Talvipyöräilijä polkee läpi pakkasen ja loskan

Pyöräily lumessa tai loskassa on asenne- ja varustelukysymys.

Kuva: Colville Anderson / Flickr.com (cc)

Cityn ja Foodoran yhteisessä juttusarjassa tarjoillaan erilaisia näkökulmia kaupunkipyöräilyyn ja kannustetaan hyppäämään pyörän selkään. Ensimmäisenä vuorossa ajankohtaan sopiva juttu talvipyöräilystä.


Moni nostaa pyörän varastoon syksyllä heti, kun ilmat viilenevät sen verran, ettei ulkona tarkene ilman hanskoja. Oikeasti pyöräillä voi paljon pidempään, myös ilman hurjia hifi-varusteluja.

Jenni Merilä, 42, pyöräilee kesät talvet.

“Pyöräillessä ei ole riippuvainen aikatauluista, ja lisäksi ulkoilusta tulee hyvä mieli.”

Merilä työskentelee telakalla LVI-suunnittelijana ja pyöräilee seitsemän kilometrin työmatkan päivittäin kesät talvet. Vain kerran tai kaksi on pyörä jäänyt kotiin juuri sataneen lumen vuoksi, sillä uudessa hangessa on vaivalloista ja hidasta polkea. Pelkkä kylmyys ei kuitenkaan pyöräilyä estä: Merilä sotkee jopa 25 asteen pakkasessa.

“Niin kovaa pakkasta ei ole vielä tullut vastaan, etten olisi pyöräillyt.”

Erityistä talvipyörää ei tarvitse hankkia, jos haluaa polkea ympäri vuoden. Mummopyörä käy pakkaspolkemiseen aivan yhtä hyvin - silloin täytyy vain muistaa hidastaa vauhtia. Nastarenkaat kannattavat etenkin liukkaalla, mutta niitäkään ei välttämättä tarvitse, jos polkee tarpeeksi rauhallisesti.

Merilällä on kuitenkin talvikäyttöön tarkoitettu pyörä. Siinä on paksummat renkaat ja tehokkaammat jarrut kuin kesäpyörässä. Maltti on erikoispyörästä huolimatta valttia, ja jos kärsivällisyyttä ei löydy, saattaa mukava talvipyöräilykin alkaa pänniä.

“Matkoihin menee talvella pidempään kuin kesällä. Hyvässä kelissä matka sujuu kesätahtiin, haastavammassa kestää puolitoista kertaa kauemmin”, Merilä kertoo.

Tärkeintä talvipyöräilyssä on siis rauhallisuus. Kotoa lähtiessä talvipyöräilijän tulee varautua paitsi pidempiin aikoihin myös siihen, että saattaa pyllähtää matkalla parikin kertaa. Kun vauhti on maltillinen, ei kaatuminen yleensä satu tai aiheuta vaaratilanteita.

Toiseksi tärkeintä on varustus. Merilän mielestä paras pukeutuminen löytyy kokeilemalla. Vaatteissa täytyy pystyä liikkumaan ja on otettava huomioon, että pyöräillessä tulee lämmin.

“Vaatteissa on hyvä olla heijastimia”, Merilä muistuttaa.

Pimeällä pyörässä tulee lain mukaan olla valkoinen tai kellertävä etuvalo. Vaihtoehtoisesti valo voi olla myös otsalamppu pyöräilijän päässä. Jos pyörässä on takavalo, sen tulee olla punainen. Lisäksi pyörässä on oltava etu-, taka-, sivu- ja poljinheijastimet mahdollisuuksien mukaan.

Kun perusasiat ovat kunnossa, voi pyöräillä helposti mihin hyvänsä vuodenaikaan. Parasta on, ettei pyöräillessä ole riippuvainen ruuhkista tai julkisista.

“Pyöräillessä on vapaa kuin taivaan lintu.”


Foodora on laadukkaan ravintolaruuan kotiinkuljetuspalvelu. Startupin pyörälähetit toimittavat hyvää ruokaa hetkessä - kotiin, työpaikalle tai minne vaan! Palvelussa on mukana yli 190 ravintolaa Helsingissä, Turussa ja Tampereella.
Tutustu foodoraan osoitteessa foodora.fi ja lataa mobiilisovellus iOS-käyttöjärjestelmälle tai Androidille.

 

3 kommenttia

niinkö

30.1.2016 23:07

Talvipyöräilyssä tarvittava itsevarmuus ja rohkeus on seksikästä!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

UngWerther

31.1.2016 15:29

Pyöräilyssä suurin ongelma ovat pyörävarkaudet. Mitä paremman pyörän hankkii, sen suurempi huoli siitä on. Eikö joku startup- firma kykene löytämään toimivaa ja järkevän hintaista keinoa varmistaa, että pyörä on kokonaisena vielä kun lähtee kotiinpäin?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Turre73

8.2.2016 09:32

Itse olen ajanut jo kahdeksan talvea kelissä kuin kelissä töihin. Vain jos sataa vettä, joudun miettimään varustusta hieman enemmän kuin jos kävelisin tai menisin bussilla (ei sateenvarjoa). En ole myöskään "pyllähtänyt" vuosiin.

Tänä talvena menin kerran bussilla, ja ketutus oli kohtalaisen tuhtia sekä töihin että kotiin tultuani. Missään kelissä pyöräily ei ota pattiin yhtä paljon kuin ruuhkabussissa kököttäminen.

Ja mikä parasta, kun ennen lopetin pyöräilyn talven tultua, lihoin joka talvi kilon-pari. Ja kilot jäivät. Tuo kierre loppui kun siirryin ympärivuotiseen pyöräilyyn. Pyöräilyn kansanterveydelliset hyödyt voin siis todistaa ihan omakohtaisestikin

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi