
Tänään juhlistan jo viidennen kirjani julkaisua. Nyt on kyseessä teos Modern Luxury: How to navigate in the new world of luxury (Luxury Sales Academy, 2020), joka kertoo kokonaiskuvan siitä, että minkälaisessa murrosvaiheessa kansainvälinen luksusteollisuus on. Paljon on tapahtunut sitten 1990-luvun jolloin Länsi-Eurooppa ja Yhdysvallat olivat luksusalan päämarkkinat.
Kommunismin tilalle tuli kapitalismi. Monet sosialistiset valtiot ovat avanneet markkinoitaan. Tämä on luonut tilaa luksusteollisuuden kukoistukselle. Venäjä, Kiina, Intia, Pakistan ja Vietnam ovat hyviä esimerkkivaltioista joissa on kasvavat luksusmarkkinat. Näissä maissa on runsaasti uusia superrikkaita ja vahvistuneet keskiluokat ovat rynnänneet luksusbrändien syliin. Australia on aina ollut avoin markkinatalous, mutta vasta viimeisten vuosien aikana on ollut nähtävissä todellinen läpimurto luksuksen keskuudessa.
Eurooppa ja Pohjois-Amerikka ovat luksusmarkkinoiden kantavia ja suurimpia voimia, mutta niidenkin tulee jatkuvasti uudistua, jotta ne voivat taistella Aasian lumoa vastaan.
Teknologinen kehitys on ollut huimaa 1990-luvulta lähtien. Ostajat ovat nykyään globaaleja, jos vain sattuu olemaan nettiyhteyden päässä. Sosiaalinen media, keinoäly, koneoppiminen, robotisaatio, automaatio ja monet muut teknologiset ilmiöt puhuttelevat luksusalaa. Monet brändit ovat onnistuneet digitaalisissa muutoksissa, mutta digitaaliset muutokset eivät ole koskaan lopullisia, koska uusia teknologioita ilmenee markkinoille koko ajan.
Luksusmarkkinat ovat säilyneet suhteellisen hyvässä suojassa nettivallankumouksen aikana, koska vain kymmenen prosenttia luksusostoksista tehdään netissä ja 90 prosenttia tehdään kivijaloissa. Tämä johtuu siitä, että ostajat haluavat saada kokonaisvaltaisia asiakaskokemuksia.
Yksikään teos ei voi antaa lopullisia vastauksia lukijoiden tarpeisiin, koska kaikki tarpeet ovat aina yksilöllisiä. Tämä teos antaa kuitenkin kokonaisvaltaisen kuvan siihen, että mitkä ovat nykyhetken ja tulevaisuuden trendejä. Muutokset ovat nopeita ja hitaita, riippuen aina siitä, että mitä asioita tarkastellaan.
Käyn teoksessa läpi uusien markkinoiden, teknologioiden ja arvojen vaikutuksia kansainvälisen luksusmarkkinan toimintalogiikkaan. Lukija voi poimia itselleen parhaimmat palat.
Teos sopii opiskelijoille, yrittäjille, työntekijöille, yritysjohtajille ja hallituksien jäsenille.
Teos on englannin kielinen, koska opin ensimmäisen luksuskirjani suhteen sen, että monet englannin kieliset tuttavani halusivat teoksen myös. Suomalaisethan osaavat englannin kieltä myös.
Saatavuus: Amazon