Missä olivat itkijänaiset, kun Fazerin salmiakkien valmistus siirrettiin Norjaan? Kuka nousi barrikadeille, kun Fazerin keksit löivät hynttyyt yhteen LU:n kanssa? Kuka alkoi valmistaa kilpailevaa tuotetta Fazerin siniselle, kun fuusio Cloettan kanssa oli totta?
Ei kukaan. Eipä tietenkään. Salmiakki maistuu edelleen salmiakilta, keksit kekseiltä ja suklaa suklaalta. Ja kissa vieköön, jokainen niistä on edelleenkin suomalaisille rakkaita tuotteita ja suomalaisen suun mukaisia. No fuzz. No buzz.
Mutta turkulaisetpa ovatkin ihan oma lukunsa. Viime vuoden loppupuolella piti kovasti keinotekoisesti ja iltapäivälehtivetoisesti alkaa keittää kasaan oikein kunnon sinappisotaa, kun Turun Sinappi valmistetaan jatkossa Ruotsissa.
“Suomalaiset makkaran ja sinapin ystävät ovat kauhistuneena ottaneet vastaan tiedon Unileverin päätöksestä siirtää Suomen kansallissinapin, Turun Sinapin, valmistus Ruotsiin”, Pro Sinappi messuaa.
Eivät ole. Pikemminkin asia hetkautti niitä, joille “suomalaisuus” on keppihevonen palstamilleihin. Näitä ruonansuitahan riittää.
“Jokaiselle on selvää, ettei Turun Sinappi voi olla enää Suomen kansallissinappi, jos sitä ei valmisteta suomalaisella maaperällä”, Pro Sinappi laskettelee.
So not. Onneksi eivät sanoneet “turkulaisella”. Tuotehan on mitä mainioin. Ja siitä suomalaiset ovat pitäneet. Valmistuspaikasta huolimatta.
“Turkulaiset voivat oikeutetusti kysyä, onko korrektia nimittää sinappia turkulaiseksi ja varustaa Turun symbolin, Turun Linnan, kuvalla, kun sinappia aletaan valmistaa Upsalassa”, Pro Sinappi vakuuttelee.
Toki. Ja voivat saman tien kysyä myös, mistä ja miksi tuli Turku, mistä ja miksi tupsahti Turun linna.
“Voiko yli viisikymmentä vuotta kukoistanut tietotaito siirtyä sellaisenaan, yhdellä mahtikäskyllä lahden yli? Pysyykö Turun Sinappi Turun sinappina?” Pro Sinappi vaatii vastaamaan.
Ikävä kyllä, kyllä voi ja kyllä pysyy. Kuluttajat, edes intohimoisimmat Turun Sinapin kannattajat, eivät pysty maistamaan eroa. Ja jos pystyvät, niin sitten on aika itkeä. Mutta vasta sitten.
“Turun Sinappia valmisti 90-luvun alkuun asti Huhtamäki-yhtymään kuulunut Jalostaja, joka 90-luvun alussa myytiin Unileverille”, Pro Sinappi mainitsee ohimennen.
Jäljet johtavatkin sylttytehtaaseen. Kansallisaarteen myikin monikansalliselle Unileverille superturkulainen yritys.