Puhdasta laatua Suomesta: Tislaamo vie suomalaisen maun pullotettuna maailmalle – "Ei tarvitse kuin sanoa olevansa Suomesta niin saa kiinnostusta"

Helsinki Distilling Company tislaamomestari Mikko Mykkäsen mukaan suomalaisen alkoholin menestystarinalle on syynsä.

Nelisen vuotta sitten perustettu Helsinki Distilling Company on ehtinyt saamaan lyhyessä ajassa aikaan paljon.

Tislaamon tuote edustaa suomalaista buumia, joka kiinnostaa tällä hetkellä maailmalla. Väkevien alkoholijuomien valmistaminen laadukkaista suomalaisista raaka-aineista on saanut suomalaiset tislaamot voittamaan palkintoja kansainvälisissä kilpailuissa ja ruisviskin kaltaiset tuotteet alleviivaavat suomalaisuutta.

“Me valmistetaan kolmea erilaista viskiä. Meillä on sataprosenttinen ruisviski, jonka hienous tulee siitä, että se on kokonaan kotimaisesta rukiista tehty ja kokonaan kotimaisin voimin.”

“Ohramallasviski on pannutislattu viski ja samanlainen kuin Skotlannissa tehdään, mutta tämä on suomalaisesta viljasta. Kolmantena tuotteena on ruisviski, jossa on jonkin verran ohraa.”

Alkoholijuomavalmistuksen peruspilarit ovat yksinkertaiset: hyvät raaka-aineet ja toimiva prosessi.

“Rukiille tyypillisiä ominaisuuksia on sellainen hedelmäisyys ja mausteisuus ja mitä enemmän siinä on mallastettua ruista, sitä enemmän omenaisuudet korostuu. Se, miten maltaan maut saadaan säilytettyä tisleeseen, ratkaisee minkälaista tavaraa tynnyristä saadaan otettua ulos.”

Hyvää viskiä voi olla monenlaista, eikä se ole kuin konjakkia, jota tulee vain yhdeltä alueelta. Viskiä voi tehdä monista raaka-aineista, monilla tavoilla ja monessa paikassa. Sitä valmistetaan maailman kaikilla mantereilla ja eri prosesseilla. Hienoimmat viskit ovat mallasviskejä, jotka tehdään jyvien sijaan mallastetusta ohrasta, mutta täällä myös rukiista. Myös Pohjois-Amerikassa tehdään paljon ruisviskiä.

Mikko Mykkänen hommissa.
Mikko Mykkänen hommissa.

Suomalaisen alkoholin menestystarinalle on syynsä.

“Suomalaisen alkoholin menestyksen ensimmäiseksi asiaksi nostan periksiantamattoman suomalaisen tavan tehdä työtä ja käyttää raaka-ainetta pieteetillä. Sitä kautta tulee jonkinlainen Pohjola-megatrendi, joka on tällä hetkellä päällä ja liittyy siihen, että meillä on hyvä maabrändi ja kun näitä menee myymään ulkomaille, niin ei tarvitse sanoa muuta kuin että on Suomesta, niin saa automaattisesti kiinnostusta osakseen. Se on valtavan hieno juttu.”

“Sellaisessa tilanteessa sitä haluaa mennä sinne sellaisella tuotteella, joka lisää sitä arvostusta eikä vähennä sitä.”

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi