Kaksi ja puoli vuotta sitten Jasper Pääkkönen oli Suomen teini-idoli numero yksi. Saku Salin syöksyi suomalaisiin olohuoneisiin miltei jokaisena arki-iltana. Isoäideille ja äideille Jasper oli meidän Saku, tyttärille märkä uni, useille teinipojille epäilyttävä homotus.
Vasta nyt, Pahat pojat -elokuvan myötä, Jasperilla on mahdollisuus osoittaa osaamisensa.
Ja, oletteko huomanneet, kaiken alleen peittäneestä pintajulkisuudesta huolimatta, ette te hänestä mitään tiedä.
Keväällä 2000 toimittaja Walter de Camp soittaa Jasper Pääkköselle. Nippu Cityn nuorimpia mieslukijoita on näreissään. Jasper perkele hilluu aina kaupungilla, onko sillä noussut kusi hattuun, kun sen näkee nykyään joka paikassa, kysytään Sisäpiiri-palstalle jätetyssä kirjeessä.
Walter saa vastauksensa ja puhelu on loppumaisillaan, kun Jasper pyytää apua. Hän on hukassa. Kadun toiselta puolelta huudetaan “vitun homomulkku”, toiselta puolelta vannotaan ”mä rakastan sua” ja jossain kaukana Lapissa pappi täyttää esirukouspyyntöä: voimaa Saku Salinin äidille, ettei se ratkeaisi taas ryyppäämään. Kuinka valtavaan julkisuuteen tulee suhtautua?, Jasper kysyy Walterilta.
Valtava on juuri oikea sana.
[BOXSTORY 300]
File: Jasper Pääkkönen
- Pituus: 180 cm
- Paino: 70 kg
- Koti: vuokralla Malminkadulla
- Parisuhde: seurustelee
- Kengät: Savier
- Palkka: 10 000 – 35 000 e
[/BOXSTORY]
Kun Salatut elämät -tv-sarjan ensimmäinen jakso esitettiin 16.2.1999, tekijäkaarti ja mediaväki kokoontuivat Highlight-ravintolaan Fredrikinkadulle. Kymmenessä minuutissa Saku – Jasper siis – oli tehnyt selvää jälkeä tyttöjen sydämissä. Kännykkään alkoi sadella puheluita ja tekstiviestejä. “Oletko sä Saku” viesteissä kysyttiin, kapulaan huohotettiin. Lauantai-iltaisin, kun Jasper tuijotti kotisohvallaan tv:tä ystäviensä kanssa, hänen peukalonsa lepäsi Nokian 5110:n punaisella napilla valmiina tappamaan kaikki saapuvat puhelut. Rohkaisukaljoissa teinejä ei pidellyt mikään. Yhden illan aikana puheluita saattoi tulla puolisen tuhatta. Ei tuollaisesta suosiosta kukaan nuori mies voi olla viehättymättä, vaikka mitä sanoisi. Jasperin mukaan kännykän numero muuttui salaiseksi vasta kahden kuukauden kuluttua, koska numeron vaihtamisessa on omat hankaluutensa. Uskoo, ken haluaa.
Kolme kuukautta Salatut elämät -sarjan startista Saku Salinin tunsivat kaikki. Cityn lukijat valitsivat 18-vuotiaan Jasperin maan 10. seksikkäimmäksi mieheksi, edelle ehtivät vain Teemu Selänteen ja Göran Porvalin kaltaiset kiintotähdet.
“Sen silmiin voisi hukkua”, naislukijat perustelivat.
Missä tahansa muussa länsimaassa moinen suosio olisi tarkoittanut myös rahaa. Monikansallisen tuotantoyhtiön, Pearsonin, tuottama Salatut elämät on kaikkea muuta kuin kultakaivos siinä näytteleville nuorille harrastelijoille. Jasperin kaltainen megatähti ansaitsi kuukaudessa huonommin kuin ahkera kerrossiivooja, koulutukseen nähden sekin oli toki hyvin. Ja toisaalta: maasta tuskin olisi löytynyt teiniä, joka ei olisi hypännyt Pääkkösen pöksyihin, mielessä tai toisessa. Mutta toki Jasperilla oli mahdollisuus hankkia lisätuloja.
“Salatut elämät -sarjan suosikkinäyttelijä Jasper Pääkkönen (Saku) laajentaa ammattitaitoaan myös keikkarintamalla. Tiukkojen kuvausaikataulujen lomassa Jasper on valmiina erilaisiin tapahtumiin nimmari-/juontokeikoille. Vihdoinkin faneilla on siis mahdollisuus tavata idoliaan livenä”, ohjelmatoimisto Dex-viihde markkinoi saippuatähteä kissanristiäisiin.
Ja fanit tapasivat idolinsa. Jasper juonsi Tiktakin keikkoja, markkinoi gsm-liittymiä Raisiossa, hehkutti Kymijoki-päiviä Kotkassa, kiersi valtakuntaa Tea Khalifan parina Elämä on Parasta Huumetta -kampanjassa ja allekirjoitti pakolaissopimuksen mukaisen vetoomuksen turvapaikkaoikeuden kunnioittamisesta yhdessä Martti Ahtisaaren, Jorma Ollilan, Georg von Wrightin ja viiden muun suomalaisen “huippuvaikuttajan” kanssa.
Jep, Jasper oli supertähti.
Joulukuussa 2002 pöly on laskeutunut ja Jasper Pääkkönen istuu kiinalaisravintola Bamboo Centerin pikkuruisessa pöydässä Annankadulla. Jasperin kaulassa, malvan värisen Pepe Jeans -paidan rinnuksilla roikkuu karhunkynsi, virolaisen nallenkämmenen muu terävä on jaettu läheisten ystävien kauloille. Jasper silmäilee asiantuntevasti keskivahvaa currykanaansa, eikä ensimmäistä kertaa.
“Noin seitsemäskymmenesviides annos tänä vuonna”, Jasper laskee.
Ja harjoitus tekee mestarin. Niinpä Jasper ei suinpäin sekoita annoksen mukana saapuvaa chilitahnaa ruokaan.
“Vahvuus vaihtelee, on varminta maistaa ensin”, hän tietää, nostaa kanaa suuhunsa syömätikuilla ja pureskelee harkiten.
Vaikka Jasper ei ole enää kahteen vuoteen ollut joka kolmannen suomalaisen olohuoneessa, tähti tuikkii yhä. Tyylinsä taitavasti kantavat kakskymppiset kamppilaisetkin luovat pöytäämme uteliaita silmäyksiä. Vain miehekkään chilihenkäyksen päässä, ikkunapöydässä, istuu Kerkko Koskinen eteerisen nuoren naisen kanssa juuri niin suosioonsa sulkeutuneen näköisenä kuin joillakin säveltäjäsuuruuksilla on tapana. Koskinen on pienen, täyteen ahdetun ravintolan ainoita asiakkaita, jotka ovat keskittyneempiä itseensä ja seuraansa kuin teinitähteen.
Hoikan ja hyväkuntoisen Jasperin hiusraja on noussut hiukan sitten viimeisen salkkarijakson ja kasvojen poikamainen pyöreys on lähes tiessään. Silmät punoittavat hieman tuottaja Markus Selinin järjestämästä saunaillasta, mutta pahalta poika ei silti näytä. Itse asiassa Jasper on erinomaisella tuulella.
22-vuotiaana, 550 Salatut elämät -jakson jälkeen hän on tehnyt sen, mistä on haaveillut. Elokuvan.
Jasper näyttelee Eero Takkusta surkuhupaisten Koistisen veljesten tarinaan perustuvassa elokuvassa Pahat pojat. Euran Daltoneiksi kutsutut
Koistiset ryöstivät 90-luvulla Pohjanmaan bensa-asemilta ja raha-automaateista kaiken minkä sai irti lekalla tai maansiirtokoneella. Käsikirjoituksen merkittäviä lähteitä olivat poliisipöytäkirjat ja Helsingin Sanomien Kuukausiliitteessä julkaistu roistokvartettia käsitellyt perusteellinen artikkeli. Nyt Koistisen veljeksistä kiven sisällä on enää yksi. Jasperin roolihahmon esikuva, veljeksistä nuorin, ei joutunut linnaan alaikäisyytensä takia.
Pahojen poikien ylle lankesi varjo, kun elokuvatarkastamo lätkäisi elokuvalle K-15-leiman. Valitus lääninhallitukseen laski kuitenkin ikärajan yhteentoista vuoteen. Nyt varhaisteini-ikäisetkin näkevät suosikkinsa ilman vanhempiaan.Voi vain arvailla, kuinka moni teinityttö katsoo elokuvan juuri Jasperin takia. Kuin tuon ilmeisen yhtälön varmistamiseksi Jasperin rooliin on ympätty mukaan rakkaustarina, jota elokuvan esikuva ei kokenut. Jasper toivookin, että Koistinen osaa suhtautua huumorilla “tyttöystäväkuvioon”.
Omaan, ensimmäiseen suureen rooliin on kuitenkin vaikea suhtautua pelkällä huumorilla.
“Kun katsoimme leffan ensi kertaa Niko Saarelan kanssa Maximin parvekkeella, kainalon tuskanhikilaikut ylsivät kyynärpäihin asti. Mutta rehellisesti: olen tyytyväinen”, Jasper sanoo ja nostaa loputkin riisit lautaselleen.
Se mikä riittää Jasperille, ei välttämättä riitä niille tuhansille suomalaisille, jotka ovat valmiit puhkomaan saippuakuplan. Moni ei tiedä, että näyttelijä Seppo Pääkkösen poika on ollut itsekin jonkin sortin näyttelijä miltei koko ikänsä. Esimerkiksi 16-vuotiaana Jasper esiintyi laitosteatterissa Michael Baranin näytelmässä Unettomuus ja aloitti opintonsa Kallion ilmaisutaidon lukiossa. Myöhemmin hän teki äänirooleja useissa Disneyn piirretyissä. Eikä ollut sattuma, että Jasper valittiin koekuvausten perusteella Salatut elämät -sarjaan. Yhtä vähän arvalla on merkitystä siinä, että hänet nähdään pian myös Aku Louhimiehen Irtiottoja-tv-sarjassa.
Mutta Pahat pojat on toden totta Jasper Pääkkösen käyntikortti oikean näyttelijän ammattiin. Kolmisen vuotta aiemmin, kun Jasper kieltäytyi korrektisti ja kontrolloidusti lehtemme haastattelusta kaiken alleen peittävään julkisuuteen vedoten, hän puhui poikkeuksellisella nöyryydellä oikeista, teatterikoulutuksen saaneista näyttelijöistä.
Eikä mikään ole muuttunut, vai onko?
“En usko, että pyrin Teatterikorkeaan. Suoraan sanottuna en tiedä, mitä tulevaisuudelta haluan”, kahden laudaturin ja kahden eximian ylioppilas sanoo ja alkaa hieman epämääräisesti viittailla maan rajojen ulkopuolella tarjottavaan elokuva-alan koulutukseen. Sivulauseista voisi lopulta päätellä, että Jasper haaveilee ohjaajan tai tuottajan ammatista. Unelma, jonka hän varmasti kieltää viimeistään nähdessään tämän.
Aleksi Mäkelän ohjaama Pahat pojat on purkitettu reippaalla kädellä. Elokuvan kohtauksia ei varsinaisesti harjoiteltu, mutta käsikirjoitukset seurasivat aina mukana, kun Jasper ja muut “Daltonit” Lauri Nurkse, Peter Franzén ja Niko Saarela muokkasivat lihaksiaan Kampin kuntosaleilla. Yhteishenki, roolihahmo ja lihasmassa kasvoivat suloisessa sovussa.
“Kaksi päivää treeniä, kaksi päivää lepoa”, Pääkkönen tietää kehonrakentajien suosiman harjoitustahdin. “Charlie Sheen -metodia emme käyttäneet”, Jasper sanoo ja viittaa Hot Shots -elokuvaan, jonka tähti pullistui kolmessa kuukaudessa arnoldmaisiin mittoihin.
Lähes vuoden kestäneen harjoitusjakson aikana Jasper arvelee saaneensa kahdeksan kiloa lisää painoa. Jatkuva ateriointi tuli kalliiksi, joten hän kysyi verottajalta ruokakulujen vähennysoikeutta.
”Ei kuulemma mene läpi”, käytännöllinen Jasper tuhahtelee.
Jasper Pääkkönen eli elämänsä 20 ensimmäistä vuotta Kumpulassa Limingantiellä. Kiltti nuorukainen ei omppuvarkauksia pahempia kolttosia harrastanut, ellei sellaiseksi lasketa kirsikkavarkauksia.
“Kirsikkapuut olivat haastavampia, puihin oli kiivettävä, saavuttamisen tunne oli suurempi.”
Välillä juostiin Käpylän kentällä pakoon Maunulan kannabista polttelevia pahoja poikia, jotka mielellään antoivat lättyyn puutaloissa kasvaneille keskiluokan kersoille.
Jasperin tasapainoisen – sellaiselta se vaikuttaa – lapsuuden takana ovat isä Seppo Pääkkösen lisäksi sukellusta harrastava äiti Virve Havelin, joka työskentelee terveysvirastossa henkilöstöpäällikkönä.
Kuten tuhannet muutkin kaltaisensa teinit, Jasper häipyi ensimmäisen lukioluokan jälkeen vaihto-oppilaaksi Yhdysvaltoihin, Baltimoreen. Alkuosan vuodestaan hän vietti kaikkia päihteitä ja Simpsoneita hysteerisesti välttelevässä perheessä nimeltä Crack. Vuosi päättyi toisessa perheessä, jonka rouva vaati kassajonossa, että Jasperin on rakastettava häntä kuin omaa äitiään.
“Kun tulin takaisin Suomeen, olin hieman pihalla. En oikein tiennyt minne kuulun”, Jasper muistelee. Niin tai näin, vuoden kuluttua Jasper kuului koko Suomelle. Vaikka hän olikin suosiostaan sopivasti sekaisin, mopo ei karannut käsistä. ”Paska osuu tuulettimeen näin pienessä maassa”, Jasper luonnehtii naulan kantaan.
Vaikka hän seurapiiritoimittajalta oli apua kysyväinäänkin, voisi arvella, että hän oli suosion aallonharjallakin loppujen lopuksi yhtä kontrolloitu ja harkittu kuin nostaessaan currykanaa suuhunsa Annankadulla. Siksi ei ole vaikea uskoa, kun hän sanoo:
“Alkoholia käytän hyvin vähän. Kotona on 50 pullon varasto, kun matkoilta on muka aina jotain tuotava. Sitten ne jäävät korkkaamattomina kirjahyllyyn.”
Pullojen määrän kanssa kilpailevat Pääkkösen noin puolensataa DVD-filmiä, joista rakkain on Paul Newmanin tähdittämä Puhallus. Tuon tunnustuksen jälkilaineissa Pääkkönen osoittautuu Brad Pittin suureksi ihailijaksi.
“Se on tehnyt laajalla skaalalla hienoja rooleja, vaikka onkin kauniin pojan maineessa. Pittin rooli Kalifornia-leffassa oli huikea”, Jasper sanoo, eikä voi olla ajattelematta, että jossain syvällä Jasper saattaisi kuvitella Pittissä kohtalotoverinsa.
Mitä enemmän Pääkköstä tutkii, sitä selvemmäksi käy, että hän ei ole se temperamenttinen ”meidän Saku”, jonka Salatut elämät esitteli ja eikä hän varsinkaan ole keskitien kulkija.
“Meidän Jasperin” – Googlen hakukoneessa “jasper pääkkönen” hakkaa “saku salinin” jo selvin luvuin 284 -19 – suosikkilaji on labrosse eli haavipallo, muinainen intiaanien pallopeli, jonka harrastajat Suomessa voi laskea kahden käden sormilla. Lisäksi hän on intohimoinen kalamies – anteeksi perhokalastaja – joka voisi yksityiskohtaisilla perhonsidontatarinoillaan tainnuttaa vihaisen emokarhunkin.
Kun Jasper kertoo Suomussalmen pienestä purosta pyytämästään “harvinaisesta, villinä kasvaneesta järvitaimenesta, sen kauniista, rikkumattomista evistä”, voisi vaikka vannoa, että hänen silmänsä kostuvat. Vai piruvie, näytteleekö se?
Vuoden 1996 elokuussa Planet Hollywood -ravintolan edessä kuhisee. Leffarekvisiittaan ja jenkkiherkkuihin keskittyneen ravintolaketjun pohjoista lenkkiä on saapunut katsastamaan sen kuuluisin osakas, Arnold Schwarzenegger.
Jostain sankan yleisön joukosta Helsingin Sanomien toimittaja löytää 16-vuotiaan tuntemattoman pojanklopin, jonka nimi on Jasper Pääkkönen.
“Mä oon älyttömän kateellinen sen lihaksista”, hintelä Jasper kertoo totisena toimittajalle.
Kun juttu ilmestyy, Jasper nauraa katketakseen.
Pahat pojat saa ensi-iltansa 17.1.
Paljonko Pahat pojat maksoi?
Pahat pojat rynnistää Suomen kankaille ennätysmäisesti yli 50 kopiolla. Tuotantoyhtiö Solar Filmsin tuottaja Markus Selinin mukaan elokuvan tavoite on yli 300 000 katsojaa. Ainekset ovat olemassa. Solar Filmsin edellinen testosteronipaukku Häjyt kelpasi 330 000 katsojalle.
Pahat pojat on suomalaiseksi tuotannoksi suuri. Elokuvan 1,6 miljoonan euron budjetista Elokuvasäätiön tukea on runsaat 550 000 euroa. Alalla arvioidaan, että Yleisradio maksoi vajaat 200 000 euroa elokuvan televisiointioikeuksista. Elokuvan video- ja dvd-levitysoikeuksien arvo oli yli 50 000 euroa.
Vaikka varsinaista product placementia ei elokuvassa nähdä, kodinkoneketju Expert markkinoi elokuvan tähtien imussa omia tuotteitaan puolella miljoonalla eurolla.
Elokuvaa markkinoidakseen tähdet ja ohjaaja kiertävät 17 paikkakunnalla Seinäjoelta Joensuuhun promotoimassa elokuvaa. Kiertueen pohjoisin käännöspiste on Oulu.
Tuotantoyhtiön osuus elokuvalipun hinnasta on noin 2,5 euroa. Mikäli elokuva saa 300 000 katsojaa, tuotantoyhtiön osuus on noin 750 000 euroa.
“Elokuvan break even on yli 200 000 katsojassa”, Selin kiteyttää.