Uranaiset ovat usein riippuvaisia kalenteristaan. Sen avulla hallitaan kiirettä. Monelle se on ainoa dokumentti omista tekemisistään. Ja uranaisen elämäänhän kuuluu, sen uran lisäksi, ystäviä, harrastuksia ja Parisuhde tai sen jatkuva tavoittelu.
Elämäänsä muutaman sadan gramman paperimötikällä kasassa pitävänä nuorena naisena kuvittelin olevani Ajaston uuden Nice-kalenterin ydinkohderyhmää (huomatkaa sanaleikki!) – tuote kun mainostaa itseään ”uudenlaisena kalenterina naiselle”. Punaisten kansien sisältä löytyy ohjeita kauneudenhoitoon ja lastenkutsujen järjestämiseen, sokerina pohjalla kymmensivuinen miehenhoito-opas – ”välttämätön jokaiselle, joka on jossain vaiheessa joutunut tekemisiin miehen kanssa tai suunnittelee sellaista”.
Miehenhoito-oppaan sanoma on tämä: mies on olemassa vain naisen haluja tyydyttääkseen. Mutta mies ei ole välttämättömyys – voi valita myös koiran. Jos nainen kuitenkin valitsee miehen, tätä tulee kohdella kuin koiraa: kouluttaa, ylpeillä saavutuksista ja palkita hyvästä suorituksesta baarikaapin antimilla.
Fantsun kalenterin suunnittelutiimin takana lienee lauma kultaisen noutajan kaltaisia markkinointipäälliköitä, jotka ovat profiloineet kohderyhmää. ”Uudenlainen” nainen on ilmeisesti äärimmäisen epävarma ja pönkittää omaa heikkoa itsetuntoaan etsimällä epätoivoisia kumppaneita ja hoivaamalla heitä. Tällaisten miesten turkista nainen voi sitten kammata satiaisia kylpyhuoneessa, jonne mies pääsee vain läpäistyään miehenhoito-oppaan testin: ”HUOM! Ovathan rokotukset ja madotus kunnossa?”
Jos ”uudenlaisen” naisen elämä on tätä, tämän naisen kalenteri on tänäkin vuonna vanhanaikainen ammattiliiton Jokapäivä.
Kirjoittaja toimii tutkijana Helsingin yliopiston viestinnän laitoksella.