Autoilun sähköinen tulevaisuus

City tutustui Suomen suurimpaan autotapahtumaan.

Auto 2016 -messut.

City lähti BMW 225xe -lataushybridillä tutustumaan Suomen suurimpaan autotapahtumaan, jollainen järjestettiin edellisen kerran 10 vuotta sitten. Autoala on kitkuttanut pitkään syvässä alhossa, mutta nyt romutuspalkkioiden ja autoveron alennusten myötä uudet autot ovat jälleen alkaneet tehdä kauppansa. Tämä mahdollisti messujen järjestämisen pitkästä aikaa ja autonaiset sekä -miehet kiittävät.

Messuhalli oli täynnä toinen toistaan kiiltävämpiä menopelejä yli 30 eri automerkiltä. Vaikka todellisia uutuusmalleja, kuten Skoda Kodiaq, Kia Niro, Honda Civic, Nissan Micra tai Hyundai Ioniq, oli varsin vähä näytillä, erilaiset sähköä hyödyntävät hybridit, lataushybridit ja täyssähköautot olivat näyttävästi esillä. Toyotan ja Lexuksen henkilöautovalikoimasta oli esillä vain erilaisia hybridejä ja tuntuikin, että kaikki valmistajat, joilla oli jotain sähköistä tarjolla, olivat tuoneet mallit esille.

Vaikka iäkkäämmältä messuväeltä kuuli kommentteja, että sähköautot ovat typerää vouhotusta, akut eivät kestä mitään, eikä käytettyä sähköautoa osta kukaan, näyttää sähköisen liikkumisen valikoima kasvavan vauhdilla. Kohta jokaiselle autonostajalle löytyy sopiva hybridi- tai sähköautovaihtoehto ja moni joka rohkenee kokeilla, jää koukkuun – kukapa ei nauttisi hiljaisuudesta ja edullisesta "menovedestä", maailman pelastamista unohtamatta. Vanhat valmistajat ovat muuttaneet mallejaan hätäisesti sähköiseksi Teslan vanavedessä, mutta muutaman vuoden päästä heiltäkin alkaa tulla alunpitäen sähköiseksi suunniteltuja malleja myyntiin. Odotamme niitä suurella mielenkiinnolla.

Toki messuilla esiteltiin myös raakaa, bensiinistä ammentavaa voimaa. Annetaan kuvien puhua puolestaan.

Toyota C-HR Hybrid.

Mitsubishi Outlander PHEV -lataushybridi.

Kia Nirosta ei arvaisi sen olevan hybridi.

Lexus RC300h Hybrid -urheiluauto.

Tällaisia alkaa löytyä yhä useamman auton takakontista. Papukaijamerkki, jos tiedät mistä automallista kyse.

Renault Zoe -täyssähköauto.

Audi Q7 e-tron -lataushybridi. Nyt myös espoolaiset katumaasturimiehet voivat saada synninpäästön.

Myös perheen pienimmille löytyi sähköautoja. Hinta vain reilut 300 euroa. Lahjavinkki?

Hyundai Ioniq Hybrid kilpailee Toyota Priuksen asiakkaista.

Hyundai Ioniq Electric -täyssähköauto.

BMW i8 -lataushybridi, jonka myös Robin valitsi edulliseksi ensiautokseen.

Mercedes-Benz GLE 500 e 4MATIC -lataushybridi auttaa katumaasturifaneja pelastamaan maailman.

Renault Twizy on erikoisen näköinen kahden hengen sähköauto, jonka voi rekisteröidä myös mopoautoksi.

Volkswagen e-Golf todistaa, ettei täyssähköauton tarvitse näyttää erikoiselta.

Skoda Kodiaq Suomen ensiesittelyssä.

Vanhoilla merkeillä on vielä paljon hiottavaa hybridien ja sähköautojen käytettävyydessä, vai mitä mieltä tästä kyttyrästä?

Nissan Leaf -sähköautolla voi pelata myös jalkapalloa.

Näyttö paljastaa Toyotan koeajoautojen kulutukset ja sähköllä ajon määrän. Lisää tällaista pelillisyyttä kannustamaan taloudelliseen ajotapaan!

Kolmas ympäristötietoinen vaihtoehto golfkamojen kuskaamiseen: Porsche Cayenne S E-hybrid. On samalla mallisarjan edullisin versio, vaivaiset 101 385,70 euroa.

Messujen kallein auto kulkee bensiinillä: Ferrari 488 Spider, hinta 441 600 euroa + toimituskulut, joiden suuruutta ei mainita.

Suosittelemme