Hyvät snobit

Tiesittekö, että kaupungeissa asuvien nuorten aikuisten ostovoima kasvaa nopeammin kuin väestön keskimäärin? Näin meitä valisti ostovoimatutkija Tuomas Santasalo viime syksynä. Kun vuoden aikana koko väestön ostovoima kasvoi neljä prosenttia, Helsingissä…

Tiesittekö, että kaupungeissa asuvien nuorten aikuisten ostovoima kasvaa nopeammin kuin väestön keskimäärin? Näin meitä valisti ostovoimatutkija Tuomas Santasalo viime syksynä. Kun vuoden aikana koko väestön ostovoima kasvoi neljä prosenttia, Helsingissä asuvien 15–34-vuotiaiden ostovoima koheni kahdeksan prosenttia. Kulutustutkija, professori Terhi-Anna Wilskan mukaan teini-ikäisten kulutuskyky kasvaa vanhempien sponsoroinnin ja yhden sukupolven yli siirtyvien perintöjen seurauksena.

Tässä lehdessä käsitellään tämän ilmiön ikoneja, laatuun kietoutuvia teinisnobeja.

On tietysti kovin helppoa leimata nämä tyypit pinnallisiksi merkkihamstereiksi, vaikka heistä voisi myös olla ylpeä: Suomessa kasvaa tyyli- ja laatutietoisin nuoriso koskaan. Teinisnobeista voi kasvaa aikuisia, jotka tunnistavat ja tunnustavat laajemminkin tavaroiden ja palvelujen laatuarvoja. Jos teinisnobeilla on mitään yhteistä aikuisvertaistensa kanssa, heilläkin merkkitietoisuus pesii samassa otsalohkossa laajemman kulttuurityylitajun kanssa.

Jos teinisnobit olisivat saaneet päättää, meidät olisi säästetty monelta kärsimykseltä: Merihaka olisi jäänyt rakentamatta ja Kojoa ei olisi koskaan lähetetty euroviisuihin.

Suosittelemme