Fiksun Kalasataman asukkaat joukkorahoittavat palveluita itse

Kalasatamasta rakentuu pikku hiljaa Helsingin Smart City -kaupunginosa.

Havainnekuva Kalasatamaan rakentuvasta Kauppakeskus REDI:stä
Havainnekuva Kalasatamaan rakentuvasta Kauppakeskus REDI:stä Kuva: Helin & Co./Voima Graphics Oy

Fiksu Kalasatama -hanke tekee Kalasatamasta monipuolisesti asukkaita palvelevan asuinalueen. Uusien kaupunginosien kehittämis- ja rakentamistyö vie aikaa ja kaupunki seuraa normaalisti tiettyä kaavaa: ensin varmistetaan, että alueelle saadaan lähikauppa, sitten valmistuu päiväkoti, vuotta myöhemmin ehkä koulu, parinvuoden päästä liikuntakeskus ja terveysasema ja niin edelleen.

Kalasataman asukkaat ottavan askeleen eteenpäin toteuttaaksen palveluja ja alkavat rahoittamaan itse yhteisiä palveluja alueelleen. Joukkorahoitus voi toimia lokaalisti tukien paikallisia tarpeita ja uusien asuinalueiden kehittymistä. Esimerkiksi kesällä Kalasatamassa rahoitetaan jumppaa. Rahoittamalla itse heille tärkeitä asioita ja palveluja asukkaat voivat mahdollistaa palveluja, tapahtumia tai asioita ja vaikuttaa siihen, millainen heidän uudesta tai vanhasta asuinympäristöstä rakentuu.

"Idea on yksinkertainen: koko kesän jumpat saa 20 eurolla, ja mitä enemmän ihmisiä osallistuu, sitä usemman jumpan rahoittajat saavat. Kuitenkin vähintään kaksi jumppaa ja enintään 20 jumppaa. Ja kuka tahansa saa tulla mukaan oli kunto tai taito mitä tahansa. Tunnit pidetään ulkona Kalasatamassa. Tarjolla on kuntoilua ja tanssia sekä rentoa meininkiä. Ja jos tarvetta ilmenee, niin paikalle saadaan myös lastenvahti tuntien ajaksi", sanoo Mesenaatti.me -palvelun ja Yhteismaa ry:n tuottaja Pauliina Seppälä.

Ensimmäinen Kalasatamaa suoraan koskettava kollektiivinen joukkorahoitushanke oli Suvilahden Skeittipuiston viimeistelyyn rahoitusta hakeva Suomen Rullalautailuliitto. Rahoitusta saatiin yli 11.000 euroa josta suurin osa tuli selvästikin Skeittiyhteisöltä, mutta merkittävä määärä myös Kalasataman asukkailta, jota kokivat puiston tärkeäksi.

Ehdotuksia taidetilasta, kahvilasta, kaupunkitalkkarista ja jopa oman kylän kalastajasta on sanottu ääneen. Ideoita on kehitelty Nappi Naapuri -palvelussa ja rahoitettu Mesenaatti.me -joukkorahoituspalvelun avulla, jossa Kalasatamalaislla on oma sivunsa. Nappi Naapuri on uusi karttapohjainen sosiaalinen media, jossa ihmiset voivat viestitellä paikallisesti. Napissa voi keskustella, ideoida ja tehdä tämänkaltaisia aloitteita. Siellä voi myös tarjota ja pyytää apua, ostaa, myydä, vaihtaa tai vaikka etsiä ystävää. Kummatkin palvelut ovat mukana Fiksu Kalasatama -hankkeessa.

Kalasatamaan rakentuu parhaillaan Kauppakeskus REDI, joka avaa ovensa vuonna 2018. Jäämme seuraamaan Kalasataman ja muun Helsingin kehitystä mielenkiinnolla.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi