Pelit

Lumilaudalla pelimarkkinoille

Viimeisin suomalainen peliviihteen vientituote on Housemarquen valmistama TransWorld Snowboarding. Xboxille tehtyä lumilautailupeliä on kehitelty kahden ja puolen vuoden ajan 25 täyspäiväisen työntekijän voimin. Miestyövuosia pelin rakentamiseen on kulunut reilusti yli kolmekymmentä.

“Pelin budjetti on salainen, mutta rahaa on kulunut paljon enemmän kuin maan kalleimman elokuvan, 25 miljoonaa markkaa maksaneen Talvisodan tekemiseen”, kertoo Housemarquen markkinointijohtaja Toni Virhiä.

Pelibisneksessä kilpailu on kovaa. Rahoitussopimus syntyy vasta, kun kehitysstudio on luonut kiinnostavan pelikonseptin.

“Kuka tahansa ei pelimarkkinoille pääse, sillä paperilla ei pelejä enää myydä. Nyt tarvitaan laitteet ja omaan laskuun kehitetty demoversio, jonka tuottamiseen menee puoli vuotta. Demo joko kiinnostaa julkaisijaa tai ei”, toteaa Virhiä.

TransWorld Snowboarding kiinnosti Info Gamesia, joten aihiosta kehittyi peli.

“Matkustimme ympäri maailmaa kuvaamassa, jotta rinteistä, maastosta ja taloista tulisi autenttisia”, Virhiä kertoo.

Suomalaisuus näkyy pelissä. Musiikista vastaavat suuret jenkkibändit, mutta joukkoon on mahtunut myös kolme Apulannan englanninkielistä tuotosta. Kymmenen lautailijan joukossa ovat kotimaiset snoukkalegendat Jussi Oksanen ja Wille Yli-Luoma.

“Kittiläkin on päässyt peliin, sillä se on pääsuunnittelijamme kotikaupunki”, lisää Virhiä.

Pelissä on 17 rataa, mahdollisuus freerideen ja boarder X:iin, mutta TransWorld Snowboarding on ennen kaikkea välineurheilua. Lautailijoiden oikeat sponsorit näkyvät pelissä ja autenttiset laudat, vaatteet sekä varusteet ovat ensi kaudella lautailijoiden käytössä.

“Niihin ei ole vain lätkäisty firman logoa. Mallinnus on niin tarkkaa, että esimerkiksi Oakleyn lasit ovat oikean malliset ja valo heijastuu niistä kuin oikeissa”, kertoo Virhiä.

TWS:n tavoitteet ovat korkealla. Myytiinhän Housemarquen edellistä peliä, Supreme Snowboardingia 450 000 kappaletta, vaikka se tehtiin pelkästään PC-laitteille.

“Jos peli ei ole Top 10 -listalla, ei myynnillä pysty kattamaan edes kustannuksia. Maailmassa on noin kahdeksan miljoonaa Xbox-konsolia. Jos saamme 160 000 kappaletta kaupaksi, peli on menestys”, Virhiä sanoo.

TransWorld Snowboarding ilmestyy 8.11.2002

1 kommentti

lollol

24.3.2006 17:40

tää on iha paska

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi