Nyt kannattaa viimeistään panostaa henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin. Ullanlinnan Kasarmikadulla sijaitsevassa Era Nova -kirjakaupassa on laaja valikoima kaikkea hyvää.
Vuonna 2019 kirjoitin kirja-arvostelun kahdesta eri teoksesta, jotka olin saanut Kasarmikadun Era Nova Bookshopista. Elimme vielä silloin täysin normaalia aikaa, mutta pian kaikki tuli muuttumaan, koska koronavirus lähti laukkaamaan ympäri maailman.
Näin korona-ajan keskellä kirjakaupan tarjonta on ajankohtaisempaa kuin koskaan aikaisemmin, eli miten saada energiaa ja sisäistä mielenrauhaa näin haastavien aikojen keskellä.
Nykyinen koronatilanne on aiheuttanut sen, että joudumme olemaan fyysisesti erillämme toisistamme. Monet kaupat ammottavat tyhjyyttään. Asiakkaat juoksevat nopeasti sisään ja ulos ruokakaupoista. Ravintoloissa ja kahviloissa on väljää. Konsertti- ja teatteripaikat ovat suljettuina. Tehdastyöntekijät pitävät etäisyyttä toinen toisistaan. Tietotyöläiset istuvat tietokoneiden äärellä kotonaan.
Monia ihmisiä vaivaa yksinäisyys ja seuran puute. Monet haluaisivat kohdata opiskelu- ja työkavereita, tuttavia, ystäviä ja sukulaisia kasvotusten, mutta varotoimenpiteiden takia kohtaamiset ovat ymmärrettävästi rajoitettuja.
Sosiaaliset ongelmat kasvavat koko ajan ja seurauksia tullaan korjaamaan vielä korona-ajan jälkeisessä maailmassa. Ihminen on sosiaalinen eläin, joka tarvitsee seuraa voidakseen hyvin.
Siksi päätin valita kaksi teosta, jotka ovat suosittelemisen arvoisia nykyajan keskellä.
Anna aivosi virkistyä, rentoutua ja palautua. Deepak Chopra ja Rudolph E. Tanzi antavat arvokkaita neuvoja Superaivot-kirjassa.
Ensimmäinen teos on Deepak Chopran ja Rudolph E. Tanzin teos Superaivot - vapauta mielen voimavarat (Viisas Elämä, 2019), jonka sanoma on erittäin ajankohtainen. Monia voi ahdistaa nykytilanne. Toiset taas ajattelevat aivonsa puhki, eli väsyttävät itse itsensä. Siksi aivojumppa ja lepo tekevät hyvää, jotta mieli voi entistä paremmin nykyisen kriisitilanteen keskellä. Chopra ja Tanzi antavat arvokkaita neuvoja siihen, että miten aivot pidetään virkeänä. Teos sopii kaikille, mutta erityisen hyvin tietotyöläisille, joiden aivot käyvät ylikuumentuneina.
Ihmiset ovat yleisesti myötätuntoisia, välittäviä ja hyväntahtoisia. Hollantilaiskirjailija Rutger Bregman rikkoo myyttejä menestyskirjassaan Hyvän historia - ihmiskunta uudessa valossa (Atena, 2020).
Toisen teoksen sanoma myös ajankohtainen, eli hollantilaiskirjailija Rutger BregmaninHyvän historia - ihmiskunta uudessa valossa (Atena, 2020). Nykyisen uutistulvan ja sosiaalisen median keskellä voi saada mielikuvan, että seinät olisivat sortumassa ja pahat voimat olisivat liikkeellä. Bregman muistuttaa teoksessaan siitä, että kriisitilanteiden keskellä käy juuri päinvastoin, eli ihmisten hyvyys nousee esille. Ihmiset ovat ystävällisempiä, myötätuntoisempia ja kunnollisempia kuin mediahuudot antavat ymmärtää. Bregman suosittelee välttelemään uutisia, koska uutiset ovat enimmäkseen kielteisiä kuin myönteisiä. Sama asia koskettaa sosiaalista mediaa, eli uutisten ja sosiaalisen median vähentäminen tekee hyvää mielelle.
Ystävällisessä ja vieraanvaraisessa Era Nova -kirjakaupassa voi rentoutua, istahtaa nojatuolille, nauttia kuumaa teetä ja rupatella mukavia henkilökunnan kanssa.
Ullanlinnan Era Nova -kirjakaupasta kannattaa käydä hakemassa tietoa ja inspiraatiota siihen, että miten voit kehittää henkisiä ja fyysisiä voimavarojasi. Selaa kirjoja, istu nojatuolilla ja nauti kuppi kuumaa teetä siinä samassa. Kaupassa saa rentoutua. Kyseessä on ystävällinen ja vieraanvarainen hippien ja hipsterien paratiisi, jonka ovet ovat avoimet kaikille.
On kyse sitten joogasta, meditaatiosta tai muista aiheista, jotka auttavat edistämään henkistä ja fyysistä hyvinvointiasi. Korona-aikana voi tehdä kotona ja ulkona paljon eri asioita, jotka piristävät mieltäsi. Nykyisen ajan keskellä on mahdolista olla sosiaalinen ja pysyä hyvän seuran keskellä.
Stockmann on tarjonnut historiansa aikana runsaasti hienoja ostoelämyksiä.
Stockmann on ikoninen ja rakastettu brändi. Muuten Stockmannin tulevaisuus ei nostattaisi niin paljon voimakkaita tunteita. Voimakkaat tunteet liittyvät siihen, että varsin monella suomalaisella on henkilökohtaisia ja rakkaita muistoja, jotka liittyvät Suomen parhaimpaan tavarataloon.
On kyse sitten Helsingin Stockmannin kala-altaasta, jossa kalat uivat vapaana ja kala-altaan reunalla sai jäädä katsomaan kalojen uintiretkiä. Stockmannin kello on ollut monien treffien ja uusien rakkauksien kohtaamispaikka. Vierailut Stockmannilla ovat olleet monien kohokohta, koska vierailujen aikana tavaratalosta ostettiin uutuustuotteita, joita ei voinut saada mistään muualta. Brändien tuotteet olivat saajilleen merkittäviä.
Historioitsija Markku Kuisma ehti kirjoittamaan historiikin tavaratalosta, joka julkaistiin vuonna 2012 juhlistamaan tavaratalon 150-vuotisjuhlaa. Kuisman teos Hulluja päiviä, huikeita vuosia : Stockmann 1862-2012 on paras katsaus tavaratalon historiaan ja auttamaan lukijaa ymmärtämään Stockmannin historiallista kehitystä ja sisäistä kulttuuria.
Pohjoisesplanadin sisäänkäynnistä asiakkaat pääsevät nauttimaan luksuskäsilaukuista.
Vuonna 1862 perustettu tavaratalo on toki kokenut runsaasti haasteita historiansa varrella. Oli kyse sitten ensimmäisen ja toisen maailmansodan tapahtumista, mutta tavaratalon yleissuunta oli ollut aina ylöspäin ja kyseessä oli voittamaton tavaratalo. Stockmannilla oli myös markkinavaltaa sen suhteen, että mitkä brändit pääsivät nauttimaan tavaratalon myyntikanavista.
Kylmän sodan päätyttyä 1990-luvun alussa Stockmann otti isoja askeleita kohti kansainvälistymistä. Venäjän ja Baltian maiden liiketoiminta kasvoi. Stockmann avasi uusia tavarataloja Venäjällä ja Baltiassa. Stockmannista tuli tärkeä myyntiväylä monille amerikkalaisille, englantilaisille, ranskalaisille, italialaisille, espanjalaisille, saksalaisille, ruotsalaisille, skotlantilaisilla ja monien muiden maiden tuotemerkeille erityisesti Venäjällä. Venäjän kasvavat ja kehittyvät markkinat antoivat Stockmannille ja monille muille suomalaisyrityksille mahdollisuuden suuren vipuvarren käyttämiseen, eli huimaan kasvuun. Suomalaiset saivat etulyöntiaseman, joka aiheutti kateutta muissa länsimaalaisissa.
Muutin Britanniasta takaisin Suomeen vuonna 2011. Markkinoinnin tutkijana olin vieraillut paljon Lontoossa, jossa olin nähnyt sen, että miten nykyaikaiset kuluttajabrändit toimivat aina Harrodsista ja Selfridgestä ja moniin muihin brändeihin. Palattuani Suomeen vierailu Stockmannilla aiheutti hämmennystä, koska tavaratalo oli jäänyt jälkeen kansainvälisessä kehityksessä. Monet asiat olivat retuperällä.
Hissitytöt palvelivat asiakkaita Stockmannilla vuonna 1930.
Stockmannilla meni vuonna 2011 erittäin hyvin, eli oletin, että uudistukset tulivat tapahtumaan aikanaan tai uudistuksia oli jo suunnitteilla. Eräs Stockmannin johtaja sanoi, että suunnitelmia oli vaikka paljon vuonna 2013.
Vuonna 2012 järjestetyt 150-vuotisjuhlat Helsingin Stockmannin tavaratalossa olivat huikeat. Kutsuvieraita oli runsaasti, samppanja kuohui ja orkesterit soittivat juhlaväelle. Stockmann vaikutti voittamattomalta. Juhlan yleishenki oli erittäin mukava ja suuri määrä tuttuja tuli vastaan.
Vuosien 2013 ja 2014 taitteessa Stockmann porskutti vahvasti eteenpäin. Venäläisturistit suorastaan kaatoivat rahojaan kaupan kassaan, koska kertaostokset olivat suuria. Kaikki vaikutti hyvältä, mutta odotin vieläkin uudistusten alkamista. Ajattelin kuitenkin, että johtajat tiesivät, että mitä he olivat tekemässä.
Stockmann.comin tarjontaa kesällä 2020.
Vuonna 2014 käynnistynyt Ukrainan kriisi oli käännekohta Stockmannin menestystarinalle. Lännen talouspakotteet, Venäjän vastapakotteet, ruplan romahdus, Venäjän talouden sakkaaminen, venäläisten ostovoiman äkillinen heikentyminen ja venäläisturistien katoaminen johtivat siihen, että Stockmann alkoi tuottamaan rajusti tappiota Venäjällä. Tappiota alkoi kertymään kymmenien miljoonien verran. Idänkaupan romahdus alkoi vetämään koko tavarataloa mukanaan yli jyrkänteen. Oli pakko toimia ja nopeasti.
Stockmannin idänkaupan ratkaisut olivat oikeat, koska harvat osasivat ennustaa Ukrainan kriisiä, eli jälkiviisastelu on tarpeetonta. Stockmann teki kuitenkin varsin nopeasti ratkaisuja Ukrainan kriisin alkamisen jälkeen, eli päätti supistaa toimintoja, myydä osia ja lähteä rohkeiden uudistusten teille. Uudistussuunnitelmia oli ollut olemassa jo vuonna 2013, mutta nyt oli viimeistään käytännön tekojen aika.
Venäläisten kulutusjuhlan päättyminen oli kova kirpaisu monille suomalaisyrityksille, jotka olivat laatineet suuria suunnitelmia Suomessa ja Venäjällä. Stockmannin kohdalla venäläisten katoaminen oli suuri kolaus, mutta tilalle tuli kuitenkin kiinalaisia ja muita ulkomaalaisia, koska Suomen maabrändi puhuttelee nykyään ympäri maailman. Venäläiset ovat tokin suurin vierailijaryhmä Suomessa, mutta heidän ostovoima on pienentynyt. Tärkein ostoryhmä ovat kuitenkin suomalaiset.
Tavaratalo ei jäänyt kuitenkaan tuleen makaamaan, vaan päätti aloittaa uudistusten sarjat, jotka vievät aina oman aikansa. Uudistuksia tapahtui monella eri rintamalla ja kaikki alkoi näyttämään hyvältä.
Helsingin Stockmann tarjoaa naisille kenkäparatiisin.
Stockmannin kurssi oli oikea koronakriisiin asti, eli tavaratalo oli pääsemässä takaisin voittoputkeen ja voittamassa takaisin ostajien sydämet. Koronakriisin seurauksena Stockmann hakeutui yrityssaneeraukseen, jotta ikoninen tavaratalotoiminta saisi jatkua.
Stockmann on edelleen elintärkeä markkinointi- ja myyntikanava monille kansainvälisille brändeille, eli Stockmannin pelastamisessa ei ole ainoastaan kyse tavaratalosta.
Nykyaikaiset ostajat shoppailevat netissä ja haluavat digikanavien kautta asiantuntevaa asiakaspalvelua.
Stockmannia pidetään kulttuurihistoriallisesti tärkeänä maamerkkinä ja jokaisen pääkaupungin keskustassa on aina merkittävä tavaratalo, joka häikäisee elämyksillä, kiehtovilla brändeillä ja tuotteilla, hienostuneella ja ystävällisellä asiakaspalvelulla. Tavaratalot ovat ennen kaikkea vierailijoiden ja asiakkaiden olohuoneita, joissa kohdataan ja nautitaan.
Itseäni Stockmannin uudistukset ovat miellyttäneet, mutta leikkisyyttä saisi olla vieläkin enemmän kivijalassa ja digitaalisissa kanavissa. Pidän tavaratalon yleishenkeä hyvänä ja tämä on ostajan näkökulma.
Stockmann on kansainvälisten brändien mekka.
En kuuluu niihin, jotka vaativat, että myyjän pitää lähestyä heti, kun astun osastolle sisään, koska pyydän myyjän paikalle tarvittaessa. Neuvoni myyjien kohdalla on se, että turhat myyntipaineet pois ja keskittyminen ainoastaan hyvähenkiseen asiakaspalveluun. Vaikka ostaja ei osta heti, mutta saattaa ostaa myöhemmin ja kertoa hyvästä hengestä eteenpäin, eli suositella hyvää asiakaspalvelua.
Tavaratalotoiminnassa myyntiä ei voida laskea liikaa myyjien varaan, koska marssijärjestys on usein tämä: tavaratalon brändi ja markkinointi, elämyksellisyys, brändivalikoimat, tuotetarjonnat ja asiakaspalvelu.
Stockmannin brändi on arvokas, koska brändiin liittyy paljon kiehtovaa historiaa ja henkilökohtaisia tarinoita, jotka koskettavat edelleen. Stockmannit asuivat samassa rapussa ja kerroksessa kuin isovanhempani ja äitini Kaivopuistossa. Stockmannit olivat kuuluisia siitä, että he suhtautuivat suurella innolla kaikkeen uuteen ja suhtautuivat suurella lämmöllä ihmisiin. Sama resepti on vieläkin elinvoimainen.
Stockmannin pitää kuitenkin katsoa rohkeasti tulevaisuuteen ja luoda uutta historiaa sekä uusia tarinoita. Rohkea uudistuminen on ainoa tie, mutta juuria ei pidä unohtaa. Toivon, että Stockmann pelastuu.
Sofia Tapanisen tanssiesitys hurmasi. Valokuva Henrik Schütt.
Gypsy Runway -mustalaismuotinäytöksessä ei ollut pelkästään kyse muodista, vaan muotinäytös vei katsojan mustalaiskulttuurin sisälle, joka yllätti monen katsojan. Gypsy Runway on Desiree Baltzarin luoma muotinäytös, joka näyttää olevan saatavilla olevien tietojen perusteella maailmanhistorian ensimmäinen mustalaismuotinäytös, joka on mustalaisen ideoima ja tuottama.
Mustalaiskulttuuri on suuressa suosiossa erityisesti hippien keskuudessa. Mustalaisuus on salaperäinen kulttuuri, joka herättää samaan aikaan suurta mielenkiintoa. Tätä salaperäisyyden verhoa avattiin mustalaismuotinäytöksen voimin viime torstaina.
Tämä maailmanluokan muotinäytös järjestettiin Kulttuurikeskus Caisan moderneissa tiloissa Helsingissä, joka oli puettu täysin mustaan, joka nostatti taianomaista ja mystistä tunnelmaa. Catwalkin päätyä koristi suuri Gypsy Runway -logo.
Gypsy Runwayn lavalla nähtiin leikittelyä ja yllätyksiä. Valokuva Henrik Schütt.
Viulisti Artemi Gvazava aloitti muotinäytöksen soittamalla upean sävellyksen, mutta heti musiikkikappaleen jälkeen nähtiin yllätys, kun ratsastaja Marko Björs ja Christal Baltzar taluttivat hevosen suoraan suureen saliin ja lähelle juhlayleisöä.
Tapahtuman juontajana toimi media-alan moniosaaja Jaakko Tapaninen. Lavalla esiintyivät ja lauloivat oopperalaulaja Tiia Maria Saari ja laulaja Hanna Marsh. Kitaristi Heikki Kylkisalo, rumpali Bali Ermutlu, kitaristi Anttoni Särkkä soittivat Sofia Tapanisen tanssiesityksen aikana.
Ratsastaja Marko Björsin ja laulaja Hanna Marshin unelmien mustalaishäitä juhlistettiin catwalkilla. Valokuva Veli Matinmikko.
Muotinäytös vei katsojan pitkälle aikamatkalle, joka ulottui 1800-luvulta aina nykyaikaan asti. Mustalaismuoti on kehittynyt valtakulttuurin mukana, jossa on nähtävissä se, että arvostetaan perinteitä ja luomuksia on leikattu ajan henkeen sopiviksi. Pelkistäen ja mukautuen nykymuotiin, mutta mustalaismuotiin kuuluu leikkisyys ja rikkaus, eli vaatteissa on aina hieman särmää.
Kuvataiteilija Manuela Bosco teki ruusuasennon muotilavan keskelle.
Muotimalleina nähtiin kuvataiteilija Noora Geagea, kuvataiteilija Manuela Bosco, muotimalli Juri Silvennoinen, ratsastaja Marko Björs, laulaja Larissa Saari, kirjailija Jukka Aminoff, malli Ariel Roos, näyttelijä Sofia Tapaninen, laulaja Hanna Marsh ja näyttelijä Julia Silverio. Lavalla nähtiin runsaasti leikittelyä. Björs ja Marsh hurmaavana hääparina. Bosco heittäytyi mekon kanssa ruusuasentoon keskelle lavaa. Silvennoinen taas istahti catwalkin päätyyn ja poseerasi maskuliinisesti.
Muotimalli Juri Silvennoinen räväytti. Valokuva Henrik Schütt.
Silvennoinen ja Aminoff esittelivät 2020-luvun bisnesmuotia mustalaishengessä. Aminoffin lavakävelyn keskeytti Silvennoisen tulo lavalle, he jäivät lavan keskelle rupattelemaan ja päättivät kävellä kaksikkona lavan päätyyn, joka aiheutti ulvomista yleisön keskuudessa.
Kirjailija Jukka Aminoff tuimana lavalla. Valokuva Henrik Schütt.
Illan päätti oopperalaulaja Saaren upea lauluesitys. Muotimallit hyppäsivät lavalle tanssimaan kesken Saaren lauluesityksen, joka huipensi illan hienon valoshown säestämänä. Yleisön suuret suosionosoitukset täydensivät tietysti koko illan.
Gypsy Runwayn luoja ja ohjaaja Desiree Baltzar keräsi yleisöltä huikeat suosionosoitukset. Valokuva Henrik Schütt.
Tässä artikkelissa käytetään sanaa mustalainen, koska Gypsy Runway -muotinäytöksen luoja Desiree Baltzar käyttää sanaa mustalainen eikä romani. Gypsy-sana on virallinen termi joksi kutsutaan mustalaisia Isossa-Britanniassa.
Helsingin Kampissa sijaitseva Taru Stenbergin TS-Salonki vastasi upeista kampauksista. Jenni Rokkilan Pursimiehenkadun salonki vastasi meikkauksesta.
Era Nova on tunnelmallinen kirjakauppa Helsingin Ullanlinnassa.
Ullanlinnan Kasarmikadulla on ihastuttava ja taianomainen Era Nova Bookshop -kirjakauppa, josta löytyy runsas valikoima kiehtovaa kirjallisuutta. Helsingissä on niukka määrä erikoisliikkeitä ja Era Nova on juuri sellainen, joka pystyy palvelemaan avoimia ja myönteisiä mieliä. Valikoimasta löytyy kirjoja, kalentereita, musiikkia, tuoksuja, tippoja, uutteita, teetä, koruja, kauniita esineitä ja kortteja. Olen saanut aikoinaan lahjaksi purppuran värisen ametistin ja oletan vahvasti, että kivi on ostettu Era Novasta. Ametisti on tallessa. Kirjakaupasta löytyy myös salaisuus, eli takahuoneessa on suuri tila jooga- ja meditaatiotunteja varten.
Itse luen runsaasti liiketalouteen, historiaa, yhteiskuntaan, maailmanpolitiikkaan ja teknologiaan liittyvää kirjallisuutta. Itselleni teokset eivät enää ole raskaslukuisia, mutta nämä teokset toistavat usein itseään ja tuovat pieniä lisiä suureen palapellin. Yksi kirja tulee luettua illan aikana ja tämähän ei ole hyvää kuultavaa kirjailjoille, jotka ovat vuosikausia raataneet hiki hatussa teoksiensa kanssa.
Siksi pitää saada hengenravintoa!
Vie elämäsi onnellisuuden, ihmeiden ja rauhan polulle.
Era Nova -kirjakauppa on kuin hyvistä elokuvista. Kirjakauppa on tunnelmallinen, aivan kuin yksityisklubi tai -yhteisö. Kirjoja voi selailla kaikessa rauhassa. Välillä voi rentoutua pehmeissä nojatuoleissa ja nauttia kupillisen kuumaa teetä, sekä pohtia sopivia valintoja. Eronovalaisilla on oma erityinen henki, joka on aina ystävällinen. Siksi vierailu kirjakaupassa on aina iloinen kokemus.
Era Novan hyllyistä löytyy fiktioon, historiaan, filosofiaan, hengellisyyteen, ihmeiden oppikursseihin, mytologiaan, maailmankaikkeuteen, uskontoihin, luontoon, luontouskontoihin, terveyteen, hyvinvointiin, ravintoon, psykologiaan, uneen, seksuaalisuuteen ja henkiseen kehitykseen liittyvää kirjallisuutta. Hyllyistä löytyy jumalallinen valikoima maailmankaikkeuden tarinoita.
Kirjakaupassa on laaja valikoima henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin liittyvää kirjallisuutta ja paljon myös kaikkea muuta kiinnostavaa. Mieli rentoutuu.
Jotkut voivat luulla, että joogan ja meditaation harrastajat ovat salaperäisiä olentoja. Ehkä he ovatkin. Olen harrastanut joogaa ja meditaatiota aivan pienestä pitäen, koska kilpaurheiluun kuului joogaan harrastaminen, eli lihaskunnosta huolehtiminen. Meditaatio toimi keskittymisharjoituksena. Joku voisi sanoa, että olen ollut hippi koko elämäni. Joogasta ja meditaatiosta tuleekin mieleen kultaiset hiekkarannat, vihreät palmupuut, turkoosin värinen meri, kuumuutta hohkava aurinko sekä rento oleilu lähimmäisten ja ystävien kanssa.
Siksi ajattelin avata tätä maailmaa niille, jotka eivät ole tuttuja aiheen kanssa. Era Novan kirjahyllystä on lähtenyt matkaani kaksi kirjaa.
Carol S. DweckinMindset: Menestymisen psykologia - kuinka voimme toteuttaa piileviä kykyjämme vuodelta 2016. Teosta lukiessa tuli mieleen vanhat kilpauintiajat, koska huipulle pääsy ei ole mikään suoraviivainen ja helppo tie. Muuten kaikki olisivat mestareita. Muistan kuinka olin pienenä poikana kisan viimeinen yksissä kisoissa. Sisuunnuin. Lopputuloksena palkintokaapissani on satoja mitaleita. Peruskoulussa äidinkielen (suomen kielen) arvosanani oli lähellä hylättyä, mutta sitten olen kirjoittanut runsaasti artikkeleita ja kirjoja. Dweckin teos pureutuu juuri tähän asiaan, eli mitä uhrauksia tulee tehdä menestymisen eteen. Mitään ei ole ennalta annettu. Kaikki mittavia saavutuksia tehneet ovat myös tehneet elämässä myös suuria virheitä ja kokeneet epäonnistumisia. Itsekin. Pohjamudista voi kuitenkin kohdistaa huipputasoa.
Toinen teos on Kyle GraynNosta värähtelyäsi - 111 tapaa henkisen yhteyden vahvistamiseen vuodelta 2018. Gray kertoo tärkeitä asioita joogasta ja meditaatiosta, jotta jokainen joogi voi vahvistaa omaa henkistä yhteyttään, sekä tulla paremmaksi ja elinvoimaisemmaksi ihmiseksi. Grayn tavoitteena on saada ihmiset jumalalliseen yhteyteen maailmankaikkeuden kanssa.
Ihminen tarvitsee hengenravintoa, jotta oma sielu puhkeaa täyteen loistoonsa.
Lähde siis lumoavalle seikkailumatkalle Era Novan kirjakauppaan, joka on ainutlaatuinen ilmestys Helsingissä ja Suomessa. Era Novan edustamat teemat ovat suuressa suosiossa ja nosteessa. Ihmiset hakevat tylsien työelämän prosessien ja teennäisten konsulttien keskellä hengenravintoa. Mikään ei olekaan piristävämpää kuin se, että saa vietyä vartalon ja hengen leikittelyn sekä ilon maailmaan.
Markkinahenkistä Putinia juhlitaan Venäjällä useiden tuotteiden kautta. Leaders: Number One -luksushajuvesi ilmestyi markkinoille vuonna 2016.
Monet yrittäjät ja yritysjohtajat hakevat itselleen esimerkkejä monista eri henkilöistä. On kyse sitten yrittäjistä, yritysjohtajista, urheilijoista, muusikoista, sotasankareista, näyttelijöistä, tiedemiehistä, filosofeista, runoilijoista, diplomaateista ja monista muista. Markkinoille on ilmestynyt uutuusteos, joka voi kutkuttaa monia digitaalisen aikakauden henkilöbrändejä ja vaikuttajamarkkinoijia, jotka hakevat vastapainoa sille, että nykyajan johtamisoppaat ovat täynnä pehmeitä johtamisarvoja.
Amerikkalainen Time-aikakauslehti valitsi hänet vuoden henkilöksi vuonna 2007 ja hänen epäillään olevan maailman rikkain mies. Kyseessä on Suomen rajanaapurin, eli Venäjän presidentti Vladimir Putin, josta on kirjoitettu lukuisia kansainvälisiä teoksia vuosikymmenten aikana, jotka ovat enimmäkseen edustaneet angloamerikkalaisia näkökulmia. Länsimainen kirjallisuus esittää Putinin usein hyvin kielteisellä tavalla, jossa hänet esitellään lännen suurimpana vastustajana.
Venäjän viralliset televisiodokumentit esittävät Putinin valtiomiesmäisellä tyylillä, joissa annetaan mahdollisuus myönteisen mielikuvan muodostumiseen. Edellämainittua tyylilajia harjoittavat myös länsimaiset mediat, kun he tekevät haastatteluja omista valtionpäämiehistään. Suomalaiset eivät ole myöskään mikään poikkeus.
Kirjamarkkinoille oli kuitenkin jäänyt mittava aukko, koska yksikään suomalainen kirjoittaja ei ollut tehnyt Putinista teosta. Nyt tähän asiaan on tullut muutos, koska toimittaja Arvo Tuominen on kirjoittanut teoksen Vladimir Putin - Koko tarina - Suomi ja Venäjä (Readme.fi, 2019).
Tuomisen teos asettuu tyylilajillaan välimaastoon, jossa toki käsitellään vaikeita kysymyksiä. Teoksessa annetaan myös mahdollisuus Putinin ja Venäjän toimintaan inhimillisestä näkökulmasta. Eli teos on tasapainoinen, jossa tarkastellaan Putinin toimintaa lännen ja Venäjän näkökulmista. Teoksessa ei käsitellä pelkästään Putinin henkilöhahmoa, vaan lukijaa viedään keisarillisen Venäjän, Neuvostoliiton ja nyky-Venäjän kautta tähän päivään asti. Keisarillisen Venäjän osuus on tietysti suppeampi, koska tärkeiden maailmanpoliittisten tapahtumien kautta seurataan sitä, että miten pietarilaisesta katutappelijasta tuli Venäjän presidentti.
Putin palautti järjestyksen Venäjälle ja hänen valtakauden aikana Venäjä ja venäläiset ovat vaurastuneet mittavalla tavalla. New York, Lontoo, Monaco, Marbella, Helsinki ja monet muut paikat ovat saaneet nauttia venäläisen rahan saapumisesta. Venäjän taloudellinen nousu on näkynyt erityisesti Pietarin ja Moskovan kaduilla, jonka länsimaiset kulutustottumukset ovat vallanneet sekä kaupunkeja on modernisoitu mittavaa vauhtia. Moskovassa on tehty viimeisten vuosien aikana mittavia kunnostustöitä, joiden avulla kaupungista tehdään viihtyisämpi ja modernimpi. Venäjä on sekasortoisen 1990-luvun jälkeen ehtinyt järjestämään talviolympilaiset, jalkapallon MM-kisat ja F1-kilpailuja, eli Venäjän nousu on ollut kovaa luokkaa. Taloudellisia haasteita tietysti on ja nämä asiat tiedostetaan.
Moskovalainen Kristall-panimo toi Putinka Vodkan markkinoille vuonna 2003. Vodka on omistettu Venäjän presidentille.
Putinilla on myös läheinen ja myönteinen suhtautuminen Suomea kohtaan. On sanottu, että Putin oppi markkinatalouden ensimmäiset käytännön askeleet Turussa. Tämän takia on ollut luonnollista, että Turulla on vahvat suhteet Venäjälle. Venäjän entistä suuriruhtinaskuntaa, eli Suomea jopa ihaillaan Putinin toimesta.
Monet pitävät häntä korvaamattomana johtajana, eli hän on kuin Suomen pitkäaikaisin presidentti Urho Kekkonen, joka sai nauttia tukijoiden suursuosiosta aina viimeisiin päiviin asti. Kekkonen oli myös oman ajan macho-johtaja, joka hiihti, juoksi, kalasti, metsästi ja ryyppäsi. Putin taas hevosratsastaa, kalastaa, metsästää, pelaa jääkiekkoa, ajaa F1-autoa ja harrastaa judoa.
Tuomisen kirja on mainio teos, joka valottaa Putinin henkilöhahmoa, mutta antaa myös hyvän katsauksen nyky-Venäjään. Olisi toivottavaa, että kirja tulisi monille eri kielille, koska suomalainen näkökulma voi olla juuri sitä mitä kansainväliset lukijamarkkinat voivat tarvita.
Video: Caviar-luksusmerkki näyttää kuinka Nokian 3310 saa reippaan venäläisen ehostuksen.
Ruotsalaisten akkukamat ovat laatukamaa. Puhumattakaan brändäämisestä ja myyntitaidoista.
Suomalaiset ovat jo valmistautumassa lataamaan akkujaan kesälomien merkeissä. Ruotsalaiset akkukauppiaat ovat kuitenkin täydessä latauksessa tekemässä kauppaa ympäri maailman.
Tänään tästä asiasta sai todistaa suomalainen media, joka oli saanut kutsun NJK:n kuninkaalliselle purjehdusseuralle Helsingissä. Harmaa, sateinen ja tuulinen sää ei lannistanut karaistuneita suomalaistoimittajia, koska juhlaväki pääsi paikan päälle yhteysaluksella ja pääsi nopeasti suojaan pursiseuran sisälle. Samaan aikaan muuten vietettiin Yhdysvaltain suurlähetystössä aikaistettuja itsenäisyyspäiväjuhlia, eli ruotsalaiset voittivat tämänkin ottelun.
NJK:n pursiseura on mahtipontinen näky, puhumattakaan saaren upeista näkymistä. Rappusia komistaa Norjan kuningas Harald V:n muotokuva. NJK on Suomen toiseksi vanhin pursiseura Porin pursiseuran jälkeen, mutta kyseessä on Helsingin vanhin pursiseura, jonka säännöt vahvisti Venäjän tsaari Aleksanteri II vuonna 1861 ja tsaari Aleksanteri III vihki uuden klubirakennuksen vuonna 1885. Tunnelma oli jo sähköinen ennen tilaisuuden alkua.
Suomalainen insinööriosaaminen on maailmanhuippua, mutta Suomessa brändi- ja markkinointitoiminta jää usein vaatimattomaksi. Ruotsalaisilla on myös erinomaista teknologiaosaamista, mutta maailmanluokan myyntiosaaminen kruunaa koko homman.
Sitä voisi luulla, että esityksen kuunteleminen akuista voisi olla suurimman luokan tylsyyden lähde, mutta ruotsalaiset yllättivät jälleen. Alkuun oli tyylikäs video, jossa oli kovaa vauhdin hurmaa autoilla, moottoripyörillä, lumikelkoilla ja muilla menopeleillä. Yrityksen brändi oli kaikessa visuaalisuudessaan ja tarinankerronnassaan kuin oppikirjaesimerkistä.
Mediaväki suorastaan heräsi, kun ruotsalainen myyntiedustaja CTEK-yrityksestä päräytti kalvon, jossa kerrottiin, että heidän asiakkaitaan ovat Rolls-Royce, Ferrari, Porsche, BMW, Lamborghini, Bentley, Corvette ja Mercedes-Benz.
Yrityksen edustaja kertoi myös mielenkiintoisia faktoja siitä, että kuinka merkittävässä osassa akkuteknologia on, koska autojen ja veneiden sähkölaitteet ovat vain lisääntyneet, mutta samaan aikaan sähköviat ovat myös suurin laitevikojen aiheuttaja. Yrityksen edustaja sanoi tietysti, että heidän akkuteknologiansa on paras mahdollinen, koska siinä on erikoispatentti ja todisteena heidän tuote myy kuin häkä.
Tilaisuus oli kolmen ruokalajin ja oikeiden voiteluaineiden jälkeen oiva esimerkki siitä, että mistä tahansa asiasta voi saada tyylikästä ja myyvää. Ruotsalaisten otteista kannattaa ottaa esimerkkiä. Helan Går!
Helsinki Fashion Week panostaa tänä vuonna entistä kovemmin kestävään kehitykseen.
Helsinki Fashion Week teki vuonna 2018 kansainvälistä muotiviikkohistoriaa olemalla täysin ekologinen muotiviikko. Kansainvälinen muotimedia huomioi teeman erittäin näkyvällä tavalla, jonka takia Helsinki Fashion Week'iä pidetään teeman kansainvälisenä lippulaivana. HFW nostettiin myös esille kevään aikana Wired UK -aikakauslehdessä brittiläinen muotisuunnittelija Stella McCartneyn toimesta, koska kyseessä on luova ja innovatiivinen muotiviikko, joka pyrkii edistämään kestäviä arvoja.
Italian Vogue-lehti ylisti vuoden 2018 Helsinki Fashion Week'iä.
"The 2018 edition of the Helsinki Fashion Week has taken place at the Eco Village right outside this beautiful nordic capital city represents a true revolution in its field and concept." - Giusy De Ceglia, Italian Vogue.
Helsinki Fashion Week järjestetään tänä vuonna 19.-22.7., mutta muotijärjestäjä ei ole vielä ilmoittanut pitopaikkaa. Muotiviikolla pyritään menemään vieläkin syvemmälle teeman suhteen, eli muotiviikko haluaa puhutella kaikkia niitä teollisuuden aloja, jotka ovat kosketuksissa muotiteollisuuden kanssa. Tämän vuoden teemana on omavarainen ympäristö, jossa yhdistyvät utopia ja käytännön elämän tosiasiat.
Helsinki Fashion Week tulee antamaan lisätietoja tämän vuoden pitopaikasta ja muista asioita lähiviikkojen aikana, eli kannattaa tarkkailla muotiviikon sivuja ja seurata sosiaalisessa mediassa: http://helsinkifashionweeklive.com
Salesfulness on uusi hyvinvointimenetelmä myyntivoiman lisäämiseksi. Ensimmäisenä vuorossa kiinalainen akupunktio.
Modernit yritysmyyjät ovat nykyaikana jatkuvan digipommittamisen keskellä, joka tietysti aiheuttaa tarpeen rentoutumiselle. Aina ei tarvitse lähteä juoksemaan tuhatta ja sataa kuin rautainen bisnesatleetti, eikä sitä tarvitse myöskään aina venytellä raajojaan kuin notkea joogaaja. Vaan sitä voi vaan olla.
Vaihtoehtona on nimittäin kiinalainen akupunktio ja hieronta, jossa voi vaan rennosti maata paikoillaan, ja ennen kaikkea nauttia rennosta tunnelmasta.
Kiinalainen akupunktio on tuhansia vuosia vanha hoitomenetelmä. Historiallisten todisteiden mukaan kiinalainen akupunktio oli olemassa sata vuotta ennen ajanjakson alkua, mutta kyseessä saattaa olla vieläkin vanhempi hoitomuoto. Kiinalainen akupunktio määritellään vaihtoehtoisten hoitomuotojen joukkoon, jonka takia tämä aiheuttaa runsaasti myös keskustelua tämän tehokkuudesta.
Itse kävin nyt ensimmäistä kertaa Fysioterapia Sinissä, joka on perustettu vuonna 1995 ja paikka sijaitsee Rubeberginkadulla Helsingin Töölöön alueella.
Otin akupunktion ja kiinalaisen hieronnan ensimmäistä kertaa elämässäni. Monet pelkäävät neulojen laittamisia, mutta neulat eivät tuntuneet juurikaan missään ja niitäkin laitettiin vain muutama. Fysioterapian omistaja Yulan Niu on itse kiinalaisen lääketieteen kouluttaja, eli asiakkaat ovat turvallisissa käsissä.
Akupunktion jälkeen seurasi kokovartalohieronta, joka tietysti avasi ja rentoutti kaikki paikat. Olo oli kuin Hangon keksillä.
Akupunktion ja hieronnan jälkeen seurasi vielä diagnoosi terveydentilasta. Terveyteni on vahva kuin sonnilla. Lopuksi annettiin vielä ravintosuosituksia, eli pitäisi syödä enemmän vihanneksia, lihaa, inkivääriä ja chiliä. En laittanut sanaakaan vastaan.
Nyt oli kymmenen tähden asiakaskokemus. Suosittelen.
Kapteeninkadulla sijaitseva Ateria-ravintola tarjoaa huikeita asiakaskokemuksia.
Helsingissä sijaitseva Ullanlinna on tunnettu gourmet-tason ravintoloistaan, jotka tuovat kansainvälisiä trendejä Suomeen herkkusuiden nautittaviksi. Alueelta löytyy ruokapaikkoja, jotka ovat saaneet vaikutteita Espanjasta, Italiasta, Venäjältä, Ranskasta, Japanista ja monista muista maista.
Viime vuonna avatun Pontus-ravintolan viereen, osoitteeseen Kapteeninkatu 26, on avattu Ateria-niminen ravintola, joka ei ainoastaan tarjoile täyteläisiä annoksia, mutta myös pikaruokamaisella valmistusvauhdilla. Ullanlinnassa puhutaankin jo pudotuspelin alkamisesta.
Ateria-ravintolan “Eat Shit And Die”- ateriat valmistuvat nimittäin tasan 38 sekunnissa. Ateria-ravintola on saavuttanut suoranaisen yleisöryntäyksen asiakkaista välittävällä inhimillisellä otteella sekä innovatiivisilla herkkuresepteillään.
Sylkihampurilainen on nimittäin saanut myönteisen vastaanoton. Hampurilainen sopii vegaaneille, detoxaajille, luomuruokafaneille, laihduttajille, metroseksuaaleille ja myös kaikille muille, jotka haluavat siitä edes jotain maksaa. Lätkänpelaajia hemmotellaan kuitenkin ilmaisaterioilla.
Sylkihampurilainen valmistuu nimittäin suuren ja mahtavan v€%&&uksen säestämänä. Eikä vuoropäällikkö saa pikaruokakokkia millään tavoin ruotuun. Ammattiliittokin antaisi kokille kenkää, jos vain siihen pystyisi. Ateria-ravintolan asiakkaat saavat ruokaelämyksen lisäksi seurailla vuoropäällikön ja kokin välisiä kuristusotteita. Ateria-ravintolan logo ei suinkaan kerro siitä, että ravintola tarjoaisi ruokia kannibalismin harjoittajille, vaan logon design kuvastaa enemminkin vuoropäällikön ja kokin välisiä verisiä henkilösuhteita. Jonkin asiakkaan mielestä molemmat voisi aivan hyvin iskeä toasteriin, eli pullapaahtimeen.
Juuri tämän takia Ateria tarjoaa viiden tähden asiakaskokemuksia, mutta asiakkaiden kannattaa kuitenkin varata itselleen oma, siivoamaton pöytä, täyteen ahdetun roskiksen vierestä tämän linkin kautta. Ravintolamusiikkia tahdittaa Scorpions-niminen rokkipumppu, joka on kuin mätä kirsikka kovettuneen kakun päällä.
Sedu Koskinen on muuttanut Suomen yökerhokulttuuria enemmän kuin monet osaavat edes arvata. Kuva: Yön kuningas - Sedu Koskinen & Teemu Potapoff (Docendo, 2017)
Tämä henkibrändi ei esittelyä kaipaa, eli Suomen yökerhoelämän kuninkaana tunnettua Seppo “Sedu” Koskista, joka on laatinut elämänkerran Yön kuningas (Docendo, 2017) yhdessä tietokirjailija Teemu Potapoffin kanssa. Teos on mainio kurkistus Sedun elämäntarinaan ja arvoihin. Samalla hän antaa tärkeitä puheenvuoroja ja oikoo väärinkäsityksiä, sekä perättömiä huhuja.
Koskisen ura voi vaikuttaa pintapuolisesti katsottuna suoraan kuin kansainvälisen playboyn satukirjasta, mutta hänen tarinansa on kaikkea muuta. Hän syntyi aviottomana lapsena Pälkäneellä ja aloitti työnteon jo 10-vuotiaana myymällä rapuja, kaloja, kieloja ja käpyjä, eli hän oppi myyntimiehen taitoja varsin nuorena. Myöhemmällä iällä Sedu suoritti teknikon tutkinnon päätyen töihin Paraisille ja sieltä Turkuun mouvitehtaalle ja myöhemmin kunnossapitopalvelun osastopäälliköksi. Kaikkien näiden vuosien varrella hänen rinnallaan kulki hänen suuri rakkaus jalkapalloon, taitavasta pelaajasta valmentajaksi.
Yrittäjyyden makuun Sedu pääsi perustamalle Kunnossapito Service -nimisen yrityksen vuonna 1989, jota voidaan luonnehtia henkilöstöpalveluksi. Tuohon aikaan Suomessa elettiin kasinotalouden aikaa, eli talous kävin varsin kuumana, jonka ansiosta kauppa kävi hyvin. Asiakkaiksi hän sai tunnettuja yrityksiä kuten Suomen sokerin, Partekin, Leverin, Nesteen, Valmetin, Valion, Hartwallin, Jalostajan, Hellaksen ja monia muita. Imatran Voima halusi lopulta ostaa Kunnossapito Servicen itselleen, josta Sedu sai itselleen riittävän suuren pesämunan ensimmäisen ravintolan perustamiseksi Turkuun, jonka nimeksi tuli Bar 1957. Ensimmäisen paikan vaikutteita haettiin Lontoosta. Tästä lähti liikkeelle Sedun valloitusretket ravintolamaailmassa. Keskellä pahinta lama-aikaa 1990-luvun alkupuolella.
Koskisen ensimmäinen paikka oli menestys, jonka ansiosta hänen itseluottamus kasvoi entisestään. Tästä syntyi idea avata toinen paikka, Puuteri, joka sai inspiraation Nizzan matkan aikana. Puuteria varten investoitiin runsaasti rahaa ja uusi yökerho oli myös suuri riski, koska yökerho sijaitsi "kuoleman paikassa". Puuterista tuli kuitenkin hitti, joka niitti mainetta ympäri Suomen. Tästä lähti Sedun rakettimainen nousu.
Koskinen on yksi Suomen yökerhoelämän keskeisimmistä uudistajista ja näin myös myöntävät hänen kovimmat kilpailijat. Puuteri, Tiger, Studio 51, Royal Onnela ja Lux ovat Sedun mielestä hänen parhaimpia saavutuksia, jotka toivat uutta eloa Turun ja Helsingin yöelämään ja samalla nostattivat yökerhomaailman tasoa astetta korkeammalle. Onnelat tekivät oman tehtävänsä muissa kaupungeissa.
Vaikutteita hän haki Lontoon, Nizzan, Pariisin ja New Yorkin katukuvasta, ja halusi tuoda kansainvälisiä sekä moderneja vaikutteita Suomeen. Siinä hän myös onnistui, joka näkyi siinä, että VIP-kulttuuri kehittyi hänen ansiostaan ja yökerhojen avajaisista tuli suuria seurapiiritapahtumia ja julkisuuden henkilöt paistattelivat punaisilla matoilla lehtien viihdepalstoilla. Suomeen tuotiin suuren maailman luksusta. SK-yhtiön liikevaihto lähenteli lähes 100 miljoonan euron liikevaihtoa parhaimpana vuotenaan. Aiheuttaen sen, että vanhojen yökerhomonopolien asemat olivat murtuneet.
Samalla hänellä oli suuret ajatukset siitä, että SK listautuu pörssiin, mutta vuonna 2007 alkanut finanssikriisi teki pörssilistautumisesta mahdottoman. Samoihin aikoihin Sedun johtama yhtiö koki suuria haasteita, koska uusia paikkoja oli avattu vauhdilla ja kustannukset lähtivät karkaamaan käsistä. Samalla jalkapallojoukkue Hakaan sijoitetut varat eivät tuoneet kaivattuja voittoja. SK Festivalsin järjestämät F1-venekisat ja RMJ-festivaali lisäsivät tappioita. Tappiokierteeseen ajautuminen johti lopulta siihen, että Sedu myi osakeomistuksiaan ja pikku hiljaa vetäytyi taka-alalle. Monet ajattelivat, että tämä oli satumaisen dynastian loppu.
Sedu teki kuitenkin paluun yökerhomaailmaan perustamalla Namu-yökerhon Helsinkiin ja Showroomin Turkuun. Vuonna 2015 hän teki todellisen comebackin perustamalla Hernesaaren Rannan, mikä jäljittelee Tanskan pääkaupungissa, Kööpenhaminassa toimivaa Halvandetia. Paikkaa luonnehditaan aikuisten huvipuistoksi. Turun Samppalinna avattiin vuonna 2017, eli Sedu on jälleen uudessa vauhdissa.
Sedu on yksi Suomen viihdemarkkinoiden uudistajista. Hän tuonut Suomeen paljon hyvää, eli kehittänyt yökerhokulttuuria entistä pidemmälle. Yön kuningas -teos nostaa Sedun saavutukset hänen ansaitsemalleen tasolle. Kyseessä on teos, jonka kaikkien yrittäjyydestä kiinnostuneiden tulisi lukea, koska yrittäjyyden avulla voidaan muuttaa asioita kohti parempaa. Yrittäjyys on myös yhdistelmä luovuutta ja riskiä, jonka takia ylä- ja alamäet kuuluvat asiaan, koska koskaan ei voi tietää, että mikä breikkaa ja mikä ei. Vahva lukusuositus.