Euro pyöräilylle toisi kahdeksan euroa säästöjä

Helsinki selvitti pyöräilyn hyötyjä ja kustannuksia.

Satsaaminen pyöräteihin vaikuttaa moninkertaisesti verrattuna muihin liikennehankkeisiin. Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston toteuttamasta tutkimuksesta ilmenee, että euron investointi Helsingin pyöräteihin toisi lähes kahdeksan euron hyödyt.

Saatu hyöty syntyisi ennen kaikkea terveysvaikutuksista ja aikasäästöistä.

Logiikka on selvä, vaikka laskutoimitukset varmasti monimutkaisia. Parempi pyöräverkosto saisi kaupunkilaiset pyöräilemään enemmän ja jättämään auton tai joukkoliikenteen käyttämättä. Kaupunkisuunnitteluviraston selvityksessä suurin hyöty lisääntyneestä pyöräilystä tulisi nimenomaan terveysvaikutuksista, kuten kuolleisuuden alenemisesta.

[AD]

Yhteiskunta kiittäisi paitsi parempikuntoisista kansalaisistaan, myös tehokkaammista työläisistä, jotka ehtisivät pyöräillen nopeammin työpaikalleen. Tutkimuksessa laskettiin rahallinen arvo myös väylien ylläpidolle, onnettomuuksille, ympäristövaikutuksille ja investoinneille.

Pidemmällä aikavälillä tutkimuksen luvut kertovat seuraavaa: vuosittaisen pyöräteiden rakentamiseen käytetyn 5-7 miljoonan nostaminen 10 miljoonaan vuosina 2013-2024 toisi 310 miljoonan euron hyödyt vuoteen 2054 mennessä. 20 miljoonan euron budjetti kilauttaisi samassa ajassa kuviteltuun kassaan 774 miljoonaa euroa.

Kansainväliset tutkimukset tukevat Helsingissä tehdyn tutkimuksen hurjia lukuja. Esimerkiksi Tanskassa on laskettu, että pyöräilystä saatava hyöty on 1,22 kruunua per kilometri, kun vastaavasti autoilu tuottaa yhteiskunnalle kustannuksia 0,69 kruunua kilometriltä.

Suosittelemme