Nuoret konservatiivit

He ovat ensimmäinen sukupolvi, joka on konservatiivisempi kuin edelliset polvet.

Simonin isä on pastori ja äiti kuvaamataidon opettaja, vieressä vaimo Mia.
Simonin isä on pastori ja äiti kuvaamataidon opettaja, vieressä vaimo Mia.

He ovat nuoria, mutta he haikailevat menneisyyteen. Aikaan, jolloin uskotiin vielä kotiin, uskontoon ja isänmaahan. Ensimmäistä kertaa Suomessa on sukupolvi, joka on konservatiivisempi kuin edellinen polvi. Ovatko oikeassa vai vain oikealla?

Eläkeläisten ja vähän koulutettujen juttu. Niinhän konservatismista on perinteisesti ajateltu.

Mutta Suomen konservatiivisin sukupolvi näyttääkin olevan 15–29-vuotiaat. Samalla se on myös Suomen koulutetuin sukupolvi. Ja ryhmän joukkoliike on viimeisen kahden vuoden ajan suunnannut arvobarometreissä koko ajan enemmän oikealle.

Tämä näkyy suhteessa isänmaallisuuteen, puolueisiin ja tasa-arvoon.

1. Otetaan ensin isänmaallisuus.

Simo Myllyniemen tutkimuksessa kolme neljästä osallistuneesta ilmoitti asepalveluksen suorittamisen kunnianosoitukseksi veteraanipolvea kohtaan. Maanpuolustusmyönteisyyden taustalla on myös kiinnostus oman suvun historiaan. City-lehden Taloustutkimuksen tekemässä arvobarometrissa 15–34-vuotiaiden suurin sankari oli Mannerheim.

2. Sitten on se poliittinen kääntyminen oikealle.

Kaksi vuotta sitten 5,3 prosenttia 18–34-vuotiaista kannatti perussuomalaisia. Nyt perussuomalaisten kannatus samassa ryhmässä on 11,9 prosenttia. Kannatus on Taloustutkimuksen mukaan prosenttiyksikön suurempi kuin väestössä keskimäärin.

"Perussuomalaisilla on huomattavaa kasvupotentiaalia, mitä tulee nuoriin aikuisiin. Uusista, 18 vuotta täyttävistä äänestäjistä 15 prosenttia sanoo aikovansa äänestää perussuomalaisia", Taloustutkimuksen tutkimuspäällikkö Juho Rahkonen kertoo. Kaksi kolmesta nuoresta perussuomalaisten kannattajasta on miehiä.

3. Ja kolmas konservatismin merkki: kulutuskulttuurin ja feminismin liitto.

"Keskiluokkaiset naiset kokevat shoppailun emansipatorisena", toteaa nuorten naisten kulutuskäyttäytymistä tutkinut sosiologian professori Terhi-Anna Wilska. Shoppailu on siis eräänlaista uutta feminismiä.

Tutkijoiden mukaan nuorten naisten kulutuskulttuuri on yhteydessä arvokonservatismiin.

"Mitä nuorempi, sitä konservatiivisempi", tiivistää Wilska.

Rakennekynnet, French Diamondit ja hiustenpidennykset; Wilskan mukaan tarkoitus on kapinoida 1970-luvun tasa-arvo-ideaaleja vastaan.

"Shoppailu on hömpötystä, jota ei enää tarvitse hävetä. Näiden nuorten naisten äidit häpesivät."

In God we trust

Kristillisdemokraattien 28-vuotiaan viestintäpäällikön Asmo Maanselän mielestä armeija tekee nuorille miehille hyvää. 1950-luvulla kaikki oli paremmin. Illuusioon menneestä kulta-ajasta perustuu KD:n uusi perhekampanja jossa hahmot ovat suoraan sodanjälkeisestä Tukholmasta lähetetystä postikortista.

Asmon mielestä suomalainen ja yhdysvaltalainen konservatismi eroavat siinä, että meillä korostetaan heikoimmista huolehtimista.
Asmon mielestä suomalainen ja yhdysvaltalainen konservatismi eroavat siinä, että meillä korostetaan heikoimmista huolehtimista.

Maanselän mielestä suomalainen konservatismi ei ole enää sitä, mikä takavuosina yhdistettiin Kokoomukseen.

"Uusi konservatismi pitää ihmiset liberalismin aallokoissa tolkuissaan. Terveille nuorille miehille asepalvelus on suomalaisen kulttuurin korkeakoulu. Silloin tietää, mistä veteraanit puhuu, ja pääsee suomalaisuuteen mukaan täysivaltaisena puolustajana."

Gay Pride -kulkue sai hänet uskomaan, että liberalismi on mennyt liian pitkälle. Maanselän mukaan marginaalin olisi aika jättää valtakulttuuri rauhaan. Mutta on tietenkin hiukan epäselvää, edustaako 28-vuotias Maanselkä Suomen enemmistöä. Hänellä ei ole yhtään homoa kaveripiirissä. Suostuisiko hän ottamaan gay-kämppiksen?

"Pitäisin turvallisuusriskinä asua saman katon alla ison rotevan homon kanssa", Asmo sanoo ja muistuttaa, ettei hän suinkaan homoja pelkää.

Työhuoneen seinällä on kehystetty kuva Ronald Reaganista. Asmo omistaa asunnon. Hänen autonsa on BMW. Hänellä on maisteritutkinto sekä kauppa- että yhteiskuntatieteestä. Hän opiskelee parhaillaan kolmatta tutkintoa.

Asmo tuli konservatiiviseen herätykseen lukiessaan filosofiaa yliopistossa.

"Liberaaleina itseään pitävät ihmiset ovat tietämättään konservatiiveja, vaikka muuta puheissaan väittäisivätkin", paljastaa Asmo. Meissä kaikissa asuu tiukan paikan tullen pieni konservatiivi.

Asmon isä oli mukana Helluntaiherätyksessä. Kotona opetettiin, että maailma on korruptoitunut ja paha paikka. Myös kirkko. Sen vuoksi kirkkoon liittyminen ja yhteiskunnallinen aktiivisuus, sotaväki, valtionkirkko vapaakirkon sijaan sekä politiikka merkitsivät Asmolle kapinaa yrittäjä-isän opetuksia vastaan. Siitä huolimatta Asmo on yhä helluntaiseurakunnan jäsen.

"Liityin kirkkoon nimenomaan sen yhteiskunnallisen merkityksen vuoksi, ja armeijassa minusta tuli varusmiespappi ja reservin vänrikki."

Kristillisdemokraattinen Suomiperhe on sliipattu Hollywood-versio.

"Raamatussa on monenlaista aineistoa. Raamattua voidaan käyttää politiikan perusteoksena. Mutta yhtä jaetta ei voi suoraan käyttää politiikan teossa."

Sosiologien mukaan uuskonservatiivien traditionaalisessa perhepolitiikassa on kyse utopiasta, paluusta menneeseen kulta-aikaan, jota ei ole koskaan ollut. Kun nykyhetki näyttää kaoottiselta, tarvitaan terapeuttisia kuvitelmia.

Asmo on tietoinen, että puolueen perhekäsitys ei vastaa todellisuutta. Se perustuu kollektiiviseen fantasiaan. Asmon ja kumppaneiden luomassa kuvaromaanissa seikkailee naisia pillerihatuissa ja eno ajaa pappiksella.

"1950-luvulla oli oikeanlaiset periaatteet. Mennään naimisiin ja hankitaan lapsia. Tehdään töitä, jotta saadaan sotakorvaukset maksettua. Hienoja juttuja, joita pitäisi tähänkin aikaan saada."

Kossupullo ladon nurkalla on deletoitu postikortista. Liberaaliin elämäntapaan liittyvät arvot, kuten bilettäminen, eivät miellytä. Uuskonservatismi edistää ihmisten fyysistä terveyttä.

"Alkoholin suhteen olen ollut tosi tiukka aina. Olen lähipiirissäni nähnyt väärinkäyttöä. Parempi pysyä viinasta erossa, kun se ei meikäläiselle käy. Se ei ole mikään uskonnollinen dogmi."

Minimalistisen kuluttamisen sinivalkoista mallia Maanselkä kutsuu isänmaallinen ylpeys äänessään "laihialaiseksi konservatismiksi". Rahat pistetään osakkeisiin ja suomalaiseen teollisuuteen.

"Tämä malli voi pelastaa maailman. Liberalismi lisää tarpeita ja halua tyydyttää niitä. Se on kestämätöntä", sanoo Maanselkä juhlallisesti.

Tukka suorana Australiaan

Suomi on edelleen maailman paras paikka, tietyin varauksin. "Muutama vuosi sitten olisin ensimmäisenä kiljunut Leijona-paita päällä, mutta tällä hetkellä olen kyyninen suomalaista kulttuuria ja suomalaisia ihmisiä kohtaan. Siksi olenkin lähdössä ulkomaille vuodeksi, löytämään sitä intohimoista isänmaallisuutta, joka mussa on ennen palanut. Kyllä Suomi edelleen on aika hemmetin hyvä paikka elää", kertoo helsinkiläinen oikeustieteen opiskelija Anna Vanhanen.

Äkkiseltään näyttää, että valkoisesta tukastaan tarkkaa huolta pitävä Vanhanen vastaa tarkalleen analyysia yksiulotteisesta naisesta, jolle shoppailu ja ulkonäöstä huolehtiminen yhdistyy perinteisiin perhearvoihin. Mutta Vanhanen ei piittaa nyrpistelijöistä. Hän on innoissaan uudesta hiustensuoristajasta: GHD-raudasta.

"Niille, jotka pitää mua pinnallisena, niin pitäkööt. Olen ulkoisesti pinnallinen, pidän huolta ulkonäöstäni. Arvomaailmani kuitenkin koostuu monesta asiasta, eikä ulkokuori ole lähelläkään tärkeintä. Pidän siitä, että voin pitää itseäni viehättävänä, ja arvostan ihmisiä, jotka huolehtivat ulkonäöstään."

Anna syntyi helsinkiläis-vantaalaiseen perheeseen 1980-luvun lopulla. "Vanhemmillani on hyvin terve arvomaailma", Anna julistaa ylpeänä. Ja tämä ylpeys on hieroutunut myös Vanhasen perinteiseen käsitykseen tulevasta onnesta.

"Haluan ydinperheen, jossa on äiti, isä ja pari lasta. Lompakon paksuus on viimeinen mittari miestä valitessani. Mun mielestä on vaan romanttista ja kaunista, kun perheessä on vahva mies, joka on perheen pää, ja nainen, joka saa olla hieman heikompi fyysisesti ja turvautua tukeen ja kallioon, jonka mies tarjoaa."

Annan aika kuluu opiskellessa, lentopalloa pelatessa ja lifestyle-blogia kirjoitellessa. Mutta on eräs asia joka ottaa pannuun.

"Pitkäaikaistyöttömien ihmisten jatkuva paapominen suoraan sanottuna vituttaa."

Anna Vanhasen mukaan opiskelijat ovat Suomen köyhintä kansaa. Samalla, kun vuosia alkoholilla eläviä omaa laiskuuttaan työttömänä olevia ruokitaan kovilla tuilla, opiskelijoilta katkotaan tukia, jos nämä tekevät töitä.

"Onko tää ihan järkevää?", kysyy kipakka blondi määrätietoisella äänellä. Tammikuussa Vanhanen ottaa etäisyyttä Suomeen muuttamalla Australiaan. Ulkomaalainen aviomies ei ole poissuljettu vaihtoehto.

Perusespoolainen

Espoon Kilonkalliossa asuva Simon Elo, 24, ei ehdi vastata puhelimeen.

"Se on Espoon seurakuntavaalien ehdokas", hän sanoo ja tuijottaa koivupuisella keittiönpöydällä lepäävää kännykkää. Vaimo Mia tuo itsetehtyä marjamehua pöytään. Sen lisäksi, että Simon on ehdolla kotikaupunkinsa seurakuntavaaleissa, hän on myös ehdolla Perussuomalaisten nuorten puheenjohtajaksi sekä eduskuntavaaliehdokkaana.

Hänen vaalisloganinsa on: 24-vuotias aviomies ja poliittisesti epäkorrekti valtiotieteiden kandidaatti Espoon keskuksesta.

Simon on juuri aloittanut gradun valmistelun valtiotieteelliseen tiedekuntaan. Aiheena on Israelin valtion historiankirjoituksen variaatiot.

Pari kuukautta sitten espoolainen Elo puolusti Israelia mielenosoituksessa.

"Israel on ainoa Lähi-Idän demokratia", Simon sanoo.

Selailemme Elon kirjahyllyä: hän suosittelee lämpimästi Timo Vihavaista. Jussi Halla-Ahon blogeista kootun monikulttuurisuutta arvostelevan kirjan sivut on alleviivattu tiheään oranssilla.

"Ystäväpiiriini kuuluu muslimeja ja venäläisiä. En ole silti kulttuurirelativisti. Länsimaalainen kulttuuri on paras. Vaikka olen kristitty, en halua kristittyä teokratiaa."

Simonin pahimmat vastustajat ovat Vasemmistoliitto, Vihreät ja Rkp. Ja islamisaatio.

"Jos muslimit haluaa opettaa toisilleen kotona arabiaa, ei se ole keneltäkään pois. Päinvastoin se on hyödyllistä. Silti se on heikon itsetunnon merkki, ettei vaadita maahanmuuttajilta suomen kielen käyttöä. Se ei mene mun tajuntaan, miksi Suomessa on niin heikosti edistetty suomen kielen asiaa", Simon pohtii.

"Ihmisistä tehdään Amerikassa amerikkalaisia. Se pelaa erittäin hyvin. Siellä on hyvin vahva kansallistunto. Sitä ei varmaan kukaan kiellä. Mun mielestä sen pitäisi mennä täälläkin niin. Populismissa ei ole mitään pahaa. Populismi on elitismiä vastaan"

Elon mukaan nainen voi olla työelämässä.

"Kaikkialla on joku johtaja. Voi olla, että jossakin perheessä nainen on johtaja. Monet naisetkin ajattelee sen hyvänä, että miehet ottaa vastuuta. "

Elon mukaan miehen lyhyempi elinkikä liittyy vastuunpakoiluun. Jos miehellä olisi vanha patriarkaalinen rooli, hän olisi terveempi.

"Mulla on suurempi vastuu että perhe menestyy."

Vaimo Mia istuu viereisessä huoneessa. Ikkunasta näkyy puiden latvoja ja parkkipaikka. Onko uuskonservatiiviperheen vaimolla tunne, että hän ei ole tasa-arvoinen?

"Ei", vaimo sanoo ja asettelee kirjoituspöydälle ompelukoneensa. Keskustelu jää lyhyeen, kun perheen pää ottaa nopeasti puheenvuoron takaisin.

"Mun henkistä hyvää oloani parantaa, kun tiedän, että mulla on tehtävä tässä yhteiskunnassa", lisää Simon.

Elon mukaan miehen tehtävä perheen päänä on ensisijaisesti rahallinen. Mutta tehtäviin kuuluu myös viihdyttäminen.

"Jos Mialla on vaikka ollut pitkä päivä töissä tai huono mieli, niin yritän parantaa asian. Kyse on vastuun kantamisesta."

29 kommenttia

MichaelPerukangas

16.9.2010 12:19

Korjaus: nuorisobarometrin on tehnyt Sami, ei Simo Myllyniemi.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

geviaari

16.9.2010 12:24

Toivottavasti tämmösiä taantumuksellisia ei päästetä ainakaan enemmistönä vallan kahvaan. Nykypäivinä ei ole enää varaa olla ottamatta vastaan kaikkea mitä maailma vastaan heittää, tai muuten ollaan entistä enemmänkin vain kusessa. Sanan "konservatismi" voisi minun puolesta korvata sanalla "paskahousuismi". Esimerkisi Iran on hyvä esimerkki siitä mihin joudutaan, kun annetaan paskahousujen päättää kaikista asioista.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

geviaari

16.9.2010 12:34

Mutta täytyy myöntää että kaiken maailman akuliinat ärsyttävät ihan yhtä paljon kuin nuo.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

jugular

16.9.2010 12:54

Parasta olisi, että ihmisten annettaisiin elää rauhassa niin kuin itse haluavat. Valitettavasti se tuntuu olevan mahdotonta sekä tällaisille uuskonservatiiveille, jotka ylemmyydentuntoisesti vaativat kaikkia mukautumaan omiin moraalikäsityksiinsä, että äärihippiliberaaleille, joiden maailmaan ei mahdu se, että joku saattaisi jäädä esim. kotiäidiksi ihan omasta tahdostaan, vaan kyseessä on tietysti patriarkaatin sortorakenne ja salaliitto.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

perssu

16.9.2010 13:41

"Selailemme Elon kirjahyllyä: hän suosittelee lämpimästi Timo Vihavaista. Jussi Halla-Ahon blogeista kootun monikulttuurisuutta arvostelevan kirjan sivut on alleviivattu tiheään oranssilla."

Tästä saa sellaisen käsityksen kuin Vihavainen olisi koonnut Halla-ahon blogeista kirjan.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

eh4h35j35j55j5j

16.9.2010 15:23

Komppaan geviaaria ja jugularia. Hyviä lehtijuttuja ko. ryhmistä kyllä saa. En tiedä olisinko itse niin mielenkiintoinen haastateltava, kun vain pohtisin että se on vähän niin mutta on se vähän näinkin.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Symbiatch

16.9.2010 16:12

"Ihmisistä tehdään Amerikassa amerikkalaisia. Se pelaa erittäin hyvin. Siellä on hyvin vahva kansallistunto. Sitä ei varmaan kukaan kiellä."

Onkohan koskaan oikeasti tutustunut Yhdysvaltoihin (siitä lienee puhe)? Totta, jenkit ovat kovin vahvasti "tää on maailman paras valtio"-tyylisiä, mutta kun tämä oli mainittu lähellä "miksei Suomessa vaadita suomen kielen taitoa"-heittoa, voin sanoa ettei jenkkilässäkään vaadita. Siellä on esimerkiksi lääketieteellisiä laboratorioita vaikka kuinka paljon joissa henkilökunta ei osaa kuin espanjaa. Muutenkin sinänsä kieliasia on ihan erilainen siellä kuin täällä.

Mutta mitä edes on "olla amerikkalainen?" Sitä vain että pitää omaa valtiotaan maailman parhaana? Sitä en tänne todellakaan kaipaa. Enkä muutenkaan pitäisi jenkkilää minkäänlaisena esikuvana asioissa. Lienen siis jotain muuta kuin konservatiivi, vaikka sellaisena minua on monesti pidetty?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Liberaalikonservatiivi

16.9.2010 16:21

Mitä jäi mieleeni tästä jutusta?

Tukansuoristajapimatsun mielestä pinta on ulkoista ja on kiva, kun miehet ovat hieman naisia vahvempia fyysisesti. Töissäkäynti on ilmeisesti vienyt häneltä siivun opintotuesta. Hänen shoppailuaan ja ulkomaanmatkailuaan häiritsee se, että alkoholistit ja työttömät saavat "kovia tukia".

Yrittäjäisän kauppatieteenmaisteripojalla on bemari ja omistusasunto. Parikymppisenä hän hieman kapinoi liittymällä myös toiseen jesseklubiin kuin iskä. Sotilaspapin hommissa hänelle tuli vähän eri kuva intistä kuin monelle. Hän ei juo viinaa, kuten en minäkään.

Simon Elo kannattaa Israelia, kuten minäkin. Olen monilta mielipiteiltäni vasemmistolainen ja vihreä, mutta äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa Perussuomalaisten listalta, koska maahanmuutto (käytännössä muslimimaahanmuuton lopettaminen ja veroja maksamattoman halpatyövoiman käytön lopettaminen) on minulle keskeisin vaalikysymys. Pakkoruotsipuolue pitää vihdoin saada pois hallituksesta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Historioitsija

16.9.2010 17:56

"Ensimmäistä kertaa Suomessa on sukupolvi, joka on konservatiivisempi kuin edellinen polvi."

Tämä ei pidä paikkaansa. Jos konservatiivisuuden mittarina pidetään esimerkiksi isänmaallisuutta, uskonnollisuutta ja perhearvojen arvostusta, Suomessa on 1900-luvun aikana ollut kaksi sukupolvea, jotka ovat edellistä sukupolvea konservatiivisempia.

1920-luvulla aikuisiksi tulleet (syntyneet noin vuosina 1895-1905) ovat merkittävästi vähemmän konservatiivisia kuin seuraavat, 1930- ja 1940-luvuilla aikuisiksi tulleet sukupolvet. Samoin 1970-luvulla aikuisuuden saavuttaneet ovat monilla mittareilla mitaten vähemmän konservatiivisia kuin 1980-luvulla aikuistuneet.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

kari___

16.9.2010 18:14

masentavaa

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

mediakriitikko

16.9.2010 21:34

Minusta toimittaja yritti pakottaa hahmoja rooleihin, mitkä hän oli etukäteen luonut juttua suunnitellessaan. Ihmisten kirjahyllyistä esim. voi kaivella mitä sieltä haluaa löytää. Jos jonkun kirjahyllyssä on vaikka Aku Ankan taskukirja, hän ei välttämättä ole amerikkalaisen kulttuuri-imperialismin kannattaja.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Planeettalainen

17.9.2010 00:13

70-luvulla sanottiin että silloisten punkkarien lapset tulevat kapinoimaan vanhempiaan vastaan olemalla konservatiiveja. No, se on nykyisin vain osa totuudesta. Eivätkä nuo voi mitenkään vedota "moraaliseen enemmistöön" mikä oli ennen. Pieni sakki friikkejä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

voijumala

17.9.2010 02:41

hiustensuoristin naisella on kyllä rankkaa. Työkyvyttömät vie rahat, harmittaa niin paljon että lähetään nytten vuodeks Austraaliaan näillä mun kelalta saamilla rahoilla kun kaikki sossupummit on siis ihan niinku siis dogaaa vaan valtionrahoi.!.

Tekisi mieli ampua omaan polveen.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

eiolenimimerkkia

17.9.2010 20:22

Luulin etta Suomi olisi mennyt eteenpain siita kuin sielta pois muutin 90-luvulla. Ei nakojaan. Eika taida olla mikaan ihme etta Suomi design maailmalla on edelleen 1960-luvun Marimekkoa hintaan johon on vaan lisatty inflaatiota 1960-luvulta lahtien.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

jellou

18.9.2010 18:34

Olipahan sekopäistä porukkaa. Mutta ei sinänsä, mielellään palaisin 1950-luvun maailmaan:
-mies saa raiskata vaimon laillisesti
-aikuinen voi pahoinpidellä lapsia vapaasti, kunhan pahoinpitely pysyy lievänä
-naisia saa syrjiä työelämässä avoimesti, puhumattakaan homoista, vammaisista ja saamelaisista
-kouluissa oppilaat saavat kiusata ja hakata toisiaan vapaasti, käsitettä koulukiusaaminen ei edes tunneta
-homous on rikos ja sairaus yhtäaikaa (mitenkä tämä on edes mahdollista?, tulisiko diabetes julistaa rikokseksi?)
-avioeroa ei saa, vaikka liitto olisi jäätynyt helvetti. Vain todistamalla toisen syylliseksi esim. pettämiseen, voi eron ehkä saada
-seksistä ei saa puhua. Piste. Teinit eivät tietysti saa tehdä aborttejakaan, joten lapsia on hyvä päästellä pois laittomilla keinoilla.
-miehet käyvät armeijaa vankilan uhalla...tosin tämä taitaa vielä nykypäivänäkin olla käytössä mm. Pohjois-Koreassa, Venäjällä ja Suomessa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Fiftari

18.9.2010 23:14

"Olipahan sekopäistä porukkaa. Mutta ei sinänsä, mielellään palaisin 1950-luvun maailmaan"
Mitkä kohdat heidän ajattelustaan olivat sekopäisiä tai "1950-lukulaisia"?

"-mies saa raiskata vaimon laillisesti"
Tietyissä maissa se on edelleen laillista.

"-aikuinen voi pahoinpidellä lapsia vapaasti, kunhan pahoinpitely pysyy lievänä"
Nykyään taas opettajia haastetaan oikeuteen riehuvaan oppilaaseen koskemisesta.

"-naisia saa syrjiä työelämässä avoimesti, puhumattakaan homoista, vammaisista ja saamelaisista"
Tasa-arvo on tottakai edennyt. Tosin 1950-luvulla naiset olivat paljon nykyistä enemmän kotiäiteinä ja suurin osa väestöstä asui maaseudulla, jossa hommia paiskivat kaikki jotka pystyivät. Maatalous-, teollisuus- ja rakennustöissä yms. oli "sukupuolierottelua", jolle fyysisesti raskaissa töissä on ihan biologisiin realiteetteihin perustuvia syitä. Toisaalta naiset tottuivat sota-aikana hoitamaan maatalous- ja teollisuustöitä ja esim. tukinuittoa. (Miehethän olivat sotimassa.) Sotien jälkeen he eivät suostuneet luopumaan näistä töistä ja oli yleisesti tiedossa, että naiset pystyvät tekemään myös "miesten töitä". Samaa tapahtui kaikissa teollisuusmaissa. Tavallaan toinen mailmansota edisti feminismiä aika paljonkin...

Johtajina yms. tehtävissä naisia oli nykyistä vähemmän, mutta siihen aikaan naiset eivät myöskään korkeakouluttautuneet niin paljon kuin nykyisin. Naisia on ollut Suomessa kansanedustajina vuodesta 1907, ministereinä vuodesta 1926. Hella Wuolijoki oli YLEn pääjohtaja 1944-1949. Hertta Kuusinen toimi SKDL-puolueen pääsihteerinä vuosina 1952-1957.

Julkihomoja ei 1950-luvulla käytännössä ollut, koska homoilu oli laitonta. Ruotsissa homoseksuaalinen käytös tuli lailliseksi 1944, mistä osittain juontuu suomalainen "ruotsalaiset on homoja" -vitsiperinne. Saamelaiset toimivat silloin aika pitkälle vielä paimentolaisina Lapissa. Kovin vaikeasti vammainen ei välttämättä pysty tekemään työtä edes nykyajan tietokone- ja automaatioaikana. 1950-luvulla hoitokeinoja oli paljon vähemmän.

"-kouluissa oppilaat saavat kiusata ja hakata toisiaan vapaasti, käsitettä koulukiusaaminen ei edes tunneta"
Kiusaamista tapahtuu edelleen. Eikä se 1950-luvullakaan ollut "vapaata". Usein kiusaajat myös muuttivat tapansa kun opettaja ns. nosti rinnuksista seinälle. Nykyään se ei ole luvallista.

"-homous on rikos ja sairaus yhtäaikaa (mitenkä tämä on edes mahdollista?, tulisiko diabetes julistaa rikokseksi?)"
Taipumusta pidettiin sairautena ja käytännön tekoja rikoksina.

"-avioeroa ei saa, vaikka liitto olisi jäätynyt helvetti. Vain todistamalla toisen syylliseksi esim. pettämiseen, voi eron ehkä saada"
Avioeron sai mainiosti. Avioerolle piti esittää peruste, mutta siksi kävi myös "halu erota". Avioeroja ei kylläkään otettu niin paljon kuin nykyään.

"-seksistä ei saa puhua. Piste."
Nykyisenkaltaista pornon määrää ei ollut. Seksistä ei puhuttu yhtä avoimesti julkisuudessa kuin nykyään, mistä tietysti seurasi tiettyjä ongelmia. Mutta kyllä asioista puhuttiin. Seksuaalikasvatus- ja ehkäisykysymykset tulivat Väestöliiton ohjelmaan vuonna 1946. Liitto myös toi maahan mm. pessaareja.

"Teinit eivät tietysti saa tehdä aborttejakaan, joten lapsia on hyvä päästellä pois laittomilla keinoilla."
Abortti tuli Suomessa lailliseksi vuonna 1950. Aiemminkin abortin sai lääkäriltä epävirallisesti.

"-miehet käyvät armeijaa vankilan uhalla...tosin tämä taitaa vielä nykypäivänäkin olla käytössä mm. Pohjois-Koreassa, Venäjällä ja Suomessa."
Suomessa on ollut olemassa siviilipalvelus vuodesta 1931. Se ei ollut voimassa sota-aikana. Vuoden 1959 siviilipalveluslaissa palvelus sallittiin myös muin kuin uskonnollisin perustein, mutta vakaumus piti osoittaa erityisen tutkintalautakunnan edessä. Vuodesta 1987 alkaen siviilipalvelukseen on hyväksytty ilmoituksen perusteella.

Venäjällä on asevelvollisuus, mutta käytännössä palvelukseen menee vain kymmenisen prosenttia miehistä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Voiiiii

21.9.2010 13:45

Aika kovaa tekstiä neiti Vanhaselta. Ei pitkäaikaistyöttömänä olla aina laiskuuden vuoksi. Taustalla voi olla esimerkiksi mielenterveysongelmia. Myös alkoholismi on sairaus, ei laiskan ihmisen valinta.

Kaikkiin yhteiskuntaluokkiin mahtuu aina järjestelmän hyväksikäyttäjiä ja "loiseläjiä", mutta on aika rankkaa lähteä yleistämään, että työttömät ovat työttömiä laiskuuttaan.

Kaikki ihmiset eivät myöskään tule "tervearvoisesta" ydinperheestä, josta on huomattavan paljon helpompi ponnistaa oikeustieteelliseen ja Australiaan kuin rikkinäisestä ja köyhästä perheestä. On helppo huudella heikkojen sortuvan elontiellä kun oma maha on täynnä ruokaa.

Ehkä masennun noin kylmien ihmisten takia niin pahasti, että heittäydyn loppuiäkseni työkyvyttömäksi ts. tukien hyväksikäyttäjäksi.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

marsupilami28

21.9.2010 20:26

Anna Vanhasen suusta:
"Olen feministi ja liberaali monessa mielessä, mutta perinteiset perhearvot ovat jees." (http://www.aamulehti.fi/sunnuntai/teema/asiat_paajutut/10426940.shtml)

Kunhan julkisuutta saa, niin Annahan on mitä vaan. Myös konservatiivi.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

loiset

23.9.2010 00:57

Ovatko ihmiset tietoisia, mitä nämä "mä haluaa, tää on kivaa ja miksen voisi"- toiset ja kolmannet tutkinnot maksavat yhteiskunnalle eli veronmaksajille? Epäilen, että ollaan liikeellä perus-akateemiseslta pohjalta:
"raha tulee seinästä, sähkö pistokkeeesta", eli ei minkäänlaista käsitystä mitä haihattelu maksaa muille, eli vaikkapa betonitraudoittajalle, siivoojalle tai apuhoitallle.

Se siitä oikeast "solidaarisuudesta",

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

omavastuu_

23.9.2010 01:03

"Myös alkoholismi on sairaus, ei laiskan ihmisen valinta."

Älä käy enää tunneilla, jotka vieroittavat sinut todellisuudesta.

Alkoholismi on oma päätös, lihavuus on myös.

Jos näin ei olisi, niin keino olisi jo keksitty näiden poistamiseen.

OMA VALINTA - OMA MAKSU! JOS DOKAAT JA MAKSA HUUTAA, MAKSA ITSE. JOS SYÖT YLY ÄYRÄITTESI, MAKSA ITSE.

Ei ole kenenkään muun vika. Simple as that,

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Absolutisti_kuntoilija

23.9.2010 23:09

"Alkoholismi on oma päätös, lihavuus on myös. Jos näin ei olisi, niin keino olisi jo keksitty näiden poistamiseen.

OMA VALINTA - OMA MAKSU! JOS DOKAAT JA MAKSA HUUTAA, MAKSA ITSE. JOS SYÖT YLY ÄYRÄITTESI, MAKSA ITSE. Ei ole kenenkään muun vika. Simple as that,"

Viasta on turha väitellä. Sairaanhoitoa ei voida rajata "oma vika" -pohjalta. Kukaan ei päätä tuhota elimistöään viinalla, huumeilla tai roskaruualla. Ihmisellä on järki, mutta ihminen ei ole umpirationaalinen olento.

Alkoholi ja huumeet ns. tekevät gutaa, koska ne vaikuttavat ihmisen aivojen tiettyihin osiin tietyillä tavoilla. Ihmisen elimistö kerää energiaa rasvaksi, koska ihmisestä on evoluutiossa muotoutunut tällainen. Tiedetään, että toisilla ihmisyksilöillä on toisia suurempi geneettinen taipumus jäädä koukkuun alkoholiin, huumeisiin tms. Samoin lihomistaipumukseen vaikuttaa genetiikka ja ruumiinrakenne. Totta on toki sekin, että viina ei itsestään mene kurkkuun eikä huume sieraimeen tai suoneen ja että jos syö enemmän kuin kuluttaa, lihoo ja tiettyjen asioiden todennäköisyys lisääntyy.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

when-life-doesnt-go-as-planned

25.9.2010 16:13

omavastuu_: "Älä käy enää tunneilla, jotka vieroittavat sinut todellisuudesta."

Sinä et ole ehkä oikea ihminen puhumaan todellisuudesta kenellekään. Toki on selvää ettei se alkoholi itseään kenenkään kurkusta alas kaada, vaan tähän vaaditaan ihminen, mutta on typerää väittää kenenkään haluavan itselleen vakavia terveysongelmia. Alkoholismia on ollut aina ja tulee todennäköisesti aina jossain muodossa olemaankin, mutta ei kukaan halua olla alkoholisti tai tulla sellaiseksi. Syyt siihen tilaan päätymiseen ovat moninaiset, alkoholin ylenpalttinen kittaaminen on monesti oire jostain toisesta ongelmasta.

Maksakoon itse!!!1-linja on hieman ongelmallinen siinäkin mielessä, että loppupeleissä on vaikea eritellä mikä vaiva ei jollain tasolla ole yksilön itsensä aiheuttama. Kielletäänkö syöpähoidot, jos aurinkoa palvova hoikka ja ei-alkoholisoitunut eli ilmeisesti Hyvä Ihminen on itselleen ihosyövän siten aiheuttanut? Ne ne vasta yhteiskunnalle kalliiksi tulevatkin! Entä mites tehdään murtuneen käden kanssa, jos joku harrastaa skeittaamista tai vaikkapa vuorikiipeilyä? Aivan turhia terveyden riskeeraavia harrastuksia, voisivat oikeastaan maksaa itse... Tuota nyt voi jatkaa loputtomiin. Hyvin harva meistä elää sillä tavalla, ettemme altistaisi itseämme millekään sairaudelle tai tapaturmalle.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

oikeistolainen_liberaali_m_30v

25.9.2010 16:54

Hiustensuoristin bimbo on säälittävää seurattavaa. Sama tyttö hölötti myös Aamulehden elokuisessa artikkelissa -> http://www.aamulehti.fi/sunnuntai/teema/asiat_paajutut/10426940.shtml .

Amerikkaa ihailevalle maahanmuuttokriitikolle (a.k.a. rotuteoreetikolle) on sanottava, että USA ja amerikkalaisuus on täysin eri asia kuin Suomi ja suomalaisuus. USA on siirtolaisista syntynyt maa. USA:ssa ei pakoteta ihmisiä luopumaan omasta kultturistaan, vaan sitä ihaillaan, että ihmisillä on erilaisia kulttuuritaustoja. Hiukan kärjistäen, ainoa maahanmuuttajia kohtaan esitetty vaatimus USA:ssa on, että pitää hyväksyä ja kunnioittaa USA:n perustuslakia, ja pitää tuntea itsensä amerikkalaiseksi.

Huom! nyt kaikki isänmaallisuusspedet siellä ruudun toisella puolella: isänmaallisuus USA:ssa ei tarkoita:
*intin käymistä
*että syö vain amerikkalaisia ruokalajeja
*että kuuntelee vain country-musiikkia
*että juo vain amerikkalaista viskiä, istuen amerikkalaistyylisellä sohvalla
*että katsoo tv:stä vain amerikkalaisia talkshow-ohjelmia

Miksi te isänmaallisuuspellet sitten yritätte Suomessa vedota Amerikkaan?

Teidän mielestännehän maahanmuuttaja ei voi olla suomalainen, paitsi käymällä intin, kuuntelemaalla ainoastaan Popedaa ja Yötä, syömällä karjalanpaistia ja istumalla suomalaisella maalaistuvan penkillä. Ja jos maahanmuuttaja kaikkea tätä paskaa vielä yrittää ja jopa aidosti siitä tykkää, niin sittenhän kyse onkin teidän mielestänne suomalaisuuden pilkkaamisesta.

Vittu että alkaa vähitellen tulla mitta täyteen teitä maahanmuuttokriitikoita ja muita isänmaapellejä. Kadulla tavataan!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Valikointia

26.9.2010 02:24

"Amerikkaa ihailevalle maahanmuuttokriitikolle (a.k.a. rotuteoreetikolle)"
Valikoivan maahanmuuton kannattamiseen ei kuulu rotuteoretisointi eikä Amerikan ihailu. Joillain yksilöillä tietysti voi olla nämä kaikkikin ajattelussaan.

"USA ja amerikkalaisuus on täysin eri asia kuin Suomi ja suomalaisuus."
Niinpä, sherlock.

USA:ssa on maahanmuuttajille kolmiportainen järjestelmä: oleskelulupa, green gard, kansalaisuus. Kaikilla näillä on omat laeissa määritellyt velvoitteensa.

http://www.usa.gov/Citizen/Defense/Citizenship.shtml
http://www.immigrationdirect.com/?gclid=CJvgof_ao6QCFUyRzAod81rU6A

USA:n sosiaalisektori ei useimmissa osavaltioissa ole kovinkaan antelias. Pohjoisissa Minnesotan ja Mainen osavaltioissa sosiaalituet ovat tavallista anteliaammat. Sinne onkin muuttanut tuhansittain somaleja. Heistä on aiheutunut samoja ongelmia kuin Euroopassakin. Toisaalta somalit ovat USA:ssa saaneet aikaan muutakin bisnestä kuin khat-kauppaa. Ehkä on siis syytäkin ottaa oppia siitä, mitä USA:ssa tehdään toisin.

Tosin, ohessa linkatussa videossakin mainitaan, että kaupan perustanut Said Muhammed oli aikanaan Somaliassa yliopiston professori. Siis Siad Barren diktatuurin varakasta yläluokkaa, jolla oli korkeakoulutusta, kielitaitoa ja rahaa. Tämä porukka lähti Somalian valtion romahtaessa ulkomaille "ensimmäisessä aallossa" 1990-luvun alussa. Heillä on Suomessakin omistusasuntoja. Nykyisin tulevat turvapaikanhakijat ja perheenyhdistäjät ovat varattomia, kielitaidottomia ja kouluttamattomia, usein jopa luku- ja kirjoitustaidottomia.

http://www.youtube.com/watch?v=H0g-h_aL458
http://www.youtube.com/watch?v=3BVyKPYM2cw

"Teidän mielestännehän maahanmuuttaja ei voi olla suomalainen -- blaablaablaa -- kyse onkin teidän mielestänne suomalaisuuden pilkkaamisesta."
Kyse on ns. olkiukosta: laitat toisten suuhun omia ennakkoluuloisia kuvitelmiasi ja kiukuttelet niitä vastaan.

"Vittu että alkaa vähitellen tulla mitta täyteen teitä maahanmuuttokriitikoita ja muita isänmaapellejä."
Varmaan alkaakin tulla, kun hakkaa naamaansa peiliin.

"Kadulla tavataan!"
Varmaankin päivittäin. Jos taas vihjailet suunnittelevasi väkivallantekoja, niin muista, että sinullekin voi käydä hassusti, jos teet rötöksiä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Tuutiitutootituu

29.9.2010 11:43

"Timo Soini on Suomen Sarah Palin."
Niin, molemmat toimivat politiikassa, käyttävät silmälaseja ja...

No, molemmat toimivat politiikassa ja käyttävät silmälaseja!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

BobaFett

6.10.2010 13:58

"Olen ulkoisesti pinnallinen..." WTF?! ja sisäisesti syvällinen?
Parikin postausta Mungolifessa lukeneena ei voi kuin nauraa ääneen. Pinnallisuus on ainoa mitä tuosta tytöstä tuntuu löytyvän. Kaikki teksti liittyy kuoreen ja ulkonäköön, jota neiti Vanhanen yrittää välillä paikkailla muka-syvällisillä teksteillä elämästä ja ihmissuhteista.
Kovalla äänellä säälittelee niitä "rassukoita", jotka kitkuttavat pienellä palkalla opintotuen lisäksi ja seuraavassa hetkessä jo ihmettelee miksei kaikilla ole varaa lähteä 8 kertaa vuodessa ulkomaille, ostaa tekokarvaa päähän ja naamaan tai laittaa 250e hampaidenvalkaisuun. Mutta, kun joku kehtaa kysyä neidin tulonlähteestä saa nuivan ja alentuvan vastauksen "mulla ei ole aikomustakaan kertoa työpaikastani". Silti siitä saatavalla rahalla mässäillään kaiken kansan silmien edessä ja annetaan nuorille tytöille kuva, että tällaista se opiskelijaelämä sitten on.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Cityonpaskalehti

12.10.2010 09:16

Tämä olisi voinut olla kiinnostava artikkeli, jos toimittaja olisi antanut artikkelissa esiintyville henkilöille suunvuoron. Näin lyhyeen artikkeliin toimittaja tekee valtavan määrän toisarvoisia omia huomioitaan, joiden ainoa tarkoitus on istuttaa henkilöt toimittajan valitsemiin rooleihin:

Reagan, asunto, BMW, hiustensuoristin, ulkomaalainen aviomies, marjamehu, Vihavainen, Halla-aho... Olivatko nämä asioita, joista henkilöt välttämättä halusivat keskustella?

Minua ei kiinnosta toimittajan näkemys nuorista konservatiiveista. Sen sijaan minua olisi kiinnostanut artikkelin nuorten konservatiivien näkemys yhteiskunnasta, elämästä ja itsestään suhteessa yhteiskuntaan.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

virtsanvirtsan

15.3.2011 21:15

jos jätetään pois nuori ja konservatiivi sekä kirjoittajan toisarvoiset huomautukset, niin tuleeko silloin kysymykseen sittenkin pelkkä suomalainen? Ja kannattaako silloin edes kysyä?
t. transhumanisti futuurista

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi