Ravintoloista haetaan muutakin kuin vatsantäytettä – Vuoden Tarjoilija Noora Sipilä: “Tunnelma on iso kilpailuvaltti”

Rentous, tuttavallisuus ja tarinallisuus ovat nousseet tämän päivän palvelutrendeiksi.

Noora Sipilä voitti Vuoden Tarjoilija 2018 -kilpailun maaliskuussa Gastro Helsinki -messuilla.
Noora Sipilä voitti Vuoden Tarjoilija 2018 -kilpailun maaliskuussa Gastro Helsinki -messuilla. Kuva: ELO-Säätiö

Ravintoloiden taso alkaa olla Helsingissä jo niin korkealla, että ruoan laatu ei enää riitä ravintolan ainoaksi kilpailuvaltiksi. Asiakkaiden vaatimustason kasvaessa palvelun laadulla on yhä suurempi merkitys.

Tämän tietää myös Vuoden Tarjoilija Noora Sipilä, joka työskentelee tällä hetkellä BasBas & Staff Wine Barissa.

“Tunnelma on iso kilpailuvaltti nykyään. Helsingissäkin ruokatuote on tällä hetkellä aika tasaisen hyvä kaikkialla, joten en tiedä kuinka pitkälle sillä pystytään enää kilpailemaan. Kyllä se on tosi paljon myös siitä tunnelmasta ja palvelun tasosta kiinni.“

Asiakkaiden vaatimustaso esimerkiksi juomien suhteen on kasvanut viime vuosina huomattavasti.

“Aika vahvasti laatu on alkanut korvata määrää. Ihmiset ovat todella kiinnostuneita viineistä, oluista ja jossain määrin tisleistäkin.”

Kun asiakkaiden viinitietämys kasvaa, uskalletaan rohkeasti kysellä myös harvinaisempia tuotteita, kuten oransseja viinejä tai kuorikontaktiviinejä.

Kiinnostus myös alkoholittomia juomia sekä valmiita viinipaketteja kohtaan on noussut.

“Asiakkaat osaavat jo olettaa, että joka paikassa on ruoalle tehty viinisuositukset ja jonkinlainen viinipaketti olisi mahdollista ottaa.”

Ravintoloista haetaan kokonaisvaltaisia elämyksiä

Ennen BasBasin viinibaaria Sipilä on työskennellyt Orassa, Kaskiksessa ja Murussa. Nämä kaikki ovat hyviä osoituksia siitä, että palvelu voi olla laadukasta ilman turhaa pönötystä.

“Rentous, tuttavallisuus ja tarinallistaminen ovat tämän päivän trendejä siinä palvelussa.”

Tarjoilijoilta vaaditaan yhä laajempaa ammattitaitoa.
Tarjoilijoilta vaaditaan yhä laajempaa ammattitaitoa. Kuva: ELO-Säätiö

Ravintoloihin ei mennä vain täyttämään vatsaa, vaan illalta odotetaan kokonaisvaltaisia elämyksiä. Asiakkaat ovat yhä kiinnostuneempia ruoan ja juoman alkuperästä sekä reseptiikasta.

Monissa paikoissa kokit esittelevät valmistamansa annokset asiakkaille. Tämä tuo palveluun persoonallista otetta.

“Kun asiakas näkee ihmisen siellä annoksen takana, se tuottaa toisenlaisia elämyksiä kuin se, että annoksia tehdään suljettujen ovien takana ja joku anonyymi henkilö kuljettaa ne pöytään.”

Tarjoilijalta vaaditaan tilannetajua

Tarjoilijalta vaaditaan hyvää pelisilmää. Jotkut haluavat tietää hyvinkin tarkkaan mistä viinit ja annosten raaka-aineet ovat peräisin, toisille riittää se, että ruoka maistuu hyvältä. Toiset kaipaavat illan aikana runsaastikin huomiota, osa ei juuri lainkaan.

Tilannetaju onkin Sipilän mukaan yksi tarjoilijan tärkeimmistä ominaisuuksista.

“Pitää pystyä reagoimaan nopeasti tilanteisiin, mutta myöskin ennakoimaan, että pystyy lukemaan asiakasta ja hänen toiveitaan.”

Palvelun merkityksen korostuessa myös tarjoilijoilta vaaditaan entistä enemmän. Samalla arvostus alaa kohtaan on hienoisessa nousussa.

Sipilä pitää erityisen tärkeänä sitä, että tarjoilijat osaavat itse arvostaa työtään ja ammattitaitoaan.

“Ollaan menossa hyvään suuntaan, ja tällä hetkellä alalla on paljon intohimoisesti työtä tekeviä ihmisiä jotka todella arvostavat alaa ja ovat ylpeitä siitä mitä tekevät.”

“He ketkä tätä tekevät tosissaan, tekevät sitä täydellä sydämellä. Kun sitä intohimoa on, se myös välittyy asiakkaalle.”

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi