Isä auttaa poikaansa läksyissä. Vauvalle täytyy vaihtaa vaippa. Telkkarista tulee tylsää ohjelmaa. Itkettää. Astmalääke loppuu, on hankittava lisää. On syötävä, juotava ja käytävä kusella. Tajunnanräjäyttävää, eikö? Ei ehkä telkkarissa tai tosielämässä, mutta videopelissä kyllä.
Ranskalaisen muusikko/videopeliohjaajan ja kahden lapsen isän David Cagen uuden videopelin Heavy Rainin teema on, Cagen itsensä mukaan, isän rakkaus poikaansa kohtaan. Päähenkilöt eivät lyö tai ammu, he eivät ole jättipyssyin ja megamiekoin sohivia muskelininjoja. He ovat normaaleja, haavoittuvia ihmisiä. Ja kelatkaapa tätä: pelin keskiössä ovat ihmisten tunteet ja moraaliset valinnat! Heavy Rain käyttää koko tunneskaalaa, ei vain vituttaa-panettaa-lyön -sektoria. Kyllä, videopeli on kasvanut aikuiseksi.
Pelejä tehtiin 15 vuotta sitten väkivallasta ja pinkeistä pimuista kiksinsä saaville teinipojille. Nyt suurin osa pelaajista lähestyy kolmeakymppiä, mutta tarjonta junnaa samoilla linjoilla. Toki myös Heavy Rainin tarinaa kuljettava elementti on tappaminen – päähenkilöt jahtaavat Origami Killer -nimistä sarjamurhaajaa, joka kaappaa pieniä poikia – mutta tunnelmat ja ongelmat ovat parhaimmillaan (ja kauheimmillaan) silkkaa Kaurismäkeä.
Oikeita asioita käsitteleviä videopelejä on nähty kourallinen, mutta ei ikinä näin hyvännäköisenä. Heavy Rain kelpaa myös pikselirunkkareille, jotka haluavat tarkastella jokaisen vesipisaran liikerataa 60 tuuman hd-telkkaristaan. Toivottavasti muut pelitalot uskaltavat satsata tällaisiin jättiprojekteihin, joiden lopputulos on paitsi viihdettä, myös taidetta.
Heavy Rain julkaistaan 24.2.