
Eilen moni hämmästeli uuden tupakkalain toimivuutta lukiessaan Ilta-Sanomien uutista aiheesta. IS:n Yleltä referoitu juttu kertoi tupakkatuotteiden esilläpitoa koskevan lain ”oudosta seurauksesta”. Jutussa kerrotaan, kuinka soittokierros kioskeihin, huoltamoille ja kyläkauppoihin tuottaa tulokseksi, että myynti on kasvanut.
Tämä sai turkulaisen Petri Rautiaisen kysymään blogissaan: Oletko tahallaan idiootti vai etkö vaan osaa, Ilta-Sanomat?
Rautiainen kiinnittää huomiota Ylen alkuperäisen uutisen kohtaan, jossa kerrotaan, kuinka tupakan menekki on laskenut suurissa marketeissa. Jutussa mainitaan toki myös, että pienemmillä putiikeilla tupakkaa menee enemmän kuin ennen, mutta kokonaiskulutuksesta se ei kerro mitään. Kuten Rautiainen tulkitsee, osa röökin ostajista on siirtynyt ostamaan patukkansa pienemmistä liikkeistä.
Rautiainen jatkaa kysymällä:
”Oliko tämä klikkimetsästys nyt sen arvoista, että helvetin moni ihminen luulee, ohhoh, tupakkalain olevan susi? Ja kuinka idiootti tai kyyninen kansankiihottaja pitää olla, ettei osaa lukea uutista, johon itse linkkaa omassa jutussaan?”
Tapaus nostaa pintaan jotain todella oleellista verkkouutisoinnista. Ilta-Sanomien kertoma osatotuus kerää reilusti huomiota ja sitä on peukutettu tähän mennessä Facebookissa viitisentuhatta kertaa. Kattavammin, totuudenmukaisemmin ja sitä kautta tylsemmin rakennettu Ylen juttu joutuu tyytymään reiluun sataan tykkäykseen.
Disclaimer: Emme Cityssä jaa Rautiaisen ajatusta siitä, että ”tämänkaltaisten uutisten ansiosta media-alan jatkuvat yt:t tuntuvat oikeastaan aika oikeutetuilta.” Toimittajien vähentäminen yt-neuvotteluiden kautta tuskin parantaa verkkojournalismin laatua.