
Helsingissä sähköpotkulautojen käyttö saattaa muuttua ensi keväänä selvästi.
18. marraskuuta kaupunki esittää uuden mikroliikenneluvan käyttöönoton, pysäköinnin rajoitusalueiden laajentamisen ja valvonnan tiukentamisen. Jos esitys menee läpi, tavoitteena on parantaa turvallisuutta ja varmistaa, että kadut pysyvät esteettöminä kaikille kaupunkilaisille.
Tässä viisi asiaa, jotka muuttuvat, mikäli kaupungin kaavailemat ehdotukset menevät läpi:
1. Rajoitusalue laajenee merkittävästi
Keskustan rajoitusalue tulee kattamaan lähes koko kantakaupungin, Töölön ja Pasilan. Alueita valvotaan sähköisillä rajoilla, jotka estävät matkan päättämisen kielletyissä paikoissa.
2. Pysäköinti vain sallituilla paikoilla
Lauta on jatkossa pysäköitävä merkityille paikoille. Sovellus ilmoittaa, onnistuiko pysäköinti – väärään paikkaan jätetty lauta ei rekisteröidy matkan päättymiseksi.
3. Väärin pysäköidyt laudat siirretään nopeasti
Kaupunki aikoo puuttua kulkuväyliä tukkiviin lautoihin aiempaa ripeämmin. Luvattomasti pysäköidyt laitteet voidaan siirtää pois samana päivänä, jos ne haittaavat esteettömyyttä tai aiheuttavat vaaratilanteita.
Lue myös: Miksi naisten tekemä väkivalta järkyttää?
4. Operaattorit tarvitsevat luvan ja tiukempaa raportointia
Sähköpotkulautoja tarjoavien yritysten on jatkossa haettava erillinen mikroliikennelupa. Luvan ehtona on muun muassa velvollisuus raportoida kaupungille käyttömääristä, pysäköinnin toimivuudesta ja turvallisuudesta. Tämä lisää valvontaa ja asettaa operaattorit samaan, selkeään ohjekehykseen.
5. Esteettömyys ja turvallisuus etusijalle
Uudistuksen keskiössä on esteettömyys. Kaupunki haluaa varmistaa, että kadut ovat turvallisia erityisesti niille, jotka ovat aiemmin joutuneet kiertämään jalkakäytävälle jätettyjen lautojen ohi. Pysäköinti ohjataan jatkossa pisteisiin, jotka eivät estä liikkumista tai aiheuta riskiä jalankulkijoille.