Yrittäminen kannattaa aina

  • Mikki Rautalahti

Gamasutrassa oli kuluneen viikon aikana mielenkiintoinen juttu pohjoismaisesta pelinkehitysskenestä. Se pani miettimään kotimaista tilannetta: meillä on ehkä puolisen tusinaa merkittävää pelistudiota, ainakin jos "merkittävä" määritellään tarkoittamaan studiota, joka on tuottanut hyviä tuotteita, jotka on saatu suuren yleisön ulottuville. Se ei tietenkään ole suuri määrä, mutta suhteutettuna Suomen väkilukuun se on melko hyvä tilanne.

Peliala on siitä haastava bisnes, että hyvän tuotteen tekeminen ei ole helppoa, eikä menestys aina edes ole kiinni laadusta. Vaikka peliala onkin ehdottomasti teknologia-ala, ja pelien tekemisessä tarvitaan kattavaa teknistä osaamista, lopputulos ei kuitenkaan oikeastaan ole teknologiatuote siinä mielessä, ettei sen laatu ole mitattavissa objektiivisesti numeroilla.

Jos tehdään vaikkapa palkanlaskenta- tai virustorjuntaohjelmia, on suhteellisen helppoa määritellä hyvän ohjelman parametrit -- toteutuksessa on sitten tietenkin omat haasteensa, mutta ainakin on melko helppoa sanoa, milloin tuote toimii oikein. Pelien parissa vastaus on yleensä "silloin, kun sen pelaaminen on hauskaa". Peliohjelmaa ei oikein voi tuosta noin vain ohjelmoida hauskemmaksi. "Hyvä pelikokemus" on niin subjektiivinen käsite, ettei ole mitään selkeää kaavaa tai prosessia, jota seuraamalla saadaan se aikaan. Kyse ei siis ole teknisestä suorituksesta, vaan eräänlaisesta alkemiasta, jossa juuri oikeat asiat yhdistyvät.

Samalla pitäisi tietenkin vielä tajuta jotain bisneksestäkin: jos kyse olisikin vain siitä, että riittää, että osataan tehdä hyviä pelejä, mutta näinhän se ei ole. On eittämättä epäreilua, että tämä saattaa hyvinkin lopulta olla se suurin haaste mille tahansa uudelle studiolle -- että firman tulevaisuus ei riipukaan siitä, onko luvassa hyvä tuote, vaan siitä, saadaanko se tuote lopulta tuotua markkinoille. Onnistumisen mittarina ei lopulta ehkä pitäisikään käyttää sitä, kuinka paljon se tuote myy, vaan sitä, pysyykö firma pystyssä ja työntekijät selväjärkisinä. Yrittäminen ei nyt vaan ole helppoa, kuten kaikki tietävät.

Suomessa tätä alkemiaa on osattu suhteellisen hyvin, sillä meiltä on lopulta tullut aika kivasti hyviä pelejä suhteessa pelistudioiden määrään: Bugbearin FlatOutit, Housemarquen Super Stardust HD (ja tulossa oleva, hiton hauskalta näyttävä Dead Nation), Redlynxin Trials HD, Frozenbyten Trine, sekä tietenkin oman työnantajani Max Paynet ja tuleva Alan Wake... sikäli kun en tyhmyyspäissäni unohtanut jotain. Ja monen studion tuotantoputkessahan on tietenkin uusia projekteja, joista ei olla vielä kuultu mitään.

Kyseessä ei ole mikään massiivinen lista, mutta se ei silti ole viiden miljoonan ihmisen maalta mikään huono suoritus. Näkisin silti mielelläni lisää suomalaisia pelistudioita: mitä enemmän täällä osataan ja ennen kaikkea opitaan, sitä paremmin suomalaisella pelialalla yleensä ottaen menee.

10 kommenttia

Anonyymi

6.3.2010 13:06

Älä unohda suomalaista mobiilipeliteollisuutta! Universomo sulki juuri ovensa, mutta Mr. Goodliving ja Sumea/Digital Chocolate porskuttavat edelleen. Uskallan väittää, että esim. Tower Bloxxia eri muodoissaan on pelannut reippaasti suurempi määrä ihmisiä kuin monia mainitsemiasi pelejä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Mikki Rautalahti

6.3.2010 15:58

Erinomaisen hyvä pointti! Itse asiassa piti mainitsemani ne vielä erikseen toisessa kappaleessa, mutta nokkelasti jätin sen jostain syystä kirjoittamatta. Tällaista on olla taitava!

Samassa kappalessa piti kyllä myös sanomani, että mobiilipelien status tuntuu koko ajan hiukan epäselvältä: on selvää, että siinä on ihan tajuton potentiaali, mutta tuntuu kuitenkin siltä, että sen potentiaalin muuttaminen selkeäksi menestykseksi on tosi vaikeaa. Toisaalta todella hyvän pelin voi tehdä muutamassa kuukaudessa sen sijaan, että käyttää siihen kuusi tsiljoonaa euroa ja useita vuosia, joka on mielestäni ihan hillittömän siistiä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

7.3.2010 13:39

Musta tuntuu siltä, että mobiilipelien suosio on Suomessa romahtanut. Mitään tilastoa mulla ei aiheesta ole, mutta eipä kukaan tuttava ole enää vuosiin tilannut mobiilipelejä. Saattaa tietenkin johtua kaveripiirin varttumisesta - tilasimme pelejä, soittoääniä ja kuvia innokkaimmin teineinä. Ehkä teinit edelleen pitävät alaa pystyssä?
Tietäisikö joku, kuinka paljon Suomessa tilataan/pelataan mobiilipelejä ja onko määrä kasvamassa vai vähenemässä?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Mikki Rautalahti

8.3.2010 08:45

No, se mitä tuttavat tekevät on perinteisesti vähän huono mittari, elleivät tuttavat sitten edusta koko käyttäjäkuntaa. =) Mun tuttavani (jotka eivät toki myöskään edusta koko käyttäjäkuntaa, tietenkään) pelaavat mobiilipelejä enemmän kuin koskaan, kiitos iPhonen. Nokian luurien näppäimistöillä pelaaminen ei koskaan ole ollut erityisen hauskaa, mutta kosketusnäytöllä on vähän eri meininki. Se ei tarkoita sitä, että se huima bisnespotentiaali olisi juuri tällä hetkellä toteutumassa, tietenkään, mutta kyllä mä näkisin että laitteiden kehittyessä mahdollisuudet -- ja suosio -- kehittyvät myös.

Iso ongelmahan tässä on ollut se, että perinteisesti on ollut tosi vaikeaa tietää ennen ostosta, mikä on hyvä peli ja mikä ei, ja usein pelkkä toimivuuskin on saattanut olla kyseenalaista. Pelkkä pelin hankkiminen omaan puhelimeen on usein ollut vaikeaa. iPhonen App Store on ratkaissut tosi monta näistä ongelmista jos ei nyt kokonaan, niin ainakin osittain.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

9.3.2010 11:06

ostin ps3 storesta minipelejä joita voi hyvin verrata kännypeleihin ja voin kertoa että tuskin tulee tuollaista sontaa pelatuksi juuri koskaan.

bussimatka pelit on eri asia kuin oikeat pelit.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

9.3.2010 14:53

Samaa mieltä anonyymin kanssa. Miten kännypelit/kannettavat konsolipelit kilpailevat Heavy Rainin kanssa jota pelataan dolbyäänillä 42" hd näytöllä?

Toki jollain 2010 tetriksella voi saada mukavia myyntilukuja, mutta en oikeastaan jaksa enää uskoa että kännykkäpeleistä tulisi "hittejä". Sen enempää kuin kännykällä katsotaan elokuviakaan. Ja missään nimessä niistä peleistä ei suostuta kovin paljon maksamaan.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Mikki Rautalahti

9.3.2010 17:47

Musta tämä on suoraan sanoen hämmentävä asenne. Miksi niiden pitäisi kilpailla Heavy Rainin kanssa? "Kuka viittii katsoa jotain lyhyelokuvia, kun voi katsoa kolme tuntia Sormusten herraa?"

Tää käsite "oikeista peleistä" on suoraan sanoen naurettava. Kai te nyt tajuatte, että esimerkiksi iPhonessa on enemmän vääntöä kuin esimerkiksi Nintendo DS:ssä tai Sony PSP:ssä -- tai PlayStation 2:ssa? (Puhumattakaan niistä tietokoneista, joilla minä kersana pelasin.) Siis jos ei halua pelata näillä vehkeillä, ei tietenkään ole mikään pakko, mutta se laitekanta on massiivisen kokoinen ja tehot nousevat koko ajan, joten totta helvetissä se kaupallinen potentiaali on hillitön.

Tietenkin tähän liittyy kaikenlaisia haasteita, joista hinnoittelu ei suinkaan ole vähäisin (eikä kukaan tietääkseni oletakaan, että niistä maksettaisiin useita kymmeniä euroja), mutta jos nyt puhutaan ihan numeroista, AppStoren myydyin peli vuonna 2009 oli The Sims 3. En nyt onnistu pikaisella etsinnällä löytämään tarkkoja myyntilukuja siitä, mutta seitsemäksi myydyin oli Flight Control, jota myytiin 1,5 miljoonaa kappaletta. Loogisesti päätellen Sims myi siis ainakin jonkin verran enemmän. Ottamatta mitenkään kantaa siihen, kuinka hyvä versio Simsistä se on, väitän, että kuka tahansa asiaan edes melkein objektiivisesti suhtautuva ihminen voi tästä päätellä, että kyseessä on aika perkeleen vakavasti otettava bisnes.

Jos ei kiinnosta, ei se mitään, mutta paskaako tässä keuhkoamaan, ei se ole keneltäkään pois. Se mitä se sen sijaan voi olla on erinomaisen hyvä duuni niille, jotka haluvat pelialalle. Moni hyvin pätevä tyyppi on meilläkin päätynyt tekemään isompaa peliä aloitettuaan ensin mobiilipuolella.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

10.3.2010 11:53

Juu juu, ja leffat tulevat käsikonsoleihin ja kännyköihin. Tulee tulee.

Mikä on se viisasten kivi joka räjäyttää potin? JOS pelit ovat riittävän hyviä JA riittävän halpoja, ne eivät kilpaile samasta rahasta välttämättä megapelien kanssa, ne ovat siinä rinnalla ts rahaa riittänee molempiin. Itse en ole sellaisia känny/käsikonsolipelejä vielä nähnyt. Huonoimmat pelit tuovat mieleen c-64, paitsi että ideat ovat nyt 30v vanhoja ja graffat eivät ole paljoa parantuneet. Sinällään samasta rahasta kilpailee kaikki viihde.

kyllä tuossa joku ihan tohkeissaan väitti vielä hetki sitten että myös elokuvia tullaan katselemaan konsoleilla....Kyllähän leffoja vielä kannettavilla dvd-soittimilla katselee, mutta lähinnä siksi että matkat menevät siten hieman paremmin ja ennenkaikkea siksi että formaatti on sama kuin kotonakin eli mediaa ei tarvitse ostaa kahteen kertaan (ei mennä ny bd levyihin)

Maksavatko ihmiset kännypeleistä vai pelaavatko kännyllä samantasoisia pelejä netin yli ilmaiseksi? Ehkä joku sisällöltään poikkeuksellisen hieno juttu voisi tuoda kuukausimaksuja, jos ne olisivat riittävän pieniä.

Tuli vaan mieleen että wap valloitti maailman niinkö se olikin?

iPhone voi sinällään olla isokin bisnes mutta kuinka suurella % ihmisistä on iPhone tai aikomus sellaista hankkia?

Itselläni on 4+4€/kk maksava nokialainen kosketusnäyttö CWM puhelin. 8 gt muistikortilla. Vielä muutama vuosi ennustettiin että musiikki siirtyy digitaalisena nettiin ja siitä tulee megabisnestä.

Joo-o, voi olla että on megabisnestä mutta jos mulla on 4€ kk maksava puhelin, siinä 70 sentin liittymä, ja 4€ rajaton tiedonsiirto ja pääsy miljooniin biiseihin ilmaiseksi, niin on se varmaan suurta bisnestä. Mulle se on halpaa lystiä.

Maksan puheluineen, rajattomine musavalikoimineen ja melko nopeine rajatoituksettomine netteineen n. 15€/kk ja ilmeisesti siinäkin joku tienaa vielä.

Ja siinä missä osa ihmisistä maksaa pelikonsolien usein surkeista pelien (tai elokuvien) irvikuvista ihan jipoissaan, suurin osa EI maksa.

Silti bisnes voi olla ihan kannattavaa ja kukoistavaa ja aina voi sen graalin maljan löytää, ei ole multa pois.

Se mitä mä väitän on se että kun tulee pelejä tyyliin Dragon Age tai Heavy Rain, niin siitä ei enää ole paluuta nintendo ds tai donkey kongiin. iPhone tietenkin kepittää kaikki muut...not.

Mobiilipelien valtava tarjonta, laitteitten erilaisuus, mahdollisuus ilmaiseen toimintaan yms vrt megapelien ylivertaiset a/v ominaisuudet, jättimäinen mainonta->jättimäiset tulot->jatko-osat...Yksi peli voi jatkoineen+expackeineen (kuukausimaksuineen) tuottaa jopa satoja euroja per kuluttaja. Siihen ei edes leffateollisuus ole kyennyt kuin muutamien leffojen ja megafanien rahojen avulla (tyyliin star wars hörhöt).

Vertauksesi lyhytelokuvat vs LOTR ei toimi, vaan indie vs indy on enemmän kohdillaan. Molemmille on paikkansa, toinen vaan kerää leijonanosan fyrkasta.

Toki sulla on alalla toimivana ehkä laajempi näkemys, mutta toisaalta voipi olla sinivalkoiset lasitkin silmillä. Tulevaisuus näyttää mihin mennään. Itse en usko kännypelien valoisaan (maksulliseen) tulevaisuuteen, mutta mä luonnollisesti katselen asiaa enimmäkseen oman näkökulmani ja mielihalujeni läpi.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Mikki Rautalahti

11.3.2010 13:52

Tuleeko mobiilipelaaminen koskaan syrjäyttämään muuta pelaamista? Tuskin. (Eikä kukaan niin ole väittänytkään -- ei tämä ole mikään joko-tai-tyyppinen binäärijärjestelmä.) Mutta jos niitä suosituimpia pelejä myydään miljoonia kappaleita pelkästään iPhonelle, jonka käyttöönottoaste on tosiaankin tällä hetkellä varsin pieni, selkeästi se on kannattava ja varteenotettava bisnes, eikä ole syytä olettaa sen pienenevän tai häviävän.

Ajatus siitä, että jos markkinoille tulee Heavy Rain, sitten kukaan ei halua enää pelata muuta kuin Heavy Rainia on aika kaukaa haettu, eikä selvästikään vastaa omia tai tuntemieni ihmisten kokemuksia. Eri ihmiset haluavat eri asioita tilanteesta riippuen. Pelaajan kannalta oleellista on se, että monet näistä muista peleistä ovat erinomaisen laadukkaita. 90% kaikesta on tietenkin aina paskaa, sille ei voi mitään, mutta se on sitten asia erikseen -- eikä niitä pelejä joka tapauksessa ole mitään järkeä tuomita paskimpien esimerkkien perusteella sen enempää kuin isompia pelejä jonkun Rogue Warriorin perusteella.

Ei sitä potentiaalia mitata sen perusteella, mikä kaikki on huonosti. On esimerkiksi ihan totta, että Nokian luureihin tällaisen kaman hankkiminen on ollut vaikeaa juuri siksi, että toimivuus on ollut kyseenalaista, laadusta ei ole ollut tietoa, yhteensopivuuskysymykset eri laitteiden välillä ovat olleet ongelmia, jne., mutta mitä sitten? Apple on iPhonella selvästi todistanut sen, että heti kun näitä ongelmia ratkotaan, myyntiäkin löytyy rutkasti, eikä ole mitään syytä, mikseivät muut valmistajat kykenisi samaan. Totta kai tämä on hommaa, joka on vielä kesken ja joiltain osin lapsenkengissään, mutta sellaista se on kun kehitytään. Se, mihin joku WAP kykeni tai kyennyt on epäoleellista -- ei kyse ole mistään yksittäisestä teknologiasta, vaan käsitteestä. Monet vannoivat Betamaxin nimeen, mutta se kuoli -- ja nyt VHS:kin on käytännössä historiaa. Mutta käsitteenä se, että tallennetaan telkkarista tulevaa kamaa myöhempää katselua varten elää ja voi paksusti.

Mitä tulee leffojen (ja television) katselemiseen konsoleilla, Euroopassa se puoli on toki aika lapsenkengissään, mutta jenkeissä Netflix tekee jatkuvasti hyvää bisnestä Xbox 360:n ja PlayStation 3:n avulla, joita hyvin monet käyttävät juurikin leffojen katseluun ihan rutiininomaisesti.

Se, että tulopotentiaali on megaprojekteissa suurempi on vain yksi osa kokonaisuutta, koska näiden hankkeiden rahoittaminen on sikamaisen kallista ja aikaavievää puuhaa, kun taas hyvän pienemmän pelin voi tehdä pienellä tiimillä ja kohtuullisella kustannuksella. Hyvä bisnes ei ole vain sitä, että tehdään hirveästi rahaa, vaan myös sitä, että pidetään riskit kurissa. Ja ylipäätänsä bisneksen kannalta on sinänsä ihan sama, kuinka moni ei maksa jostain, kunhan tarpeeksi moni maksaa. En oikein ymmärrä, mikä tässä on ongelma -- se ei ole oikeaa bisnestä, jos se ei ole suurinta bisnestä? On se niille, jotka tienaavat sillä leipänsä. Ja valtiolle, joka kerää siitä verotulot. Muun muassa.

Ja totta kai viime kädessä kyse on aina siitä, että jos tuote on paska tai ei löydä kohdeyleisöään, menestyksestä ei ole pelkoa. Mutta se nyt pätee kaikkeen yrittämiseen.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

30.3.2010 09:47

"Silti bisnes voi olla ihan kannattavaa ja kukoistavaa ja aina voi sen graalin maljan löytää, ei ole multa pois."

Kyse oli TULEVAISUUDEN spekuloinnnista, mihin suuntaan homma kehittyy. Mun kannan eri bisneksiin voi lukea tosta yo sitaatista.

Nääh, en jaksa uskoa etteikö näissä pienpeleissä mentäisi ilmaisuuteen. Jo nyt saa pelattua jollain nettisurffauspuhelimella ihan yhtä hyviä pelejä ilmaiseksi kuin mitä saa ladattua rahallakin. Ainakin mun mielestä. Vielä kun eri javapelisivustot erikoistuu puhelinpelaamiseen eli konffaa ne toimimaan hyvin pieniin ruutuihin, niin avot. 3500 ilmaiseksi, yhdeltä saitilta.

http://www.1001pelit.com/

Katellaan pari vuotta. Apple uskovaiset nyt tietenkin maksaa mitä pyydetään. En tosin tiedä miksei iPhonellakin voisi pelata nettipelejä, samalla tavalla ilmaiseksi.

"Mitä tulee leffojen (ja television) katselemiseen konsoleilla"

Niin käsikonsoleilla helvetin pieneltä ruudulta vai? Tämäkin oli jonkun visonäärin idea. Niitä minilevyjä, mistäs niitä saat? Anttilasta vai? Taidettiin myydä poistohinnoilla nekin. Kyllä mäkin toistaiseksi kattelen bluray leffat ps3:lla.

"Se, että tulopotentiaali on megaprojekteissa suurempi on vain yksi osa kokonaisuutta, koska näiden hankkeiden rahoittaminen on sikamaisen kallista ja aikaavievää puuhaa, kun taas hyvän pienemmän pelin voi tehdä pienellä tiimillä ja kohtuullisella kustannuksella. Hyvä bisnes ei ole vain sitä, että tehdään hirveästi rahaa, vaan myös sitä, että pidetään riskit kurissa. Ja ylipäätänsä bisneksen kannalta on sinänsä ihan sama, kuinka moni ei maksa jostain, kunhan tarpeeksi moni maksaa. En oikein ymmärrä, mikä tässä on ongelma -- se ei ole oikeaa bisnestä, jos se ei ole suurinta bisnestä? On se niille, jotka tienaavat sillä leipänsä"

Ei siinä olekaan mitään ongelmaa enkä ole niin sanonutkaan. Betamax myyjät tienasivat hyvin kohtuullisen pitkään, loppu taisi olla aikamoista kitkuttelua.

Soittoäänien myynnistäkin on tehty hienoa bisnestä vaikka en eläissäni ole yhtään soittaria ostanut. En edes firman piikkiin. Edelleen niitä myydään vaikka jokainen uusi luuri osaa käyttää mp3 biisejä soittareina ja mp3 voi tehdä omista biiseistä tai ostaa halvemmalla kuin monia soittoääniä. Joita myydään siis vähintäänkin kyseenalaisilla kuukausisopimuksilla joka on tosin niin pienellä präntillä ettei 42" HD telkkaristakaan pysty niitä lukemaan. Off topic.

Kysymys siis kuuluu: minkälaisesta pelistä olet valmis maksamaan käsikonsolille?

Toinen kysymys kuuluu, minkälaisia pelejä pystyt puhelimella jatkossa pelaamaan (ilmaiseksi)?

Digikamerat olivat melko kova sana muutama vuosi sitten, montako prosenttia kuvista otetaan nykyään kamerakännykällä?

Mulla on itseasiassa n. 3v vanha sonyn digikamera jonka kuvanlaatu ei pärjää tän päivän muutaman euron kk-maksukännyköille.

Varmaan silloin 3 vuotta sitten kaikki kameranvalmistajat ja myyjät oli sitä mieltä että kamerakännykät on leluja jne.

Kyllä varmaan vielä silti kamerateollisuuskin on kannattavaa bisnestä, ei tosin filmikameroissa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi kirjoitusta

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi