Juha Grigori Amadeus Lundberg, 20, istuu hotelli Kämpin baarissa siskonsa Gildan, 19, kanssa. Molemmat tilaavat mehua. Amadeus ei ole aikaisemmin käynyt Kämpissä, mutta sisko on. Madonnan jumpattua suomalaiset fanit ekstaasiin Amadeuksen nuorempi sisko Gilda ja vanhempi viulistisisko Miritsa tapasivat täällä pitkäaikaisen ystävän eli tähden kanssa kiertävän Kolpakov Trion kitaristin.
”Sviitti oli siisti, mutta vielä siistimpää oli viettää aikaa hienojen ihmisten kanssa. Miritsa on kiertänyt todella paljon maailmalla soittamassa ja tuntee paljon romanitaiteilijoita. Romanit pitävät yhtä yli rajojen”, Gilda toteaa.
Romaniassa Madonnalle buuattiin, kun hän ilmoitti paheksuvansa romanien syrjintää. Kotimaassaan huonosti kohdellut romanit ovat saapuneet pari vuotta sitten Helsinkiin. Miten heitä voisi parhaiten auttaa, Amadeus?
”Työllistäminen olisi hyvä. Olen kuullut, että heille on tarjottu töitä, mutta se ei taida pahemmin heitä kiinnostaa. Rahan antaminen kadulla ei auta, vaan tuo katukuvaan lisää kerjäläisiä. Homman voisi panna nopeasti kuntoon kansainvälinen säätiö.”
Mennään sinuun. Miksi lähiöpoika alkoi laulaa tangoa eikä soittaa heavy rockia?
”No, olen ollut nollavuotiaasta asti musiikin kanssa naimisissa. Kuuntelin klassista ja menin kolmevuotiaana musiikkiesikouluun. Sitten aloitin viuluopinnot Länsi-Helsingin musiikkiopistossa. Vanhemmat vaikuttivat myös; ranskalaista ja itäeurooppalaista mustalaismusiikkia esittävässä Hortto Kaalo -yhtyeessä laulava isä ja kitaraa soittava trubaduuri-äiti.”
Millainen on heavyrokkarin mielenmaisema?
”Työläismaisema. Kahdeksasta neljään ruumiillista työtä tekevä tarvitsee aggressiota jaksaakseen. Ei siinä mitään, kaikki kunnia työläisille, mutta on laulajan duunikin kovaa. Duunari pääsee neljältä pois duunista, minä jatkan neljään aamuyöllä ja ajan sen jälkeen Kannelmäkeen.”
Gilda: ”Kannelmäki on meidän hood.”
Amadeus: ”Ei se mikään hood ole, vaan kotikulmat. No, ehkä vähän nuorempana joku kutsui hoodiksi, mutta oikeasti se on Neljäkakkosen seutu.”
Olet asunut samassa talossa Kannelmäessä koko ikäsi eli 20 vuotta. Olemme nyt Esplanadilla, kauniissa keskustassa. Miltä Kannelmäki täältä näyttää?
”Rumalta. Nykyään ei ajatella kauneutta. Uudet talot ovat halvalla kyhättyjä mauttomia paperitaloja. Täällä keskustassakaan ei ole aina katsottu, mitä kauniiden vanhojen talojen naapuriin on rakennettu. Miksei ole rakennuttu modernia uusvanhaa? Kannelmäen rumuutta ei pienenä ymmärtänyt, mutta vanhempana tajusi, että ympärillä on hirveän näköistä. Meidän taloja ei ole remontoitu eikä maalattu 20 vuoteen. Mitään ei ole uusittu eikä pahemmin korjattu. Rappujen maalaukset putoavat ja kaapinovet irtoavat, mutta kukaan ei tee mitään. Meidän talot ovat slummi, jonka olemassaolo perustuu kaupungin piittaamattomuuteen. Jos ei välitetä eikä panosteta, mitä voi odottaa? Sisäpiha kunnostettiin yhtäkkiä. Olisiko syynä se, että minut valittiin tangokuninkaaksi vai onko se sattuma?”
Gilda: ”Ei se siitä johdu! Ne ovat varmaan 30 vuotta suunnitelleet puskien leikkaamista…”
Amadeus: ”Ihminen on psyykkinen olento, ja ruma ympäristö ruokkii masennusta. Onneksi vietimme paljon aikaa enoni mökillä Hämeenlinnan lähellä. Juoksimme paljain jaloin metsissä ja uimme sydämemme kyllyydestä. Tykkäsin myös kaupungissa olemisesta, koska siellä olivat kaverit. En ole paljon pyörinyt keskustassa; en muista katujen nimiä, vain Mannerheimintien. Jossain vaiheessa oli kova juttu hengailla Steissillä. Minä en koskaan pitänyt siitä. Nykyään Steissillä ei pyöri kukaan. Pojat käyvät tyttöystävien kanssa shoppailemassa. Vapaa-ajan vietto on muuttunut paremmaksi. Mä en ollut edes kahdeksantoistavuotispäivänäni baarissa. Olen dokannut jonkun verran, mutta koskaan en ole vetänyt sellaisia kännejä, että olisin sammunut pusikkoon. Viinan kokeileminen kuuluu alaikäisenä kuvioon, mutta siihen kyllästyy nopeasti. Joka kolmas lukiolainen hyväksyy marihuanan polttelun? Se on huono. Alkoholi tuhoaa maksan ja aivot, mutta kannabis vaikuttaa käyttäytymiseen ja arkipäivän toimintaan. Psyyke on ihmisen tärkein juttu. Jollei ole päätä, ei ole häntääkään. Mikään ei ole hyvä, mikä tuhoaa ihmistä. Ihmisen pitää kehittyä, ihminen on kuin kylä, sen pitää tehdä oma juttunsa.”
Kaupunkilaislapselle luonto on autotallin tuoksu ja sade asvaltilla.
”Kyllä. Lapsena kaikki on hyvin, mutta jossain vaiheessa lähiön todellisuus tulee liian lähelle. Ihmiselle pitää antaa uskoa muutokseen. Taiteilijat ovat eri asia. Elämä ei saa olla liian täydellistä. Kannelmäessä on ollut pakko käyttää mielikuvitusta. Taide kasvaa kurjuudesta syntyneistä unelmista. Minä otin paineita tulevaisuudesta. Kävin peruskoulun, pari vuotta Kauppaopistoa ja opiskelin vuoden ammattikoulun autonmaalarilinjalla. Tangomarkkinoille lähdin mielijohteesta. Päivää ennen finaalikarsintaa laulunopettajani Jyrki Niskanen kutsui pihan mummot yksityiskonserttiin. Minä seisoin ja Jyrki soitti pianoa. ”Tässä on Tangomarkkinoiden tämän vuoden voittaja”, povasi Jyrki ja alkoi soittaa. Lauloin Olavi Virran Syvää merta, kun huomasin, että Jyrki nyyhkyttää. Syvä meri on vaikea kappale, mutta tekniikka oli napsahtanut kohdalleen. Biisi lähti lentoon. Jyrki keskeytti ja meni käymään veskissä. Löysin miehen nyyhkyttämästä täysillä.”
Tätisi on Anneli Sari ja isäsi on Taisto Lundberg. Setäsi on Hortto Kaalon Feija Åkerlund. Kerro suvustasi.
”Meitä on syntynyt isälle kolmessa sarjassa. Nelikymppisillä veljillä on omat perheet ja lapsia. Sitten tulemme minä ja Gilda, ja viimeisenä nuorin siskomme Miritsa. Frankilla ja Markolla on Hannele-äiti, minulla ja Gildalla on Maarit-äiti ja Miritsalla on Aila-äiti. Meillä on sama isä. Taisto on ollut aika orja. Niin, meidän äiti on siis valkolainen. Minä olen monikulttuurinen, koska olen elänyt kahdessa kulttuurissa. Tiedetäänköhän Suomessa mitä sakkia mustalaiset ovat. Eräs lehti kirjoitti: Amadeuksen isä on aina ollut suomalainen, ja hän itse puoliksi romanialainen, mutta viimeisen vuoden täysin suomalainen. No, olen ollut aina yhtä suomalainen kuin muutkin yli viisisataa vuotta täällä asuneet romanit ja saanut sekoitukseen lisäksi pärskähdyksen perussuomalaisuutta! Olen etsinyt itseäni. Välillä käytin suoria housuja, mutta nyt olen käyttänyt farkkuja jo vuoden. Romaniveri näkyy ulkonäössäni ja musikaalisuudessa. Enkä piilottele sitä. Venäjänromanialaisen isoisoäiti Dagmarin puoleinen suku on musikaalista ja heillä on vahvat kasvonpiirteet. Meillä on koukkunokka ja pienet silmät.”
Näin vähän aikaa sitten Kampissa kaksi pitkää ja komeaa romanityttöä heimopuvuissa.
”Samettihameet ovat raskaita ja niiden käyttäminen vähän vanhanaikaista. Heimopukuja ei oikein käytetä enää muualla kuin Suomessa. Jokainen päättää itse mustalaisvaatteiden käytöstä. Heikki-vainaan puolelta Hällforsit käyttävät. Tuula, Anita, Anneli, Taisto, Väinön sisarukset ja lapset. Romanipuvun moderni versio on siisti vaateparsi: kauluspaita ja pikkutakki. Romaneilla on omat säännöt. Ne ovat yhteisön sisäisiä, eikä niitä ole syytä enempää hehkuttaa. Romanit ovat kuin intiaaneja. Tavat ovat vuosisatoja vanhoja ja niin hyvin muistissa, ettei niistä tarvitse tehdä kirjaa. Maailma muuttuu ja romanit muuttuvat, mutta yhteisön perinteet säilyvät.”
Isoisäsi Juhani Pesonen on vuorineuvos, SOK:n entinen pääjohtaja, Wihuri Oy:n pääjohtaja, Huhtamäki Oy:n johtaja ja diplomi-insinööri.
”Vaari on kova tekijä. Luin kerran vaarin cv:n. Siihen meni tunti! Olemme jatkuvasti vaarin kanssa tekemisissä. Gilda on menossa sinne siivoamaan. Vaarilla on vanhan ajan kasvatusihanteet. Hänen mielestään elämässä ei saa mitään ellei tee kovaa työtä ja näe vaivaa. Isoisän ja isoäidin luona ei saanut pitää kyynärpäitä pöydällä ja ruoka piti syödä loppuun. Vaarin puolelta saamani rikkaudet ovat henkisellä puolella. Ja onhan hän myös haka laulamaan. Muistan, miten vaari lauloi kaikki automatkat hienolla äänellään. Ja laulaahan hän yhä, vaikka on kahdeksankymppinen.”
Oliko vaari vihainen ylinopeussakoista?
”Ei. Hänelläkin on aika herkkä kaasujalka. Lehdet liioittelevat ja valehtelevat, mutta nettikirjoittelijat ovat pahempia: Hyi, katsokaa mitkä silmät Amadeuksella on, pirun silmät. Kuvassa minulle oli editoitu sarvet päähän. Hah.”
Mitä sanoisit niille, jotka kohtaavat rasismia?
”Jokaisella ihmisellä pitää olla sen verran itsekunnioitusta, ettei ota kaikkea itseensä vaan jättää jotkut jutut arvottomiksi. Kannattaa olla avoin kaikelle ja suhtautua ihmisiin ystävällisesti. Tasa-arvo on sitä, ettei ihmistä värin tai rodun perusteella suosita eikä yliymmärretä vaan kaikkia kohtaan käyttäydytään samalla tavalla. Jotkut etniset ryhmät voivat käyttää erilaisuuttaan hyväkseen. Se on rasismia.”
Paavo Westerberg on tekemässä elokuvaa idolistasi Olavi Virrasta. Kuka olisi paras Virta?
”Arvaa mikä olisi kiva juttu? Minä osaan laulaa vanhalla tyylillä. Naamaa pitäisi vähän vaalentaa ja kulmia ohentaa, mutta. Gilda hei, pystyisikö minusta tekemään Olavi Virran? Harvoin näyttelijät muistuttavat oikeasti näyttelemiään tosielämän hahmoja. Virran biiseillä on hienoja nimiä. Pidän erikoisista, vanhoista sanoista. Suomen kieli on hieno haltijakieli, jota kannattaa käyttää hyväksi. Laulu on kuitenkin eri asia kuin puhuminen. Melankolian riemut? Melankoliaa on käytetty niin paljon, että se on alkanut kuulostaa joltain lsd:ltä.”
Sulla on satavuotiaan silmät, joissa on lapsen pilkettä.
”Lapsenmieli tarkoittaa sitä, että kehityt, elät, ajattelet ja olet luova. Olisin ennemmin lapsi kuin aikuinen. Pelkään, että olen liian aikuinen, tylsä aikuinen. Lapsilla on kivempaa.”
File: Amadeus
- Syntynyt: 29.3.1989
- Juoma: Kylmä maito
- Auto: Mercedes Benz C-sarjan 320-CDI
- Tuoksu: Laventeli, Armani Code
- Kello: Kullanvärinen Leijona
- Siviilisääty: Seurustelee
Jaa/ei/poissa
Paljastamme Amadeus Lundbergin yhteiskunnallisen vakaumuksen
Pääkaupunkiseudun kaupungit yhdistettävä: POISSA
Väkevien alkoholien mainonta sallittava: POISSA
Perintövero poistettava: JAA
Turkistarhaus kiellettävä: JAA
Skientologialle annettava uskonnon asema: POISSA
Alkoholiveroa korotettava: POISSA
Seksin alaikärajaa laskettava (nyt 16 vuotta): EI
Nuuskan myynti sallittava: EI
Kirjojen alv:tä laskettava: JAA
Subjektiivinen päivähoito-oikeus poistettava: EI
Kaupunkijoukkoliikenne ilmaiseksi: JAA
Televisiolupamaksu poistettava: POISSA