
- Volkswagen Transporter
Hinta n. 60 000 e
“174 hv:n dieselmoottori.
Jättää helposti tiellä
perussportti-GT:n” - Sparcon nahkapenkit
Hinta 1 000 e / kpl
“Vaihdoimme kyynärnojalliset kapteeninpenkit punaisiin, nahkaisiin kuppipenkkeihin. Samalla koko verhoilun joutui laittamaan uusiksi kattoa myöten. Siitä tulee tummanharmaa ja punainen. Tuulilasin sivupalkkeihin tulee Alcantaraa.” - Ajovaloumpiot
Hinta 600 e
“Erilliset pitkät ja lyhyet valot. Lisäksi sisäosat maalattu korinväriseksi. Myös takavalot vaihdettu.” - Hifi-järjestelmä
Hinta 2 200 e
“SPL:n kaiuttimet ja Kenwoodin näytöllinen soitin, jolla voi katsella myös leffoja. Lain mukaan tv:tä ei saa katsoa ajon aikana, joten se pitää kytkeä käsijarrun kahvan katkaisijaan.” - K&W:n korkeus-säädettävä alustasarja
Hinta 1 500 e
“Mekaanisesti säädettävä rata-autotyyppinen alustasarja. Sopii katukäyttöön.” - ABT:n korisarja
Hinta n. 4 000 e
“Audin kilpapuolen kehittämä. Normaalisti korisarjassa on takana ristikko. Vaihdoin sen hiilikuitulevyyn, koska takapuolella ei saa olla reikiä.” - 20 tuuman alumiinivanteet
Hinta 2 500 e
“Kokeilimme viittä erilaista. Tähän saisi myös 22-tuumaisia vanteita, mutta Suomen lainsäädännön mukaisia renkaita ei meinaa löytyä.” - Marteliuksen tuplaputkisto
Hinta 500 e
“Molemmille puolille ovaalinmuotoinen pakoputken pää.”
“Älä käytä sanaa tuunaus. Jos puhutaan tyylikkäästä pukeutumisesta, niin tuunaus tarkoittaa autoissa samaa kuin vaatteissa H&M”, tuhahtaa 29-vuotias Jussi Ahonen, joka on asentanut varusteita tai tehnyt muutostöitä lähes 3 000 autoon vuodesta 1994.
Okei, unohdetaan tuunaus ja puhutaan auton modifioinnista ja varustelusta.
“Isot, hyvännäköiset pyörät ja madallus riittää yleensä autoon kuin autoon. Nykyään valitettavasti näkee enenemässä määrin isolla rahalla pilattuja autoja”, Ahonen harmittelee.
“Kalliit loistoautot saa pilattua helpoiten. Eivät esimerkiksi isot, konservatiivisesti muotoillut BMW:t tarvitse juurikaan käsittelyä.”
Modifioinnin trendit vaihtuvat Ahosen mukaan puolivuosittain. Pahimpana tyylirikkona hän pitää jättimäistä takaspoileria.
“Surullisinta on nähdä rivitalon kokoinen uloke klassikkoauton takaluukun päällä. Tuning-piireissä ongelmana on usein se, ettei osata lopettaa ajoissa. On pakko saada ilmanottoaukot konepeltiin ja liekkikuviot kylkeen vain siksi, että niitä on saatavilla.”
Miltä sitten näyttää onnistunut auton modifiointi?
“Se on onnistunut parhaiten silloin, kun tavallinen ihminen näkee, että autossa on jotain erikoista, mutta ei osaa sanoa mitä.”
Nyt pinnalla on yletön kromin käyttö, hiilikuidulla kyllästetyt race-henkiset varustelut sekä nahka, myös auton ulkopuolella.
“Bling bling -tuning-autoissa näkee nahalla, puulla tai korukivin verhoiltuja vanteita. Teetimme vähän aikaa sitten yhteen maastokuorma-autoon Louis Vuittonin nahasta penkin verhoilun. Myös erikoisvalot, kristallilook ja ledit ovat nousussa sekä hillitty auton alkuperäismuotoilua noudattava tyyli.”
Ahonen ajaa hopeisella Audi A4:n farkkumallilla, josta ei juuri alkuperäisiä osia kannata metsästää.
“No, pelteihin en ole tehnyt muutoksia.”
Tällä hetkellä työn alla on Volkkarin pakettiauto, jonka modifioimiseen palaa yhteensä 30 000 euroa.
“Onhan se hullua repiä palasiksi suoraan liikkeestä ajettu auto. Mutta asiakas kun halusi yksilöllisen pakun.”
Helsinki Motor Show Messukeskuksessa 2.-4.12. Liput 12 e.