Helsingissä kurvaillaan ensi kesänä HSL:n sähköisillä potkulaudoilla

Pilotti tuo 50 potkulauta-asemaa keskusta-alueille.

Kuva: Lauri Eriksson / HSL

Helsingin kaduilla liikkuu jo ensi vuonna kaupunkipotkulautoja ja -sähköpotkulautoja, jos kaikki menee HSL:n suunnitelmien mukaan.

Suunnitelmassa sijoitetaan 50 potkulauta-asemaa etenkin keskusta-alueille. Aluksi palvelu toimii eri sovelluksella kuin kaupunkipyörät.

”Ihmiset ovat rakastuneet HSL-alueen kaupunkipyöriin. Kaupunkilaisten yhteiset potkulaudat jatkavat samaa hyvää menoa: omin voimin liikkuminen on nautinnollista ja terveellistä ja asioiden jakamisella vähennämme tarvetta ostaa omaksi ja kuluttaa ympäristöä”, sanoo HSL:n osastonjohtaja Mari Flink kertoo tiedotteessa.

Ensi kesäksi liikenteeseen tähtäävät taitettavat potkulaudat ja sähköpotkulaudat täydentävät HSL:n tarjontaa ja tuovat kaupunkilaisille uudenlaisen tavan liikkua lyhyitä matkoja.

Maailmalla potkulautoja on testattu ja Espoossakin on ollut kokeilu.

”Nyt tarkoituksena on selvittää, toimisiko tämä koko HSL-alueella. Ehkä tämä inspiroi ihmisiä potkaisemaan itsensä tukka hulmuten kesäiltaan – ja jättämään auton useammin kotiin”, Flink sanoo.

”Palvelu on hieno esimerkki tulevaisuuden micromobility-palveluista. Potkulauta on kätevä kulkutapa matkan ensimmäisille tai viimeisille kilometreille. Kokoontaittuvan laudan voi myös helposti ottaa mukaan vaikka metroon tai bussiin”, HSL:n ideakilpailun tuomaristoon kuulunut Tiina Kähö Smart & Clean -säätiöstä sanoo.

Espoossa yhdistetään taksi ja joukkoliikenne

HSL:n IdeaLabin kilpailussa palkittiin tiistaina kaksi ehdotusta Helsingin liikenteen uudistuksiksi. Potkulautojen lisäksi Espoossa testataan kyydinjakopalvelua, joka yhdistää taksin ja joukkoliikenteen. Espoo on Demandin on tarkoitus helpottaa työmatkalaisten ja asukkaiden liikkumista vitosen maksavilla matkoilla.

Palvelussa matkustaja tilaa kyydin mobiilisovelluksella määrättyyn paikkaan. Asiakas voi tilata kyydin joko etukäteen tai juuri silloin kun tarve iskee. Ajoneuvo noutaa matkustajan lähistöllä olevalta virtuaaliselta bussipysäkiltä. Taustajärjestelmän algoritmit yhdistelevät matkustajat ja reitit siten, että matkustaja pääsee mahdollisimman nopeasti määränpäätään lähinnä olevalla virtuaalipysäkille.

”Palvelussa yhdistyvät eri liikennemuotojen parhaat puolet: kyyti ovelta ovelle – tai vaikka lähimmälle metroasemalle – onnistuu lähes yhtä joustavasti ja nopeasti kuin taksilla tai omalla autolla. Kyytien yhdistelyn johdosta matka on edullinen eikä asiakkaan tarvitse etsiä pysäköintipaikkaa tai maksaa parkkimaksuja”, sanoo IdeaLab-tuomariston jäsen Jouni Wallander Solita Oy:stä.

ViaVan Technologies B.V.:n toteuttama pilotti aloitetaan kahdeksalla ajoneuvolla.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi