
Fredu Sirviö ja Eero Ettala ovat suomalaisen lautailukulttuurin raskasta sarjaa. Molemmilla on yli kymmenen vuoden kokemus ammattilaislumilautailijoina ja skeittilauta pysyy jaloissa lähes yhtä lailla.
Lautailijat ovat aina parhaiden spottien perässä. Niitä metsästetään reissatessa ja uusien paikkojen löytyminen on, etenkin vieraassa maastossa, hyvien kontaktien ja karttuneen kokemuksen varassa. Tai oli, siihen asti kunnes Fredu ja Eero löivät viisaat päänsä yhteen ja alkoivat sovelluskehittäjiksi.
”Alun perin koko homma lähti siitä, että yhtenä syksynä istuttiin Eeron kanssa autossa ja etsittiin katureilejä. Kesällä ja syksyllä etsitään aina paikkoja tulevaa talvea varten valmiiksi ja niitä kirjoitettiin muistiin papereille ja läppärille. Reissatessa koneet kuitenkin hajoaa ja laput katoaa takataskuissa pyykkikoneeseen. Tuli idea, että olis siistiä, että nää ois puhelimessa. Kattois vaan kartasta ja tallentais puhelimeen”, Sirviö muistelee.
Parivaljakolla riitti paitsi rohkeutta, myös tietoa ja verkostoja lähteä viemään raakaa ajatusta eteen päin.
”Ei varmaan muilta löydy Suomesta enempää tietoa spoteista. Jos jonkun on pitänyt päästä spotille, niin meille on soitettu”, Ettala sanoo itsevarmasti.
Fredu, Eero ja graafikko Paavo Tamminen ideoivat sovelluksen pitkälti valmiiksi. Mukaan otettiin suomalainen ohjelmistokehittäjä osakkaaksi tuomaan teknistä perälautaa. Alusta asti oli kuitenkin tarkoitus tehdä sovellus skeittareilta skeittareille ja lumilautailijoilta lumilautailijoille.
Hiljaisesta tiedosta jokaiseen taskuun
Parhaat spotit ovat olleet aiemmin hiljaista tietoa, jota on jaettu puskaradion välityksellä tai pidetty omana tietona. Spot Digger tarjoaa alustan, jonka avulla lajeja viedään yhteisöllisempään suuntaan. Sovellus palvelee tyyppiä, joka saapuu lauta kainalossa ja puhelin taskussa vieraaseen paikkaan. Spot Diggerin kautta paikalliset spotit löytyvät helposti, parhaasta parkista yksittäisiin katureileihin.
”Toinen tapa käyttää sitä on feedi, jossa tsekataan sisään spoteille. Usein katson, onko kavereita tsekannut sisään ja näen, jos joku on esimerkiksi Ponke´sin parkissa. Vanhoilta spoteilta on myös hauska lisäillä ja tsekkailla uusia kuvia”, Ettala selvittää sovelluksen käyttöä.
”Muutin vuosi sitten Tuusulan Jokelaan, enkä tiennyt sieltä mitään spotteja. Olen etsinyt niitä kartasta ja käynyt skeittaamassa. Pari viikkoa sitten löytyi juuri Jamppa-miniramppi. Applikaatiota tulee käytettyä tosi paljon itsekin, työn ja huvin puolesta”, Sirviö sanoo.
Spot Digger with Eero Ettala from Spot Digger on Vimeo.
Betaversion ulos saaminen vei melkein vuoden. Sitä ennen kartalle lisättiin tuhat spottia eikä työtunteja laskettu. Kertynyt kokemus oli työssä avuksi ja vanhoja kuvia syötettiin palveluun reilusti. Tekijät kisasivat siitä, kuka lisää eniten spotteja. Betaversion kanssa uusia paikkoja päästiin lisäämään paikan päältä.
Marraskuussa Android-sovellus näki päivänvalon ja helmikuussa oli iPhonen vuoro. Tällä hetkellä sovellusta on ladattu yli 20 000 kertaa ja lautailusessioita sinne on kirjattu puoli miljoonaa.
”Kova kuhina on ollut. Aluksi keskityttiin suurelta osin Suomen markkinointiin, koska tämä on kotikenttä ja fanikunta on vahva. Koko ajan globaalimpaan suuntaan ollaan kuitenkin menossa ja tulossa on iso markkinointikampanja jenkeissä. Alkutekijöissä tähän satsattiin omasta pussista, nyt vireillä on globaaleja kumppanuuksia, jotka mahdollistavat tekemistä ja näkyvyyttä”, Sirviö kertoo.
”Tämä on lähtenyt lajin sisältä liikkeelle ja meillä on paljon lautailijoita kavereina, joten olemme saaneet markkinointiin mukaan kovia tekijöitä kaveridiilillä”, Ettala sanoo.
Joidenkin arvioiden mukaan Suomessa on noin 400 000 lumilautailun harrastajaa ja Yhdysvalloissa yli 6 miljoonaa. Skeittareita tulee jatkuvasti lisää, vaikka Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus väittääkin, että harrastajamäärät olisivat tulleet alaspäin vuosituhannen alusta. KIHU:n luvut ovat aivan hakoteillä ja osuvampi arvio löytyykin Rullalautajaliitolta, joka kertoo ”Helsingin skeittiohjelmaan” viitaten, että Suomessa on 50 000 skeittaria ja laji kasvattaa maailmanlaajuisesti nopeiten suosiotaan kaikista lajeista.
Oli luvut mitä tahansa, ovat Ettala ja Sirviö sovelluksensa kanssa liikkeellä oikeaan aikaan. Paitsi että lautailijoiden joukko kasvaa, niin kasvavat myös rahamäärät, joita syydetään mobiilimarkkinointiin. Näiden faktojen takia jätkillä on käsissään kultakimpale, joka jossain vaiheessa muuttuu erittäin tuottoisaksi bisnekseksi. Tärkeintä olisi saada markkinat vallattua ja harrastajat ympäri maailmaan lataamaan juuri Spot Diggerin.
”Niitä, jotka lähtee ekana messiin, muistetaan myöhemmässäkin vaiheessa”, Ettala sanoo viitaten mobiilimarkkinoinnissa toistaiseksi vielä vaatimattomiin rahamääriin.
Massia saattaa olla tulossa, mutta se ei ole ainoa motiivi.
”Kulttuurin edistäminen on se siisti juttu ja se, miksi tätä on polte tehdä. Annetaan nuorille lupauksille mahdollisuus skeitata ja laskea niitä parhaita spotteja. Meidän piti etsiä kaikki itse”, Sirviö sanoo.

Talveksi "oikeisiin töihin"
Molemmat jätkät viettävät Spot Diggerin ja skeittauksen parissa kesälomaansa ammatistaan lumilautailijana. Ettalalla on pari vuotta jäljellä Nitro Snowboardsin sopimusta, joten laskut jatkuvat ammattilaisena ainakin sen aikaa. Ensi talvena pääpaino on kuvaushommissa, kisojen jäädessä vähemmälle. Sirviö puolestaan odottelee kuumeisesti talvea ja ensimmäistä nimikkolautaansa.
”Haluan laskea niin kauan kuin kroppa kestää. Spot Digger vie tosi paljon aikaa, joten reissaaminen jää vähemmälle. Tässä on kaksi työtä, joihin menee paljon aikaa. Aamuisin Diggeriä, päiväksi laskemaan ja illaksi taas Diggeriä. Kaikki tehdään kavereiden kanssa ja meillä on mielettömän hyvä jengi.”