Yrityspomo ryhtyi tavallisiin töihin – Kuinkas sitten kävikään?
Kansainvälisissä johtotehtävissä toiminut, Royal Ravintoloilla tänä vuonna aloittanut uusi toimitusjohtaja Aku Vikström päätti kokeilla ravintola- ja hotellityöntekijän töitä. Duunitori pääsi paikan päälle seuraamaan, kuinka Akun työpäivät sujuivat ja miten hän…
Cityn toimitus3.9.2014 15:02(Päivitetty: 3.9.2014 12:14)
Kansainvälisissä johtotehtävissä toiminut, Royal Ravintoloilla tänä vuonna aloittanut uusi toimitusjohtaja Aku Vikström päätti kokeilla ravintola- ja hotellityöntekijän töitä. Duunitori pääsi paikan päälle seuraamaan, kuinka Akun työpäivät sujuivat ja miten hän työtehtävistä selviytyi.
[i]Tämä artikkeli on osa Duunitorin ravintola-alasta kertoavaa juttusarjaa. Sarjassa pääset tutustumaan alan ammattilaisten työhön ja kurkistamaan ravintoloiden kulissien taakse. Juttusarja tehdään yhdessä Royal Ravintoloiden kanssa. Tutustu Royal Ravintoloiden [url=http://duunitori.fi/yritys/royal-ravintolat/]uramahdollisuuksiin[/url].[/i]
[b]Aamuvuoro[/b]
Aku Vikström aloittaa työpäivänsä aamuvuorossa Hotel Havenissa Helsingin ydinkeskustassa. Hänen tehtävänään on avustaa muuta henkilökuntaa ja palvella asiakkaita vastaanottotiskillä. Yleensä hotellin respassa asiakkaita palvelee aina kaksi henkilöä. He huolehtivat asiakkaista ja vastaavat mahdollisiin kysymyksiin ja toivomuksiin. [i]"Tämä on kuin komentokeskus"[/i], Aku toteaa vaikuttuneena.
Akun idean taustalla oli halu nähdä maailma muun henkilökunnan silmin. [i]“Jo tämän yhden vuoron aikana olen huomannut sen, miten paljon ihminen voi omalla panoksellaan vaikuttaa meidän liiketoimintaan. Meillä on aivan supertyyppejä töissä täällä.”[/i]
[i]”Halusin myös saada realistisen kuvan tästä alasta. Tämähän on antoisaa työtä ja minulla on suuri kunnioitus kollegoitani kohtaan. Paitsi, että tämä työ on henkisesti vaativaa, koska pitää olla koko ajan skarppina ja lukea tilanteita, niin tämä on myös fyysisesti vaativaa tehdä koko ajan seisten töitä.”[/i]
Asiakaspalvelu huipputason hotellissa vaatii ammattitaitoa. [i]“Asiakas tulee aamulla ensimmäisenä tiskille vaikka aamuseitsemältä. Hän voi olla väsynyt, vähän kärttyinen, hänellä voi olla kiire. Siinä tilanteessa ei ole aikaa asetella sanojaan”[/i], Aku kertoo.
Hotellin lisäksi Aku tekee iltavuoron Ravintola Teatterissa päivystäjän apulaisena ja Vanhalla Ylioppilastalolla blokkaajana isossa bankettitilaisuudessa. [i]“Tietysti pitää vähän katsoa, mihin töihin minut uskaltaa laittaa, en voi vain hypätä sommelieriksi Ravintola Savoylle.”[/i]
Työvuoron aikana Aku yllättyi siitä, kuinka paljon asioita liittyy siihen hetkeen, kun asiakas lähtee hotellilta pois. [i]“Paljon erilaisia kysymyksiä, asiakkaalla on kiire, he haluavat nopeasti aamupalalle ja puhelimet soi.”[/i] Työntekijän on osattava tehdä monta asiaa samalla kerralla. [i]“Se on aika vaativa tehtävä, itselläni meni jo sormi suuhun kun tuli kolme kysymystä samaan aikaan. Miksei Tallinnan lautat kulje tänään, missä täällä on aamiaishuone, missä minun taksini on ja niin edelleen.”[/i]
[b]Iltavuoro[/b]
Tapaamme Akun myös tekemässä iltavuoroa Ravintola Teatterilla. Toisin kuin perinteinen toimistotyö, tämä vuoro kestää iltakuudesta aamuyhteen. Samana iltana Helsingissä järjestetään Taiteiden yö, joten ravintolaan on odotettavissa paljon väkeä. Aku ja hänen ohjaajansa varmistavat, että ravintolassa on siistiä ja viihtyisää ja he ovat valmiudessa yllättäviä ja kiireisiä tilanteita varten. [i]”Meillä on onneksi järjestysmiehet erikseen eli ihan kaikkiin tilanteisiin ei tarvitse mennä”[/i], Aku kertoo.
Tähän asti Akun ainoa käytännön työkokemus ravintola-alasta oli hänen ensimmäinen työpaikkansa: [i]“Aloitin urani 14-15 -vuotiaana kesätöissä Hotelli Vaakunan tiskaajana, mutta muuta käytännön kokemusta minulla ei tästä työstä ole.”[/i] Royal Ravintoloiden muut työntekijät suhtautuivat positiivisesti Akun ideaan: [i]“Lähinnä oli kisa siitä kuka keksii vaikeimpia työtehtäviä.”[/i]
[b]“Päätöksiä ei voi tehdä vain Excelin perusteella”[/b]
Aku suosittelee kokeilua myös muille johtajille. [i]“Yrityksen vastuussa olevan henkilön tulee mielestäni tietää mitä asiakasrajapinnassa tapahtuu. Eihän yritystä voi johtaa tai päätöksiä tehdä vain numeroiden perusteella. Tämä on minun mielestäni todella tärkeää kaikille niille jotka ovat esimiestehtävissä, että ymmärtää mitä se työ oikeasti on”[/i], Aku painottaa.
[i]“Ihmiset ovat meillä se ylivoimaisesti suurin voimavara. Johtajan tehtävä on huolehtia, että yrityksessä on motivoituneita ihmisiä, joilla on työolosuhteet ja ilmapiiri kunnossa. Työilmapiiriä ja varsinaista työtä ei näe mistään tutkimuksista. Pomon on tiedettävä, mikä fiilis työpaikalla on. Sitä ei aisti, jos hautautuu omaan nojatuoliinsa pääkonttorille. Päätöksiä ei voi tehdä vain Excelin perusteella”[/i], Aku sanoo.
[b]Johtajan tärkein tehtävä on valita oikeita ihmisiä[/b]
Minkälaisia työntekijän ominaisuuksia Royal Ravintoloilla arvostetaan? [i]“Asenne ja persoonallisuus ovat kaikkein tärkeimpiä, sillä meillä on loistavat koulutusohjelmat ja kaikki muu pystytään opettamaan. Etsimme sellaisia ihmisiä, joilla on positiivinen elämän asenne ja intohimo tehdä tätä työtä.”[/i]
Sopivien työntekijöiden löytäminen ja tunnistaminen tapahtuu viimeistään työhaastattelun aikana. [i]“Meidän täytyy olla hyviä lukemaan ihmisiä, kaikki ei selviä pelkästään kysymällä kysymyksiä.” Päätökseen vaikuttavat muun muassa asenne, arvomaailma ja mitä hakija on tehnyt uransa aikana. “Jos ihminen on iloinen ja hyvällä tuulella, niin se yleensä näkyy ulospäin”[/i], Aku toteaa.
[i]“Organisaatiomme rekrytoinnit hoitaa tulosvastuullinen päällikkö, osassa on mukana myös henkilöstöpäällikkömme Anne ja lisäksi minä olen mukana kaikissa päällikkötason rekrytoinneissa. Minulla ei ole koskaan niin kiire, ettenkö ehtisi tapaamaan niitä ihmisiä jotka tulevat työhaastatteluun meille. Haluan olla mukana sanomassa oman mielipiteeni mieluummin ennen kuin jälkeen.”[/i]
[i]”Johtajan tärkein tehtävä on valita oikeita ihmisiä töihin. Sitten kun on oikeat pelaajat oikeilla paikoilla, suunta näytetty ja ilmapiiri kunnossa, niin sitten pitää vain mennä pois tieltä.”[/i]
[b]Mitä mieltä olet, pitäisikö jokaisen esimiehen päästä kokeilemaan yrityksen työntekijöiden tehtäviä? Minkälaisia tehtäviä sinä antaisit pomollesi kokeilun ajaksi? Kommentoi ja osallistu keskusteluun![/b]