Tarkkikset

Luokka, josta ei koskaan pitänyt tulla mitään

Jippu, Herra Ylppö, Ari Koivunen ja Timo Rautiainen kokoontuivat muistelemaan vanhoja tarkkismuistojaan.
Jippu, Herra Ylppö, Ari Koivunen ja Timo Rautiainen kokoontuivat muistelemaan vanhoja tarkkismuistojaan.

Timo Rautiainen kuuntelee Jipun musiikkia, Porissa on huhuttu että Herra Ylppö ja Jippu seurustelevat ja Ari Koivunen toivoisi että huhun toinen osapuoli olisi hän. Mutta on heillä muutakin yhteistä: he ovat kaikki olleet tarkkiksella.

Tarkkis, tuo kalsealle kalskahtava luokka.

Nykyään puhutaan hygieenisesti erityisopetuksesta; tarkkis-termin käyttö lopetettiin 1980-luvulla. Suomessa erityisopetukseen joutuu yleensä vamman, oppimisvaikeuksien tai tunne-elämän häiriön ja sosiaalisen sopeutumattomuuden vuoksi. Erityisopetusta alettiin antaa jo 1900-luvun alussa, mutta vasta perusopetusuudistuksen myötä 1970-luvulla kouluun “sopeutumattomia” ryhdyttiin siirtämään pienoisryhmään.

Suomessa on 44 000 erityisopetuksessa olevaa lasta, joista

4 800 on niin sanottuja tarkkiksia.

Näitä sopeutumattomia siirretään erityisluokkiin eniten 4.–5. luokalla murrosiän lähestyessä. 84 prosenttia tarkkiksista on poikia.

Tarkkiksista väitellyt tohtori Matti Kuorelahti Jyväskylän yliopistosta tyypittää tarkkikset aikuisaddikteiksi.

“Jos palautetta ei anneta jatkuvasti, kiinnostus oppimiseen lopahtaa. Siksi he eivät pärjää normaalissa ryhmässä. Tarkkailuluokkalaiset ovat lapsesta asti oppineet olevansa huonoja jossain, joten aikuisten ja opettajien tehtävä on kertoa nuorille, missä he ovat hyviä.”

Kolme tarkkista, joista tuli jotain, muistelee millaista oli luokalla, josta kenestäkään ei pitänyt tulla mitään. Ja kuullaan vähän opettajaakin.

Ari Koivunen, tarkkis

  • Syntynyt  7.6.1984.
  • Päästötodistuksen keskiarvo  7,5.
  • Koulu  Helsingissä ja Valkealassa. Yhteensä 6 koulua.

“Kahdeksannen luokan opettajamme sai kunnolla turpiin pariin otteeseen. Tappelut menivät joskus niin pitkälle, että joku istui opettajan päällä samalla kun joku etsi jotain terävää”, muistelee Idols-voittaja Ari Koivunen kouluaikojaan.

Ari siirrettiin tarkkikselle kuudennella luokalla.

“En pystynyt keskittymään isossa ryhmässä, mutta en pystynyt keskittymään tarkkiksellakaan yhtään paremmin. Meidän luokalla oli kaikenlaisia urpoja, joten opetuksesta ei tullut mitään. Kouluaika oli yhtä koheltamista. Menin aina makailemaan sohvalle, jos kiinnostus opetukseen lopahti. Kerran seitsemännen luokan opettaja, 150-kiloinen mies, kyllästyi piittaamattomuuteeni, istui päälleni ja sohva hajosi.”

Kiinnostuksen puute oppimiseen ei kuitenkaan tarkoittanut sitä, ettei Ari olisi ollut missään hyvä. Hän oli hyvä esimerkiksi matematiikassa ja musiikissa, vaikka aina opettajan ja Arin sävelkuviot eivät menneet yhteen.

“Ensimmäisellä musiikintunnilla kysyttiin, että osaako kukaan soittaa mitään? Osasin soittaa rumpuja. Opettaja aloitti sanomalla, että rumpukapuloista pidetään kiinni samalla lailla kuin mopon sarvista. Siihen minä päätin, että haista paska ja löin opettajaa kapulalla päähän.”

Opettaja antoi musiikin tunneille porttarin.

Kaikkien opettajien kanssa ei ollut ongelmia. Seitsemännen luokan opettaja oli mahtava. Kahdeksannen luokan opettaja ei sen sijaan tehnyt muusikonalkuun vaikutusta.

“Näin opettajani kolme kuukautta sitten, eikä hän vieläkään osannut olla rento. Kouluaikoina hän harrasti joogaa tai karatea ja päätti näyttää käytävällä muille opettajille olevansa kova. Ohi kävellessään hän sanoi että pystyy potkaisemaan pääni yli. Kun potku tuli, otin jalasta kiinni ja työnsin eteenpäin. Opettaja kaatui.”

Koulun jälkeenkään ei opiskelu sujunut ongelmitta. Ari opiskeli graafista alaa, mutta koulunkäynti tyssäsi muuttoon. Ravintola-alan tutkinto puolestaan jäi kesken kahden päivän opintojen jälkeen, kun oppimateriaali oli Arin mielestä vanhetunutta. Myöhemmin hän on myöntänyt itselleen, että opiskelu on hyvä asia, jos siitä pitää.

Herra Ylppö, tarkkis

  • Syntynyt  16.3.1973.
  • Päästötodistuksen keskiarvo  8,3.
  • Koulu  Harjavallan peruskoulu, Harjavalta.

Kun vein kotiin muistutuksen opettajalle perseen näyttämisestä luokan edessä, isäni totesi, ettei minusta tule koskaan mitään. Muistutusta allekirjoittaessa hän itki”, aloittaa Maj Karman laulaja Herra Ylppö. Virallistettu häirikkö istuu pöydän päässä ja kuuntelee, kun muut puhuvat. Vaihteeksi näin. Nuori herra Ylppö otettiin vilkkauden vuoksi jo päiväkerhosta pois. Odotukset koulusta olivat kuitenkin isoveljen puheiden ansiosta korkealla. “Olen kuullut teorian, että opettajalla menee oppilaasta ensivaikutelman luomiseen kahdeksan sekuntia. Ilmeisesti oma kahdeksansekuntiseni ei ollut suksee, koska parin viikon päästä luokkatoveri sanoi äidilleni, että opettaja sortaa Ylppöä. Aloin kapinoida, ja koulusta tuli nopeasti paska paikka. Neljännellä luokalla minut siirrettiin tarkkikselle.”

Ja koulumuistot ovatkin hyvin tarkkismaiset.

“Tarkkiksen ovi oli käytävällä ensimmäisenä. Välitunnin jälkeen odotimme käytävässä tunnin alkua, kun normaaliluokkalaiset joutuivat kävelemään ohitsemme. Me nappasimme jonkun, tungimme hänet tarkkailuluokan kaappiin ja pistimme harmonin kaapin eteen. Ja vasta kun opettaja tuli luokkaan, oppilas päästettiin pois.”

Herra Ylppö on kuitenkin ylpeä harmonisesta menneisyydestään.

“Kaipasin kouluun jonkinlaista oikeuslaitosta. Kun istui jälki-istunnossa sen vuoksi, että oli mennyt tappelun väliin, ja joutui vielä maksamaan siinä rytäkässä rikkoutuneet silmälasit, vitutti älyttömästi. Jälkeenpäin tietää olleensa oikeassa.”

Vaikka Ylppö menestyi kuvaamataidossa ja voitti toistuvasti koulun kuviskisoja, sukulaiset eivät vaikuttuneet.

“Isoäitini oli kannustava, mutta muut totesivat vähättelevään sävyyn, että taiteilija siitä varmaan tulee. Kun naama näkyi televisiossa, tuli kultalevy ja minua pyydettiin Helsingin Sanomien kolumnistiksi, arvostustakin tuli.”

Lopuksi terveiset koulutoverilleen.

“Meille tuli oppilas Helsingistä, Jouni, joka toi kouluun kasetin, jolla oli Metallican ensimmäinen levy ja Mustan Paraatin levy. Tuon kasetin takia olen tässä. Jouni, jos luet tämän, niin ota yhteyttä.”

Jippu, tarkkis

  • Syntynyt  10.9.1985.
  • Päästötodistuksen keskiarvo  6,6.
  • Koulu  Kasavuoren yläaste, Kauniainen. Yhteensä 4 koulua.

Laulaja Jippu joutui tarkkikselle, koska tarvitsi erityiskohtelua, eikä kestänyt kilpailua. Jipulle tarkkis oli pelastus. “Siellä sain tuntea ja itkeä, koska meitä oli vain neljä. Sain kirjoittaa runoja, jos lupasin tehdä fysiikan tehtävät. Opettaja luki runojani ja antoi kritiikkiä. Tulin siellä kuulluksi ja nähdyksi sellaisena kuin olen, se oli todella hienoa.”

Jipun vanhemmat erosivat hänen ollessaan vielä pieni ja teini-iässä suhde isään viileni pitkäksi aikaa.

Jippu oli koko kouluajan välillä normaalilla luokalla, välillä erityisopetuksessa, mutta kahdeksas ja yhdeksäs luokka olivat pahimmat. Kymppiluokalla hän kävi vielä nostamassa musiikinnumeroa, mutta koulu ei edelleenkään sujunut hyvin. Lukion laulaja on yrittänyt aloittaa useampaan otteeseen, mutta jättänyt sen aina kesken. Jippu on heitetty jopa autokoulusta ulos, koska käyttäytyi opettajan mielestä sekavasti.

“Ensimmäinen jälki-istunto tuli ala-asteen toisella viikolla, kun hypin hyppynarulla pulpettien päällä. Opettaja kirjoitti reissuvihkoon, että Meri-Tuulen käyttäytyminen on levotonta.”

Luovat tunnit ja musiikki olivat Jipun vahvuudet.

“Olin todella hyvä musiikissa ja opettajat kannustivat minua eteenpäin. Sain aina kaikki soolo-osuudet ja muut tytöt inhosivat siksi minua.”

Jipun luokkaa ei koulussa pelätty, mutta Jippua pidettiin hulluna. Koulukaverit eivät vieläkään muistele tyttöä hyvällä. Jipulla oli aina poikaystävä kierrossa, hän pukeutui provosoivan naisellisesti ja oli yksinkertaisesti helvetin ärsyttävä, ei kestänyt kritiikkiä ja yritti päteä kaikessa.

“Menin kouluun puuhkassa, käärmeennahkabuutseissa, minihameessa ja tekokynsissä. Näytin horolta, mutta luulin olevani fashion queen. Olin niin ylpeä, etten halunnut syödä muiden kanssa, koska he eivät syöneet tarpeeksi hienosti. Söin siis rehtorin kansliassa. Nuorena tein kaikkeni, jottei minua nähtäisi, siis sisintä ja minuutta. Diivailin ja pukeuduin yliseksuaalisesti. Yritin peittää kaiken naiseuteen.”

Ja lopuksi vielä terveiset opettajalle.

“Haluan kiittää etenkin rehtoria kärsivällisyydestä. Taisin haukkua hänet ensimmäisellä tunnilla mulkkupersereiäksi.”

Timo Rautiainen, tarkkismaikka

  • Koulu  Koivikon koulukoti, Mikkeli 1987, Keskikadun erityiskoulu, Jyväskylä 1999.

“Olen joskus sanonut, että osa erityisopettajien työajasta pitäisi olla iltaisin. Tunti tai pari viikossa, alueen nuorisotyöntekijöiden kanssa. Toimivathan motivoituneet erityisopettajat myös kouluajan ulkopuolella, mutta niin että siitä saisi myös palkkaa.”

Muusikko Timo Rautiainen, on yrittänyt päästä erityisopettajan leimastaan, mutta taas hän istuu pohtimassa hyvän erityisopettajan piirteitä.

“Hän osaa selvittää oppilaalle vaihtoehtoja. Puhun nyt niistä valinnoista, joita oppilaat tekevät, kun vanhemmat eivät kykene. Näitä tilanteita oli koulukodissa usein. Hyvä erityisopettaja osaa asettaa turvalliset, rajat, joissa melskata.”

Ei Rautiainenkaan aina ihanneopettaja ollut.

“Muistan parhaiten yhden sietämättömän yhdeksäsluokkalaisen pojan. En tietenkään näyttänyt tunteitani, mutta podin huonoa omatuntoa. Varsinkin saatuani häneltä joululahjan, äidin mukaan ensimmäisenä opettajana ikinä. Koin tehneeni väärin häntä kohtaan. Tuollaiset tunteet ovat inhimillisiä, kun on väsynyt työhön ja tuntee itsensä avuttomaksi.”

Oppilaan ongelmat selvenivät väsyneelle opettajalle vasta jälkeenpäin, oman lapsen myötä.

“Nuoremmalla lapsellani on Catch 22 -oireyhtymä , johon kuuluu hahmotushäiriöitä ja puheen kehityksen viivästymistä. Katsoin kun hän täytti matematiikan kirjaansa; samaa sotkemista se oli. Ja kaikki johtuu siitä, että tieto ei mene perille. Olin oman oppilaani kohdalla niin ymmärtämätön. Olin tottunut työskentelemään käyttäytymishäiriöisten oppilaiden kanssa ja oppimisvaikeudet olivat minulle siinä ympäristössä uutta. Luulen, että hänelläkin oli hahmotushäiriö, mutta hän osasi peittää sen hyvin yleisellä kohkaamisella.”

Rautiainen tapasi samaisen oppilaan vuosien kuluttua:

“Kerroin hänelle tuntemuksistani, ja hän oli ymmällään. Hänelle oli jäänyt yhteistyöstämme hyviä muistoja.”

Ja lopuksi terveiset muille oppilaille.

“Kiitos ja anteeksi. Olin helvetin nuori siihen hommaan. Toivottavasti kukaan ei muistele pahalla, minä en ainakaan. Ja onnea kaikille niille, jotka ovat hengissä.”

42 kommenttia

Himpula3

6.9.2007 21:15

Kaunis ja rohkaiseva juttu erilaisuudesta. Kiitos kaikille haastateltaville sekä toimittajalle!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

koulu onneksi jo ohi

6.9.2007 22:23

Entäs ne kymmenet tuhannet suomalaislapset joita tuollaiset huoranpenikat kiusaavat koulussa ja koulun ulkopuolella? Entä ne opettajat jotka palavat loppuun tuollaisten takia? Ne ovat varmaan iloisia että muutamista häiriköistä tuleekin b-luokan julkkiksia eikä tavalliseen tapaan moniongelmaisia luusereita.

Tuossakin jutussa nuo muistelevat menneitä häiriköintejään kuin ne olisivat hauskoja sankaritekoja, tyyliin "tuli vähän oltua raju ja villi silloin nuorena heh heh". Onkohan heidän uhreillaan yhtä hauskat muistot?

Kaiken kruunuksi jutussa otetaan paapova sosiaalitantta-asenne häiriköihin, ne ovat vaan erilaisia!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

kaikkea on nähty

7.9.2007 00:00

Samaa mieltä kuin "koulu onneksi jo ohi". Niille, jotka eivät halua sopeutua muiden kanssa opiskeluun, pitäisi olla ihan omat laitoksensa. Häiriökäyttäytymiseen pitäisi puuttua paljon kovemmin ja paljon aiemmin. Jotenkin vaan meidän koululaitoksemme menee aina kusipäiden ehdoilla.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Morning

7.9.2007 12:15

Aika ikävää todeta edeltävistä kommenteista, miten kyynisesti tarkkislaisiin voidaan suhtautua. Vaikka kyseessä onkin vain pari kommenttia niin ne kuvaavat melko hyvin yleistä suhtautumista erityisopetusta tarvitseviin nuoriin. Ja mikä pahinta, ei ajatella yksilöitä vaan kaikki ovat samaa massaa jota syrjitään -jopa julkisesti.

On todella hyvä että entisten tarkkislaisten menestys huomioidaan esim tässä artikkelissa. Se antaa ehkä toivoa muillekin ja myös vanhemmille jotka painiskelevat näiden asioiden parissa. Elämä ei ole menetettyä elämää, vaikka kouluelämään sopeutuminen olisikin tuottanut vaikeuksia. Ehkä se onkin niin, että näillä nuorilla on lahjakkuutta nähdä asiat pyöreästi, vaikka opetus vaatii neliskulmaista näkemystä. Hyvä jos tällaisista asioista syntyisikin enemmän valaisevaa keskustelua.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

kansalainen A

7.9.2007 13:08

Itsekin kiinnitin huomiota siihen, että artikkelissa häiriköiden tekemisiä käsitellään kuin ne olisivat jotain sankaritekoja ja oikeutettuja.

Toivottavasti tuo käsitys syntyy ainoastaan toimittajan kysymyksenasettelusta tai sanavalinnasta kun näitä tarkkislaisia on haastateltu. Muuten on äärimmäisen arveluttavaa jos lyömistä tai muuta häiriköintiä muistellaan oikeutettuna asiana.

Jos nämä julkkikset nyt edes ilmaisisivat että tekivät väärin, olisivat kasvaneet tarkkisajoista hieman.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Morning

7.9.2007 13:54

Mielestäni kaikkien kertomusten loppulauseesta kuvastuu asenteenmuutos positiiviseen suuntaan eikä kenenkään kertomus idealisoi nyrkkitappeluita ja kolttosten tekamistä kouluvuosina. Kaikki tuo on lukijan omaa tulkintaa.

Sitäpaitsi olisi aika hullua kirjoitella julkisia anteeksipyyntöjä kaikista tekemisistään. Mikään ei ole niin yksiselitteistä, että voitaisiin sanoa toisen osapuolen olevan pelkästään hyvä ja toisen tehneen kaikki rikkeet vaan kaikki on tavallaan molemminpuolisen vuorovaikutuksen tulosta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Elsewhere

7.9.2007 14:43

Pienikokoisena ja hiljaisena olin yleensä peruskoulussa ensimmäisenä kaikenlaisten urpojen idioottien kiusanteon kohteena. Silloin itkin itseni iltaisin uneen, nykyään olen jo löytänyt oman sisäisen vahvuuteni eikä minun silmilleni enää hypitä. Mutta toivon silti, enkä edes kovin salaa, että kaikenlaiset häiriköt vietäisiin saunan taakse ja annettaisiin selkään oikein isän kädestä. Lauta, jossa on muutamia ruosteisia nauloja, niittivyö tai kenties perinteinen sukkasaippua.. mm...

Häiriköinti on aina yksilön valinta, oli sitten "käytöshäiriöinen" tai "erilainen" ja muiden pitää antaa elää omaa elämäänsä rauhassa. Ymmärrystä voi antaa, kunhan moiset sosiaalitapaukset viedään jonnekin kauas pois häiritsemästä muiden elämää.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Himpula3

7.9.2007 16:10

Mutta tuossa artikkelissahan puhutaan lapsista ja nuorista. Sellaisista joilla on vaikeuksia. Pointti ei kai ole oikeuttaa muiden kiusaamista vaan sanoa että vaikeuksista voi selvitä ja vaikkei ole 'normaali' voi pärjätä elämässä. Sama pätee muihinkin kuin tarkkailuluokkalaisiin.

Toisten vahingoittamiseen pitää tietysti puuttua lujasti, mutta niin ettei ketään leimata loppu iäkseen.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

3-kymppinen ope

8.9.2007 23:04

Samaa mieltä olen kuin Koulu jo onneksi ohi. Hieno kommentti. Tällaisia artikkeleita on ollut viime vuosina ihan liikaa. Tarpeettomampia kuin venäläinen perseensuristin.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Heippaope!

10.9.2007 09:27

3-kymppinen ope. Jos ajattelet todella opettamistasi lapsista, että ne ovat huoranpenikoita, olet väärällä alalla. Vaihda siisteihin sisähommiin.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

opeopiskelija

10.9.2007 22:13

Kyllä minustakin on hienoa, että tarkkiksista tehdään juttuja ja heitä pidetään tavallisina ihmisinä (mitä he tietysti ovatkin). Jos lapsi on väkivaltainen tai ongelmakäytöksinen, asian hoitaminen on aina aikuisen (open, vanhempien jne.) vastuulla. Sekä kiusaaja että kiusattu ovat kärsiviä lapsia, jotka tarvistevat apua, joskin hiukan erilaista.

Ja muutenkin, aikuiset, menkää itseenne, kun tuomitsette ihmisiä lapsuus-/nuoruusajan vihanpurkausten perusteella! Näidenkin väärinymmärrettyjen kauhuoppilaiden takana on upeita ja haavoittuvaisia persoonia.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Opeopiskelijalle

11.9.2007 09:31

Hienoa opeopiskelija. Olet ymmärtänyt opeuden syvimmän olemuksen. Sinusta tulee varmasti hyvä opettaja.
Tämä voi olla kärjistys, mutta minusta tuntuu että liian moni opettaja ja sellaiseksi haluava haluaa vain ymmärtää niitä oppilaita, jotka ovat samanlaisia kuin he itse koulussa. Tosiasiassa luokalle mahtuu kuitenkin kaikenlaisia oppilaita, joilla on kaikenlaisia vanhempia ja ne kaikki pitäisi saada oppimaan. Nekin, jotka ärsyttävät opettajaa.
On inhimillistä, ettei opettaja pidä kaikista oppilaistaan. Ongelma on se, että he tuovat sen julki niin että oppilas huomaa sen (esimerkiksi soveltamalla erilaisia rangaistuskäytäntöjä eri oppilaisiin) tai puhumalla halveksivasti esimerkiksi yksinhuoltajistan vanhempina tai ei-akateemisista vanhemmista. Valitettavasti monella opettajalla tuntuu olevan kovinkin pikkusieluinen arvomaailma.
Kyllä sen muistaa itsekin kouluajoistaan, että parhaiten kuri pysyi luokassa, jossa opettaja oli oikeudenmukainen, reilu, mutta tiukka.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Väärä viesti...

12.9.2007 01:53

Juttu antaa nuorille sellaisen väärän viestin, että aivan sama, miten kouluaikasi riehut, rokkitähdeksi pääsee kyllä paskoillakin papereilla. Nykykersojen toiveammatti on julkkis, paskaako siitä koulusta välittää kun nuokin on päässy julkkiksiksi ja staroiksi, vaikka pistivätkin kouluaikana ranttaliksi. Miks siis munkaan pitäis mitään f*ckin läksyjä lukee...
Huono juttu minusta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Vahinko-

13.9.2007 19:40

Ei se lihaksi tullut, puheeksi jäi.
Paha mies, paha, paha, onneton, se sama saatanan äijä.
10 pistettä, pääskytorni.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

ukuli

14.9.2007 15:15

neljännen jälkeen en lukenut läksyjä, häiriköin tunnilla, lunttasin kokeisiin, kiusasin maikkoja ja muita oppilaita. Yläasteella polttelin vessassa, join välitunnilla kaljaa ja haistelin liimaa. Tarkkista ei siinä pikkukylässä ollut. Englannin opettelin Iron Maidenin ja Mötörheadin levyiltä. Lukio jäi kesken.
Nyt olen jo kymmenen vuotta, kaupallisella alalla, aluepäällikkönä, noustuani siihen ennätysmäisen nopeasti, oltuani jonkun aikaa firman paras edustaja.

Ajan BMW:llä ja asun omakotitalossa.

Olin viime viikolla liikematkalla Lissabonissa ja pojan opettaja kehui, kuinka niistä, jotka ahkeroivat koulussa tulee vanhempana onnistujia jotka pääsevät matkustelemaan ulkomaille ja kuinka huonolla keskiarvolla ei pääse mihinkään. Poika kertoi opettajalle minun olevan liikematkalla ulkomailla, johon opettaja kertoi minun olevan esimerkki onnistujasta. Poika tietää menneisyyteni, joten hän purskahti nauramaan.

En kadu mitään, mitä tein murrosiässä ja voin ylpeydellä kertoa eläneeni täysillä, samaan aikaan kun jotkut pienipalkkaiset ekonomit taivuttelivat kusi sukassa ruotsin verbejä.
Jos on älliä, niin turha koulutus on sucks. Tarkkis on hyvä paikka älykäälle nuorelle. Se pelastaa monen elämän.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

---------------

14.9.2007 18:55

Ukuli, tuo ehkä toimi ennen vanhaan, että ilman koulutusta pikkuhiljaa noustiin uralla ylemmäs, mutta kyllä ne nykyään niitä papruja vaatii moneen paikkaan...Muutamaa onnenpotkua lukuunottamatta pelkillä peruskoulun papruilla pääsee korkeintaan siivoamaan...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

koulu onneksi jo ohi

14.9.2007 22:02

Jos et ukuli kadu sitä että käyttäydyit kusipäisesti muita kohtaan nuorena, niin se osoittaa miten mätä olet edelleen. Aiotko yllyttää pojastasi samanlaisen? Tuleekohan hänestäkin kaltaisesi poikkeustapaus aikuisena vai tuleeko parin vuosikymmenen päästä retkupoikasi säännöllisesti hakemaan ryyppyrahoja isäpapaltaan?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Tutkijat

4.8.2020 13:24

Psykopatia on vahvasti periytyvä ominaisuus.

Yläpuolella

15.9.2007 10:15

Vaikkakin olen samaa mieltä siitä ettei hyvä keskiarvo koulusta takaa mitään elämässä, niin UKULI, olethan kyllä laho nupistasi jos väität että tarkkis on hyvä paikka älykkäälle nuorelle miehelle?! Kusipäitä siellä enimmäkseen on ja syystä. Oma isäni oli opettajavuosinaan mm. tarkkiksen opettaja ja kyllähän siellä luokassa ongelmat tiivistyvät! -Ja se että tuo uuvatti Koivunen on siellä ollut ei yllätä yhtään, heh.
-Täytyy vain muistaa etten nyt siis puhu tyhmyydestä koska tarkkikselta siis löytyy kyllä älykkäitä(kin) oppilaita, vaan nimenomaan siitä että ne kaikkein KÄTELTÄVIMMÄT LAPASET, VASEMMALTA JA OIKEALTA TURPAAN VEDELTÄVÄT KUSIPÄÄT SIELLÄ ASUVAT! -Ja mitä iloa menestymisestäkään on jos sen aikana ei ole mitään oppinut UKULI? Taidat vaan olla sama öykkäri edelleen, nyt vaan Bemarin ratissa. Jos sinulla yhtään älyä oikeasti olisi niin et paljoa tarkkiksella ololla pullistelisi junttiurpo!
Ans ku arvaan... Kultaa kaulassa ja pari kivisormusta...takatukka?! :D:D

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Yläpuolella

15.9.2007 10:16

Vaikkakin olen samaa mieltä siitä ettei hyvä keskiarvo koulusta takaa mitään elämässä, niin UKULI, olethan kyllä laho nupistasi jos väität että tarkkis on hyvä paikka älykkäälle nuorelle miehelle?! Kusipäitä siellä enimmäkseen on ja syystä. Oma isäni oli opettajavuosinaan mm. tarkkiksen opettaja ja kyllähän siellä luokassa ongelmat tiivistyvät! -Ja se että tuo uuvatti Koivunen on siellä ollut ei yllätä yhtään, heh.
-Täytyy vain muistaa etten nyt siis puhu tyhmyydestä koska tarkkikselta siis löytyy kyllä älykkäitä(kin) oppilaita, vaan nimenomaan siitä että ne kaikkein KÄTELTÄVIMMÄT LAPASET, VASEMMALTA JA OIKEALTA TURPAAN VEDELTÄVÄT KUSIPÄÄT SIELLÄ ASUVAT! -Ja mitä iloa menestymisestäkään on jos sen aikana ei ole mitään oppinut UKULI? Taidat vaan olla sama öykkäri edelleen, nyt vaan Bemarin ratissa. Jos sinulla yhtään älyä oikeasti olisi niin et paljoa tarkkiksella ololla pullistelisi junttiurpo!
Ans ku arvaan... Kultaa kaulassa ja pari kivisormusta...takatukka?! :D:D

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

sinulle Ukule

16.9.2007 09:57

maalisen kertymän jääminen käteesi ei liene todista sitä, että olisit ihminen. SIKA.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

isäntä

16.9.2007 17:54

Kaikki helvetin luuserit täällä on taas aukomassa nuppiaan. Ei menestykseen tarvita korkeakouluakateeminylioppilas-tutkintoja. Itse kävin tarkkiksen, keskiarvo oli 6,8 jolla mentiin ammattikoulun metallipuolelle. töitä riitti, kun osas hitsata. laman aikana perustin firman, joka vuokras keikkamiehiä norjaa. Lopulta tuli rakennettua tänne tampereen kupeeseen oma halli ja kaks vuotta sitten palkkasin konttoriin tyttösen, jota olin kiusannut koulussa aika ankarasti. oli kiitollinen, kun sai vaikinaisen paikan vaikka oli yh ja kaks lasta.
niin että luuserit, olette maistereita tai ette, suksikaa veehen. oma on ongelmanne, jos ette koulussa osanneet pitää puolianne. ette näköjän osaa pitää nytkään.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

ukuli kommentoi

16.9.2007 18:34

Kyllä se on niin, että jos on turpiinvedettävä nössö jo koulussa, niin sitä on sitten aikuisenakin, oli kuinka "akateeminen" hyvänsä. Kun minusta tuli aluepäällikkö, oikein huvitti katsella firmassa kauemmin olleiden YO-pohjaisten luusereitten ilmeitä. Onneksi tämä kaikki on nykyaikaa: firmat vaatii tulosta ja jos teet sitä, etenet urallas, oli sitten sun koulutus mitä hyvänsä. Mitä terävimmät kyynerpäät, sen parempi. Ja se on opetus, jonka voi opettaa omille pojillekin.
Niistä nössöistä, joita tuli rääkättyä koulussa ei yksikään ole siinä asemassa, että ne voisivat olla edes jonkinlainen este. Nössö on nössö ja pysyy nössönä. Jos sulle on tehty mopokaste, kastamalla pää vessanpönttöön, niin se tehdään sulle jatkossakin.
Maailma on kova ja vain vahvat pärjää.
Tarkis on hyvä asia, koska se takaa kaikille peruskoulutuksen. Siellä on paljon sellaista väkeä, jolla on kotona ongelmia. Kun ne sitten joskus muuttaa pois kotoa, aikauisten maailmaan, jossa he voivat itse vaikuttaa mihin suuntaa heidän elämänsä menee, niin heillä on edes jonkinlaiset mahdollisuudet pärjätä tässä kylmässä maailmassa. Ja kuten ISÄNTÄ tossa edellä kirjoitti, niin joku niistä voi olle sinun, arvoisa akateeminenluuseri, pomo, se jolle SINÄ teet töitä ja jonka päätökset vaikuttavat siihen, kuinka SINÄ maksat asuntolainasi ja lastesi koulutuksen...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Öykkärit

4.8.2020 13:31

Siinähän meillä vasta varsinainen Stalin on. Hyvä esimerkki kuitekin siitä, että ihmisen on opittava puolustautumaan kaikenmaailman sikailijoita vastaan sillä kyllä niitä maailmassa loputtomiin riittää muuallakin kuin jääkiekkokaukalossa.

Kriitikko

17.9.2007 11:35

Voihan se olla jonkun mielestä suuri asia, että on päässyt aluepäälliköksi tai oikein perustanut firman.

Mielestäni nuo ovat aivan ok juttuja ja normaalia elämää, mutta kertoo aika paljon tyypistä, jos toistelee noita juttuja suurina saavutuksina -- mitä ne varmasti ovatkin entisiin luokkakavereihinne verratttuna....

Enkä muuten ottanut turpiin teiltä silloin ja vielä vähemmän nykyään. Yksi kavereistani oli myös tarkkislainen ja omalla tavallaan hyvinkin lahjakas kaveri, mutta hän kyllä sittemmin meni sitä tavanomaista tarkkislaisen "urapolkua"

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

jhallis

17.9.2007 17:18

jippu? kuka vitun kippu?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

joojadani

17.9.2007 17:21

Heil islam! Heil Hitler! kaikki koulutus on perseestä!!!! Se on vain ihmisen yritystä olla Jumalaa viisaampi!

Koulutus on haram!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Raksamiehiä on monenlaisia...

18.9.2007 02:09

Ite olin koko kouluajan kaikkien kiusaama, pieni kun olin ja oli silmälasit ja hammasraudat. Etenkin muistan yhden ison tyypin, joka terrorisoi koko koulua. Älyä oli suunnilleen saman verran kuin kuolleella koiralla. Itse eristäydyin nurkkaan ja keskityin opiskeluun. Mutta kääntyy se onni joskus meikäläisenkin eduksi. Luin itteni insinööriksi ja pääsin lopulta kaupungille tekniseen toimistoon pikkupäälliköksi. Ja mikä riemu oli n puolitoista vuotta sitten, kun papereista huomasin, että se kouluaikojen apina haki rakennuslupaa omakotitalolle! Loput voittekin arvata.. Ei en hylännyt sitä suoraan, vaan pidin hauskaa koko kesän tehden yllätystarkastuksia ja hyläten aina mitä sattui mieleen tulemaan. Ja apina apinamaisine sukulaismiehineen kuvittelivat että hartiapankki meiningillä on helppoa tehdä talo.. Laskeskelin että kyllä siinä helposti 8000-10000 erkkiä tuli talolle lisähintaa.. Puurtakoon paskaniska joka pennin eteen! Minkä taakseen jättää sen edestään löytää.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Huh huh

18.9.2007 10:24

Ei voi kun syvään huokaista tätä ketjua lukiessa. Ollaanko me ihmiset ihan oikeasti tällaisia?? Kateus ja kostonhimoko ovat ainoa eteenpäin vievä voima? Loistavaa lahjakkaat tarkkislaiset että olette kouluvaikeuksistanne huolimatta löytäneet yhteiskunnassa paikkanne!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Huhhuhille

18.9.2007 11:58

Hyvä huh huh!
Olen samaa mieltä kuin sinä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Justiin joo

18.9.2007 14:11

jaa etta oikein aluepaalikko .... No kylla olet jo isopamppu. voi tottoroo. Normaali koyha duunari, ja taalla yrittaa Isotella. Koyha :D (ja jos huomaat itsellani ei ole scandinaavi nappaimmia joten voi kertoa, etta jotkut on maailmalla ehka jopa pitemmalla kuin Lissabonissa) koyha duunari.. Aluepaalikko naurettavan heikko duuni.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Me, i and myself

18.9.2007 15:26

Jospa kaikki keskittyisivät enemmän siihen mitä itse on ja tekee, niin maailma olisi pikkasen parempi paikka.

Mulle on ihan sama mitä kukin tekee kuhan se ei vaikuta minun elämääni. Pyrin itsekin siihen, että jos teen asioita "väärin" niin teen väärin siten ettei se vaikuta muihin.

Jos kaikki laittaa energiansa tuohon kateellisuuteen, keulimiseen ja hihojen polttamiseen, silloin voi käydä niin, että elämä onkin ohi jo ennekuin huomaakaan. Sitten vihaisena vaarina tiuskii kaikkitietäväisenä nuorison huonoista käytöstavoista jokaisen marketin edessä klo 7!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

sivusta seurannut tavis

19.9.2007 12:03

Oman luokkani kohdalla on ainakin poikkeuksetta käynyt niin, että häiriköt ja luokan kingit ovat nyt pohjalla: vankilassa, päihderiippuvaisia, paskahommissa jne.

Sanoohan jo järki, että jos kulutat yhdeksän vuotta kiusaten opettajaa ja muita oppilaita, niin onhan aikansa paremmin käyttäneellä huomattavasti paremmat valmiudet pärjätä elämässä.

Totta kai toivoisin, että luokkani tarkkiksilla menisi paremmin. Enkä tarkoita nyt välttämättä taloudellista menestystä vaan onnellisuutta ja normaalia elämää. Mutta tosiasia on, että harva tarkkis pystyy muuttamaan elämänsä suunnan.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

----------------

19.9.2007 21:52

Kai tuolla ukulin mainitsemalla kyynärpäätekniikalla taloudellisesti/materiaalisesti pärjää, mutta tekeekö maallisen mammonan haaliminen ja toisten hyväksikäyttö ihmisestä todella onnellisen? Entä henkinen elämä? Toisten arvostus lähtee omasta itsetunnosta (tai sen puutteesta, niinkuin ukulin katkeruuden ja uhon asteesta voi päätellä).

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

ukuli vastaa

20.9.2007 09:57

Joopa joo taitaa hieman liioitella. Voi olla olet käynyt peräti Virossa. Windowsiin saa skandinaaviset merkit (åäö) asetuksista. Yleensä ulkomailla työskennelleet, kuten minä, tietävät sen.
Ja mitä tämä edellinen tietää mun henkisistä arvoista? Business is business ja vapaa-aika on sitten eri juttu. Pointti kuitenkin on, että kaikki tarkkislaiset eivät ole luusereita, vaan heidät on saattanut ajaa tarkkiselle jokin heistä riippumaton seikka (joutuminen opettajan silmätikuksi, vaikeudet kotona, klukihäirö yhdistettynä ADHD:n), ja tarkkis antaa monelle mahdollisuuden pärjätä tässä yhteiskunnassa, riippumatta siitä, minkäläiset lähtökohdat heillä on.
Kannattaa muistaa, että murrosiän vilkkaus saattaa johtua ylimääräisestä energiasta, joka säilyy sitten koko elämän ajan. Monet menestyneet yrittäjät ovat varsinaisia elohiiriä. Ei ole ylä-asteikäisen vika, ettei koulu osaa kanavoida murkkuikäisen energiaa oikein.
Samaten tunnilla häiriköinnin takana voi olla se, että asiat menee kaaliin helpommin kuin monella muulla. Eli se että takana istuva köriläs pommittaa edessä istuvaa hiirtä kuminpaloilla voi osoittaa että köriläällä on vain tylsää.
Mutta sama se. Oli jokin aika sitten luokkakokous ja oikein huvitti, kun luokan nössöt, jotka ovat nytyisin joitain perusinsinöörejä, tulivat paikalle riisikupeilla, ja minä, josta ei heidän mukaansa pitänyt tulla yhtään mitään, manasin, kuinka bemun uusi diesel-kuutonen ei ole ollenkaan niiiiin tehokas, miltä paperilla lukee.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Terveesti ylpeä

20.9.2007 10:31

Ukuli: Kuinka paljon nuo "luokan nössöt" sua kouluaikoina kiusasivat? Eivätkö hyväksyneet joukkoon ja puhuivat pahaa selän takana?
Jätä tuo katkeruus taaksesi ja ole onnellinen siitä mitä olet saavuttanut. Itsetuntoasi et paremmaksi saa muilla pönkittämällä. Se pitää lähteä rehellisestä arvostuksesta omaa työtä ja persoonaa kohtaan. Ikävä että sinulta se puuttuu, kun rahkeet terveeseen ylpeyteen olisi.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Terveesti ylpeä..

20.9.2007 11:06

Hyvä kommentti.
En ollut koulussa nössö, no ehkä häiriköin kyllä, mutta en juuri ainakaan mielestäni paljoa kiusannut ketään. Minua kyllä satunnaisesti kiusattiin (kuten varmaan kaikkia). Olen tuon "trauman" selvittänyt. Koulussa kaikki ovat kuitenkin lapsia, rajoitetulla käsityskyvyllään.

Aikuiseksi kasvaminen tarkoittaa sitä, että ottaa vastuun tekemisistään, antaa anteeksi ja ymmärtää myös toisia ihmisiä.
Sellaisia, jotka tekevät ja ovat tehneet väärin.
Sekä luokan nössöjen tai käytöshäiriöisten halvekseminen aikuisena on lapsellista. Moni asia selittyy, kun viitsii vähän tutustua taustoihin.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

lemonice

20.9.2007 19:59

Keskittymishäiriöt eivät pelkästään ilmene käytöshäiriöinä!
Eikä tarkkikselle joutuminen tarkoita aina välttämättä sitä, että on rasavilli häiriköitsijä, niin kuin jotkut täällä näyttävät virheellisesti luulevan. Voisitte ottaa asioista enemmän selvää, ennen kuin suollatte kaikenlaista puppua tänne.
On myös olemassa add:itä (ilman h:ta) ja aspergereita, jotka eivät häiriköi. He ovat adhd:n vastakohtia - he ovat "alivilkkaita", mutta voivat olla esim. aistiyliherkkiä. He eivät esim. osaa keskittyä koulussa melun keskellä. Heilläkin voi olla myös lukihäiriö tai esim. matematiikan oppimishäiriö.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

mkdsö

1.10.2007 19:50

Niin ja olihan haastattelussa erityisopettajankin, joka kokemuksen kautta tietää millaisia ongelmia tarkkisilla on. ja miten niihin pitää suhtautua.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

ukulilta terveesti ylpeälle

9.10.2007 14:42

Nössöt ei ole koskaan ketään kiusanneet. Olin jo ala-asteella isokokoinen, kovaääninen ja löin. Yläasteella meitä oli muutama kaveri, jotka oltiin KINGEJÄ, eli elimme kuten huvitti, muista vi**t. Ei me kaivattu nössöjen porukkaan. Ja miksi olisimme? aina kun oli kotibileet, kutsu tuli suoraan tai kierronkautta. Kukaan ei uskaltanut ainakaan päin naamaa sanoa mitään, eikä edes selän takana, koska joku nössön nössömpi kaveri olis kuitenkin kannellu meille, ja sen jälkeen jonkun pää ois uinut vessanpöntössä.
Myös pikku-pilluja riitti. Kuten varmaan muistat, sen ikäiset tytöt pitivät "kapinallisista", kovista jätkistä.
Sekään, että, tais olla kasilla, meidän porukka hajotettiin eri luokkiin, ei haitannut tahtia. Kun oli jo valmiiksi kovan jätkän maineesssa, sai uudessakin luokassa helposti siipeilijät mukaansa. Ja hauskaa oli.
Se miksi kerroin luokkakokouksesta ja siellä hattuilemisesta johtuu vain vittuilun halusta täällä oleville pelleille, joita kiusattiin jo koulussa ja kiusataan varmaan työelämässäkin. Loppujen lopuksi tämä teksi on enemmän tarkoitettu näille tuntemattomille niceille, jo yläasteaikana pikkuvanhoille, jotka pitävät itsään muita parempana, itkevät menetettyä lapsuuttansa, kiusattuna oloa ja nyt ylenkatsovat aiheetta kiusaajiansa, jotta tuntisivat olonsa paremmaksi. Ne teistä, jotka saitte jo ylä-asteella kokea mopokasteen, niin saatte sen kokea tänäänkin. Nössö luuuseri on aina se nössö luuseri, vaikka ikää tulisikin lisää.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

paskaluuserikingit

25.5.2011 00:00

Nimimerkki ukuli on pelkkä puhkihuorattu persereikä ja paskaa syövä vajaamielinen. Ei ole kova jätkä, vaan kusipää tuhkamuna. Häirikkörunkut hakataan ja tapetaan.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Autuaita_ovat_yksinkertaiset

25.2.2012 23:07

Ai että kiusasivat muita? Sori vaan, mä en ikinä kiusannut muita. Yksi syy tarkkikselle päätymisessäni oli, että olin tasan tarkaan ainoa, joka uskalsi puolustaa normaaliluokan nössöä luokan kovis-pissiksiä vastaan. Ja lujaa puolustinkin, mua kun ei pissisten tykkääminen tai tykkäämättä oleminen kiinnostanut silloin eikä nyt. Normaaliluokan meininki oli muutenkin ahdistavan hidasta ja tasapäistävää, eipä siinä muutakaan lystikseen keksinyt kuin pään aukominen, jotta lensi luokasta ja pääsi röökille -tai sitten vaan kävelin ulos. Kun ei huvittanut.

Tarkkiksella oli aika fiksua porukkaa, urpot kiusaajat löytyy usein ihan normaaliluokasta -joka ikisestä normaaliluokasta. Porukkaa jonka piti ylentää itseään alentamalla muita. Nuo samat tyypit tekee samaa työpaikoilla, mutta avaako ne suutaan ja sanoo suoraan ikinä mitään silloin, kun olisi aika ja paikka? Ei, ne puukottelee selkään kuten tekivät jo yläasteella...

Ja mitä musta tuli?

Lakimies. Niistä normaaliluokan pissiksistä ei tullut yhtään mitään

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi