Sano ei massamuodille

Demi-couture on semi-couture.

Kimaltaako jakun selkämyksessä applikointilankojen seassa Swarovskin kristalli? Kyseessä on tämän hetken ykköstrendi demi-couture, jolla tarkoitetaan valmisvaatteiden viimeistelyä haute coutureen pohjautuvilla käsityömenetelmillä. 

Nykyisin luksusbrändien tuotekopiot ovat myynnissä jo pari viikkoa kokoelman esittelyn jälkeen. Demi-couturella muotitalot yrittävät tyydyttää kuluttajan yksilöllisyydennälkää, pitää kopioijat hetken kurissa ja itsensä jalustalla.  

Ensimmäisiä kertoja ilmiöstä puhuttiin 1990-luvun puolivälissä, mutta nyt se on hot.   

Termin luojana pidetään belgialaissyntyistä Bruno Pietersiä, 27,  joka uransa alkuvaiheessa työskenteli mm. Christian Lacroixin ja Martin Margielan assistenttina.  

Lontoossa asuvan vaatesuunnittelija Jaana Haaksiluodon mukaan materiaalien käsittely, customising, on Englannissa hyvin yleistä. Mallistoissa näkee antiikkisten vanhojen kankaiden kirjontaa yhdistettynä uusiin materiaaleihin.  

Demi-couture ymmärretään tilanteesta riippuen eri tavoin. Perusmääritelmä on se, että tuote on “puolittain käsintehty”.  

“Lontoon katukuvan demi-couture on kekseliästä vaatteen uudistamista itse halutun näköiseksi”, Jaana Haaksiluoto kertoo. Myös second hand vaatteita uudistetaan ja kierrätetään ”eettiseksi coutouriksi”.   

Tästä esimerkkinä E2 mallisto, jossa Chanelin vintagepuvuista tehdään couturea.  

“Vierailin juuri Pietarissa. Siellä tunnuttiin arvostettavan sitä että päällä on vaate, jota ei näe muilla”, selvittää sisar Päivi Haaksiluoto. He tekevät yhdessä Haaksiluoto -mallistoa.  

Malliston demi-couture iltapuvut ovat irtiottoja arjesta:käsinpainantaa, revinnäistekniikkaa, solmintaa, kutomista.  

“Yksityiskohtaiset couture -tekniikat ovat terapeuttista ja nautinnollisinta työtä. Ei tarvitse pohtia, kuinka hinnan saa sarjatuotteen tasolle”, sisarukset myöntävät.  

Tuotteiden arvo on huipussa, jos ne ovat ‘One-off’-kappaleita, eli ei toistettavissa tai kopioittavissa.  

“Kuvataiteilijatuttavani Simeon Farrah maalasi ja painoi taulujensa aiheet T-paitoihin, ja myy tästä kehittämäänsä mallistoa Lontoon arvostetuimmissa tavarataloissa ja design-putiikeissa”, kertoo Jaana Haaksiluoto.  

Tuotteen hinta kertoo työmäärästä. RinneNiinikoski – malliston ravisteleva ilmeikkyys syntyy kovalla käsityöllä teollisesti tuotettuun pohjaan.  

“Uniikkituotteen koristeluun menee 1-2 päivää. Trikootuotteet työstämme sarjana. Käyttämässämme printtitekniikassa on useita paino- ja värjäyskertoja sekä erilaisia viimeistelyjä”, selvittää Piia Rinne.  

Työlästä, kallista, uniikkia ja upeaa. Otetaan vielä esimerkiksi Diorin paljetti t-paita tai Sportmaxin 1800 dollarin bikinialaosa. Pese ja pidä?  

“Tässä esteettinen puoli on ohittanut käytännölliset arvot. Mutta demi-couture voi olla käytännöllistäkin. Esimerkkinä vartaloa skannaamalla valmistetut pesunkestävät farkut”, muistuttaa Päivi Haaksiluoto.

Suosittelemme