Fanalytics löytää hengenheimolaiset

Kalifornialaisyritys sai kerättyä 17 miljoonaa dollaria musiikkipalvelun kehittämiseen.

Kuinka paljon kuuntelemasi musiikki kertoo sinusta?

Kalifornialainen The Echo Nest tarjoaa Spotifylle ja tuhansille muille sovelluksille apua sosiaalisessa musiikinkuuntelussa. Se tekee palveluista viisaampia ja auttaa siten ihmisiä sopivan musiikin löytymisessä.

Rolling Stone kertoo start-upin saaneen kasaan juuri 17 miljoonan dollarin rahoituksen. Firma aikoo kehittää rahoilla Fanalytics-toimintoa, joka tuo yhteen samanlaiset kuuntelutavat ja musiikkimaun omaavat ihmiset. Fanalyticsin avulla fanit voisivat löytää toisensa, mutta palvelusta tekee kiinnostavan se, että musiikinkuuntelumieltymykset voidaan yhdistää asioihin, jotka eivät liity musiikkiin.

Tulokset olivat odotetun selkeitä, kun palvelulla testattiin äskettäin, kuinka hyvin musiikkimaku myötäilee poliittisia mieltymyksiä. Republikaanien soittolistoilta löytyy Pink Floydia, Kenny Chesneytä ja Kelly Clarksonia, kun taas Demokraattien stereoissa paukkuu Bob Marley, Snoop Dogg ja Rihanna.

Jenkeissä jakolinja on varsin selkeä ja olisikin mukava tietää, millaisia tuloksia suomalaisten kuuntelijoiden parissa saataisiin.

Kuinka paljon musiikkimaku kertoo kuuntelijastaan? Kiinnostava kysymys, josta herää kasa jatkokysymyksiä: Määrittääkö musiikkimakusi sen, mitä teet duuniksi tai mitä opiskelet? Kuinka hyvin harrastukset korreloivat musiikkimakusi kanssa? Millainen rooli sillä on pariutumisessa? Jos kuuntelet tätä, kuinka todennäköisesti katsot tv:stä tuota?

Oikean datan avulla näihin kysymyksiin voisi saada vastauksia. Esimerkiksi Facebookin ja Spotifyn vahvasta liitosta syntyy valtava määrä sopivaa tietoa.

Suosittelemme