Hans Välimäen Midhill ajoi some-miinaan

Vesilasista noussut myrsky pakotti ravintoloitsijan ottamaan lusikan kauniiseen käteensä.

Kuten monet ovat ehtineet kuulemaan, Citykäytävän Midhill-ravintola törmäsi asiakkaiden kritiikkiin veden hinnasta. Julkinen keskustelu asiasta nousi, kun ravintola päätti poistaa kritiikkiryöpyn sisältämän keskusteluketjun Facebookista.

"Niin ja henkilökunta on ilmaista joka ne lasit sinne kiikuttaa? C´moon. Ainahan voi valittaa ja saakin, mutta pitää olla perusteita. Kotona on ilmaista. Ei ravintoloissa", kirjoitettiin Midhillin toimesta Facebook-sivulta poistetussa keskustelussa.

Kyse ei todellakaan ole vesilasin hinnasta. Kyse on siitä, miten sosiaalisessa mediassa otetaan vastaan kritiikkiä ja miten vahingon sattuessa on järkevää toimia. Suurin virhe oli poistaa keskustelu. Asialliseen kritiikkiin olisi voinut toki vastata kiltimmin, mutta pelkkä vastaus ei johtanut siihen, että puoli Suomea kritisoi mestaa, jossa eivät ole koskaan edes käyneet. Siihen johti epätoivonen damage control eli keskustelun poistaminen.

Midhillin ravintoloitsija Hans Välimäki onkin kiirehtinyt nöyrällä asenteella tekemään lisään korjausliikkeitä. Iltalehdelle hän selitti eilen, että kirjoittajan, jonka hän ei ainakaan myönnä olevan oma itsensä, sarkasmi ei välittynyt vastauksesta.

"Ylläpitäjän tuntien havaitsin hänen vastauksessaan hyväntahtoista sarkasmia. Tarkoitus ei ollut pahoittaa kenenkään mieltä, mutta tuntuu siltä, että joskus ihmiset pahoittavat mielensä vähän turhistakin asioista", Välimäki sanoo.

Tässäkin kommentissa vielä sävy on, että sori vaan, mutta vika on kumminkin teissä. Kommentit olivat myös hyvin "välimäkimäisiä".

Tänään sävy oli muuttunut anteeksipyyntävämmäksi, kun Midhillin Facebookin ilmestyi kuva, jossa Välimäki tuijottaa vakavalla ilmeellä kameraa, kuvan ympärillä on mustat kehykset ja alareunassa lukee: Epic Fail – Äkkipikainen kokki + sosiaalinen media. Kuvan vieressä viestissä lukee seuraavasti:

No niin, nyt olemme sitten hattu kourassa sosiaalisen median edessä. Pahoittelemme, että asiakkaillemme veden hinta on tullut yllätyksenä, ja erityisesti sitä, miten sivuillemme tullut asiakaspalaute tuli hoidettua. Otamme tapahtuneesta opiksemme.

Tapahtuneen kunniaksi päivän erikoinen Helsingin Midhill Cityssä on "Watergate BRGR", jonka hintaan sisältyy kannullinen vettä. Saatavilla vain tänään – tervetuloa!

Ravintolakentästä tulee mieleen vastaavana tapauksena Ravintola Lehtovaaran keissi vuodelta 2004, jossa Herkko Hietanen avautui ravintolalle saamastaan huonosta palvelusta. Kritiikki lähti kiertämään verkossa, kun Hietanen ei saanut vastausta ravintolalta, vaan julkaisi avoimen kirjeen verkossa.

Ravintola Lehtovaara pyrki sulkemaan ensin kritisoijan suun uhkailulla ja sen jälkeen vaatimaan tältä korvauksia maineen menetyksestä. Puljaus jatkui pitkään eikä se todellakaan kääntynyt Lehtovaaran eduksi. Koko sotku olisi ollut vältettävissä, jos palautteeseen olisi vastattu tyylikkäästi eikä uhkailemalla asian tultua julkiseksi.

Suosittelemme