Anteeksianto

Mitä anteeksianto tarkoittaa?

Googlatessa ensimmäisenä listalla oli tällainen:
http://www.sana.fi/etusivu/puheenvuorot/anna_anteeksi_-_paaset_vapaaksi/

Ei paskempi kirjoitus ollenkaan, ei vaikka jättäisi tässä kirjoituksessa ymmärrettävästi hieman painotetun Jumalan osuuden huomioimatta.

Mutta palataanpa anteeksiannon taakse.

Eettisesti ajatellen jonkun itseä loukanneen teon anteeksiantaminen kannattaa aina.

Jos tuntematon ihminen murtaa sinun nenäsi ulkomailla diskossa, sen voi antaa anteeksi. Väkivallan tekijä ei ole lähipiiriäsi, joudut tuskin näkemään häntä enää koskaan, eikä asian hautominen tai katkeroituminen tee omaa oloasi yhtään paremmaksi, päinvastoin. Siksi annoinkin latvialaiselle R-kioskin kokoiselle jässikälle hänen järjettömän väkivallantekonsa anteeksi. Nenäni jäi suoristamisen jälkeenkin hieman vinoksi, mutta vähät siitä.

Loogisesti anteeksianto ei tosiaankaan aina kannata.

Jos mies lyö naisystäväänsä, kannattaa anteeksiantoa miettiä kahteen kertaan. Tai no, anteeksianto ehkä kannattaa joka tapauksessa, mutta suhteen jatkaminen ((ehkä)) ei kannata.

Jos parisuhteessa ylitetään fyysisen rajan sijaan joku periaatteellinen raja, anteeksiantaminen voi olla hankalaa. Mutta anteeksiannon jälkeinen toiminta se vasta voikin olla vaikeaa. Otetaan esimerkki.

Mies rakastaa vaimoansa. On rakastanut jo kymmenen vuotta. Pariskunnalla on kaksi yhteistä lasta. Koko avioliiton ajan pariskunnalla on vallinnut keskinäisen kunnioituksen, ihailun ja luottamuksen täyttämä olotila (kökköä tekstiä, sorry, mut ymmärtänette pointin).

Miestä alkaa kymmenen avioliittovuoden jälkeen pikkuhiljaa harmittamaan se, että nainen ei enää jaksa/pysty/ehdi pitämään itsestään niin hyvää huolta kuin nainen on ennen pitänyt. Nainen alkaa lihomaan, ei meikkaa enää, ei käytä hameita, ei käytä korkokenkiä jne jne.

Mies yrittää pidätellä itseään reilun vuoden ajan, mutta lopulta hän ei enää kestä. Mies puuttuu vaimonsa elintapoihin. Hän ryhtyy huomauttelemaan lihomisesta, alkaa neuvomaan, mitä naisen pitäisi ja ei pitäisi syödä, ostaa hänelle kuntosalijäsenyyden ja puolipakottaa vaimon kanssaan kävelylenkeille.

Nainen loukkaantuu tästä verisesti, ymmärrettävästi. Mies pyytää anteeksi, mutta selittää samalla, että tämä asia on hänelle todella tärkeä. Mies kokee, että jollei nainen muutu, heidän avioliittonsa on suuressa vaarassa.

Voiko nainen antaa tällaisen anteeksi? Vai ovatko asiat menneet sellaiseen tilanteeseen, ettei anteeksianto edes kannata?

Tätä ajattelin tänään.