Nahkaa vanteissa

Ökytuunaajat käyttävät auton verhoiluun Louis Vuittonin nahkaa.

“Älä käytä sanaa tuunaus. Jos puhutaan tyylikkäästä pukeutumisesta, niin tuunaus tarkoittaa autoissa samaa kuin vaatteissa H&M”, tuhahtaa 29-vuotias Jussi Ahonen, joka on asentanut varusteita tai tehnyt muutostöitä lähes 3 000 autoon vuodesta 1994.

Okei, unohdetaan tuunaus ja puhutaan auton modifioinnista ja varustelusta.

“Isot, hyvännäköiset pyörät ja madallus riittää yleensä autoon kuin autoon. Nykyään valitettavasti näkee enenemässä määrin isolla rahalla pilattuja autoja”, Ahonen harmittelee.

“Kalliit loistoautot saa pilattua helpoiten. Eivät esimerkiksi isot, konservatiivisesti muotoillut BMW:t tarvitse juurikaan käsittelyä.”

Modifioinnin trendit vaihtuvat Ahosen mukaan puolivuosittain. Pahimpana tyylirikkona hän pitää jättimäistä takaspoileria.

“Surullisinta on nähdä rivitalon kokoinen uloke klassikkoauton takaluukun päällä. Tuning-piireissä ongelmana on usein se, ettei osata lopettaa ajoissa. On pakko saada ilmanottoaukot konepeltiin ja liekkikuviot kylkeen vain siksi, että niitä on saatavilla.”

Miltä sitten näyttää onnistunut auton modifiointi?

“Se on onnistunut parhaiten silloin, kun tavallinen ihminen näkee, että autossa on jotain erikoista, mutta ei osaa sanoa mitä.”

Nyt pinnalla on yletön kromin käyttö, hiilikuidulla kyllästetyt race-henkiset varustelut sekä nahka, myös auton ulkopuolella.

“Bling bling -tuning-autoissa näkee nahalla, puulla tai korukivin verhoiltuja vanteita. Teetimme vähän aikaa sitten yhteen maastokuorma-autoon Louis Vuittonin nahasta penkin verhoilun. Myös erikoisvalot, kristallilook ja ledit ovat nousussa sekä hillitty auton alkuperäismuotoilua noudattava tyyli.”

Ahonen ajaa hopeisella Audi A4:n farkkumallilla, josta ei juuri alkuperäisiä osia kannata metsästää.

“No, pelteihin en ole tehnyt muutoksia.”

Tällä hetkellä työn alla on Volkkarin pakettiauto, jonka modifioimiseen palaa yhteensä 30 000 euroa.

“Onhan se hullua repiä palasiksi suoraan liikkeestä ajettu auto. Mutta asiakas kun halusi yksilöllisen pakun.”

Helsinki Motor Show Messukeskuksessa 2.-4.12. Liput 12 e.

Suosittelemme