
Tänä päivänä se tapahtui. Ihmiset nousivat virtuaalisille barrikadeille ja tarttuivat aseeseen, jota päättäjät eniten pelkäävät: vaihtoivat profiilikuvansa. Taistelun aihe ei ole turha. Kyseessä on Kuningas Alkoholi, jonka puolesta ihminen on valmis näinkin äärimmäisiin tekoihin.
Alkoholilainsäädännön uudistus lähestyy vääjäämättä ja alkoholimainonta on tiukentumassa uudistuksen myötä. Vanha Viinakon Laki – Kannanotto Suomen absurdille alkoholipolitiikalle -Facebook-tapahtuma kannustaa vaihtamaan tänään, lokakuun viimeisenä päivänä profiilikuvaksi mieluisimman alkoholijuoman.
Ja sieltä niitä alkoi satamaan. Koffia, Päiviä, Somersbytä, Tequilaa, Jägeriä, Morgania, Smirnoffia, Fresitaa, J.P. Cheneytä ja jopa Lasolia. Harva asia on suomalaisille niin tärkeä kuin alkoholi.
Lakiuudistus tarjoaa puitteet keskustelulle, joka liittyy isolta osin laajempaan keskusteluun holhoamisesta. Somen aikakaudella monet yleisistä säännöistä, jotka varmasti on säädetty hyvin aikein, näyttäytyvät absurdeina ja pykälien tiukin mahdollinen tulkitseminen niuhottamisena. Alkoholilainsäädännöstä meuhkaaminen voi kuitenkin mennä yhtä pahasti pieleen kuin yksittäisten virkamiesten syyttäminen rakenteellisista ongelmista. Ihmisten Facebook-käyttöön puuttuminen tai hevosten nimien ja maamerkkien kieltäminen alkoholilainsäädännön nimissä vaikuttaa pikkumaiselta. Kysymys kuuluukin, miksi meitä kiinnostaa tämä niin kovasti?
Yksi syy on se, että rakastamme baarejamme ja alkoholivalmistajiamme. Valitettavasti niillä ei mene tällä hetkellä hirveän hyvin ja bisneksen vaikeuttaminen lainsäädännön keinoin saa alan toimijat hakemaan tukea äänekkäästi.
Toisaalta kyseessä on röyhkeä puuttuminen yksilön- ja ilmaisunvapauteen. Kun puututaan vapauteen, puututaan myös vastuuseen: monet ajattelevat, että pystyisivät itse kantamaan huolta omista asioistaan sen sijaan, että sysätään vastuu omasta ja lastemme turvallisuudesta yhteiskunnalle. Sääntöjä on ympärillä niin paljon, ettei ihminen enää osaa kantaa vastuuta itsestään.
Yhteiskunnan vinkkelistä asia näyttää toiselta. Alkoholinkokonaiskulutusta halutaan laskea, sillä sen nähdään korreloivan haittojen kanssa. Alkoholi on jo pitkään ollut yksi yleisimpiä kuolinsyitä sekä miehillä että naisilla, kun mukaan lasketaan sekä alkoholiperäiset taudit että tapaturmainen alkoholimyrkytys. Vuonna 2012 näihin syihin kuoli lähes 2 000 ihmistä. Alkoholin mahdollisten haittojen lista on pitkä, muun muassa dementiaa, masennusta, diabetesta, psykooseja, sydän- ja verenkiertosairauksia, syöpäriskiä, impotenssia ja närästystä. Nämä tuovat yksilölle syvää tuskaa ja viimeistä lukuunottamatta yhteiskunnalle kustannuksia.
Masennuksen ja alkoholin käytön kietoutuminen toisiinsa kertoo kiinnostavasti alkoholin, ihmisen ja yhteiskunnan suhteista. Kumpi tulee ensin, masennus vai alkoholin liikakäyttö? Kumpaa pitäisi ensisijaisesti hoitaa ja millä keinoilla? Mitä hyötyä on rajoittaa alkoholin saatavuutta tai mainontaa, jos taustalla on rikkinäinen yksilö, jolle pullo on pakokeino isommista ongelmista?
Facebook-profiilikuvan vaihtaminen on mainio keino osoittaa päättäjille, ettei kannata tehdä lakeja, joiden käytännön toteutus on mahdotonta. Valitettavasti se ei tarjoa hirveästi ratkaisuja peräänkuuluttamansa järkevämmän alkoholipolitiikan puolesta. On helppoa olla yhtä mieltä siitä, että kaavaillut muutokset ovat osittain naurettavia. Paljon vaikeampaa on olla yhtä mieltä keinoista, joilla alkoholin haittoja saataisiin vähennettyä.