Blogi

Coral bay-Denham-Geraldton  3

Vikat paivat Coral bayssa oli yhta odottamista. Oloa kyl helpotti yks aussi neitokainen, joka ei kainostellut yhtaan. Illalla vaihto yopaitaa paalle eika peitellyt itteans yhtaan. Natit maisemat. No Coral Bayn jalkeen yobussi kohti Denhamia ja Monkey Mian kuuluisia delfiineja.
Denham oli pikku kaupunki n.1000 asukasta, joten aika hiljanen paikka. Saavuttiin sinne perjantai aamuna ja koko paiva meni oikeastaan nukkuessa. Illalla pelattiin monopolia 2 japanilaisen ja yhen korealaisen kanssa. Lukuisten "oooooo" ja "aaaaaaa" lausahdusten jalkeen Suomi-poika oli vararikossa. Havisin siis pelin. Perkeleen aasialaiset!!
Seuraavana paivana Denhamissa oli speedway kisat. Hostellin omistaja tuli kysyy, etta halutaanko menna kattelee kisoja. No mika ettei. Kaveri anto sitten oman autonsa avaimet ja niinpa otettiin sit sen auto. Eka kerta taalla kun ajan manuaalilla, ratti vaaralla puolella.(en kolaroinu, enka sekoillu liikenteessa). Paiva sit vietettiin kattellen ku autot pyori ympyraa... Ihan hauskaa ajan vietetta.
Sunnuntai aamuna nokka kohti Monkey Miaa ja kuuluisia delfiineja. Joka aamu delfiinit ui rantaan ja sit niita syotetaan. Voin sanoo,et eipa ollu mikaan erikoinen kokemus. Tylsa paikka. MOnkey MIassa tavattiin nahtiin Trevor. N.45.v ukko, joka asu samas hostellissa, kuunteli Kornia ja kaikkea rankempaa musaa. Se kyseli jos halutaan lahtee kattelee Peronin kansallispuistoa, mika oli suht lahella. Sinne siis. Paiva pyorittiin sit siel puistossa tai lahinna rannoilla ja bongailtiin delfiineja, kaloja, kilppareita ja kaikkea semmosta. Tietysti nautiskeltiin muutama alkoholipitoinen juomakin. Illalla sit takas hostellille grillailee.
Maanantai aamuna matka jatku kohti Geraldtonia ja tanne saavuttiin joskus 2 aikaan paivalla. Hostelli, missa nyt majailen on aika... kolkko. Oon 24 sangyn dormissa ja tal hetkel meita ei oo ku 2 jatkaa siel. Huone nayttaa ihan intin tuvalta. No pari paivaa ja sit kohti Perthia.
Huomiseks vuokrasin auton ja lahen kattelee Australian toisiks suurinta valtiota. Hutt River Provincea. Siita lisaa myohemmin.

Coral Bay  1

Paska taal mitaan snorklaamaan paase!!! Jarkyttava tuuli ja helvetin kylma! Snorklaus ja rannalla makoilu on oikeastaan ainoat aktiviteetit taalla ja kumpaakaan ei pysty tekemaan. Saan pitais parantua perjantaina ja yllatys, etta ma jatkan matkaa perjantaina! On sit hivenen tylsaa... Ma lahen pubiin...

Exmouth- Coral bay  1

Uin valashain kanssa ja selviydyin!!!! No eipa siina paljoa pelattavaa ollut. Isosta koosta huolimatta maailman suurin kala syo vaan planktonia. Yksilo minka kanssa me uitiin oli pienimmasta paasta, ainoostaan 3 metria, kuitenkin aika vaikuttavan nakoinen otus, Ekan kerran kun nain sen tuli lusikallinen janna kakkaa housuun! Se oli yhtakkia mun edessa ja ui suoraan kohti. Ei muuta kun rapsimaan kuvia ja yrittamaan uida takaperin karkuun... selvisin... :)
No nyt oon Coral bayssa ja taal olis tarkotus kans menna snorklailemaan. Viime yona kun tulin tanne, oli mun buukkaus unohdettu kokonaan. Eipa ollu alku yosta punkkaa mihin menna. Istuskelin vahan aikaa hostellin respassa ja ihmettelin maailman menoa. Sittenpa tuli tarve menna vessaan. Siella sit odotti kiva yllatys, kun joku jatka makas keskella vessan lattiaa alasti, ylta paalta oksennuksessa ja kuorsas suht kovaa. Menin naisten vessaan. vessa reissun jalkeen istuskelin taas respassa ja odotin aamua, kun yks hemmo tuli sanoo, etta futis finaali nakyy viereisessa kuppilassa. Sinne siis kattelee kun sammakot havis spageteille. Sielta sit takas taas hostelille. Noin puol viiden aikaan tuli yks hemmo taas kyselee, etta mita me (mina ja suomalainen tytto jonka tapasin broomessa) siina istutaan. Kerrottiin tilanne ja se sano, etta sen huoneessa on vapaita punkkia. Sinne sit nukkumaan loppu yoks. Aamulla sit respaan kyselee, etta mika mattaa, kun ei yolla saatu huonetta, niin ne oli rehellisesti unohtanu meidat. Saatiin 6 hengen dormi 10 hengen hinnalla. Pieni alennus, mut kuitenkin. Nyt taytyy taas lahtee snorklailee. Taal pitais olla paljon rauskuja. Ne on aika jaatavia! Palataan!

Broome-Exmouth  1

Vihdoinkin sain tan toimimaan!!!
Vietin broomessa yli 2 viikkoa ja voin sanoa, etta on aika leppoinen paikka. Ei plajoa rannalta tarvinnu liikahtaa. Juhannus tuli ja meni ja sita juhlittiin ruotsalaisten ja yhden suomalaisen kanssa. Keitettiin "uusia" perunoita ja tehtiin omat juhannus sillit ja titysti juotiin amparikaupalla alkoholipitoisia juomia. Sunnuntaina oloa paranneltiin rannalla futista pelaten ja tietysti loukkasin jalkapoytani. Seuraavana paivana tohtorin pakeille ja se maaras muutaman paivan pelkkaa lepoa... Istuin siis toisin sanoen hostellin baarissa enka liikkunut mihinkaan!
Kun sain jalkani parannettua siihen kuntoon, etta pystyin taas kavelemaan, niin oli aika jatkaa matkaa kohti etelaa ja Perthia.
Eka pysahdys on taal Exmouthissa. Aika perahikia. Eilen yritettiin paasta kattelee valashaita ja uimaan sen vierella, mutta eipa nakyny yhtaan. Huomen uus yritys. Nahtiin kuitenkin valaita, kilppareita ja uitiin rauskujen kanssa. Ma en oo snorklannu 15 vuoteen ja ekan kerran ku meni sukeltelee meinasin hukkua!!! Enpa osannu enaan hengittaa putken lapi. No pari yritysta myohemmin homma palautu taas mieleen. Oli mahtavaa sukellella korallien keskella ja leikkii kalojen kanssa.
No taa paiva menee odotellessa tietoa, etta mennaanko huomenna merelle vai ei... Suht tylsaa. Lauantaina on taas aika jatkaa matkaa... jonnekkin.

Broome..  1

Jepu jepu. Laitoinkin jo meilia porukoille miten reissu Darwinista Broomeen meni. Hyvin sekavaa aikaa... paljon vesiputouksia, kiipeilya... jne...
No nyt kuitenkin olen saapunut Broomeen(5 paivaa sitten). Intian valtameren rannalla kollottely on sitten rankkaa puuhaa!!! Koko paivan kun makaa rannalla, niin ei sita tahdo jaksaa enaan pubiinkaan lahtea. Oon menny nukkumaan lahes joka ilta n. 21.00!!! Paitsi toissa paivana, kun katselin Aussien rypistelya Brasiliaa vastaan. Eipa juhlinu aussit hostelilla...
4 yota vietin hostelissa ja viime yon taas vaihteeks teltassa! Muutin eilen yhden germaani tyttosen kanssa telttaan loppuviikoks.... ei huono... ;) Tanaan olis sit tarkotus siirtyy pubin puolelle katsomaan Saksan pelia. Toivottavasti germaanit voittaa...(oma lehma ojassa) =)
Pitais ruveta jossain vaiheessa taas suunnittelemaan mihin pain lahtis ja miten. No myohemmin tal viikol.... Miten voi ihmislapsi olla nain laiska, tyhma ja saamaton! Jepu jee. Lahden illastamaan germaanin kanssa... eika tietenkaan mitaan mielessa...

Kakadu ja krokotiilit!  1

Taas on muutama paiva menny sumussa... Lahdin siis viime keskiviikkona Kakadun luonnonpuistoon kattelee krokoja ja vesiputouksia. Ekana paivana ei paljoa ehditty tekemaan, kun matkaa leiripaikalle oli n.400km. Kaytiin kattelemassa, kaarmeita(Python roikku mun kaulassa), abo taidetta(hohhoijaa...), ostettiin bissea(JEEE) ja pysahdyttiin kattelee liskoja? Semmosia liskoja milla on siivet naamassa ja ne nayttaa ihan lohikaarmeilta? No kuitenkin. Meidan opas, Genda, puoliks abo ja puoliks skotti. Bongaili naita liskoja puusta, kun vauhtia oli n.100km/h. Aika haukansilma. Illalla sit tehtiin sapuskaa, nautittiin muutama olut. Aamulla aikanen heratys ja kevyelle 16km kavelylle. Gendaa kerto meille kaikkea mahdollista paikallisesta luonnosta. Maisteltiin marjoja, ruokoja, hunajaa, millon mitakin. Kaytiin kattelemassa 4 vesiputousta ja tietenkin uiskentelemassa siella. Aivan mahtavaa touhua. Illalla sit tehtiin taas sapuskaa ja bisse maistu todella hyvalle pikku kavelyn jalkeen. Vikana paivana lahettiin sit kattelee hyppivia krokoja! Jaatavaa touhua. Isoin kroko, mika tuli hyppaamaan meidan veneen viereen, oli 5,5 metrinen! Helvetin iso elukka!!!!(sain videolle sen). Krokojen jalkeen matka jatku sit kohti Darwinia ja yoelamaa. Hyva ilta :) Mun oli tarkotus tanaan lahtea kohti Broomea, mutta kun oon nykyaan niin laiska, niin paatin jaada viel pariks paivaks. JOsko vaik tana aikana sais hankittua bussilipun.

Darwin ja Ilmakitaran soiton Australian finaali.  1

Toissa iltana oli siis Ilmakitaran soiton Australian finaali ja voittaja paas Suomeen MM-kisoihin. Ilta oli suht kostea(aamu kuuteen)... ja kankkunen seuraavana paivana megalomaaninen. Mun mielesta paras ei voittanut, mutta kovan luokan esiintyja on saapumassa Suomeen. Lahes kaikki esiintyjat oli naula paassa ja lavalta tippumiset oli todellla lahella. Yks kaveri paatti heittaa takaperin voltin ja tuli naamalleen alas. Onneks oli sen verran kannissa, ettei sattunu pahemmin. Olin baarissa Columin(irkku) ja Nickin(germaani) ja molemmat hyyty ja kolmen aikaan. Amatoorit... Jatkettiin iltaa hostellilla jenkin, jonkun germaanin ja abon kanssa. Germaani oli todella arsyttava jatka ja sen kommentit aboista ja abojen kultturista sai jokaisen lasnaolijan sapen kiehumaan. Se abo ilmotti, etta jos germaani tulee lahellekkin hanen maataan niin se saa keihaasta. Aika jaatavaa...
Lauantai menikin sit kankkusta parannellessa uima-altaalla. viela illalla olo oli sellanen, etta paatin jaada nukkumaan bilettamisen sijasta. Musta on tullu vanha...
Tanaan suunnitellaan ens viikon reissua viidakkoon. 4WD hurjastelua, vesiputouksia ja krokotiileja. Siita tulee viel hauskaa!

Road trip: Adelaide-Alice Springs-Darwin  2

10 paivan Road Trip takana ja nyt hikoilen Darwinin +32 lammossa. Masentavaa, eiko? Reissasin kahden germaanin, joista toinen ei puhu kunnolla englantia ja toinen paatti olla pilvessa ekat 5 paivaa, sen jalkeen kun melkein kolaroitiin auto Adelaidessa. Nick(auton omistaja ja heikko englanti) paatti 3 kaistaisella tiella yht'akkia kaantya vasemmalle oikealta kaistalta. Sano vaan, etta " I no here, I do what I want". Saikaytti hivenen ja torvi konsertti oli korvia huumaava... No paastiin kuitenkin turvallisesti jatkamaan matkaa. Eka yo vietettiin motellissa, Port August:ssa. Tosi kuollut kaupunki. Seuraavana aamuna jatkettin matkaa kohti pohjoista ja paatettiin koukata hiekkatien kautta. Matkaa eramaahan ja hiekkatielle oli kuitenkin sen verran matkaa, etta jouduttiin jaamaan yhdeksi yoksi Roxby Downs nimiseen pikku kaupunkiin. Siel oli edessa eka teltta yo. Siina vaiheessa kun piti laittaa teltta pystyyn niin osoittatui, etta "teltta" jonka ostin Adelaidesta olikin aurinkohuone, eli pelkat seinat! Gringoa on kusetettu!!!! Ei auttanu muu kun lahtea ostamaan uus teltta. Join muuten pari kaljaa sen jalkeen... Seuraavana aamuna paastiin sit eramaahan ja hiekkatielle. Enpa oo vahaan aikaan syony niin paljon hiekkaa... Yoks jaatiin William Creek nimiseen metropoliin(asukkaita 12). Sielt loyty kuitenkin ihan huippu baari mihin jengi on jattany kayntikortteja, kuvia, luottokortteja... jne. Tietysti munkin piti jattaa kuvani sinne. Nyt se roikkuu yksissa rintsikoissa heti baaritiskilla. Seuraavana paivana otettiin Nickin kanssa maisemalento pienkoneella kattelee nahtavyyksia. Matka jatku sen jalkeen Cooper Pedyn kaivoskaupunkiin, missa kaytiin kiertelee kaivoksia. Suht tylsas paikka. Kiinnostavaks sen paikan teki se, et Nick oli unohtanu lompakkonsa lentokoneeseen William Creekissa! Cooper Pedysta matka jatku Ayrs Rockille ja Kings Canyonille eli pakolliset nahtavyydet on nyt sit nahty keskisessa Australiassa. Pari yota nukuttiin siis teltassa ennen kun paastiin Alice Springsiin ja kunnon punkkaan. Mina ja Reiner(pilvi) juopoteltiin suoraan pari paivaa siel. Hyva yoelama... ;) Alicen jalkeen pojilla rupes olemaan kiire jo kohti Darwinia, kun molemmat germaanit rupes olemaan rahattomia. Pari yota teltassa matkalla ja jalka suorana kohti Darwinia.
Nyt ollan siis Darwinissa ja valmistaudutaan illan viettoon. Taal on ilmakitaran kansallinen finaali ja voittaja paasee Suomeen MM-kisoihin. Hauska ilta tiedossa!

Adelaide.  3

Taas on pari paivaa menny hujahtaen... Torstaina kaytiin Columin(irkku) ja Judyn(60+) kanssa Immigration museossa. Oli yllattavan mielenkiintoinen, varsinkin kun Judy kertoi historiaa vahan toisin ja selitti hirveesti eri salaliitto teorioita. Pikkusen hoyrahtany vanhempi rouva... Museon jalkeen sit taas torille etsimaan Skippya ja loytyhan sita! Kenguru on ihan helvetin hyvaa... Illalla sit kokattiin viiriaista ja kengurua. Sit olikin aika taas lahtea radalle. Yksityiskohtia siita mita baarissa ja sen jalkeen tapahtu niin en kerro... IPO 0. Seuraavana aamuna kun olin selviytynyt takas omaan huoneeseen lahdin kattelee lisaa kulttuuria ja nahtavyyksia. Vankilamuseo kohteeks. Tiesitteko, etta Australiassa hirtettiin jengia viela 1964? Kankkuspaivan museo turneen jalkeen taas vaihteeks kiertelee ympari markettia. Siel on niin paljon kaikkia herkkuja, et siel voi helposti viettaa koko paivan. Ostin muuten taas kengurua. Iltsella taas pari bissea. Siina kun istuttiin iltaa, juttelin yhen saksalaisen kaverin(Nicky?) kanssa Ausseista ja reissaamisesta. Ja kun tuli ilmi, ettei mul oo minkaan nakosia suunnitelmia, niin kaveri kysy jos haluun lahtee ens viikol Alice Springsiin autolla. Road Trip, sehan passaa mulle. Siispa maanantaina tai tiistaina tien paalle. Ainoo ongelma on ettei meil kummallakaan oo kansainvalista ajokorttia. Toivottavasti ei tormata poliiseihin tai jos tormataan niin taytyy leikkia tyhmaa turistia... Semmosta.

Adelaide...  2

2 paivaa mennyt aika sumussa... Eka paiva Adelaidessa kiertelin ympari kaupunkia ja tietysti ilman karttaa. Seuraus: hukassa jossain laitakaupungilla ja eika hajuakaan missa pain. Ei muuta kun paikallinen Simonen alle ja takasin hostellille. kyyti makso 3,70 AUD joten eipa ollut hirveen pitka kyyti. Kuskin ilmekin kerto kaiken... Illalla muutama bisse skottien ja saksalaisten kanssa ja kolmen aikaan nukkumaan. Seuraavana paivana myohainen heratys ja aamupalalle. Juteltiin siina sit Judyn(60+ vahan vanhempi rouva ;0) kanssa maailman menosta ja hanpa paatti ottaa mut hoiviinsa ja lahti nayttamaan paikallista marketti kulttuuria. Paatettiin tehda ruokaa illalla yhdessa ja niinpa ostettin haita, viiriaisia, jotain ihme makkaraa mista mulla ei oo vielakaan hajua, ja muita tyko tarpeita. Kahden paivan sapuska makso 6 euroa. Ei paha. Tanaan olis tarkotus ostaa viela kengurua viiriaisen kanssa. Illalla sit kokattiin haita valkosipuli kastikkeessa, suosittelen lampimasti kaikille! Luonnollisesti iltasella sit muutama bisse sekalaisen seurakunnan kanssa. Tanaan Judy vie mut kattelee Adelaiden nahtavyyksia. Musta on tullut rattopoika... :)Illalla olis taas bileet... Ma en jaksa!