Massiivinen hurmio Espoossa – ruokakaupan avajaiset keräsivät tuhansien jonot: ”Ilmiö, jollaista ei ole Suomessa nähty”

Muun muassa edulliset kahvipaketit saivat ihmiset matkaamaan Espooseen jopa Varkaudesta saakka.

Uusi ruokakauppa sai liikkeelle tuhansia ihmisiä.

Kun Fiksuruoka avasi ensimmäisen kivijalkamyymälänsä Espoon Lippulaivaan lauantaina 20. syyskuuta, seurauksena oli näky, jota Suomessa päästään harvoin kokemaan. Saati koskaan.

Jono kiersi avajaispäivänä myymälän ulkopuolelle ja säilyi katkeamatta viisi tuntia, eikä väenpaljous loppunut sunnuntainakaan. Kauppaan saavuttiin jopa satojen kilometrien päästä.

“Pelkästään lauantain aikana tuhannet ihmiset jonottivat kaupalle päästäkseen tutustumaan liikkeeseemme ja tekemään edullisia löytöjä. Asiakkaita saapui paikalle jopa kauempaakin, esimerkiksi Varkaudesta asti, mikä osoittaa konseptin vetovoiman", Fiksu Ruoka Oy:n toimitusjohtaja Juhani Järvensivu kertoo tiedotteessa.

Uusi kivijalkakauppa auttaa pelastamaan uusia tuoteryhmiä.

Myös sunnuntaina kävijämäärä jatkui todella vilkkaana, ja pitkä jono ulottui myymälän ulkopuolelle lähes koko päivän.

“Tämä on ilmiö, jollaista Suomessa ei ole varmasti montaakaan kertaa nähty tapahtuvan vielä avausta seuraavana päivänä."

Uuden kiinnostavan myymälän lisäksi syy jonoihin löytyy taatusti edullisista kahvipaketeista, jotka osoittautuivat ylivoimaisesti avajaisviikonlopun suosituimmaksi tuotteiksi.

Nyt myös alkoholia ja pakasteita edullisesti

Espooseen avattu myymälä merkitsee paitsi uutta vaihetta Fiksuruoan tarinassa, myös uudenlaisen kauppakonseptin syntyä Suomessa.

Uudessa myymälässä on laaja valikoima verkkokaupasta tuttuja ylijäämä- ja poistoeriä, kuten elintarvikkeita, juomia, kosmetiikkaa ja kodintarvikkeita, jotka muuten uhkaisivat päätyä hävikkiin. Hinnat ovat vähintään 30 % ja parhaimmillaan jopa 80 % edullisempia kuin vertailuhinnat.

Lisäksi tarjonta elää jatkuvasti, mikä tekee asioinnista yllätyksellistä.

Fiksuruoan asiakkaat säästävät keskimäärin 40–50 % verrattuna muihin päivittäistavarakauppoihin.

Fiksuruoan kivijalkamyymälä avaa ovia myös uusille tuotekategorioille, jotka eivät ole olleet mahdollisia verkkokaupassa – kuten alkoholituotteille. 

“Kivijalkamyymäläkonsepti antaa meille aivan uudenlaisia mahdollisuuksia laajentaa valikoimaamme ja tavoittaa asiakkaita entistä kattavammin. Kylmä- ja pakastetuotteiden sekä alkoholin tuominen valikoimaan on jo nyt merkittävä seikka, ja näemme näiden kategorioiden kehittämisessä valtavaa potentiaalia."

3000 roska-auton verran pelastettua hävikkiä

Fiksuruoka on pelastanut toimintansa aikana jo yli 20 miljoonaa kilon verran hävikkiä, joka vastaa noin 44 440 kuutiometriä. Käytännössä tämä täyttäisi lähes 3 000 roska-autoa, ja jos ne asetettaisiin peräkkäin, jono olisi noin 1,2 kertaa Kehä I:n pituinen.

Vaikka hävikkiluvut ovat jo nyt hurjia, vatsikään avattu ensimmäinen kivijalkamyymälä mahdollistaa jatkossa hävikin pelastamisen entistä laajemmin. 

Toimitusjohtajan mukaan kivijalkamyymälä voi tietyin edellytyksin olla kustannusrakenteiltaan jopa verkkokauppaa houkuttelevampi vaihtoehto.

“Tavoitteenamme on kiihdyttää kasvua kivijalkaketjun rakentamisen myötä ja pelastaa hävikkiä entistä suuremmissa määrin. Uskomme, että yhdistämällä verkkokaupan ja kivijalkamyymälät voimme moninkertaistaa vaikutuksemme ja tarjota entistä useammalle mahdollisuuden tehdä vastuullisia ja edullisia ostoksia", Järvensivu summaa lopuksi.

 

Suosittelemme