
Helsinki lopettaa yömetron liikennöinnin vuodenvaihteessa. Ankeaan ratkaisuun päädyttiin, koska metron kustannukset matkaa kohti osoittautuivat kalliiksi suhteessa päivällä ajettuihin vuoroihin. 3200 matkustajaa per yö ei näköjään riitä pitämään metroa “kannattavana”. Kannattavuus on suhteellista, varsinkin kun HSL samaan aikaan juhlii rankasti verovaroin tuetun KutsuPlus-tilauspalvelun "menestystä".
Yömetro on liikennöinyt viikonloppuisin puoli kahteen asti yöllä. HSL:n mukaan yöliikenteessä on matkustettu pummilla ja häiriköity enemmän kuin muina kellonaikoina. Itä-Helsingin yöbussit ovat puolestaan menettäneet arviolta 1500 matkustajaa metrokokeilun takia. Kahdella tunnilla pidennetty metroliikenne maksaa HSL:n laskelmien mukaan 4400 euroa per päivä.
Tehokkuuslaskelmat sotivat vahvasti sitä vaatimatonta toivetta vastaan, että Helsingissä, kuten monissa eurooppalaisissa suurkaupungeissa, voisi päästä metroon vielä puolen yön jälkeen. Yömetron käyttöasteen vertaaminen muihin vuorokauden aikoihin on käyttäjän näkökulmasta merkityksetöntä. Pikemminkin kiinnostaisi tietää, miten öisin tarjolla olevat kulkuvälineet vertautuvat toisiinsa ja miten yömetro pärjää tässä vertailussa. Etenkin yömetron järjestyshäiriöiden arvioinnissa on outoa vedota siihen, että yömetrossa on jonkin verran enemmän häiriöitä, aivan kuin ne häiriöt eivät olisi jossain muualla joka tapauksessa.
Ehkä kaupunki on vain kyllästynyt syytämään metroon enää penniäkään ylimääräistä. Torstaina Helsingin kaupungin liikennelaitos (HKL) ilmoitti lopettavansa metron automatisoinnin. HKL on tilittänyt laitevalmistaja Siemensille jo 49 miljoonaa euroa ja yrittää nyt saada rahat takaisin. Hesarin mukaan molemmat osapuolet valmistautuvat vuosien oikeudenkäyntiin. Sopimuksen purkaminen tarkoittaa takapakkia myös länsimetron etenemisessä, sillä Siemensin asentamat asetinlaitteet pitää vaihtaa parin vuoden käytön jälkeen.