10 mokaa, joihin moni meistä sortuu ravintolareissulla - ethän tee näin?

Cityn listasta voit tarkistaa, oletko kunnon ravintolakettu vai täysin amatööri.

Vaikka ravintolassa käymiseen ei ole olemassa kiveen hakattuja sääntöjä, tietyt asiat olisi hyvää pitää mielessä. Seuraavaan listaan on koottu yhteen yleisimmät mokat, joihin asiakkaat sortuvat ravintolassa käydessään. Kuinka monen kohdalla tunnet piston sydämessäsi?

Ps. Älä ota tätä liian vakavasti!

1. Valitset ravintolan sokkona

Vaikka erinomaisten ravintolaelämysten äärelle voikin päätyä täysin spontaanisti, kannattaa eri vaihtoehtoihin tutustua etukäteen. Tutustamalla alueen ravintolatarjontaan sekä menuihin ja viinilistoihin etukäteen, saat paremman kuvan siitä, millainen ravintolaelämys sopisi juuri sinulle.

Lisäksi kannattaa myös kuunnella ruokaa rakastavien tuttavien suosituksia tarkalla korvalla.

2. Et ole tehnyt pöytävarausta

Illallisaikaan ravintolaan astuminen ilman pöytävarausta on todella huono ajatus monessakin eri mielessä. Ensinnäkään et voi olla täysin varma siitä, mahdutko ravintolaan lainkaan, ja jos mahdut, pöytäsi ei todennäköisesti sijaitse siellä missä haluaisit. Spontaani ravintolavierailu tarkoittaa myös sitä, että henkilökunta ei ole osannut varautua veirailuusi, ja voit joutua odottamaan pöydän siivoamista tai ruoan valmistusta hetken tavallista kauemmin.

Ja lisäksi, ilman pöytävarausta et pääse käsiksi mahtaviin etuihin ja tarjouksiin, jotka ovat voimassa vain TableOnline-pöytävarauspalvelun kautta paikkansa varanneille.

Tarjoilijoiden suositukset auttavat sinua saamaan ravintolareissusta kaiken mahdollisen irti.
Tarjoilijoiden suositukset auttavat sinua saamaan ravintolareissusta kaiken mahdollisen irti.

3. Astelet suoraan vapaaseen pöytään

Vaikka ravintolan eteisessä odottaminen voi tuntua turhauttavalta, odota, että sinut ohjataan pöytään. Tällä tavoin varmistetaan, että henkilökunta on huomannut tulosi ja saat parasta mahdollista palvelua. Älä siis rynni vapaaseen pöytään vaan malta mielesi - se on sinun omaksi parhaaksesi!

4. Unohdat nauttia

Vaikka ennen ravintolaan mentiin aina kraka kaulassa ja ykköset yllä, tänä päivänä moni huippuravintolakin peräänkuuluuttaa rentoutta. Ravintoloihin ei tarvitse mennä pönöttämään, vaan ole rennosti sellainen kuin olet. Kun ei tarvitse miettiä onko tukka hyvin ja näkyykö kello, ruoasta, tunnelmasta ja seurasta pystyy nauttimaan ihan eri tavalla. Kannattaa kokeilla!

5. Pimität tarjoilijalta tietoa

Kerro allergioista tarjoilijalle mahdollisimman pian, kenties jo pöytävarauksen yhetydessä. Mitä aikaisemmin keittiö on tietoinen ruokarajoitteista, sitä paremmin he pystyvät varautumaan ja valmistamaan sinulle todella herkullisen aterian. Tarjoilijan on myös hyvä olla perilla mieltymyksistäsi niin ruokien kuin viinien suhteen, jolloin he osaavat paremmin suositella juuri sinun suuhusi sopivia annoksia ja juomia.

Ravintolassa kannattaa tuoda oma mielipide rohkeasti esiin.
Ravintolassa kannattaa tuoda oma mielipide rohkeasti esiin.

6. Esität kaikkitietävää

Kun olet asiakkaana hyvässä ravintolassa, unohda päteminen ja luota mieluummin ammattilaisten näkemyksiin. Koulutettu henkilökunta tietää parhaiten mitkä viinit sopivat millekin ruoalle, ja mitä päivän tai sesongin annoksista kannattaisi juuri nyt maistaa. Suositusten avulla saat ravintolaelämyksestäsi enemmän irti.

7. Valitat vasta, kun annos jo syöty

Jos huomaat annoksessasi yhtään mitään huomautettavaa, mainitse siitä silloin, kun asialle voidaan vielä tehdä jotain - eli mahdollisimman pian. Jos huomautat kärynneestä pihvistäsi vasta sitten, kun annos on jo vatsassasi, harva ravintola suostuu uuden annoksen valmistamiseen. Muista, että puutteellisesta annoksesta huomauttaminen ei ole nipottamista, vaan oikeutesi asiakkaana.

8. "Saisinko ketsuppia, kiitos"

Suolan ja pippurin pyytäminen on vielä ihan okei, mutta esimerkiksi ketsupin tai majoneesin pyytäminen fine dining -paikassa voi saada ravintolasalin melko hiljaiseksi. Vaikka kotona nauttisitkin kaikki ruokasi jäätelöä myöten ketsupin kera, ravintolassa kannattaa kokeilla, miltä hyvin valmistettu ruoka maistuu ilman punaista kuorrutetta.

Sama vinkki pätee myös ruoan kypsyyteen. Vaikka olisitkin tähän asti nauttinut pihvisi ja kalasi täysin kypsinä, yritä luottaa kokkiin - hän tietää, milloin ruoka on parhaimmillaan. Eikä se taatusti ole läpikypsänä.

9. Et anna palautetta

Kun tarjoilija tulee kysymään maistuiko ruoka, nyökkäät, lähdet kotiin ja avaat salaisen arkkusi illalla somen syövereissä. Kuulostaako tutulta? Jos haluat kiittää ravintolaa erinomaisesta työstä tai antaa parannusehdotuksia, tee se mieluiten heti ravintolassa.

Ravintolassa ruoka ja tunnelma ovat vielä tuoreessa muistissa, ja palaute menee taatusti perille. Myöhemmin somessa vuodattaminen voi saada mukaansa värikynää, eikä palaute välttämättä päädy koskaan ravintolaan asti.

Muista kertoa palautetta myös tarjoilijalle suoraan - somessa viesti ei välttämättä mene oikeaan osoitteeseen.
Muista kertoa palautetta myös tarjoilijalle suoraan - somessa viesti ei välttämättä mene oikeaan osoitteeseen.

10. Unohdat kehut

Moni muistaa kyllä mainita huonoista ruokakokemuksista, mutta erinomaiset ravintolareissut jäävät usein omaan tietoon. Muista siis kehua ja anna palautetta suoraan ravintolalle, kirjoita arviosi TableOnlinen palautekyselyyn, kommentoi Tripadvisorissa…

 

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi