
Suomalainen helikopteri- ja yksityislentoyhtiö Aerocom Aviation on saanut poikkeuksellista näkyvyyttä Yhdysvalloissa.
CBS News esittelee parhaillaan yhtiötä ja sen toista perustajaa Joonas Nurmea valtakunnallisissa aamuohjelmissaan ja uutislähetyksissään – potentiaalisen yleisön ollessa kymmeniä miljoonia katsojia. Näkyvyys nostaa esiin suomalaisen luksusmatkailun kärkinimen ja sen rakentaman yrittäjätarinan tavalla, joka on suomalaisyrityksille harvinaista.
Lue myös: Kadonneita Bachin teoksia esitettiin ensimmäistä kertaa 320 vuoteen
Yksityislentoyhtiö, joka syntyi helsinkiläisestä helikopteripalvelusta
Aerocom Aviationin juuret ovat helsinkiläisessä Helsinki Citycopterissa, jonka Joonas Nurmi perusti yhdessä Ari Kallisen kanssa viisi vuotta sitten. Startup-tyyppisesti alkanut helikopteriyritys on kasvanut vain muutamassa vuodessa täyden palvelun kansainväliseksi lentoyhtiöksi, joka operoi niin helikoptereita kuin Cessna Citation CJ4 -liikesuihkukoneita ACXJET-brändin alla.
Kasvun ja kansainvälisen huomion taustalla on Nurmen mukaan määrätietoinen työ Suomen tunnettuuden lisäämiseksi Yhdysvalloissa – ja nyt se työ alkaa realisoitua isosti.
Golden Globe -lahjakassista uutisiin
Aerocom nähtiin jo alkuvuonna 2024 kansainvälisessä valokeilassa, kun yhtiön Helsingin ja Lapin yhdistävä luksusmatkailutuote valittiin Golden Globe -gaalan voittajien VIP-lahjakassiin.
Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun pohjoismainen palvelu oli mukana yhdessä Hollywoodin suurimmista tapahtumista.
Tämän viikon CBS-näkyvyys jatkaa samaa linjaa – mutta vielä suuremmalla volyymilla. CBS:n toimittaja Wendy Gillette vieraili syksyllä Suomessa ja kuvaa kokemustaan silmiä avaavaksi. Hän kertoo saaneensa vaikuttavan kuvan Suomen luonnosta, lentopalveluiden tasosta ja yhtiön tarinasta.
Gillette on tunnettu erityisesti Travel Tuesday -matkailuohjelmastaan, mikä tekee inserttien vaikutuksesta matkailualaan entistä merkittävämmän.
Lue myös: Venäjä esitteli ensimmäisen AI-robottinsa – käyttäytyi lavalla kuin olisi ollut vodkapäissään
Oikea hetki loistaa Yhdysvalloissa
Joonas Nurmi kommentoi tiedotteessa, että ajoitus on täydellinen: hän on parhaillaan Yhdysvalloissa tapahtumassa, jossa kohtaavat maailman suurimpien artistien ja urheilijoiden matkasuunnittelijat. Yhtiön palveluita on jo käytetty kansainvälisten tähtien kiertueilla sekä tuore CBS-näkyvyys voi avata uusia ovia.
”Ajoitus ei voisi olla parempi. CBS:n huomio avaa meille ja muille suomalaisille palveluntarjoajille varmasti uusia kansainvälisiä kumppanuuksia”, Nurmi sanoo.
Yksityislentämisen suosio on pandemian jälkeen kasvanut Yhdysvalloissa voimakkaasti, ja Aerocom hakee asemaa tämän kasvun kestävämmässä ja laadukkaammassa päässä. Yhtiö on ollut Pohjoismaiden ensimmäinen helikopterioperaattori, joka otti käyttöön uusiutuvan lentopolttoaineen, ja on osa Helsingin kaupungin vastuullisen matkailun verkostoa.
Suomalaista vetovoimaa maailmalle
Aerocom Aviationin CBS-näkyvyys on käytännössä valmiiksi paketoitua Suomi-markkinointia: tarina huippupalvelusta, turvallisuudesta, luonnosta ja korkeasta laadusta. Yhtiön mukaan tavoitteena on tehdä Suomesta ”yksilöllisen liike- ja vapaa-ajanmatkailun edelläkävijä”.
Ja jos joku amerikkalaiskatsoja haaveilee seuraavasta Lapin-lomasta, hän saattaa nyt tietää, miten sinne lennetään tyylikkäästi.