
Kokkolalainen Halpa-Halli -ketju veti Tom of Finland -postimerkit pois valikoimistaan. Selitykset vedettiin hatusta – eihän kaupalla itsellään ole mielipiteitä, vain sen asiakkailla, joita kuunnellessa taivutaan tällaisiin päätöksiin.
“Haluan alleviivata, että emme tässä ota kantaa vähemmistöjen asemaan tai sen tyyppiseen kokonaisuuteen. Kaikki asiakkaat ovat meille samanarvoisia, tämä ei ole poliittinen kannanotto vaan selkeästi tuotetaktinen kannanotto”, Halpa-Hallin Janne Ylinen sanoi Ylen haastattelussa.
Tuotetaktinen kannanotto ei siis ota kantaa vähemmistöjen asemaan tai "sen tyyppiseen kokonaisuuteen". Bullshit-bingo pyörii kovilla kierroksilla. Edellisessä kommentissaan Ylinen kuitenkin myöntää, että jo keväällä postimerkin lanseerauksen aikaan Halpa-Hallin uumenissa käytiin keskustelua siitä, “ettei merkki välttämättä edusta arvojamme”.
Kristillisiä arvoja toiminnassaan noudattava Halpa-Halli pystyy täysin suvereenisti irrottamaan asioita erillisiin laatikoihinsa: uskonto ei ole poliittista, eikä myöskään “tuotetaktiikka”. Kauppa se on joka kannattaa, joten jos asiakkaat suuttuvat Tom of Finland -merkeistä, niitä ei kannata pitää valikoimissa. Ylisen bingo kuitenkin jatkaa pyörimistään.
“Haluamme pitää perinteisiä arvoja kunniassa. Olemme joutuneet tekemään paljon päätöksiä, jotka eivät ole kassakoneen kilinälle suotuisia, vaan olemme tehneet puhtaasti eettisiä päätöksiä.”
Hirveästi selityksiä, mutta vielä jäi epäselväksi, miksi merkit vedettiin valikoimasta: kristillisten ja perinteisten arvojen puolustamisen, kassakoneen vai asiakkaiden mielipiteiden vuoksi?