”Aloitin motocrossin ajamisen neljävuotiaana, kun sain kinuttua papan autokaupasta pikkuruisen motocross-pyörän. Vuonna 1999 löysin freestyle-motocrossin, ja nyt viimeisen vuoden olen ajanut sitä ammattilaisena.”
”Foam pit eli vaahtomuovipalasilla täytetty allas on suurten hyppyjen opetteluvaiheessa välttämätön. Sinne on hyvä kaasuttaa, kun on pehmennys kunnossa. Pitää varmaan itse rakentaa sellainen, lähin on muuten Espanjassa.”
”Maailmancupin rankingissa olen tällä hetkellä sijalla 44, ja ainoa suomalainen listoilla. En kierrä cupia aktiivisesti, sillä vasta kärkisijoilla kilpailemisesta tulee kylliksi kannattavaa. Yhden kilpailun voitosta tienaa noin 10 000 euroa. Ansioni tulevat lähinnä näytöksistä, kilpailuista ja sponsoreilta. Harvat jenkkiprot elävät pelkästään elokuvien tekemisellä.”
”Viimeksi Bremenissä maailmancupin osakilpailussa otteeni lipesi, jalka jäi pyörän ja lokasuojan väliin ja vääntyi. Kiipesin kuitenkin vielä pyörän selkään, ajoin viimeiseen ramppiin ja tein onnistuneen voltin. Vasta sitten jalat pettivät ja ambulanssimiehet iskivät morfiinia suoneen ja veivät paareilla sairaalaan. Pari viikkoa piti pitää ajotaukoa.”
”Tähän mennessä olen tehnyt vain kymmenenmetrisiä voltteja, ja se johtuu ainoastaan harjoitusolosuhteista. Suomesta kun ei löydy vaahtomuoviallasta, jossa hyppyjä voisi harjoitella. Haluaisin päästä testaamaan, miltä 20-metrinen voltti tuntuu.”
”Teknisesti vaativin on temppuni on Rock solid. Siinä irrotetaan ilmalennon aikana kädet kahvoista ja otetaan kiinni satulasta. Sitten päästetään hetkeksi irti myös satulasta. Mies siis lentää pyörän perässä. Pitää vielä ehtiä kiipeämään takaisin kyytiin, ennen kuin pyörä jysähtää maahan.”
Freestyle motocrossissa tehdään parikymmentä metriä pitkien ja kymmenen metrin korkuisten hyppyjen aikana voltteja ja temppuja, joita tuomarit arvostelevat näyttävyyden ja vaikeusasteen perusteella.
FMX-kilpailut aloitettiin Yhdysvalloissa vasta vuonna 1999. Lajin suurin kotimainen tapahtuma on FMX Challenge, jota viime kesänä seurasi yli 11 000 katsojaa. Jussi Seljas on voittanut sen kahtena perättäisenä vuotena.
Moottoripyöränäyttely MP 06 3.–5.2.2006 Helsingin Messukeskuksessa.