
Pelivalmistaja Electronic Arts sai jo toista kertaa peräkkäin nauttia kyseenalaisesta kunniasta ja pokata Golden Poo – kultainen kakka -palkinnon amerikkalaisen Consumerist-lehden äänestyksessä.
Lehti palkitsee kultaisella pökäleellä vuosittain Amerikan huonoimman yrityksen. Aikaisempien vuosien voittajiin kuuluvat muun muassa Comcast, AIG, BP ja Halliburton.
[AD]
EA hoiti tuplamestaruutensa helpolla taktiikalla: se jätti korjaamatta valuvikoja, joita sen toiminnasta oli nostettu esiin edellisenä vuonna. Consumeristin mukaan EA ei onnistunut kuluneena vuotena toimittamaan pelaajille sellaisia pelejä, joita he haluavat, myymään tuotteitaan kohtuulliseen hintaan eikä tarjoamaan tukea jo myytyihin peleihin.
Pelaajien haluamien pelien toimittamisessa epäonnistumisessa viitataan EA:n tapaan runtata tuotteita pikaisesti markkinoille vain, koska pelaajat ovat valmiita maksamaan brändistä. Ilmeisenä esimerkkinä Consumerists nostaa esiin viime vuoden äänestyksen alla julkaistun Mass Effect 3:n, joka ei tarjonnut tarpeeksi uutta sarjan päätösosaa odottaneille, paljon aikaa ja rahaa peliin tuhlanneille pelaajille.
Mass Effectissä, kuten tuoreessa Sim City 5:ssä on satsattu eniten niihin ominaisuuksiin, jotka edistävät pelien sisältä tapahtuvaa myyntiä.
Kritiikki kohtuuttoman hintaisista peleistä nousee esimerkiksi EA:n urheilupeleistä. Joissain lajeissa, kuten jenkkifutiksessa, EA:lla on yksinoikeus lajin pääsarjan NFL:n joukkueisiin ja pelaajiin. Kuka tahansa, joka haluaa leikkiä todellisilla superstaroilla pelatessaan, joutuu nöyrtymään EA:n määrittelemään hintalappuun, koska kilpailua ei ole. Osaltaan kritiikki johtuu siitä, että pelit maksavat maltaita, vaikka samaan aikaan EA päästää mainostajat osaksi pelejä.
Pelien tukemisen puutteella viitataan eri toten Sim City 5:n julkaisuun. Pelaajat olivat ostaneet peliä etukäteen, mutta EA ei ollut valmistautunut siihen, että etukäteisostajat ryntäisivät pelaamaan heti julkistuksen jälkeen.
Consumeristin tuomiossa tiivistetään asia seuraavasti:
”Viime vuoden voiton jälkeen oli toivoa, että viesti menisi videopelijätille läpi: lopettakaa pelaajien kohteleminen ihmis-säästöpossuina, älkääkä pistäkö ulos niin paljon keskeneräisiä tai rikkinäisiä pelejä, joiden tarkoituksena on saada asiakkaat maksamaan ekstraa siitä, mitä heidän olisi kuulunut jo saada.”