Näin suunnitellaan pakopeli (ja näillä ohjeilla pärjäät niissä)

Pakohuonepelin pitää olla riittävän vaikea toimiakseen.

Airplane-huone simuloi kaapattua lentokonetta.

Mitäköhän työporukat tekivät illanvietoissaan ennen pakopelejä? En tiedä, mutta tänä päivänä ne ovat suosittu ajanviete paitsi työporukoiden, myös kaveri- ja esimerkiksi polttariporukoiden keskuudessa. Katajanokan Exite Live Games tarjosi Cityn porukalle mahtavan iltapäivän, kun pääsimme testaamaan paikan kaksi huonetta.

Toinen huoneista on abstraktimpi, toinen konkreettisempi seikkailu. Four Elements -huoneessa pelaaja joutuu selvittämään arvoituksia ja tehtäviä liittyen neljään elementtiin: tuleen, veteen, maahan ja ilmaan. Toinen, Airplane-huone, puolestaan tarjoaa lentokoneessa tapahtuvan kehystarinan: kone on kaapattu ja pelaajien on selvitettävä, kuka on kaappauksen takana ja pelastauduttava koneesta.

Näin onnistut pakopelissä

Aika kannattaa käyttää mahdollisimman tehokkaasti hyödyksi, sillä sitä ei ole hukattavaksi. Pääsääntöisesti pakohuonepeleissä on aikaa selviytyä huoneesta ulos 60 minuutin aikana.

1. Sopiva ryhmäkoko

Valitse sopivan kokoinen ryhmä. Useimmissa huoneissa optimaalisin ryhmäkoko on noin 4 henkilöä. Pelin läpäisyn kannalta kannattaa pelata 4-5 henkilön ryhmässä. Tätä suuremmalla ryhmäkoolla kommunikointi vaikeutuu ja pelaajat eivät pysy kärryillä pelin tapahtumista. Pienemmällä ryhmäkoolla tehtäviä on taas suhteessa ratkottava enemmän ja niiden ratkaisemiseen menee siten enemmän aikaa.

2. Kyvykkäimmät kaverit

Valitkaa peliryhmään mahdollisimman monta erilaista kykyä. Pakohuoneissa tehtäviä on laidasta laitaan – Mitä enemmän ryhmässä on erilaisia kykyjä, sitä nopeammin pulmiin keksitään ratkaisu.

3. Roolijako

Miettikää ennen peliä valmiiksi pelaajien vahvuudet ja päättäkää kuka keskittyy mihinkin asiaan (esim. etsijä joka keskittyy esineiden etsimiseen, ajattelija, joka keskittyy ongelmien ratkaisujen pohtimiseen, johtaja, joka ohjaa muita pelaajia pelin eri vaiheissa)

4. Kommunikointi

On äärimmäisen tärkeää puhua pelin aikana löydöksistään ja miettiä ratkaisua ääneen. Peli jumittaa monesti siksi, että joku ryhmän jäsenistä ei puhu löydöksistään mulle, vaan omii esineet eikä itse keksi niille käyttöä tai ratkaisua, jonka toinen olisi keksinyt samantien.

5. Tehtävien jako

Kannattaa jakaa tehtäviä. Aikaa menee hukkaan jos kaikki keskittyvät samaan asiaan. Peleissä on yleensä mahdollista tehdä ja ratkoa useita asioita samanaikaisesti.

6. Tutkikaa kunnolla

Vaikka joku olisi jo tukinut jonkun asian, niin siitä huolimatta myös muiden kannattaa tutkia se uudelleen. Usein peli hidastuu sen vuoksi, etteivät pelaajat tutki kunnolla avaamiaan luukkuja tai kaappeja eivätkä huomaa jotakin pelin etenemiseen tarvittavaa esinettä.

7. Älkää hosuko

Vaikka aika juoksee ja jännitys tiivistyy, niin on tärkeää pystyä ajattelemaan ratkaisua pulmiin rauhassa, silloin ratkaisu pulmaan keksitään jopa nopeammin kuin ajattelematta hosumalla.

8.  Älä ole ylimielinen

Usein peli hävitään sen vuoksi, ettei kehdata kysyä vihjeitä ja alkuunpääseminen on hyvin hidasta. Vihjeet ovat pelissä sen vuoksi, että peli on mahdollista päästä läpi. Vaikka pelit ovat pääsääntöisesti mahdollista päästä ilman vihjeitä läpi, niin loppupeleissä aniharva läpäisee pelin vihjeittä.

9. Ole skarppina

Peli on intensiivinen ja ratkottavaa paljon, väsyneenä tai humalassa tehtävät jäävät helposti ratkomatta tai ainakin niden ratkaiseminen hidastuu huomattavasti.

10. Vaatetus

Pukeudu sen mukaan, että joudut liikkumaan paljon, kyykistelemään ja kulkemaan välillä ahtaammistakin paikoista. Korkokengät ja kireät housut eivät ole ehkä paras asuvalinta ja voivat hidastaa menoa.

Huoneiden suunnittelun ja koko Exite Live Gamesin takana on Aleksi Jokela, kaveri, joka on tuttu kasvo myös MTV:n meteorologina.

“Tarvitsin lisäduunia ja mietin, jos perustaisin yrityksen, mikä se oikein olisi? Pakopelihuone tuli mieleen, vaikken ollut vielä käynyt yhdessäkään”, Jokela kertoo.

Jokela perusti jo 17-vuotiaana jäätelökioskin, kun kotipaikkakunta Kokemäki ei tarjonnut muutakaan kesäduunia. Nyt samalla yritteliäisyydellä on rakennettu pakopeli.

“Kolme kuukautta meni ensimmäisen, Airplane-huoneen rakentamiseen. Samalla piti tehdä nettisivut, hankkia tavaraa, suunnitella ja rakentaa, joten aikamoinen organisoiminen tässä on ollut. Mitään ei voi tehdä valmiiksi kerralla, vaan kaikkea pitää tehdä yhtä aikaa”, Jokela kuvailee.

“Kaiken muun oon tehnyt itse, paitsi seinien rakentamisen ja sähköjen vedot.”

Jokela haluaa, että hänen pakopelinsä huoneet eivät ole muiden olemassaolevien toisintoa. Ensin syntyy idea, jota lähdetään jatkojalostamaan ja kun tekemisen flow pääsee käyntiin, saattaa huoneen teema muuttua lennossa totaalisesti. Mitä hyvän pakopelin suunnittelussa täytyy pitää mielessä?

“Pitää ottaa huomioon, että on mahdollisimman erityyppisiä tehtäviä, ettei kaikki vaadi samanlaista osaamista ja myös tiimityöskentelyä tarvitaan. Jos tehtävät ovat liian samanlaisia, voi olla, että jotkut pääsevät läpi liian helpolla ja jotkut ei ollenkaan.”

“Tehtävät ei saa olla liian helppoja tai vaikeita. On ollut iso haaste saada pelit tasapainoiseksi. Tavoitteena on, että aikahaarukka, missä ihmiset pääsee pelin läpi, olisi suhteellisen pieni.”

Oma haasteensa on suunnitella tehtävät ja mekanismit sellaiseksi, ettei ne mene rikki.

“Ihmiset käyttävät helposti liikaa voimaa, vaikka kielletään.”

Aleksi tai hänen työntekijänsä valvovat jokaista peliä ja antavat pelaajille tarvittaessa vihjeitä. Valvontahuoneen ruudut ovat erinomainen kurkistusikkuna ihmismieleen.

“Pariskunnat alkavat herkästi riitelemään, mutta myös lähentelyä ja koskettelua näkyy silloin tällöin. Jotkut ottavat pelin hyvin tosissaan, esimerkiksi Airplane-huoneesta on joskus soitettu hätänumeroon. Ihmiset selvästi eläytyvät rooleihin.”

Jokela kertoo, että onpa Four Elements -huoneessa nähty yksi kosintakin.

“Huoneeseen piilotettiin sormus ja sulhasen kanssa sovittiin, että morsian löytää sen avatessaan arkun.”

Kosinta päättyi onnellisesti: nainen oli hämillään, alkoi itkemään ja vastasi kyllä.

Kilpailu pakopelihuoneiden keskuudessa on koventunut viime aikoina ja esimerkiksi Helsingistä löytyy jo kolmekymmentä eri huonetta kymmenkunnalta järjestäjältä ja muualta Suomesta saman verran lisää. Ensimmäiset pakopelit, toiselta nimeltään mysteerihuoneet, avattiin vuonna 2014, joten lyhyessä ajassa tarjoajia on tullut paljon lisää. Joko kilpailu haittaa tekemistä?

“Viime vuoden osalta oli vielä niin, että kilpailu pikemminkin ruokkii tekemistä. Ihmiset tulevat asiasta tietoisemmaksi, kun on enemmän toimijoita. Suurin osa ei ollut vielä viime vuonna kuullut koko aiheesta. Nyt ovat kuulleet, mutta eivät vielä käyneet. Yleensä ne, jotka käy, jatkavat pelaamista. Jossain vaiheessa tulee kuitenkin käännekohta, että kilpailu alkaa haitata”, Jokela pohtii.

Toivottavasti kilpailun lisääntyessä laadukkaat huoneet pitävät pintansa ja huonoimmilla huoneilla rahastajat karsiutuvat pois.

Katajanokan Exiteen on avautumassa kesäkuussa uusi huone. Sen nimi on The Curse.

“Siinä joudutte metsäretkelle ja löydätte hylätyn mökin, jossa asuu šamaani, joka kiroaa teidät ja teillä on tunti aikaa kumota lumous ennen kuin pelaajat muuttuvat eläimiksi.”

Kuulostaa kuumottavalta ja hauskalta. Sitä on päästävä myös testaamaan.

Osaisitko sinä ratkaista kirouksen?

Suosittelemme