Suomalaisyrittäjä haluaa costaricalaisten maistavan omaa lääkettään – Aki Arjola kehitti maailman ensimmäisen ananaksesta tuotetun vodkan

“En halua valloittaa maailmaa, haluan valloittaa Costa Rican”, sanoo maahan, ja ananaksiin, rakastunut sarjayrittäjä.

Tarina kertoo ruoka-alan sarjayrittäjä Aki Arjolan rakastuneen lomamatkalla Costa Ricaan ja päättäneensä muuttaa jonain päivänä unelmiensa maahan. Maailman suurimpiin ananaksen tuottajiin kuuluvaa Costa Ricaa kiertäessään Arjola oppi, ettei tarjolla ole paikallista alkoholia. Samalla tuli oivallus, ettei missäin päin maailmaa valmisteta ananasviinaa.

Arjolan idea oli saanut alkusysäyksensä. Ensin ajatus oli fermentoida ananakset ja hyödyntää prosessissa pohjoismaista viinankeitto-osaamista. Oikea resepti löytyi kuitenkin uuttamalla ananasta suoraan viinaan. Syntyi Lágrimas De Cocodrilo, "krokotiilin kyyneleet".

”Koska halusimme käyttää raaka-aineena pelkästään ananastuotannosta ylijäänyttä, vaikeasti vakioitavaa ananaksen kuorimajätettä, ei fermentointi onnistuisi ja päädyimme kokeilemaan ananaksen suoraa uuttoa viinaan.", Arjola sanoo. 

Kuva: Tuukka Koski / KoskiSyväri

Oikea resepti löytyi yhteistyössä Helsinki Distilling Companyn tislaajan Mike Byarsin kanssa.

”Päädyimme uuttamaan tuoreita ananaksia, tarkemmin sanottuna tuoreen ananaksen käsittelystä jääviä kuoria. Ensimmäisen koe-erän maistajaisissa olimme kaikki hämmästyneitä, miten mausta tuli niin kevyt. Ei lainkaan pontikkainen. Päätin heti, että siitä reseptistä pidetään kiinni.”

Juoman valmistukseen menee 6 viikkoa, jonka aikana Lágrimas De Cocodrilo tislataan kymmenen kertaa. Alkoholia juomassa on 51,5%. Viina tulee Rajamäeltä ja mukana on myös erilaisia yrttejä. Ensimmäisten erien ananakset ovat olleet costaricalaisia, Arjola sai ne yhteistyökumppaneiltaan Kauklahden K-Marketilta ja Vihannespörssiltä. Juomaan hyödynnetään pelkästään tuoretta ylijäämäananasta ja siitä johtuen yrityksen nimi onkin Ananasajäämä Oy. 

Kuva: Melvin Torres / KoskiSyväri

Arjola on vienyt Lágrimas De Cocodrilon nopealla vauhdilla kuluttajamyyntiin Alkoon ja sitä saa joistain trendikkäistä baareista, mutta tavoite on silti Arjolalla kirkkaana mielessä.

”En halua valloittaa maailmaa, haluan valloittaa Costa Rican!”

Arjola aikoo tuottaa vodkansa muuton jälkeen paikallisesti Costa Ricalla.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi