Uberin tie Suomeen on kivinen

Sosiaalinen taksipalvelu joutuu keksimään tavan kiertää taksilainsäädäntö saadakseen jalansijaa.

Tiistaina kerroimme Airbnb:stä ja sen taistelusta viranomaisia vastaan majoituspalveluiden maailmanvalloituksessaan. Eilen Hesarissa jatkettiin jakamistaloudella, kun lehti kertoo “taksipalveluja” tarjoavan Uberin hivuttautumisesta Suomeen.

Uber hakee parhaillaan Suomesta “sosiaalisen median taituria, joka osaa kesyttää suuttuneet taksimatkustajat ja kääntää heidän uskollisiksi asiakkaiksi.” Taktiikka vaikuttaa suoranaiselta piikiltä tiukasti säädeltyä suomalaista taksikenttää kohtaa. Hesari saa kuitenkin ympäripyöreät vastaukset Uberin viestinnästä vastaavalta Harry Porterilta: “Emme ole asemassa, että voisimme vahvistaa mitään, sillä emme ole viimeistelleet suunnitelmiamme.” Työpaikkailmoituksesta hän sanoo, että heillä on “aina haku parhaista kyvyistä”.

Uberin toimintaperiaate on simppeli. Painat nappia karttapohjaisesta älypuhelinsovelluksesta ja pian saat kyydin. Kuljettajaksi voi ryhtyä kuka tahansa ja luottamus syntyy käyttäjien arvioiden perusteella.

Suomessa taksikuskiksi ryhtyminen ei ole suoraviivaista. Taksilupia on jostain syystä vain rajoitetusti ja taksiyrittäjä joutuu painimaan enimmäishinnan ja päivystysvelvollisuuden kanssa. Avoautotaksia ajava kuski saattaa joutua vaikeuksiin, koska ei pysty laittamaan taksi-merkkiään pykälän vaatimalla tavalla taksin katolle.

Ympäri maailmaa on kehuttu Uberia. Monen nuoren matkustajan reitti vie Uberin kyydillä Airbnb:n majapaikkaan. Suomalainen lainsäädäntö mutkineen estää vastaavan tavan rantautumisen meille. Suomessa on aina voinut luottaa taksin palveluun. Toisaalta voidaan kysyä, kuinka pian tilanne valuisi taksianarkiaan, ryöstöihin ja raiskauksiin, jos taksilainsäädäntöä hieman löysennettäisiin?

Kyse on myös vaaditusta palvelutasosta. Sori vaan taksikuskit, minä en ainakaan tarvitse hieman liian hienoa autoa alleni siirtyessäni paikasta toiseen, jos se tarkoittaa korkeampia kuluja.

Hesari kertoo, kuinka taksin tilauskeskukset dominoivat tällä hetkellä kenttää ja niiden valtaan on törmännyt muun muassa virolaissovellus Taxify, joka välittää takseja Suomen pelisäännöillä tarjoamalla taksikeskuksille vaihtoehdon. Uberinkin näyttäisi toistaiseksi olevan mahdollista tulla Suomeen ainoastaan tiukkojen pykälien puitteissa. Silloin se typistyisi vain kilpailijaksi taksikeskukselle ja Taxifylle.

Käyttäisitkö Uberia, jos se saisi toimia Suomessa?

Suosittelemme