Vasemmisto kannattaa sosialistista liittovaltiota

  • Simon Elo

Poliittiset nuoriso- ja opiskelijajärjestöt vierailivat keskustelemassa eduskunnan Suuressa valiokunnassa. Paikalla oli myös valiokunnan kansanedustajia. Kiitän Suurta valiokuntaa arvovaltaisesta ja ilahduttavasta keskustelukutsusta. Toivottavasti näemme vielä.

Vaadin puheenvuorossani enemmän keskustelua siitä, että mihin Euroopan unioni on menossa. EU:sta on tulossa liittovaltio tai se rakenteiltaan jopa on sitä. Kehityskulkua en voi hyväksyä, koska pakonomainen liittovaltion rakentaminen ajaa heikot valtiot kuten Kreikan sisällissodan partaalle ja kaventaa merkittävästi kansallisvaltioiden itsemääräämisoikeutta.

Vasemmistonuorten puheenjohtaja Li Andersson painotti että on tärkeää tietää, millainen Euroopan liittovaltio on kyseessä.

Kysyin suoraan, että kannattaako hän "sosialistista liittovaltiota"?

Vastaus oli selkeän myöntävä.

Muistaen, että Neuvostoliiton virallinen nimi oli "Sosialististen neuvostotasavaltojen liitto", ts. kyseessä oli sosialistinen liittovaltio. Eikö naapurin virheistä ole opittu?

Andersson ei asiaa näin muotoillut, mutta vasemmisto kannattaa Eurostoliittoa.

Tämä äänestäjän kannattaa pitää mielessä, kun puhutaan liittovaltion autuudesta. Vasemmisto haluaa levittää liittovaltiolla sosialismia.

Europolitiikka on sairas sekoitus kapitalismia ja sosialismia - yksityisten sijoittajien ja pankkien ottamat riskit on sosialisoitu sinun maksettavaksesi. Sairainta on, että touhussa on mukana puolueita sekä oikealta että vasemmalta.

Kansainvälisen politiikan professori ja vasemmistoliittolainen Heikki Patomäki kirjoittaa Eurokriisin anatomiassa, että yksi kehityskulku on "sosiaalidemokraattinen liittovaltio", jossa olisi Euroopan laajuiset verot ja iso EU-budjetti tulonsiirtoineen.

Sen tietää, mitä Patomäen ja vasemmiston näkemys viime kädessä tarkoittaa.

Suomalaiset maksavat.

Suomi on nettomaksaja nykyisessä Euroopan unionissa, mutta liittovaltiossa vielä pahemmin. Ja vieläpä sosialistisessa. Henri Myllyniemi on kirjoittanut ansiokkaasti tästä karvaasta kalkista.

Uskon että kansa ei halua Suomen olevan minkäänlaisen liittovaltion osa, mutta meitä viedään siihen pikkuhiljaa, askel askeleelta. Kuin varkain.

Se mitä olemme nähneet tähän mennessä on vain alkua, jos EU ja Suomi pitävät kiinni epäonnistuneesta linjastaan. Kreikkalaiset ovat menettäneet mahdollisuutensa rauhanomaiseen muutokseen. Maassa on kasvava väkivaltaisen kumouksen uhka. Uusnatsipuoluetta kannattaa viidennes kreikkalaisista. Siitä on syytä olla huolissaan.

Suomalaiset haluavat päättää kohtalostaan. Suomalaiset tietävät mikä on parasta suomalaisille. Meidän täytyy järjestää Euroopan unionista kansanäänestys. Liittovaltioksi kehittyvä unioni ei ole se mistä kansa vuonna 1994 äänesti.

Minä haluan Euroopan, mutta Euroopan, joka perustuu vapaakauppaan, yhteistyöhön, itsenäisiin kansallisvaltioihin ja demokratiaan. Olen kirjoittanut asiasta laajasti.

Sosialistinen tai ei, liittovaltio on itsenäisen Suomen surma.

Kirjoitettaessa soi Johnny Cash: Don't Take Your Guns to Town

34 kommenttia

Anonyymi

26.9.2012 16:33

Blaah. Toistelet vaan samoja persukliseitä, mitä kaikki muutkin. NL-vertauksia, liittovaltiopelottelua, "maksumies"-puheita, "kansanäänestys EU:sta" -huudahteluja... Hieman hupaisaa sinunkin puoluetaustasi tuntien alkaa sanomaan mitään uusnatseista. Keksisit jotain omaa sanottavaa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Simon Elo

26.9.2012 16:40

Niin, kerropa mikä puoluetaustani tuntien siinä on hupaisaa?

Kirjoitan johdonmukaisesti oman näkemykseni mukaisesti toisin kuin esimerkiksi Vasemmistoliitto, joka puhui ennen eduskuntavaaleja toista ja teki vaalien jälkeen muuta.

"Liittovaltiopelottelulle" on aihetta ja suomalaiset ovat maksumiehiä, kuten kirjoituksessani toin ilmi.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

26.9.2012 17:05

Sentään Vasemmistoliitto uskalsi mennä hallitukseen, eikä pakoillut vastuuta. Helppo se sieltä takapenkiltä on huudella. Jos Perssuomalaiset niin kovasti sitä Unionia vastustavat, eikö hallitukseen pääsemällä olisi kaikkein eniten sitä vaikutusvaltaa EU:n suhteen tullut? Ministerineuvostossa olisi sananvaltaa, Eurooppa-neuvostossakin epäsuorasti. Komissaarinkin valintaan olisitte voineet vaikuttaa. Mutta ei. Nyt ainut asia, mitä voitte tehdä on murista ja äristä. Se oli teidän oma valintanne olla neljä vuotta tyhjän panttina EU-asioihin liittyen.

Puoluetaustasta sen verran, että kyllähän teillä PS:ssä on niitä ääriaineksia jonkin verran, mutta jostain syystä niiden karsiminen ei tunnu johdolle maistuvan. Ettehän te suoranaisesti mikään uusnatsipuolue ole, mutta joidenkin yksittäisten jäsenten natsisympatiat lienevät aika ilmeisiä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Simon Elo

26.9.2012 17:22

Tämä on mielenkiintoinen termi, "vastuu". En tietenkään halua ottaa vastuuta politiikasta, jota en kannata.

Perussuomalaiset vastusti selväsanaisesti ek-vaaleissa tukipakettipolitiikkaa. Kokoomuksen ehdot olivat, että muutaman kerran voimme äänestää vastaan, sitten olisi mentävä hallituksen enemmistön linjan mukaan. Sen tietää, mikä se linja olisi ollut.

Oppositiosta meillä on ollut enemmän vaikutusvaltaa EU- ja esimerkiksi maahanmuuttoasioihin kuin hallituksen pienillä puolueilla. Demareiden vakuusvaatimukset perustuvat nimenomaan meidän pelkoomme.

Hallitukseen halutaan, mutta ei millä hinnalla ja ehdoilla tahansa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

26.9.2012 17:56

Totuus on kuitenkin, että nyt teillä ei ole EU-politiikkaan juuri mitään osaa tai arpaa - ainakaan suoraan EU:n sisältä. Hallituksessa toiseksi tai kolmanneksi suurimpana puolueena olisitte pystyneet tuomaan näkemyksiänne esille todellisessa päätöksenteossa, eikä vaan mielikuvamarkkinoinnissa seuraavia vaaleja varten.

Korvasitte politikoinnin ideologoinnilla ja propagoinnilla. Helppoa, mutta kansalaisten kannalta aivan merkityksetöntä. Jos haluatte saada aikaan edes minkäänlaista todellista "muutosta", olisi jonkinasteinen kompromissien tekeminenkin ihan suositeltavaa. Aina ei ikävä kyllä saa juuri sitä täydellistä vaihtoehtoa.

Tuskin kaikki hallituksen linjaukset ovat hallituspuolueille ja niiden kannattajille aina mieluisia, mutta ilman puolueen mukanaoloa olisivat hallituksen päätökset luultavasti vielä epämieluisampia. Joko joustaa tai antaa vastustajien päättää kaikesta. Kuten te teitte.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Franny_Berry

26.9.2012 18:19

Höpö höpö. Mikset mee haukkumaan Kokoomusta, päästäis asiassa johonkin edes?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

classyman

26.9.2012 19:16

Kyseenalaistatko holokaustin samoin kuin Kirkkonummen perussuomalaisten Heidi Kuittinen?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

27.9.2012 10:55

EU:sta rakennetaan uutta Neuvostoliittoa !

Sosiaalituet tulee lakkauttaa Suomessakin. Niitä ei tarvitse muut kuin siivelläeläjät pienissä kunnissa perähikiällä, Pohjois- ja Itä-Suomessa.

Perusperussuomalainen

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

27.9.2012 12:20

Viimeinen anonyymi lienee joko trolli tai sosiaalidarwinisti. Kumpiakaan ei kannata ottaa tosissaan.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Franny_Berry

27.9.2012 15:30

^ Se on sossudarwinistitrolli :D Anonyymi 17.05 onkin sanonut jo asian perusteellisesti, kiitos. Mä oon jo aivan kypsä perussuomalaisten puskasta huuteluun joka paikkaan. Aivan tasan varmaa on, että nuo kämmit kun hallitukseen (mahdollisesti joskus) menee, ei "hienoista" periaatteista ole enää tietoakaan. Sitä odotellessa...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

27.9.2012 20:37

Asiasta kukkaruukkuun. Täältä lueskellut useamman eri puolueen edustajan blogitekstejä, niin melko monessa moititaan jonkun muun puolueen politiikkaa, mutta aikavähän keneltäkään löytyy konkreettisia keinoja millä saataisiin kunnan asiat paremmiksi.Miten olisi jos lopetetaan se vastustajan politiikan arvostelu ja laitetaan omat ehdotukset pöytään ja katsotaan vaaleissa sitten kellä on kansan mielestä parhaat eväät.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

28.9.2012 09:03

"Kyseenalaistatko holokaustin samoin kuin Kirkkonummen perussuomalaisten Heidi Kuittinen?"
Mitäs veikkaat? (Pari vihjettä: herra Elon etunimet ovat Simon Jakob Benjamin, eivät Adolf Muhammad Bubba-Ray. Hänen valtiotieteiden kandidaatin tutkielmansa käsitteli Israelin itsenäisyyssodan israelilaista historiantulkintaa.)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

classyman

28.9.2012 11:06

^Miksei sitten kommentoi puoluetoverin lausuntoja.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Simon Elo

28.9.2012 11:32

Classyman, lyhyesti sanottuna en kyseenalaista.

Franny_Berry, viime kirjoituksessani ruodin Kokoomuksen politiikkaa, mutta tuskin pidit siitäkään kirjoituksesta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

28.9.2012 12:04

Täysin idiootit ihmiset kommentoi....
Ei hallituksessa ole ko. asiaan mitään vaikuttamismahdollisuutta, ellei ole pääministeripuolue. Vaikka en kokonaisvaltaisesti kannatakkaan persujen politiikkaan, niin hallitusvastuusta kieltäytyminen tämän asian tiimoilta oli suoraselkäinen teko. Ja kyllä kokoomuskin on oppositiosta huudellut, tosin tänne kommentoivat eivät olleet ilmeisesti silloin vielä edes syntynyt. Sehän on opposition tehtävä...vastustaa kaikkea, mistä hallitus päättää. Katsellaan kuinka käy....

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

28.9.2012 15:00

Kummalista että ihmiset elävät jotenkin naivissa käsityksessä politiikasta.
Politiikassa ratkotaan ongelmia yhdessä. Jos mukaan ei halua osallistua, voi aina huudella sivusta. Mukaan osallistuminen edellyttää kompromisseja.
Perussuomalaiset eivät kompromisseja halua tehdä.

Tämän voi tulkita suoraselkäisyydeksi ja vaikka miksi ylemmän moraalin omistamiseksi. Tosiasiassa kuitenkin perussuomalaisten panos yhteysten ongelmien ratkaisemiseen on nolla. Vaaleissa Aku Ankkaa äänestämällä vaikuttaa päätöksentekoon yhtä paljon.

Perussuomalaiset ovat siis ymmärtäneet miten mukaville palkoille päästään. On viimeinkin päästy rahastamaan kaikilla niillä tyhjää äänestävillä. Vastustamalla kompromisseja varmistetaan että vastuuseen ei jouduta --> ei vastuuta --> voi kritisoida kaikkea --> ääniä --> rahaa puolueelle ja edustajille.

Ehkä kannattaisi siis itsekin vaihtaa nimensä Aku Ankaksi ja kieltäytyä kompromisseista kaikessa ja huudella sivusta kritiikkiä ilman vastuuta. Tällähän tienaisi mukavasti vaikka kansanedustajana.

Järjen ääni

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

28.9.2012 18:29

"Järjen ääni" puhuu asiaa. Jokainen ääni perussuomalaiselle on hukkaan heitetty ääni. Politiikan tarkoitus on harjoittaa politiikkaa, ei kehuskella, sillä kuinka paljon suoraselkäisempää politiikkaa harjoittaisi (mikäli vaan oma moraali kestäisi jonkinlaisen joustamisen omista ylväistä periaatteestaan).

Poliitikko on ammatti siinä, missä muutkin, ja todellisia yhteiskunnan "loisia" eivät ole sivarit, kommarit, hipit tai mamut, vaan Perssuomalaisten kansanedustajat; ja oletettavasti myös puolueen linjan mukaisesti toimivat kunnanvaltuutetut - vaikkakaan minulla ei näin helsinkiläisenä ole onneksi paljoakaan kokemusta heidän suurista aikaansaannoksistaan.

Anonyymi 26.9 16:33/17:05/17:56

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

1.10.2012 12:26

"Mukaan osallistuminen edellyttää kompromisseja."

Tämä on sitä nykyvasemmiston (kokoomus mukaanlukien) uuskieltä, jossa kompromissi = kaikkien äänestäjille annettujen lupausten pettäminen. Ihan tässä vain politiikkaa seuraamattomille suomensin, jotta kaikki pysyvät kärryillä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

1.10.2012 22:30

Nykyvasemmiston uuskieltä?
Ihan näytti toista kotimaista olevan. Voihan tuon "kompromissi" sanan tietty sivistyssanaksi tulkita. Meni tosiaan ilmeisesti edelliseltäkin kommentoijalta ymmärryksen yli.

Perussuomalaiset ovat pettäneet tällä hetkellä kaikki lupauksensa. Mitään luvattua ei ole toteutettu?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

2.10.2012 09:27

^Jaa nytkö niillä persuilla sitten yhtäkkiä olisikin ollut valta toteuttaa kaikki lupauksensa, jos vain olisivat halunneet. Eikös se politiikka ollutkaan yhteispeliä? Ymmärrätkö sinä tolvana, että jos puolueella on parikymmentä prosenttia kaikista kansanedustajista, ei siinä runnota lupauksiaan läpi noin vain. Niin se demokratia toimii. Mihin tämän maan koululaitos on menossa, kun ihan perusasiat eivät ole hallussa näin monella? Persut ovat Kokoomuksen ohella ainoa puolue, joka ei ole myynyt periaatteitaan ja pettänyt äänestäjilleen tekemiään lupauksia. Kaikki muut pettivät käytännössä kaikki äänestäjilleen tekemänsä lupaukset, vain jotta heidän johtohahmonsa pääsisivät mukavasti matkustamaan mustan ministeriauton takapenkillä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

3.10.2012 06:29

"Sentään Vasemmistoliitto uskalsi mennä hallitukseen"
Niin, Arhinmäki halusi edustusauton takapenkille. Heti uuden eduskunnan alkumetreillä Vassarionovits pisti kaksi eurokriittistä edustajaansa "siperianjunaan".

"Jos Perssuomalaiset niin kovasti sitä Unionia vastustavat, eikö hallitukseen pääsemällä olisi kaikkein eniten"
Siis kuten Sossujen "takuuslinja", jossa ollaan yhtä aikaa sekä samaa että eri mieltä Sekoomuksen kanssa eurokankkulankaivoon lapioitavasta rahasta - ja käytännössä siis samaa...

"sitä vaikutusvaltaa EU:n suhteen tullut?"
Perussuomalaisilla on euroedustaja.

"Komissaarinkin valintaan olisitte voineet vaikuttaa. Mutta ei."
Ei niin olisi voineet. Olli "Brysselin Bobrikoff" Rehn nimitettiin nelivuotiseen komissaarinpestiin helmikuussa 2010. Häntä ei siis saada pois rahalapion varresta vielä pitkään aikaan. Rehn oli (tietenkin) nimitysajankohdan pääministeripuolueen eli Kepuleiden mies. Saa nähdä, kuka Kokkareista valitaan komissaariukseksi 2014. Käteinen tai Hammaskeiju, luultavasti.

"Nyt ainut asia, mitä voitte tehdä on murista ja äristä. Se oli teidän oma valintanne olla neljä vuotta tyhjän panttina EU-asioihin liittyen."
Eli "Tehkää kuten Jyrki käskee tai olkaa hiljaa!"? Se "murina ja ärinä" on opposition tehtävä. Enemmistöhallituksen aikana opposition osana on tehdä aloitteita ja keskustelunavauksia.

"Puoluetaustasta sen verran, että kyllähän teillä PS:ssä on niitä ääriaineksia jonkin verran"
Uutena haastajana Perussuomalaisilla ei tosiaan ole samanlaista poliittisten broilerien kasvatuskoneistoa kuin vanhoilla maantavan monoliiteilla. Perussuomalaisten tuotua politiikan takaisin politiikkaan puuhasta ovat alkaneet kiinnostua myös ihmiset, joille ei ole partei-jugend -järjestöissä taottu päähän ammattipoliitikkomaista ympäripyöreää puhetapaa.

On totta, että pikkupaikkakunnan varavaltuutetuksi perussuomalaisten ehdokaslistalta päässyt möläytti jotain tyhmää Facebook-keskustelussa. Asiasta jaksettiin märehtiä mediassa, vaikka kyseessä oli selvästi mauton mölähdys osana kiihkeää keskustelua eikä mikään uhkaus. Kun toisen pikkupaikkakunnan Virheiden valtuutettu ehdotti Facebookissa ekoterrori-iskuja samalla paikkakunnalla sijaitsevaan vesivoimalaitokseen, asia aika lailla vaietiin kuoliaaksi, vaikka asia oli paljon konkreettisempi - erilaset maanystävienystävät ovat ennenkin häiriköineet hakkuualueilla jne.

Facebookissa päivystämällä toimittajat ovat nyt tulevien kuntavaalien tuhansien perussuomalaisten ehdokkaiden joukosta löytäneet kahden henkilön sivuilta reviteltävää. Jos olisi yhtä mediaseksikästä mollata samalla metodilla muita puolueita, saalis olisi varmasti ainakin yhtä "mahtava" per jokainen puolue.

"mutta jostain syystä niiden karsiminen ei tunnu johdolle maistuvan."
Mitä nyt Timo Soini on kerta toisensa jälkeen sanonut, että uusnatsistisesti/rasistisesti/jne. ajattelevien ihmisten on syytä häipyä puolueesta. Soini on aikaansaava mies, mutta hänkään ei osaa ennustaa, mitä joku tuhansista puolueen jäsenistä keksii kirjoittaa Facebookin joskus tulevaisuudessa.

"Ettehän te suoranaisesti mikään uusnatsipuolue ole, mutta joidenkin yksittäisten jäsenten natsisympatiat lienevät aika ilmeisiä."
Aha, "ei suoranainen uusnatsipuolue"? Eli "ei millään tavoin uusnatsipuolue, mutta yritän lyödä sellaista leimaa"...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

3.10.2012 06:39

"Kummalista että ihmiset elävät jotenkin naivissa käsityksessä politiikasta. Politiikassa ratkotaan ongelmia yhdessä."
Käsityksesi on tosiaan aika naiivi. Käytännön politiikassa eri tahot edistävät eturyhmiensä pyrkimyksiä.

"Jos mukaan ei halua osallistua, voi aina huudella sivusta. Mukaan osallistuminen edellyttää kompromisseja. Perussuomalaiset eivät kompromisseja halua tehdä."
Jos olisi olemassa vain jotain väistämätöntä, vaihtoehdotonta "järkipolitiikkaa", mihin sitten edes tarvitaisiin poliitikkoja ja koko vaalitouhua, asiantuntijathan voisivat hoidella asiat "ohjekirjan mukaan"? Oikeasti on kuitenkin olemassa erilaisia käsityksiä siitä, miten asioita pitää hoitaa.

Aina valitetaan, että vaalilupaukset petetään. No, Perussuomalaisten keskeisin vaalilupaus oli, että he eivät tue Etelä-Euroopan tuhlarimaita ja niitä ahneuksissaan ja tyhmyyksissään luotottaneita ranskalaisia ja saksalaisia suurpankkeja. Puolue piti tämän lupauksensa eikä mennyt Kokoomuksen kanssa hallitukseen.

"Tosiasiassa kuitenkin perussuomalaisten panos yhteysten ongelmien ratkaisemiseen on nolla."
Politiikka pitää sisällään myös muuta kuin eurosekoilun. Perussuomalaiset on tehnyt paljon työtä politiikassa. Tietenkin, jos ennakkoluuloissasi ja laiskuuttasi et viitsi ottaa asiosta selvää, kuvasi maailmasta on aika vino.

"Vaaleissa Aku Ankkaa äänestämällä vaikuttaa päätöksentekoon yhtä paljon."
Aku Ankalla ei ole kansanedustajia eikä kuntapoliitikkoja.

"Perussuomalaiset ovat siis ymmärtäneet miten mukaville palkoille päästään."
Kansanedustajia on useasta puolueesta. Ministerit saavat vielä mukavampaa palkkaa.

"On viimeinkin päästy rahastamaan kaikilla niillä tyhjää äänestävillä."
Tyhjän äänestäminen ei vaikuta kenenkään äänisaaliiseen.

"Vastustamalla kompromisseja varmistetaan että vastuuseen ei jouduta"
Mikä on kompromissi niiden välillä, että heitetään valtavasti rahaa eurokankkulankaivoon tai että ei heitetä yhtään? Heitetään sinne hyvin paljon rahaa? Sekin on kaikki liikaa.

"--> ei vastuuta --> voi kritisoida kaikkea --> ääniä --> rahaa puolueelle ja edustajille."
Poliittinen vastuu ratkaistaan vaaleissa, silloin tulee ääniä se mitä tulee. Opposition tehtävä on kritisoida, hallituspuolueet eivät kritisoi omia päätöksiään. Kaikki eduskuntapuolueet saavat puoluetukea ja niiden edustajat palkkaa.

"Ehkä kannattaisi siis itsekin vaihtaa nimensä Aku Ankaksi ja kieltäytyä kompromisseista kaikessa ja huudella sivusta kritiikkiä ilman vastuuta. Tällähän tienaisi mukavasti vaikka kansanedustajana."
Jos olet täysi-ikäinen, voit kysyä puolueilta, pääsetkö ehdokkaaksi. Muista kuitenkin, että vaaleissa lasketaan vain äänestysnumerolla annetut äänet, ei äänestyslappuun kirjoitetulla nimellä...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

3.10.2012 22:19

"Käsityksesi on tosiaan aika naiivi. Käytännön politiikassa eri tahot edistävät eturyhmiensä pyrkimyksiä."

Surullista että koet politiikan pelkästään kiistelyksi. Suosittelen lukemaan vaikka valtio-opin perusteita. Politiikka on molempia.

"Tosiasiassa kuitenkin perussuomalaisten panos yhteysten ongelmien ratkaisemiseen on nolla."
"Politiikka pitää sisällään myös muuta kuin eurosekoilun. Perussuomalaiset on tehnyt paljon työtä politiikassa. Tietenkin, jos ennakkoluuloissasi ja laiskuuttasi et viitsi ottaa asiosta selvää, kuvasi maailmasta on aika vino."

Ajatus meni sinulta ehkä ohi. Jos et ole mukana neuvottelupöydässä, et vaikuta mutta rahaa tulee...

"Vaaleissa Aku Ankkaa äänestämällä vaikuttaa päätöksentekoon yhtä paljon."
Aku Ankalla ei ole kansanedustajia eikä kuntapoliitikkoja."

Ainakaan vielä. Toivotaan että joku innostuu.

Perussuomalaiset ovat siis ymmärtäneet miten mukaville palkoille pää€tään."
Kansanedustajia on useasta puolueesta. Ministerit saavat vielä mukavampaa palkkaa."
Ministereillä on myös vastuuta. Se olisi ikävä taakka.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

12.10.2012 20:40

"Surullista että koet politiikan pelkästään kiistelyksi."
Enkä koe. Siksi en väittänytkään niin. Kiistely ei ole tarpeen, tavoitteita voidaan hyvin edistää vaikkapa sujuvalla kukkaiskielellä.

"Suosittelen lukemaan vaikka valtio-opin perusteita."
Paranna luetunymmärtämistaitoasi ja noudata sen jälkeen omaa suositustasi.

"Politiikka on molempia."
Sikäli olet oikeassa yhdessä ratkomisesta, että poliitikot tietenkin istuvat yhdessä (samaan aikaan samassa paikassa) kun äänestetään ja kun ryhmien pomohenkilöt istuvat neuvottelemassa. Tai kun hallituksen jäsenet pidättelevät naamaa peruslukemilla tiedotustilaisuudessa.

Ryhmien (puolueiden) sisällä on myös eri linjoja ajavia henkilöitä. Sen sijaan mitään itsestäänselvää, luonnonlakimaista Päämäärää ei ole. On pyrkimyksiä erilaisiin tavoitteisiin.

("Politiikka pitää sisällään myös muuta kuin eurosekoilun. Perussuomalaiset on tehnyt paljon työtä politiikassa.")
"Ajatus meni sinulta ehkä ohi. Jos et ole mukana neuvottelupöydässä, et vaikuta mutta rahaa tulee..."
Ei mennyt ohi. Sinä mollaat persuja siitä, että he pitivät keskeisen vaalilupauksensa eivätkä lähteneet kokoomusvetoiseen eurotukipakettihallitukseen. Hallitusneuvottelut olivat suomalaisittain poikkeuksellisen pitkät ja hallituksen tuleva linja tuli niissä selväksi. Kokoomus sai eniten ääniä, joten sen puheenjohtaja toimi hallituksen rakentajana. Ja Jyrki-boy halusi kipeästi pääministeriksi.

("Aku Ankalla ei ole kansanedustajia eikä kuntapoliitikkoja.")
"Ainakaan vielä."
Ennustaminen on vaikeaa, varsinkin oikein ennustaminen. Sinä puhuit nykyisestä tilanteesta.

"Ministereillä on myös vastuuta. Se olisi ikävä taakka."
Poliittinen vastuu mitataan vaaleissa. Äänestäjät arvostavat sitä, että puolue pitää kiinni keskeisimmästä vaalilupauksestaan. Äänestäjät tulevat näpäyttämään hallituspuolueita näissä kuntavaaleissa ja persuille tulee Jytky 2. Hallitus joutuu tekemisistään vastuuseen. Suomalaiset poliitikot perinteisesti eivät hevin eroa rahakkaista ministerinhommista, mutta muutaman puolueen johtotroikka saattaa hyvinkin mennä uusiksi.

Europäätöksiä ei tehdä kunnanvaltuustoissa, mutta valtion rahatilanne, sen menoleikkaukset, sen kunnille antamat valtionosuudet, sen kunnille lainsäädännöllä velvoittamat tehtävät jne. tarkoittavat käytännössä sitä, että kaikki esivallan rahat ovat "samassa kirstussa". Jos zorbakset kusevat rahahommansa kuten tähänkin asti, Suomellekin napsahtaa maksettavaksi miljardien takaukset. Ja sen vaikutus tuntuu kaikkialla Suomessa, kipeimmin vähäosaisten selkänahassa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

14.10.2012 15:29

Mistä näitä salaliittoteoreetikkoja joiden sisäinen ajatusmaailma on kuin ala-asteikäisen tasolla oikein riittää ?

Onko peruskoulu epäonnistunut sivistämään näin paljon ihmisiä vai mistä tämä pahan mielen ja tyhmyyden sekoitus oikein tulee.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

15.10.2012 00:06

"Mistä näitä salaliittoteoreetikkoja joiden sisäinen ajatusmaailma on kuin ala-asteikäisen tasolla oikein riittää ?"
Mikä salaliittoteoria oheisessa tekstissä muka esitettiin? Mikä siinä ei muka pitänyt paikkansa?

"Onko peruskoulu epäonnistunut sivistämään näin paljon ihmisiä vai mistä tämä pahan mielen ja tyhmyyden sekoitus oikein tulee."
Kerropa se! Onko sinulla kenties lukihäiriö?

Vasemmistonuorten puheenjohtajan Li Anderssonin eduskunnan Suuren valiokunnan kokouksessa puhuma on ylhäällä pöytäkirjassa ja paikalla oli paljon todistjaia eri puolueista.

Kansainvälisen politiikan professorin Heikki Patomäen "Eurokriisin anatomia" -kirjan voi ostaa kaupasta tai lainata kirjastosta.

Eräiden poliitikkojen pyrkimykset tehdä EU:sta liittovaltio ovat tosiasia, jonka he itse sanovat suoraan. Samoin suurpääoman luottotappioiden sosialisoiminen euromaiden veronmaksajien piikkiin. Nämä on nähnyt uutisista, jos on viitsinyt seurata niitä yhtään vaikkapa viimeisen vuoden aikana.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

15.10.2012 14:54

Lukihäiriö?

"oli paljon todistjaia eri.."
oli paljon todistajia eri..

"EU:sta liittovaltio ovat tosiasia.."
Eu:sta liittovaltio on tosiasia..

"Nämä on nähnyt uutisista.."
Nämä on nähty uutisista..

Ehkä jollain on lukihäiriö?
Tai sitten kouluja ei käyty peruskoulua pitemmälle.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

16.10.2012 01:33

"Lukihäiriö?"
Luit oikein, kerrankin.

"oli paljon todistajia eri"
Kyllä, yksi kirjain väärässä paikassa.

"Eu:sta liittovaltio on tosiasia"
Ei, vaan "EU:sta". Niin EU:n omalla nettisivullakin muotoillaan.

"Nämä on nähty uutisista"
Ei, vaan "nähnyt", koska viitataan yksilöön.

"Ehkä jollain on lukihäiriö?"
Ilmeisesti on. En viitsi luetella virheitä 14.10.2012 klo 15:29 lähetetystä viestistä. Saat selvittää ne itse.

Tai sitten kouluja ei käyty peruskoulua pitemmälle."
Koulutuksesi tiedät itse.

Onko sinulla jotain sanottavaa itse asiasta?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

16.10.2012 15:42

"Nämä on nähnyt"
Ala-aste tasoista. Enemmän lukeneilla ja kirjoittaneilla tämänkaltaiset runomuotoiset katoavat asiakirjoituksesta iän myötä.
Puhekieli eroaa asiakirjoittamisesta.

Täysin ohi kait meni tuo:
ovat liittovaltio (väärin)
on liittovaltio (oikein)
Tämän aiempi kijoittaja yritti sinulle viestittää.

Itse asiasta, toivotaan että nämä sekopäät pysyvät netissä kirjoittelemassa pahaa mieltään. Norjan tapahtumien ei toivoisi toistuvan Suomessa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

18.10.2012 08:48

"Ala-aste tasoista."
Tai "ala-astetasoista"... Tai nykyään oikeastaan "alakoulutasoista".

"Enemmän lukeneilla ja kirjoittaneilla tämänkaltaiset runomuotoiset katoavat asiakirjoituksesta iän myötä."
Mitkä runomuotoiset? Yksikkö on yksikkö.

"Puhekieli eroaa asiakirjoittamisesta."
Samoin runous. Nyt ei ollut kumpaakaan.

"Täysin ohi kait meni tuo:
ovat liittovaltio (väärin)
on liittovaltio (oikein)"
Tarkoittanet "liittovaltio ovat". ("Eräiden poliitikkojen pyrkimykset tehdä EU:sta liittovaltio ovat tosiasia, jonka he itse sanovat suoraan.") Pyrkimykset on monikko, joten "ovat". Monen pyrkimykset saada aikaan tietty asia ovat yhdessä yksi kokonaisuus, joten "tosiasia" yksikkönä.

"Tämän aiempi kijoittaja yritti sinulle viestittää."
Siis minkä? Että hän ei osaa/tiedä, mistä neuvoskelee?

"Itse asiasta"
Itse asia oli se, että väitetään salaliittoteoriaksi sitä, minkä monet poliitikot avoimesti ja julkisesti kertovat tavoitteekseen, ja minkä mukaan he myös tekevät päätöksiään. Koko arvelu lukihäiriöstä lähti siitä, että salaliittoteoretisoinnista höpisevä ilmeisesti ei ymmärrä lukemaansa Simon Elon tekstiä.

"toivotaan että nämä sekopäät pysyvät netissä kirjoittelemassa pahaa mieltään."
Ketkä sekopäät? Muita haukkuvat federalistifanit, jotka eivät perustele väitteitään?

"Norjan tapahtumien ei toivoisi toistuvan Suomessa."
Minkä "Norjan tapahtumien"? PR-Nobelin antaminen liitoksissaan natisevalle unionille? Rauhanpalkinto jaetaan vuosittain Oslossa, joten kyllä se toistuu, mutta ei Suomessa. Jatkossa toivottavasti palkitaan vähän harkitsevammin, ettei uskottavuus kokonaan katoa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

18.10.2012 23:31

Huh, mitenköhän tuon edellisen kirjoittajan saisi pysymään vain netissä.

Ehkä innostaminen nettikirjoitteluun, väittelemiseen vain sanansäilällä saa sekopäät pysymään poissa tekemästä pahempia hirmutöitä.

Internet Suomen halvinta avohoitoa !

Perussuomalaisethan on erittäin hyvä asia. Keräävät ja aktivoivat muuten yhteiskunnalle hengenvaaralliset ainekset. Hommahan on hyvä niin kauan kun pysyvät Timo Soinin talutusnuorassa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

20.10.2012 00:03

"Huh, mitenköhän tuon edellisen kirjoittajan saisi pysymään vain netissä."
Okei, olet siis vain sopottava trollaaja.

"Ehkä innostaminen nettikirjoitteluun, väittelemiseen vain sanansäilällä saa sekopäät pysymään poissa tekemästä pahempia hirmutöitä."
Miten muuten voi väitellä kuin sanallisesti...

"Perussuomalaisethan on erittäin hyvä asia. Keräävät ja aktivoivat"
Oh, olemme siis jostain myös samaa mieltä!

"Hommahan on hyvä niin kauan kun pysyvät Timo Soinin talutusnuorassa."
Soini on mies paikallaan, puoluejohtajan tehtävä kaikissa puolueissa on "pitää lauma talutushihnoissa".

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

20.10.2012 20:37

Tuo pohjaton paha mieli olisi ehkä parasta purkaa jotenkin?
Vaikka urheilemalla tai ehkä runsas seksi lepyttäisi vihan.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

26.10.2012 14:18

20.10.2012 20:37, ehkä osaat jopa yhdistää nuo pahan mielesi purkamiset vihaisenkiivaalla käsiliikkeellä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi kirjoitusta

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi