Ihana, kamala ysäri

Mistä lähtien ysäristä on kulunut jo niin kauan, että sitä saa luvalla fiilistellä?

Ysäriä leffassa ja festareilla

Ysäriliikehdintä konkretisoituu lähitulevaisuudessa kahden aiheelle vihkiytyneen festarin ja ysäridancelle kunniaa tekevän leffan muodossa. Himos-festareiden tyypit olivat itse innoissaan ysäristä ja päättivät pari vuotta sitten pistää pystyyn ysäridancelle omistetun Jysäri-festarin. Paikalle odotettiin vaatimattomasti väkeä, mutta syntyikin ryntäys, joka teki järjestäjille selväksi, että muitakin kiinnostaa ja heinäkuun alussa järjestettävä festari on ollut menestys siitä lähtien.

Helsingissä herättiin ysärifestariin hetkeä myöhemmin, mutta tälle vuodelle Suvilahden We Love 90’s tulee isoilla panoksilla, sillä ohjelmaa on laajennettu dancen ulkopuolelle ja messiin tulee Ressu Redfordin, Natalie Imbruglian ja Coolion kaltaisia aikansa kuvia.

Never-Ending Dream on ysäridancesta kertova dokumenttielokuva, joka sai joukkorahoituksensa 20 000 euron minimitavoitteen täyteen. Dokkarin ohjaa mainion Tavarataivas-dokkarin tekijä Petri Luukkainen ja sen käsikirjoittaa ylistetyn Kaspar Hauser -näytelmän kirjoittaja Johannes Ekholm, joten ainakin tekijätiimin puolesta voimme odottaa kiinnostavaa nostalgiaa.

Ysärin oleelliset aikajanalla:

  • 1990: MC Hammerin salihousut videolla U Can’t Touch This
  • 1990: Anna Abreu syntyy
  • 1991: Miss Suomeksi valitaan Tanja Vienonen (Karpela-Saarela-Karpela)
  • 1991: Uuno Turhapuro, herra Helsingin herra on vuoden katsotuin elokuva
  • 1992: Saippuasarjan Kauniit ja rohkeat ensiesitys Suomen televisiossa
  • 1992: Simo Rantalainen ja Jari Sarasvuo ryhtyvät juontamaan Hyvät, pahat ja rumat talk show’ta
  • 1993: Hätänumero 000 vaihdetaan numeroon 112
  • 1993: Backstreet Boys perustetaan
  • 1994: “Kylä lähtee!” Tamperelaishuumorin sanansaattaja Kummeli  (1991-) elää huippukauttaan
  • 1995: Radiokanava KissFM perustetaan
  • 1995: Nuortenohjelma Jyrkin ensiesitys televisiossa
  • 1995: MM-95, #neverforget
  • 1995-1996: Amatsonia-keskusteluohjelma alkaa, ja sitä juontavat Yazka ja Marianne Heikkilä
  • 1996: Miss Suomeksi valitaan ruskea tyttö Lola Odusoga (nyk. Wallinkoski)
  • 1996: Ensimmäinen Ikea avataan Suomeen
  • 1996: Tupac Shakur kuolee
  • 1997: Suomalainen huume-elokuva Sairaan kaunis maailma ilmestyy
  • 1997: Televisiokanava nelonen aloittaa toimintansa
  • 1998: Jaana Pelkonen aloittaa nuortenohjelma Jyrkin juontajana
  • 1998: Bill Clintonin ja harjoittelija Monica Lewinskyn sikarisuhde paljastuu ja kohahduttaa maailmaa
  • 1999: Salatut elämät alkaa pyöriä televisiossa
  • 1999: Y2K ja millennium: vuosituhanteen vaihteen pelätään sekoittavan tieto-, lasku, -ja lentokoneet

Kaikilla kulttuuri-ilmiöillä tulee hetki, jolloin häpeä väistyy nostalgian tieltä. Aikaa kuluu tarpeeksi, jotta nolo lakkaa olemasta hävettävää ja ruma kestämätöntä. Vuosien pehmeä sulo langettaa muistojen ylle lempeän suvaitsevan verhon, joka silittää päätä ja sanoo, että se oli silloin sellaista, ja hyvä niin. Se hetki on 1990-luvulle viimeistään nyt.

Rednex ja Ace of Base ovat coolimpia kuin koskaan. Nappiverkkarit, ruutupaidat ja tuttikorut kaivetaan naftaliinista ja vanhoja valokuvia ladataan Instagramiin kaikkien ihasteltavaksi. Neon 2:n roikkuvat tukat ja kirjaillut liivit löytyvät jokaisesta muotilehdestä.

Ysäri oli pitkään se aikakausi, jonka kukaan ei uskonut tulevan uudelleen muotiin. Jota kukaan ei uskonut kenenkään nostalgisoivan tai fiilistelevän. Toisin kävi. Ysäri elää nyt suurinta nousukauttaan, ihka oikean 90-luvun jälkeen.

Ihanan, kamalan 90-luvun viehätys piilee oikeassa ajassa. Ankeasta lamasta syntyi monipuolinen popkulttuuri, joka herkutteli nautinnoilla ja rikkoi rajoja. Tuore musiikki oli Suomessakin kaikkien saatavilla: musiikkitelevisio alkoi näkyä jokaisen kotisohvalta ja kaupalliset radiokanavat valjastettiin nuorisokulttuurin sanansaattajiksi. Nuorison musiikkiohjelmat löysivät tiensä paitsi Ylen kanaville, myös mainostelevisioon. Musiikkia paitsi kuunneltiin, myös katseltiin. Tyylejä ihannoitiin ja matkittiin.

Ysärimusiikin fiilistelijöitä on karkeasti arvioiden kahta tyyppiä: ensimmäisessä porukassa ovat ne kolmekymppiset, jotka muistelevat omaa nuoruuttaan. Sitä, kun KissFM valtasi radioaallot. Kun biisejä nauhoitettiin radiosta kasetille ja musakanavilta VHS-nauhoille. Kun CatCat lauloi Euroviisuissa ja jokaisen suomalaisen popbiisin kertosäkeessä sanottiin kansainvälisesti “beibi”. Toinen porukka on niitä tyyppejä, jotka ovat jämähtäneet 90-luvulle. Niitä, jotka eivät ole nuoruutensa jälkeen kuunnelleet aktiivisesti uutta musiikkia. Lisäksi ysäriä fiilistelevät nuoremmat polvet, jotka tykkäävät Aikakoneesta samalla tavalla kuin vanhemapansa Beatlesista: arvostan, vaikken ollut paikalla. Kaikille ryhmille uppoavat samat nostalgiset veisut, mutta hiukan eri syistä.

Ysärifiilistelyn alle jäävät eurodancen ulkopuoliset genret. Rokki, grunge ja hiphop elivät myös kulta-aikaansa 90-luvulla, mutta sitä on vaikea muistaa Dr. Albanin, DJ Bobon, E-Typen ja Snapin leiman takaa. Huipulla ysärillä olivat myös rokkinimet Nirvana, Red Hot Chili Peppers, Offspring ja R.E.M., poppiartistit Madonna, Oasis ja Alanis Morissette sekä räppi- ja r’n’b-skenen Busta Rhymes, Puff Daddy, Destiny’s Child sekä Beastie Boys. Toisaalta se, että ysäriä leimaavat sellaiset nimet kuten Spice Girls tai 2 Unlimited, ei ole ollenkaan huono. Ikoninsa kullakin vuosikymmenellä, ja suokaamme se niille.

Aikakausi tunnistetaan parhaiten tyyleistään ja musiikistaan, ja ne kulkevat yleensä käsi kädessä. Fiftaria, 70-lukua ja kasaria on retroilun nimissä elvytetty uudelleen jo kyllästymiseen asti. 1990-luku saattaa olla viimeinen originelli vuosikymmen kummassakin – vai osaako joku sanoa, miltä 2000-luvun muoti näytti? Ehkä kymmenen vuoden päästä.

Suosittelemme