It-girls

Tytöt, joille ovet ovat aina auki

It-girlit eivät jonota. Illan vaatteisiin, kampaukseen ja meikkiin on kulunut 300 euroa.
It-girlit eivät jonota. Illan vaatteisiin, kampaukseen ja meikkiin on kulunut 300 euroa.

He ovat rikkaiden perheiden tyttöjä, jotka pukeutuvat rahaan. Ravintolajonoja he ovat nähneet vain ohittaessaan niitä. Heidät näkee vip-tiloissa juomassa samppanjaa. Jep, tiedätte tyypin, mutta tiedättekö, mitä he ajattelevat?

Hanna Kristiina Amy, 22, on pukeutunut linjakkaaseen pikkumustaan, Diorin vaaleanpunaiseen laukkuun ja korkokenkiin. On lauantai-ilta Kaivohuoneella, kutsussa suositeltiin cocktail-dressiä. Hannalta ei kysytä kutsua kesänavajaisiin. 20 vuotta ovella töitä tehnyt Marko tietää hänet, kuten ravintolapäällikkö Janne Grönqvistkin. Se ei tarkoita, ettei Hannalla olisi vip-korttia, vaan hän kuuluu niihin nuoriin kauniisiin naisiin, joiden sitä vain ei tarvitse näyttää.

“On muitakin vastaavia vippejä, menestyneitä tai rahansa perineitä”, linjaa Grönqvist.

Mutta kortti on syytä olla mukana, ainakin varmuudeksi.

“En moiti korttisysteemiä, vaikka Helsingissä toimiikin naamavippi. Jotkut heittävät pokelle kerralla ison summan, toiset menevät sisään ulkonäöllä. Hankin kortin, jos vaikka haluaa joskus varata seurueelle pöydän.”

Yökerhossa Hanna tuntee lähes jokaisen. Hymyä, tervehdyksiä, poskisuudelmien vaihtamista.

“Käyn täällä ainakin kerran viikossa tapaamassa tuttuja. Vanhemmat ja veli menivät täällä naimisiin, nice atmosphere. Yläkerran vip-tila oli paras paikka hengailla ennen kuin se lopetettiin.”

Aidolla vip-girlillä – it:llä – tunnettuus ei kiteydy vain uran laatuun tai sen olemassaoloon, vaan myös tyylikkääseen persoonaan ja esilläolon määrään. Ensimmäinen it-girl, Clara Bow, esiintyi vuonna 1927 Hollywoodin mykkäfilmissä It tavarasta seonneena blondina hempukkana. Okei, esimerkkejä hieman lähempää: miettikää Paris Hiltonia, Nicole Richietä ja Olsenin kaksosia. Kate Bosworthia, Sienna Milleriä ja Lindsey Lohania. Siinä 2000-luvun it-girlejä, jotka ovat tunnettuja siitä miten, missä ja kenen kanssa juhlivat.

Suomessa tällaiset tytöt tunnistaa Grönqvistin mukaan siitä mitä he tilaavat (samppanjaa, klisee). Hannan mukaan vasta samppanjapullojen määrä pöydässä ilmiantaa it-girlin. Portsari Markolle tärkeää on käsilaukku: näissä porukoissa kannellaan perus-Gucceja, Dioreita ja Pradoja.

“Paljon juhlivia naisia kritisoidaan usein, luullaan ettei ne tee mitään muuta. Kyllä minä teen; luen paljon, teen töitä”, Hannan hyvä ystävä Lisa puhkuu.

Tämäniltaiseen tapaan elää kuuluu caipiroskaa, valkkaria ja vodkaa Batterylla. Eilen oli real good party Luxissa.

“Helsingissä on nykyään satoja alle 25-vuotiaita tyylikkäitä, varakkaita naisia. Tietoisuus on lisääntynyt, kukaan ei enää kysy, mikä on Gucci. Vaurastumisen näyttäminen ei ole rahvaanomaista. Reality-sarjat esittävät nuoria rikkaita, Louis Vuittonin myymälä tuli Helsinkiin”, Den Kungliga Klubbenin Niko Hallamäki luettelee.

Mediatutkija, filosofian tohtori Veijo Hietala toteaa, että ilmiö on vanha – tuttu televisiosta.

“Jo Dynastiassa ja Dallasissa oli glamour-elämää, josta unelmoida. Nykyään nuorille naisille suunnatuissa ohjelmissa huomioidaan naisten aktiivisuus ja kulutuskyky mainostamalla luksuskosmetiikkaa katsojalle.”

Eikä naisten kuluttaminen ole enää paheellista.

“Samppanjan myynti kasvaa koko ajan, pullon hinta on 100–200 e, joten siitä voi miettiä mitä luksusillan hinnaksi tulee”, Meccan ravintolapäällikkö Juha Räsänen kertoo

Kyse on kokonaisvaltaisuudesta.

“Itse ilta klubilla vie parisataa, mutta ei siinä kaikki: kasvohoito, kampaus, vaatteet. Rahaa menee helposti 500 euroa. Jos Helsingissä näin kuluttavia naisia on 100–200, Tampereella puolet siitä.” Ilves Bar & Nightin Toni Pitkänen väittää.

Mikä ihana ilta

Jokke tarjoaa (tietenkin)  Hannalle palavan synttäridrinkin.
Jokke tarjoaa (tietenkin) Hannalle palavan synttäridrinkin.

Kaivohuoneen Marko päästää tänään yökerhoon noin 2 000 juhlijaa. Kolme kymmenestä naisesta on it-girlejä.

“Suomessa heitä on yhteensä noin 200–400, suurin osa Helsingissä. Turussa tällaisia naisia on muutama kymmenen. Esimerkiksi Cristalia, joka maksaa 805 euroa pullo, on myyty kolmelle asiakkaallemme tänä vuonna”, Turun Onnelan ravintolapäällikkö Pietari Viitanen toteaa.

Ero Kaivohuoneen asiakasluokkien välillä on selvä: pahimmalla perusbitchillä on punainen bikinimäinen asuste, tekoripset ja sinistä luomiväriä. Hannan ystävillä on nude-sävyn meikki ja vaalea kotelomekko, tunika, farkut.

Kaveriporukan pojat pelaavat golfia Sarfvikissa ja Pickalassa, pukeutuvat mustaan pikkutakkiin ja kirkkaanväriseen tai perusvalkoiseen kauluspaitaan. Ylin nappi auki, ei solmiota. Eikä olutta, vaan vielä yhdet vodkabatteryt.

Ja haetaan vielä muutama kaveri jonon ohi sisälle. Natalie,23, käy aina täällä. Poikaystävä antoi vip-avaimen lahjaksi, koska Natalie viihtyy siellä missä ihmiset tanssivat ja pitävät hauskaa. Välillä käydään myös Bläkissä, se on ihan ok, vaikkei sovi kunnon biletykseen.

“Aika pieni lounge, sellainen hengailupaikka. Ei tanssifiilikseen, ehkä enemmänkin sellaisille bisnesmiehille, jotka haluavat istua ja hengata”, Hanna toteaa.

Luxin alkuaikojen pukeutumisvaatimukset saavat kehuja. Pukukoodi saisi suomalaiset laittautumaan iltaa varten.

“Olin bileissä, kun Paris oli Suomessa. Jos täällä sanoo jotain Parisiksi, sen voi ottaa loukkaavassa mielessä. Silleen, että olisi turha. Suomessa ei vastaavaa bilekulttuuria vielä ole.”

Kesät Kaivolla, talvet Luxissa, jatkot Hannalla kuulostaa peruskuviolta. Mecca on myös hyvä, lähes loistava tunnelmansa ja ilmapiirinsä vuoksi. Baarissa ollaan yleensä pilkkuun niin kuin tänäänkin. Meno on tyyntä: kukaan ei ole liian humalassa, ei tanssita. Seurustellaan lasit kädessä.

Illan esiintyjä XL5 aloittaa sisällä. Hannaa ja Lisaa ei kiinnosta tämä täysin tuntematon yhtye, sillä eiväthän tytöt voi tietää, että XL5 oli 90-luvun Backstreet Boys Suomessa.

“Kaivolla on aina kaikkia ihme livebändejä”, Lisa tietää.

Miten upea päivä

Kate, Sabrine ja Hanna  Royal Loungessa.
Kate, Sabrine ja Hanna Royal Loungessa.

Entä millaista on tasokas arki?

“Tyypillinen piirre on palveluiden myynnin lisääntyminen: kylpylälomia ja matkoja. Luksustuotteiden myynti voi toimia käänteisesti verrattuna esimerkiksi elintarvikkeisiin. Kun hinta nousee, kysyntä voi lisääntyä”, markkinoinnin professori Jaakko Aspara Helsingin kauppakorkeakoulusta kuvaa.

Aivan, Hannan elämää on perheen asunto Espanjassa ja kuusi jouluaattoa Hua Hinissä. Valkoinen Range Rover, Dogo argentino -koira ja hiljattain uusittu 100 neliön asunto Kaivopuistossa.

“Kämpässä oli kaksi makuuhuonetta, joista toinen oli niin pieni, ettei edes sänkyni mahtunut sinne. Nyt mulla on yksi iso makuuhuone ja iso kylpyhuone. Se voi toki vaikeuttaa asunnon mahdollista myyntiä. Sisustuksessa tykkään yhtenäisyydestä, studio-hengestä. Hieman dramatiikkaa, väreinä kiiltovalkoinen ja graafinen harmaa.”

Asunto kertoo Niko Hallamäelle paljon.

“Osa tietää, ettei ole nyt varaa ostaa asuntoa, asuu vuokralla ja käyttää rahansa ulkonäköön. Oikeille it-girleille annetaan perheen nelosasunto ilmaiseksi, joka tarkoittaa jo 500–1 000 e lisää bilerahaa kuukaudessa.”

Ruotsissa perijäsukupolvi, joka jo syntyessään tiesi olevansa rikas, eli 30-luvulla.

“Helsingissä ilmiö on nähtävissä nyt. Lapsilla on voinut syntyessään olla Nokian osakkeita 10 000 eurolla, ja nyt niiden arvo on sata tonnia.”

Hanna on arkipäivänä Teatterin terassilla pukeutuneena perusideologiansa mukaan yhdistellen halpaa ja kallista: Gina Tricotin toppi, mustat perusshortsit, Ralph Laurenin jakku ja Guccilta yhteensopivat kengät ja laukku.

“Suomessa merkki maksaa: Nykistä saa Louis Vuittonin 600 eurolla, sama laukku on täällä parikin tonnia.”

Okei, kartoitetaan Helsingin muut palvelut. Anni, 25, Guessilta auttaa. Aloitetaan ravintoloista.

“Yksi kokki vei syömään Demoon, se oli täydellinen makukokonaisuus.”

Sushifanaatikko Hanna tykkää Raku Yasta, italialaistyylisistä Gastonesta ja Sassosta. Anni muistuttaa Rodolfosta. Treenauksessa on nyt pinnalla salitreenin lisäksi tehokas mutta rankka kahvakuulaharjoittelu. Hanna puhuu golfin puolesta.

“Vihasin lajia pienenä, isä pakotti mukaan. Pelasin viisi reikää kerrallaan ja menin sitten leikkimään barbeilla uima-altaalle. Nykyään tykkään golfin sosiaalisuudesta.”

Parishiltoneitako? Ei. Eräs 24-vuotias it-girl nauraa.

“Ei Suomessa mitään rikkaita ihmisiä edes ole. Kun menee Ruotsiin, niin maamme rikkaat ovat köyhiä.”

Ja sitä paitsi näillä naisilla on arki. Anni on vetänyt ryhmäliikuntatunteja ennen Guessia. Hanna tekee kesän töitä graafisella alalla, se on onneksi melko vapaata.

“Tulevaisuudessakin kiinnostavat luovat työt, vaikka mainosala, ehkä jotain graafista. Opinnoista Arcadan international business -linjalla puuttuu lopputyö.”

Lopuksi selitys puheessa viliseville englanninkielisille ilmaisuille: lähes kaikki Hannan kaveritkin ovat opiskelleet englanniksi. Ja tekevät töitä. Harvat eivät tee mitään, eikä heistä sen enempää. Mukavia ihmisiä kuitenkin. Anni ja Hannakin käyttäytyvät sujuvasti. He hymyilevät paljon ja avaavat oven edeltä. Eivät kiroile.

Helsinkiläisillä olisi varaa parantaa tapojaan. Hannasta miehet eivät hymyile tarpeeksi, heiltä puuttuu expressions. Eikö se ole nainen, joka on pahin naiselle? Annin mielestä sitäkin.

“Oltiin drinkillä kavereiden kanssa ja tönäistessäni vieressä seisovaa nuorta naista pyysin anteeksi. Nainen kutsui vitun huoraksi ja alkoi supista kavereineen.”

It-girl?

Wikipedia selittää termin: viehättävä, seksikäs nuori nainen, joka saa tiiviisti mediatilaa, joka ei liity hänen henkilökohtaisiin saavutuksiinsa tai huomio on liian suurta omiin saavutuksiin nähden. It-girlinä olo on väliaikaista, joko heistä tulee todellisia julkisuuden henkilöitä tai he unohtuvat.

Gossip Girl -televisiosarjassa it-lifen rakennusaineet ovat koti Upper East Sidellä, rikkaat vanhemmat, paikka eliittikoulussa, hieman juoruja ja tietysti suhdeongelmia.

MTV3:n Gossip Girl -sarja perustuu 12-osaiseen kirjasarjaan.

Ex-it-girls

Nämä naiset olivat Helsingin bile-skenen kermaa, kunnes hankkivat perheen, muuttivat ulkomaille tai täyttivät 25. Ja tulivat aivan liian tunnetuiksi.

Viivi Avellan

Freelance-toimittaja pitää sitkeästi bileimagoaan yllä: bloggaa tasokkaista juhlista Helsingissä, St. Tropezissa ja Monacossa. Teatterin tunnettuja asiakkaita.

Susanna Penttilä

Ferrerin omistaja ei kuulu ihan eliittiin, kiitos Playboy-historiansa. Toisaalta esteratsastusharrastuksesta ja tiheästä esiintymisestä vip-bileissä plussaa.

Klara Lagerroos

It-pisteet elegantista ja merkkitietoisesta tyylistä. Seurapiirikaunotar Kaarina Kivilahden tytär, Kaarina K:n sisäänostaja.

Jenni Dahlman-Räikkönen

Yksi Bläk-klubin omistajista. Mallitoimisto Paparazzin listoilla, entinen missi, nykyinen esteratsastaja.

Oikolukija

Ex-it-girl Sini Helmi esiluki artikkelin.

“Kuplivasta elämästä on tullut määre, jonka pitää toteutua! Hyvä perhetausta, rusketus ulkomailta tai solariumista ja ehjät korkolaput erottavat it-girlin pissaliisasta. Perheiltä tippuu osalle rahaa vain, jos opiskelut sujuvat. Näistä tytöistä huomaa, että he miettivät tulevaisuuttaan, on kunnianhimoa ja järki päässä. Helsingissä on helppo viettää tällaista elämää, jos on hyvä suhdeverkosto.”

Seuraava

102 kommenttia

uncle sam

28.1.2016 15:14

hyvin pyyhkiii lissuilla

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

KainaloMöykky

11.3.2020 14:49

Mitäs mieltä IT-göörlssit ovat Coronasta? Onko vaikutusta Nokian kurssiin?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi