HSL kannustaa sekakäyttöön: kesäkuusta eteenpäin voit ottaa pyörän mukaan lähijunaan myös ruuhka-aikoina

HSL ja VR haluavat vuoden kestävällä kokeilullaan kannustaa kestävien liikennemuotojen käyttöön.

Kuva: HSL

Viime viikolla todistin lähijunassa tilannetta, jossa vanha ja kärttyinen rouva antoi pyörää mukanaan kuljettavan naisen kuulla kunniansa. Rouvan mukaan pyörän kanssa matkustanut poistettaisiin välittömästi junasta, kun konnari sattuu paikalle ja rouva pääsee kertomaan hänelle huolenaiheensa. Konnari kulki ohi ja pyörä sai jäädä. Rouvankin todelliset huolenaiheet taisivat olla ihan jotain muuta kuin pyörä junassa.

Tapaus sattui hieman yli kymmenen aikaan aamulla eli HSL:n sääntöjen mukaan pyörän kuljettaminen oli sallittua. Nykyisin pyörää saa kuljettaa ruuhka-aikojen ulkopuolella. Ruuhka-ajoiksi on rajattu klo 7–9 aamulla ja 15–18 iltapäivällä, mutta nämäkin rajoitukset poistuvat, kun HSL ja VR aloittavat vuoden kestävän kokeilun 19. kesäkuuta.

Kokeilun tulokset arvioidaan keväällä 2018, mutta siihen asti pyörät ovat tervetulleita junaan mihin tahansa aikaan.

”Kävimme läpi asiakaspalautteita, tutkimme kansainvälisiä käytäntöjä ja kokemuksia, toteutimme asiakaskyselyn ja teimme pyörälaskentoja, joiden pohjalta arvioimme liikennekaluston tilan riittävyyttä”, kertoo projektia vetänyt HSL:n johtava asiakasohjelmasuunnittelija Tarja Jääskeläinen.

Pyörien salliminen ruuhka-aikoihin sai paljon kannatusta, kun HSL kysyi asiasta yli 4000 vastaajalta. 84 prosenttia vastaajista ja jopa 65 prosenttia niistä, jotka käyttävät paljon joukkoliikennettä, mutta eivät juurikaan pyöräile, kannattivat kuljetuksen sallimista, jos tilaa riittää.

”HSL:n strategiaan kuuluu kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen edistäminen. Mitä paremmin erilaiset kestävät kulkutavat tukevat toisiaan, sitä paremmin ne voivat korvata yksin omalla autolla tehtäviä matkoja”, toteaa HSL:n asiakkuus- ja myyntiosaston johtaja Mari Flink.

”Pyöräliikenteen lisääntyminen on kaikkien etu: muihin kulkutapoihin verrattuna se vaatii pienempiä investointeja, vie vähemmän tilaa ja tuo terveyttä edistävänä ja päästöttömänä kulkumuotona merkittäviä hyötyjä sekä pyöräilijöille että yhteiskunnalle. Toisaalta myös autoliikenteen sujuvuus paranee, kun joukko- ja pyöräliikenteen käyttö kasvaa.”

Kesään mennessä kaikki liikennöivät lähijunat ovat uudenmallisia Flirt-junia, joissa pyörien, pyörätuolien ja lastenvaunujen kuljettamiseen on varattu monitoimitilavaunu, jonka ovea koristaa pisteviivoista muodostunut pyörä, joka helpottaa oikean vaunun löytymistä.

VR luopuu samalla omassa lähiliikenteessään pyöränkuljetusmaksusta. Kaikissa VR:n lähijunavuoroissa ei ole mahdollisuutta matalalattiavaunuun, joten pyörän kuljettamisessa toivotaan käytettävän myös omaa harkintaa.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi