itse baariin ollessani kahdeksannella kuulla raskaana,siskoni syntymäpäiviä kun juhlittiin. Heti kun ovesta sisään pääsin poke teki erittäin selväksi että lennän kaaressa ulos jos hän näkee minun viinaa vetelevän. Näin sen pitää ollakkin! Sanoisin ravintolan työntekijöille,etenkin pokeille että muistakaa että rasintolalla on oikeus valita asiakkaansa!!

    Tässä on asiaa!!
  • 23.3.2005 03:24
    Vuoden takaisen alan opiskelun merkeissä voin sanoa että nykypäivänä ravintola ei voi valita asiakkaitaan vaan asiakkaat tekevät sen valinnan...
    Raskaana olevalla naisella on ihan yhtä hyvä syy olla baarissa ja juoda jos haluaa koska laki ei sitä kiellä. Raskaus ei ole syy poistaa asiakasta baarista. Jos näin olisi, voisi ravintolat keskittää asiakaskuntansa vain esim. hoikkiin, normaaleihin, blondeihi, vähemmistöihin.. Karsiminen menisi liiallisuuksiin ja ravintolabisnes menisi sekaisin..."mennäänkö johonki vaikka sinne?" Ei me voida ku mä oon brunette...ne ei ota ku blondeja sisään. "Ai, no mennäänkö sit sinne?" Ei me sinnekkään ku mä oon 10 kiloo ylipainonen siihen mestaan...
    Että näin...
  • 39.
    GAT
    23.3.2005 12:14
    698 kirjoitti 21.03.2005 klo 18:51:

    No siina on taas ammatti valittu - mitas jos miettisit uudelleen uravalintaasi ja lahtisit vittuun pilaamasta meidan muiden ravintolakaynteja?!

    Tiedanhan ma et toi on tota perinteista anniskeluammattiasennetta, jossa asiakkaat on 'kanniaalioita' joita 'kukaan ei ota tosissaan', mut voi vittu sentaan! Rupea kadunlakaisijaksi tai vaikka steveksi niin paaset oikean roskan kanssa tekemisiin!

    Kukas on pissinyt sun muroihin tana aamuna???
  • 40.
    Insomnia_
    23.3.2005 13:25
    Ei mun mielestä kyseessä oo mikään moraalinvartijana toimiminen.. Mä nyt oon ekana varmistamassa ihmisten oikeutta yksityisyyteen tms. mut kun tossa ei oo kysessä vaan oma itse.
    Miettikää nyt vähän!! On ihan eri asia tarjoilla alkoholistille (niin ku joku vertasi..); jos aikuinen ihminen tuhoaa itsensä viinalla SE ON oma päätös ja osa "yksityisyyttä". Mut jos raskaanaoleva äiti vetelee viinaa enemmänki niin se vaikuttaa paitsi siihen äitiin (mikä sinänsä on ihan yksityinen juttu sekin) niin siihen Lapseen!! Sitä lasta tulis ulkopuolistenki suojella! Äiti nyt voi itselleen tehdä periaatteessa mitä haluaa, jotakuta lainatakseni "ihan oma asia", mut se lapsi. Käsi pystyyn ketkä menee auttamaan jos aikuinen pahoinpitelee lasta kadulla?? *nostaa kätensä* Se on aika pitkälti sama asia, lapsi vaan sattuu raskaanaolevalla olemaan siellä "vatsassa". Vai onko lapsen pahoinpitely tai tappo ihan äidin oma asia myös sillon kun lapsi on jo syntynyt?? Vähän yhteisöllistäkin vastuuta ihmiset! :)
  • 41.
    Raskaana
    24.3.2005 09:19
    tuplamamma kirjoitti 20.03.2005 klo 19:38:

    Sikiön promillepitoisuus on sama kuin äidin veren. Yksi annos alkoholia, eritoten hitaasti nautittuna palaa maksassa nopeasti. Sikiö kuormittuu pari tuntia ja niinpä terveysriski on paljon vähäisempi kuin monissa muissa asioissa, eritoten rasvakudokseen varastoituvissa aineissa. Varsinkin raskauden toisella puoliskolla sikiö ennemminkin kypsyy ja kasvaa, jolloin lyhytaikaisessa altistuksessa mikään ei ehdi häiriintyä.

    Pitkäaikaiskäyttö on eri juttu, esimerkiksi viikon putki on raskaudesta jo iso osa, jonka aikana ehtii taphtua paljon kehitystä ja siten myös häiriintyä.

    Sikiölle riskialttiiksi on todettu myös äidin stressihormonit, ne ohjelmoivat kehittyviä aivoja masennusherkiksi. Hyvä päivällinen viineineen tai mökkisauna ja jälkiolut osana äidin rentoutumista voi kokonaisvaikutukseltaan olla positiivinen, kunhan ei tavaksi tule. Ja kaikkein pahinta olisi yhtä lasillistaan viikon morkkisteleva mamma. Eivät ne FAS-lapset tosiaankaan saunakaljaäideille synny.

    Lisäksi nämä ovat kulttuusidionnaisia juttuja. Ei viinimaissa todellakaan kielletä mammoilta ruokaviiniä ja yhtä terveitä ovat lapset sielläkin. Sen sijaan kahvi ja jopa tee ovat monissa maissa aivan pannassa odotusaikana kofeiinin tutkitusti lisätessä joillakin keskenmenoriskiä. Mutta eipä meidän kahvinlitkimismaassamme neuvolassa kysellä, onko äiti suurkuluttaja, korkeintaan närästyksestä varoitellaan. Suomessa vain alkoholi on tabu ja paha eikä ihmisten uskota kykenevän kohtuukäyttöön vaan tavoitteen luullaan aina olevan kaatokänni. Siksi varmuuden vuoksi täyskielto kaikille.

    Toki raskaus on hyvää aikaa miettiä alkoholinkäyttöä ja löytää myös viinattoman ja krapulattoman ilonpidon hyödyt. Masun kanssa vain rohkeasti liikenteeseen jos vointi sallii, itse olen omia lapsiani tanssittanut viimeisiin viikkoihin asti. Oppivat jo odotusaikana viihtymään myös hälinässä ja oma olo pysyy virkeänä. Alkoholiannokset kannattaa kuitenkin kirjata ylös, näin pysyy rehellisyys yllä ja toisaalta sen kuukauden toisen viinilasin voi hyvillä mielin nauttia.

    Osaavien baarimestareiden mammadrinkkien lisäksi vinkkejä tässä:
    * Sikakallis punaviini, kerrankin voi saman rahan käyttää laauun. Aromikasta lasillista voi nauttia vaikka tunnin ja laatu vain paranee ilmastumisen myötä. Ja kaveritkin tykkäävät, kun tarjoat loput.
    * Yhden alkoholiannoksen jakaminen. Bacardikolaan saa oikean maun jo senttilitrallakin, samaten gin toniciin. Yksi annos väkeviä riittää neljään drinksuun ja siten jo koko illalle, ja lisäksi vähäinen määrä palaa käytännössä saman tien. Mietoa likööriä riittää yhdestä alkoholiannoksesta (8cl) jo monen lasillisen maustajaksi.
    * Psykologiset drinkit. Kokikseen, toniciin tai muuhun nätti lasi, sitruunansiivu, jäitä ja pilli. Eroa ei edes huomaa.
    * Valkkarivissy tai -sprite. Kasariretroilun ja nostalgian kultaama tapa venyttää yksi viinilasillinen 2-3 lasilliseksi.
    * Mehusiideri jäillä, isoon tuoppiin. Eritoten makeiden sidukoiden ystän kannatta testailla kaupan limpparisiiderivalikoimaa.

    Imettäjän kannattaa muistaa, että äidinmaidossa on sama promillepitoisuus kuin veressä. Ts. 0,2 promillea veressä juottaa vaaville saman vahvuista maitoa. Kerralla imetty desilitra sisältää siis puhasta alkoholia 0,02 ml = 0,4 ml keskikaljaa. Alle kymmenesosa teelusikallista siis. Mutta ei jatkuvasti ole hyväksi tämäkään.

    Henkilökohtaisen näkemykseni mukaan enemmän lasta vaingoittaa pingottamalla kaikesta. Nauttikaa elämästänne mammat ja pitäkää huolta itsestänne, se on parasta myös tulokkaalle.

    Hyvä tuplamamma,

    Kaikkien lääkäreiden joiden kanssa olen keskustellut mukaan turvaraja on yksi annos alkoholia viikossa, ei päivässä! Siis viikossa max 12 cl viiniä. Se on määrä, jonka ei ole todettu aiheuttavan vahinkoa esim. aivojen kehitykselle, FAS-oireyhtymähän on vain pahin alkoholin aiheuttama vamma, lievempi on FAE. Lievempiä haittoja ovat mm. lapsen huono keskittymiskyky (ei siis näy kasvoista kuten FAS ja FAE) ja hermostuneisuus. En tiedä, oletko tehnyt joitain omia lääketieteellisiä kokeita joista eivät lääkärit tiedä.
    Sikiön promillet ovat itse asiassa suuremmat kuin äidin. Tämä perustuu sen pieneen kokoon.
    Kahvi ja kofeiinijuomat ovat neuvolassa saatavassa listassa vältettävinä aineina. Niillekin on annettu turvaraja.
  • 42.
    Tilaustuotto
    24.3.2005 09:21
    Hesarin tilaustuotot kattavat juuri paperin hinnan.
  • 43.
    Muiqea
    24.3.2005 18:47
    Lapsi saa kansalaisoikeudet vasta synnyttyään. Näinollen muilla ei mielestäni ole mitään oikeutta puuttua äidin tekemisiin.
  • 44.
    Juupajuupajuu
    25.3.2005 13:12
    Tilaustuotto kirjoitti 24.03.2005 klo 09:21:

    Hesarin tilaustuotot kattavat juuri paperin hinnan.

    Heh, ja mikäköhän tämän faktan lähde on.

    City-lehden "riippumattomuuteen" vaikuttaa sekin, että lehti ei uskalla kirjoittaa kriittisesti esim. ravintoloista, koska ne ovat samalla lehden jakelupisteitä.

    Nyt-liitteen toimittajien journalistinen osaaminen näkyy esimerkiksi siinä, että juttu, josta City halpamaisesti kopioi tämän "raskaustesti"-idean, oli helvetin paljon paremmin tehty.

    Cityyn kirjoittelun "tasokkuutta" kuvaa hyvin taannoinen juttu psykopaateista. Jos tuollainen populistinen ripuli, jossa huuhaata ja myyttejä esitettiin faktoina, läpäisee toimituksen seulan, on turha puhua journalistisesta tasosta yhtään mitään. Tuollainen ei IKINÄ pääsisi Nytin sivuille.
  • 25.3.2005 22:06
    Öh, mikä testi. Joten tosi gross. En sano varmaan tässä mitään mitä ei ole sanottu aiemmin. Olen ollut ison mahani kanssa baarissa, juoden kokista -mistä kukaan tietää, mitä juon. Näen paljonkin selkeesti raskaana olevaa porukkaa radalla, siinä ei ole mitään pahaa... Isäni häissä eräässä ravintolassa viimeisilläni raskaana join lasillisen punaviiniä ja koko ravintola tuijotti. Tuon alkoholin kanssa on varmaan se, että raskaana oleville on parempi laittaa ehdoton ei kuin jokin suositus, kun se menee helposti yli jos on mennäkseen...
  • 46.
    Emppu-78
    26.3.2005 13:47
    Jos on niin viinan ja tupakan perään ettei voi edes raskauden ajaksi niistä luopua niin ehkei kannata siihen olotilaan sitten edes hankkiutua...Se lapsi niistä mahdollisista seurauksista kuitenkin joutuu kärsimään jos se nyt sitä tulevaa äitiä kiinnostaa...
  • 47.
    Mammaitsekin
    27.3.2005 20:00
    Eihän se lapsi kohdussa ollessaan voi valita sitäkään saako äidikseen normaalin, rakastavan vaikka välillä pari viinilasillista ottavan ihmisen vai tiukkapipoisen psykopaatin, joka aiheuttaa elinikäiset traumat... Joten lepo vaan hyvät ihmiset. Kasvattakaa omat lapsenne kuten parhaaksi näette mutta jättäkää muut rauhaan.

    Ja tämä ei tietenkään päde fyysiseen pahoinpitelyyn, jossa asiaan on puututtava. Mutta kun henkiseen pahoinpitelyynkään ei voida puuttua ja parin viinilasin tai tupakan ottamisesta ei ole suoraa kausaaliyhteyttä lapsen pahoinvointiin, niin jos emme turhaan aiheuttaisi odottaville äideille enempää stressiä. se kun aiheuttaa myös vakavia vahinkoja kasvavalle lapselle, jopa keskenmenoja.
  • 48.
    Munkan_Kreivi
    28.3.2005 08:08
    LUK kirjoitti 17.03.2005 klo 17:46:

    Typera testi. Monet raskaana olevat juovat silloin talloin lasillisen viinia.

    Kyllä joku järki sentään pitää olla, vaikka kuinka ns. yksilönvapautta yritetäänkin korostaa näinä päivinä enemmän, kuin '80 luvun juppiaikakautena. Yksikin viinilasi raskauden aikana voi aiheuttaa ongelmia, joiden kanssa lapsi joutuu taistelemaan koko elämänsä ajan, jos ylipäänsä selviää raskaudesta hengissä.

    Sama koskee tupakoivia äitejä, joita pidän auttamatta henkisesti epäkypsinä ja/tai jälkeenjääneinä. Edellämainittujen kaltaisten ihmisten lapsen saantia pitäisi ehdottomasti rajoittaa, tai pyrkiä jopa sterilisaatioon edellämainitun kaltaisten riskiryhmien kanssa, jotka ovat täysin välinpitämättömiä kantamansa lapsen terveydestä.
  • 49.
    Munkan_Kreivi
    28.3.2005 08:21
    Jennoli kirjoitti 18.03.2005 klo 15:02:

    Joo... Ajattelin kommentoida ravintolan henkilökuntaan kuuluvana asiaa.
    Olin n. 5 vuotta sitten töissä eräässä ravintolassa, jonne tuli selvästi raskaanan oleva nainen. Meille tullessaan hän oli jo humalassa, eikä ollut tullut nauttimaan vain yhtä tai kahta viinilasillista.

    Minulta hän tilasi GT:n. Ette usko kuinka pahalta se tuntui, myydä hänelle lisää viinaa. Mietin koko ajan drinkkiä tehdessäni että voinko olla myymättä. Mitä sanon, koska eihän se ole minun asiani valvoa raskaana olevia naisia ja heidän juopotteluaan ja sikiön vahingoittamista. Kysyinkin asiasta seuraavana päivänä esimieheltäni ja hän sanoi että laki ei sitä kiellä.

    Onneksi asiakas lähti pois ravintolastamme, eikä minun tarvinnut myydä enää yhtään enempää viina hänelle eikä hänen vauvalleen. Mun teki mieli sanoa sille naiselle jotain, mutta enhän mä sano alkoholisteillekaan että ne pilaa terveytensä, en myy.

    Vaikea asia kelle vaan tiskin takana olevalla, luulisin! Toivoisin, että mulla olis ollu pokkaa sanoa asiasta, mutta ei ollut. Ja nainen oli jo selvästi kännissä, joten se siitä. Toivonkin, ettei vastaavaa satu ikinä mun kohdalle!
    T: Ei-äiti Jen

    Vain Suomi hyvinvointivaltiona voi jättää puuttumatta edellämainitun kaltaiseen toimintaan.

    Toista se on rapakon takana U.S.A:ssa, jossa vastaavalla tavalla käyttäytyvä äiti kiidätetään poliisin tai muun viranomaisen toimesta hoitoon, tai lapsi syntymän jälkeen pakkohuostaanotetaan (samoin kuin lapset, joita vanhemmat kyyditsevät autoissaan turvavöittä. Vähän off-topic, mutta se sallittakoon).

    Ennen kuin Suomessa päästään vastaavan tilanteeseen, jossa lapsen etu on tärkeämpää kuin äidin juomisen salliminen, en voi kuvitellakaan tätä maata muuksi kuin kehitysmaaksi (itse asiassa kannattaa kurkata vaikka www.cia.gov sivuille ja katsoa suomen status. Kyllä se hyvinvointivaltiokuva rapisee äkkiä).
  • 50.
    Munkan_Kreivi
    28.3.2005 08:26
    skool kirjoitti 18.03.2005 klo 23:30:

    käsittääkseni ne on ekat raskausviikot joiden aikana alkoholin nauttiminen on alkiolle vaarallisinta. silloin saa hermoston kehitys alkunsa ja esim äidin stressi voi riittää sotkemaan kuviot. äidin stressihormonithan siis siirtyvät istukan kautta alkion vereen jne. ei kukaan baarimikko varmaan siinä vaiheessa vielä voi nähdä äidin raskautta. "pallomaha"vaiheessa, kun sikiön kriittisimmät kehitysvaiheet ovat jo ohi, voi viinaa ymmärtääkseni nauttia kohtuudella. kyllähän se silloinkin vaikuttaa sikiöön samalla lailla kuin että tarjoaisi vastasyntyneelle lapselleen viinahuikat - humalaanhan se tulee - mutta tod.näk. ei pilaa lapsen loppuelämää.

    Höpönlöpön! voi s*tna sentään ihmisten tyhmyyttä. Raskauden loppuvaiheessa hermosto on edelleen kehitysvaiheessa ja esim. viikoilla 32-38 lasillinenkin viiniä aiheuttaa sikiölle vaurioita aivan samoin kuin raskauden muillakin viikoilla. Lisäksi keskenmenon vaara lisääntyy. Ensimmäisen parin raskauskuukauden aikana viinin lipittäminen, vaikkapa vain lasillisen, aiheuttaa todennäköisesti sikiön menehtymisen/keskenmenon.

    Järki käteen, ettei tarvitse hävetä omaa kotimaata.

Kommentoi artikkelia

Anna sähköpostiosoite, jos haluat, että sinuun voidaan ottaa yhteyttä. Osoite ei ole pakollinen, mutta jos määrittelet sen, se näkyy julkisesti kaikille.

Kirjoita kenttään viisikirjaiminen mustalla kirjoitettu sana, joka on yllä olevassa kuvassa. Kirjainkoolla ei ole merkitystä. Tällä toimenpiteellä estämme roskapostitusta. Tai kirjaudu sisään palveluun, jolloin tarkistetta ei kysytä.

Lue lisää: uusin City-lehti

Ewert and The Two Dragons
Virolainen Ewert and The Two Dragons kertoo, miten suomalaiset...
Kahvinpaahdantaa Mansessa
Kahvila Valo tuo kofeinisteille ilouutisen: Valo alkaa paahtaa omaa...
Pokauskoirat
Sisäpiiri. Kysy mitä tahansa... 1
Baarifestivaalikäyttäytyminen
Tämän oppaan avulla osaat käyttäytyä Cityn Baarifestareilla...
Katarinan uusi alku Turussa
Ravintolalaiva Katarina avasi kesäkautensa hienoilla uudistuksilla
Vaadimme vapautta duunissa!
Tätä me y-sukupolven edustajat haluamme työelämältä.
Räppäävä Rauhatäti
Sodankylän räp-tuontitoivo Rauhatäti ei pelkää keskiluokkaistumista.
Elokuun festariopas 2012
Flow'n lisäksi juhlitaan Taiteiden yössä, Kalliossa ja juhlaviikoilla.
Teemu Rajamäki
Uniklubin ex-basisti Teemu Rajamäki on enää todella vähän rokkikukko.
Piratismi kautta aikojen
Piratismi ei ole internet-ajan... 1

Lue lisää: Ravintolat

Spy Hard
Kun muut bailaavat, me vakoilemme.
Kuultua
Helsingin ravintola- ja klubiuutiset
Sulosointuja Turussa
Entisen Rokkibaarin raunioille avattiin syyskuun lopussa...
Baarimaisterit
Fine drinking -lounge vastaa kaljahanojen haasteeseen koulutetuilla...
Ravintolauutiset: Tampere
Kuultua
Helsingin ravintola- ja klubiuutiset
Ravintolauutiset: Tampere
Ravintolauutiset: Tampere
Uudet brunssit
Pirittan uusi brunssi tarjoilee seisovasta pöydästä perinteistä...
Riesling Helsingin ravintoloissa
Helsinkiläisravintoloissa voi... 1