Skate or die, sponsori maksaa

Sponsori on skeittarin paras ystävä

Skeittaus on aikaa sitten kasvanut pienen piirin ilmiöstä isoksi bisnekseksi. Tutkimuksen mukaan 23 prosenttia 10–16 -vuotiaista helsinkiläisistä skeittaa. Se tarkoittaa valtavia markkinoita. Friikeimmiltä harrastajilta murenee alta parin sadan euron hintainen lauta kerran vuodessa, sadan euron kengät kuluvat puhki muutamassa kuukaudessa.

Ei ihme, että lajin suurimmat kilpailut ovat välineurheilun juhlaa. Skeittauksen epävirallinen EM-kisa on kenkämerkki Etniesin tossun alla ja ympäri maailmaa tunnetusta X-Games –tapahtumasta on vastuussa ESPN-mediajätti.

Skeittitarvikkeita kauppaavat firmat korvamerkitsevät nopeasti ramppien kuumimmat kyvyt. Yksi Suomen parhaista lautailijoista, 21-vuotias Jouni Salo, brändimerkittiin jo 13-vuotiaana. Sensaatiomainen kuudes sija SM-kisoissa takasi lautasponsorin tuen. 18-vuotiaana hän sijoittui kolmanneksi Englannissa pidetyissä Osiris UBI-Cup –ammattilaismittelössä ja pääsi kuuluisaan Danny Wayn, nykyisen Platinum Skateboardsin tiimiin.

Nykyisin Jounia sponsoroivat lautavalmistajan lisäksi Aeon Shoes (kengät), Bastard (vaatteet), Lamina (skeitti- ja lumilautatavarat), Electric (aurinkolasit), Red Bull (juomat ja projektit) ja Sony Ericsson (puhelimet).

Sponsorit ovat kalliissa leikissä elinehto. Ala-asteikäisenä Jouni paikkasi sahanpurutahnalla lohjenneita lautoja ja korjasi kontaktiliimalla hajonneita kenkiä, nyt hän saa noin kolmen päivän varoitusajalla uutta tavaraa kulutustarpeisiin.

”Lautoja menee 50 kappaletta vuodessa, kenkiä 20 paria”, Jouni laskee.

”Joskus kisassa hajoaa kahdetkin skeittikengät, ja pyörät kuluvat loppuun jopa tunnissa.”

Varusteylläpidon lisäksi yhteistyökumppanit kustantavat lautailijan kisamatkat ja muistavat oheistavaralla. Muutakin hyötyä sponsoreista on. Armeijassa Salo sai kuuden tunnin loman sponsoritapaamiseen.

Varsinaista palkkaa sponsorit maksavat ”vähän”. Päälle voi laskea satunnaiset parin tuhannen euron kisapalkinnot. Ruoan ja vuokran Jouni kustantaa pääasiassa opintotuesta ja kesätyörahoista.

”Suomalaisista vain kaksi, Arto Saari ja Jani Laitila, elävät pelkästään lautailulla. Olen sen verran realisti, etten laske vain lautailun varaan”, Teknillisessä korkeakoulussa yrityksen viestintäjärjestelmiä pääaineenaan opiskeleva Jouni kertoo.

Jounin tapaan sponsoroituja puoliammattilaisia Suomessa on puolisen tusinaa. Jounilla tosin taitaa olla heistä ainoana oman tiimin painattama käyntikortti.

Mitä tukijat odottavat suojateiltaan? Kisamenestystä? Kyllä, mutta ennen kaikkea näkyvyyttä. Huippuskeittaajat ovat kysyttyjä tähtiä yritysten näytöstapahtumissa ja promootiovideoissa.

”On tärkeämpää olla hyvä tyyppi kuin voittaa kilpailuja”, Jouni tiivistää.

4.-6.6. Pro Skate-tapahtuma Jäähallissa

Suosittelemme