
Elämme yhteisörahoituksen ja kansalaisaloitteiden kulta-aikaa. Ajan hengessä myös rahavaikeuksiin ajautunut ravintola voi osoittaa avunhuutonsa fanien ja asiakkaiden suuntaan.
Studioravintola Paksu avattiin vain neljä kuukautta sitten ja nyt ovet ovat suljettuna ja mesta maksukyvytön. Huono tuuri, laiterikkoineen ja vesivahinkoineen, vaikeutti Paksun alkutaivalta.
Yrittäjä Otto Helin pyrkii viimeisenä oljenkortenaan kauppaamaan 99 euron kanta-asiakaskortteja, jotka maksavat itsensä Helinin lupaamien tuhtien etujen ansiosta hetkessä takaisin.
[AD]
Helin avautui Paksun tilanteesta Facebook-viestissään, jossa hän kuvaili tuntemuksiaan värikkäästi. Hän sanoi ravintolan tilanteen muuttuvan, jos 3 000 Paksu-fania tykkää hänen viestistään.
”Me törmäsimme jäävuoreen kuin Titanic aikanaan ja nyt on perä pystyssä ja pohja lähestyy. Kapteeni seisoo kannella viimeisenä ja musiikki pauhaa loppuun asti! Ei tosin Mozart vaan Black Label Societyn ”In this river” tilanteeseen sopivasti..”, Helin maalailee.
”Vituttaa niin paljon kaikkien mukana olleiden puolesta, että aion istua täällä ja paistaa vaikka itselleni pihviä, kunnes poliisi minut täältä ulos kantaa!”
Viestissä kaikuu epätoivo, joten Helin saattaa olla yllättynyt, että 3 000 tykkäyksen raja lähestyy hetki hetkeltä (tätä kirjoittaessa viestillä oli reilut 2 500 tykkäystä ja lähes pari tuhatta jakoa). Facebook-tykkäys ei tietenkään tarkoita sitä, että jokainen nappia painanut maksaa toivotun huntin. Viestin yhteyteen herännyt keskustelu kuitenkin kertoo, että Paksun puolesta kannetaan aidosti huolta.
Ihmisten sitouttaminen satasen sijoituksella on toimiessaan nerokas bisnesmalli. Kun 3 000 ihmisellä on taskussa kanta-asiakaskortit, jolle on luvattu ”tuhdit edut”, voi arvata minkä paikan he usein valitsevat keskustassa pyöriessään.